Välkommen att träffa E2 954 i Oxelösund 26/6 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke D, Thursday, June 23, 2016, 22:13 (2862 dagar sedan)

Varmt välkommen att avsluta midsommarfirandet med att stifta bekantskap med ångloket E2 954 som togs ut ur sitt beredskapsskjul för en vecka sedan.
Café Lokstallet har självklart en god kopp kaffe att erbjuda när alla nostalgiska intryck ska summeras.

Söndag 26/6 klockan 11-15 håller vi Öppet Lokstall

Välkommen!
www.fsvj.se

Välkommen att träffa E2 954 i Oxelösund 26/6

av Jakob E, Thursday, June 23, 2016, 22:43 (2862 dagar sedan) @ Micke D

[image]

Är hon på plats i Oxelösund nu ? Vilken väg körde ni från Mora (Gävle ?) och när ?

Kommer loket att visas upp under ånga ? Har ni lyckats felsöka varför inte injektorerna matade ?

Välkommen att träffa E2 954 i Oxelösund 26/6

av 53 Wadsten, Friday, June 24, 2016, 05:46 (2862 dagar sedan) @ Jakob E

Tror jag knappast man hinner göra.

Välkommen att träffa E2 954 i Oxelösund 26/6

av Göran Enqvist, Friday, June 24, 2016, 09:49 (2862 dagar sedan) @ Jakob E

Varför injektorn på eldarsidan inte tar vet vi inte ännu men på förarsidan har vi nog bättre koll. Då det är lågt vattenstånd i pannan matar injektorn som den ska tills man stänger den, försöker man igen då vattenståndet är högre vill den inte ta. Det tyder på att tilloppsröret för ånga från domen ner till injektorn är trasigt, inte helt osannolikt sönderfruset en gång i tiden då loket ställdes av. För ca 30år sedan var det exakt samma problem med S1 1921 hos SÅS.

Välkommen att träffa E2 954 i Oxelösund 26/6

av Stefan Skoglund, Friday, June 24, 2016, 22:55 (2861 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Varför injektorn på eldarsidan inte tar vet vi inte ännu men på förarsidan har vi nog bättre koll. Då det är lågt vattenstånd i pannan matar injektorn som den ska tills man stänger den, försöker man igen då vattenståndet är högre vill den inte ta. Det tyder på att tilloppsröret för ånga från domen ner till injektorn är trasigt, inte helt osannolikt sönderfruset en gång i tiden då loket ställdes av. För ca 30år sedan var det exakt samma problem med S1 1921 hos SÅS.

Eldaresidans injektor: någon symptom ?

Är bekymret med föraresidans det att om det är ett hål på ångmatningsröret så fylls det av vatten så fort ånggenomströmningen har slutat ?

Välkommen att träffa E2 954 i Oxelösund 26/6

av Göran Enqvist, Saturday, June 25, 2016, 03:10 (2861 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Några tydliga symptom har vi inte, injektorn vill inte ta. Det finns tendenser när man för ett kort ögonblick förleds att tro att den kommer att ta, men den "släpper" direkt. Vi diskuterade och klurade tillsammans, så även med andra vänner och kollegor som var närvarande. Skulle kunna vara så att det är flera missförhållanden som i samband verkar så att det inte fungerar. Båda loken vi drog ut hade den äldre typen av föreningsrör mellan lok och tender (alltså rör och inte slangar). På båda loken hade kopplingarna för föreningsrören tagit skada, vilket vi kopplade till den onaturligt skarpa kurvan in mot lokskjulet. Detta fick åtgärdas, och under fältmässiga förhållanden repareras. Jag sopade ur och spolade ur tendern på 954 och det var mycket flagor och annat däri. Skulle kunna vara så att det är för mycket skit i föreningsröret samtidigt som det drar tjuvluft. Detta med funderingen att det även kan vara så att även tilloppsröret är sönderfruset, eller att någon kammare i injektorn deformerats av frost vilket vi även tidigare sett. Vi ska hjälpas åt att försöka få en bättre bild av det hela. Om någon har ytterligare idéer eller relevanta synpunkter så är vi alltid tacksamma för stöd.

/Göran för FSVJ