Strömavtagarna D-loken (Fordon: lok)

av Bengt Nylén, Thursday, June 23, 2016, 15:57 (2857 dagar sedan)

På D-loken satt det från början strömavtagare typ PKB. Dessa har ett bara ett snedstag på ena sidan.
Hur skall dessa vara vända på loket? Båda framåt mot A-änden? Det främre mot A-änden och det bakre mot B-änden?
Jag bygger modeller som ni nog förstått. Jag har hittat bilder på D-lok med träkorg med båda ovanstående montagsätten. Det är märkligt.

Strömavtagarna D-loken

av Per Ljungberg, Thursday, June 23, 2016, 18:25 (2857 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Förmodligen har anslutningarna till manöverluft och/eller högspänning betydelse för hur strömavtagaren är monterad. För övrigt bör det inte vara någon skillnad på hur de är vända. De ska ju fungera oavsett körriktning.
Man bör ju eftersträva kortast möjliga ledningslängder på taken.
PLj

Strömavtagarna D-loken

av Svante Andersson, Thursday, June 23, 2016, 19:06 (2857 dagar sedan) @ Bengt Nylén

Jag bygger modeller som ni nog förstått. Jag har hittat bilder på D-lok med träkorg med båda ovanstående montagsätten. Det är märkligt.

Har du missat trådarna om D-lok på Svenskt MJ-forum.

Där visades denna takritning....
[link=http://i1224.photobucket.com/albums/ee374/lokforare/30063Sammanststrmavtliten.jpg]D-lokstak[/link]

Både luftanslutning, anslutningar till strömskenor och tvärstag finns med där.

Och... ja, ritningen är från ett trälok.

SA

Strömavtagarna D-loken

av Per Ljungberg, Thursday, June 23, 2016, 19:58 (2857 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ja, jag har missat den ritningen. Tyvärr har jag inte jobbat med D-lok och deras strömavtagare. Men jag har varit med om att byta strömavtagare på NJ:s Ra-lok. Då var det luftanslutningen som avgjorde hur vi placerade den strömavtagare som skulle ersätta den gamla. Beträffande stagningen av D-lokens strömavtagare kan det ju vara så att den växlat placering i samband med att man bytt delar på strömavtagaren efter haveri. Om jag minns rätt består en strömavtagare av ett antal rördelar och "knäleder" som kan bytas ut vid skador och kan då bli skiftade gentemot vad som var "original". Det viktiga är ju att funktionen blir densamma. Jag har själv varit med om att "väga av" en strömavtagare typ LLXJ 135 för Ra-lok enligt SJF 456.510.1 (som även behandlar typ MK). Det tog en stund att göra detta.
PLj