Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas (Tidtabeller)

av 53 Wadsten, Thursday, June 23, 2016, 09:54 (2858 dagar sedan)

hej
önskar få ulj.s söndagstidtabell för sommaren 2016 tillsänd på min e-post, har ett par vänner som vill åka med lennakatten. gustaf.h.wadsten@gmail.com

tack på förhand.

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av Bengt1435, Thursday, June 23, 2016, 10:50 (2858 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Är det inte lättare att själv gå in och skriva ut.
Det är ju så till och med min 116 år gamla farmor skulle klara detta. :-P

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av Nils-Eric Sääf, Thursday, June 23, 2016, 12:23 (2858 dagar sedan) @ Bengt1435

Kan du åka till Vadsten med en skrivare och installera den så blir han nog nöjd.

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av 53 Wadsten, Thursday, June 23, 2016, 17:52 (2858 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det begär jag banne mig inte, men tack för omtanken
och trevlig midsommar.

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av GuHe, Thursday, June 23, 2016, 18:09 (2858 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det begär jag banne mig inte, men tack för omtanken
och trevlig midsommar.

Skicka denna tidtabell i eposten om du inte redan har gjort det , så slipper du skriva ut den :)

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av 53 Wadsten, Friday, June 24, 2016, 05:42 (2857 dagar sedan) @ GuHe

Hur gör jag det när den inte finns på e-posten, tänkte vidarebefodra den.

Internettips

av Olof W, Friday, June 24, 2016, 10:27 (2857 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hur gör jag det när den inte finns på e-posten, tänkte vidarebefodra den.

Om du går till sidan med tidtabellen som GuHe länkar till så finns överst i fönstret på datorn en rad med denna text: http://www.lennakatten.se/sv/tidtabell
Det är en så kallad URL, en adress till en hemsida.

Skriv av denna adress och skriv sedan in den i e-brevet som du skickar till dina vänner.

Alternativt kan du markera texten med musen, kopiera texten med hjälp av CTRL-C och sedan klippa in den i e-brevet med hjälp av CTRL-V. Men om du inte känner dig komfortabel med det så är det enklaste att skriva av.

När dina vänner fått e-brevet kan de skriva in adressen i sin egen webb-läsare och kommer då fram till tidtabellen.

Glad midsommar

/Olof

Sommartidtabell för ULJ persontåg, godståg

av mormorsgruvan, Monday, June 27, 2016, 15:31 (2854 dagar sedan) @ GuHe

Hur vet man vilka tåg som är persontåg resp. godståg ?

Sommartidtabell för ULJ persontåg, godståg

av ztenlund, Monday, June 27, 2016, 15:43 (2854 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Eftersom det inte finns några godståg i tidtabellen är det mycket enkelt. Sådana körs mig veterligen bara ibland vid särskilda evenemang.

Sommartidtabell för ULJ persontåg, godståg

av GuHe, Monday, June 27, 2016, 16:30 (2854 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur vet man vilka tåg som är persontåg resp. godståg ?

Tror du att ULJ vill skicka sina resenärer med ett Godståg eller ? :)

Sommartidtabell för ULJ persontåg, godståg

av Lennart Petersen, Monday, June 27, 2016, 16:42 (2854 dagar sedan) @ GuHe

Hur vet man vilka tåg som är persontåg resp. godståg ?


Tror du att ULJ vill skicka sina resenärer med ett Godståg eller ? :)

Tjaa varför inte ? Om det finns personvagn med godståget.
Det förekom rätt ofta förr på järnvägen att även godståg kunde ta resande och hade kanske en personvagn för detta. Ett sådant arrangemang var ofta inte annonserat i kommunicka utan bara på de lokalt
anslagna tidtabellerna och då med brasklappen att de kunde ställas in om det saknades godsvagnar. Från 50-talet och Bolmen minns jag att det gick en BFt-vagn i godståget mot Ljungby som kunde användas för resa in till stan.
En annan sak vra blandat tåg som hade både person och godsvagnar, det var annonserat i kommunickan och kördes alltid oavsett.
För ULJ kan väl konstateras att man annonserar inte någon speciell tågkategori som persontåg,snälltåg i tidtabellen men väl vilka fordon som används alltså ånglok,diesellok eller motorvagn.

Sommartidtabell för ULJ persontåg, godståg - var?

av Kurt G Möller, Tuesday, June 28, 2016, 13:01 (2853 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hur vet man vilka tåg som är persontåg resp. godståg ?


Tror du att ULJ vill skicka sina resenärer med ett Godståg eller ? :)


Tjaa varför inte ? Om det finns personvagn med godståget.
Det förekom rätt ofta förr på järnvägen att även godståg kunde ta resande och hade kanske en personvagn för detta. Ett sådant arrangemang var ofta inte annonserat i kommunicka utan bara på de lokalt
anslagna tidtabellerna och då med brasklappen att de kunde ställas in om det saknades godsvagnar. Från 50-talet och Bolmen minns jag att det gick en BFt-vagn i godståget mot Ljungby som kunde användas för resa in till stan.

I princip hade alla bandelar med (lokalt) annonserad godstrafik denna resemöjlighet, även om den började beskäras redan på sena 1950-talet.

Att det sedan ibland kunde handla om rena snigeltåg, var en annan sak.

Bra exempel här: Växjö - Oskarshamn - Växjö, fram till nedläggningen 1963!

Sommartidtabellen finns här !

av 53 Wadsten, Thursday, June 23, 2016, 11:58 (2858 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Så här är problemet, jag saknar skrivare och tidtabellen skall skickas till goda vänner i Brottby i Vallentuna, lättast med E-post till dem.

Sommartidtabellen finns här !

av Lennart Petersen, Thursday, June 23, 2016, 21:42 (2858 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Så här är problemet, jag saknar skrivare och tidtabellen skall skickas till goda vänner i Brottby i Vallentuna, lättast med E-post till dem.

Men om dina vänner kan ta emot e-post så lär dom väl ha dator och Internet.
Och då vore väl det enklaste att skicka dom en länk till ULJ så kan dom titta på alla tidtabeller och annat intressant om ULJ
här är en länk
http://www.lennakatten.se/sv/

Sommartidtabellen finns här !

av 53 Wadsten, Friday, June 24, 2016, 05:43 (2857 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det har dom, därför vill jag vidarebefodra den med e-post.

Sommartidtabellen finns här !

av Lennart Petersen, Friday, June 24, 2016, 16:24 (2857 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det har dom, därför vill jag vidarebefodra den med e-post.

Men då tycker jag du skickar just länken till Lennakatten så kan dom i lugn och ro läsa allt om ULJ och även titta på tidtabellen.

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av LasseE, Friday, June 24, 2016, 11:11 (2857 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Du har fått tidtabellen till din emailadress.

Glad Midsommar!

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av 53 Wadsten, Friday, June 24, 2016, 12:22 (2857 dagar sedan) @ LasseE

Guld! Tack och en riktigt trevlig midsommar.

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av Nils-Eric Sääf, Friday, June 24, 2016, 14:21 (2857 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Varför måste ni alltid bete er som sk-tstövlar mot Wadsten?

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av GuHe, Friday, June 24, 2016, 14:55 (2857 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Varför måste ni alltid bete er som sk-tstövlar mot Wadsten?

Vad menas? Fick han inte en lösning på sitt problem?

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av Kanal C, Friday, June 24, 2016, 15:14 (2857 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Varför måste ni alltid bete er som sk-tstövlar mot Wadsten?

Han fick flera förslag på lösningar och dessutom tidtabellen mejlad. Hur fick du ihop det med att "bete er som sk-tstövlar"?

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av Lennart Petersen, Friday, June 24, 2016, 16:29 (2857 dagar sedan) @ Kanal C

Varför måste ni alltid bete er som sk-tstövlar mot Wadsten?


Han fick flera förslag på lösningar och dessutom tidtabellen mejlad. Hur fick du ihop det med att "bete er som sk-tstövlar"?

Jovisst. Men förslaget om vad 116år gamla farmor kunde utföra var väl inte särskilt modest ?

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av Mattias Jansson, Monday, June 27, 2016, 04:48 (2854 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Varför måste ni alltid bete er som sk-tstövlar mot Wadsten?


Han fick flera förslag på lösningar och dessutom tidtabellen mejlad. Hur fick du ihop det med att "bete er som sk-tstövlar"?


Jovisst. Men förslaget om vad 116år gamla farmor kunde utföra var väl inte särskilt modest ?

I och för sig tyckte jag inte att det var särskilt farligt (fast jag har ju hållits för hatare och mobbare för betydligt mer modesta passningar), men hur som helst: det var en person som skrev så.

EN.
1.
Singularis.

Är inte både du och Sääf gamla nog att minnas det som allmänt går under namnet du-reformen? I så fall är kanske niandet till en person litet nattståndet, så här femtio år efter den samhällsförändringen?

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av Nils-Eric Sääf, Monday, June 27, 2016, 08:37 (2854 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Hade mitt inlägg varit riktat till någon viss person hade jag absolut skrivit "DU" ,men nu var det inte det, det var riktat till alla de som gör spektakel av folk. Bl.a herr Jansson.

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av Lennart Petersen, Monday, June 27, 2016, 15:58 (2854 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Hade mitt inlägg varit riktat till någon viss person hade jag absolut skrivit "DU" ,men nu var det inte det, det var riktat till alla de som gör spektakel av folk. Bl.a herr Jansson.

Helt rätt , ni som pluralis för flera personer och en grupp torde väl vara helt o.k i språket.
Men att "nia" en enskild person var på sin tid oftast inte särskilt trevligt.
Det var ett nedlåtande uttryck "von oben" innebärandes att man inte var känd till namnet och att man inte hade någon fin titel.
Men nu har fjortisar fått för sig att börja nia igen vilket gör mig sur, en uppringande telefonförsäljare började med det och jag fick avbryta honom med ett "men varför säger du ni till mig ? " sen blev han alldeles vilse i pannkakan och sa ömsom du och ömsom ni snabbt ändrat till du ?
Och en annan telefonsäljare försökte sig på något som den 116-åriga farmor men det var hans 4-åriga kusin som visste så mycket bättre än vad jag gjorde.
Jag klagade på säljande bolag och fick efter ett tag svaret att säljaren fått sparken efter att dom lyssnat på inspelningen

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av 53 Wadsten, Tuesday, June 28, 2016, 07:46 (2853 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hur som helst har mina vänner i Brottby fått tidtabellen via mail.
Tackar så mycket.

Sommartidtabell för ULJ söndagstrafik önskas

av Lennart Petersen, Tuesday, June 28, 2016, 16:29 (2853 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hur som helst har mina vänner i Brottby fått tidtabellen via mail.
Tackar så mycket.

Men det var väl bra och då får vi ju även hoppas att dom inspireras till att också göra en resa.
Och att tipsa vänner och bekanta om museitågen är kanske bland det bästa man kan göra för föreningarna. :-)