Malmbanans Vänner hårt drabbade (Järnväg allmänt)

av Jan Langstrom, Saturday, June 25, 2016, 09:11 (2856 dagar sedan)

De s k tyskmagasinen brinner just nu. I dessa förvarade MBV en stor det av sina fordon, bl a nästan alla vagnar i driftparken. Jag återkommer.

[link=http://www.kuriren.nu/nyheter/]http://www.kuriren.nu/nyheter/[/link]

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Mats Nilsson, Saturday, June 25, 2016, 10:09 (2856 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Mycket tråkigt!
Dessutom är ju mycket av MBV:s materiel helt unik.

/Mats

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Herpai, Saturday, June 25, 2016, 10:52 (2856 dagar sedan) @ Jan Langstrom

😔 en svart dag för järnvägshistorien..jag hoppas att det går så bra som möjligt.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av 53 Wadsten, Saturday, June 25, 2016, 11:32 (2856 dagar sedan) @ Herpai

Vem har satt fyr på fordonen.

Malmbanans Vänner drabbade

av mormorsgruvan, Monday, June 27, 2016, 15:28 (2854 dagar sedan) @ Herpai

Hoppas fordonen var försäkrade !

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Lokfvns, Saturday, June 25, 2016, 11:35 (2856 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Fruktansvärt!

Vilka värden som förstörts, byggnaderna i sig plus oersättlig rullande matriel.

Sorgligt.

Finns någon form av försäkring för detta?

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Svempa, Saturday, June 25, 2016, 12:04 (2856 dagar sedan) @ Lokfvns

Enl Aftonbladet så så låter brandkåren det brinna ner ingen släckinsats görs utan man begränsar bara brandens spridning..
Så Malmbanans vänners material där är nog totalförlust. . Tragisk.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av 53 Wadsten, Saturday, June 25, 2016, 13:25 (2856 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Fy faaan!!:-( :-( :-( :-( vilken otäck brasa, livstids fängelse åt förövarna, sådant gör man bara inte. JHRF och MRO måste se tll att ordna försäkringar till föreningarna.

P:S ursäkta svordomen, har inga bättre ord för detta nidningsdåd.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Kanal C, Saturday, June 25, 2016, 13:28 (2856 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Fy faaan!!:-( :-( :-( :-( vilken otäck brasa, livstids fängelse åt förövarna, sådant gör man bara inte.

Vet du något som ingen annan vet? Ingenstans nämns något hur branden uppkommit.

JHRF och MRO måste se tll att ordna försäkringar till föreningarna.

Varför det? Det är väl upp till respektive förening.


P:S ursäkta svordomen, har inga bättre ord för detta nidningsdåd.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av 53 Wadsten, Saturday, June 25, 2016, 13:32 (2856 dagar sedan) @ Kanal C

Bättre om förbunden ordnar en kollektiv försäkring precis som fackföreningarna, då blir det billigare.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av morrgan, Saturday, June 25, 2016, 14:26 (2856 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bättre om förbunden ordnar en kollektiv försäkring precis som fackföreningarna, då blir det billigare.

Denna möjlighet finns redan, det är upp till varje förening att teckna en kaskoförsäkring för varje fordon man vill säkra.

morrgan

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av 53 Wadsten, Saturday, June 25, 2016, 15:10 (2856 dagar sedan) @ morrgan

Låter dyrt

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Anders Johansson, Saturday, June 25, 2016, 20:06 (2856 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gustaf,

Läs vad Morrgan skriver.
JHRF och MRO har förhandlat fram ett antal försäkringar som kan betraktas som gemensamma ramavtal.
Därefter får föreningarna själva anmäla vilka fordon och vilket värde varje fordon omfattar för fastställande av slutlig avgift.
De flesta föreningar väljer ett värde så att man får kostnadstäckning t ex vid en kollision med bil etc.
En helförsäkring vid brand är troligen inte rimlig.

T ex omfattar JHRF/MROs försäkring en ansvarsdel som Vi är skyldiga att ha som motsvarar ett värde av 300 Miljoner i ansvar mot tredje part.
Vi tittar just nu på att höja denna försäkring.

Men försäkringar är alltid dyrt. Priset beräknas på faktorer som skadevärdet, sannolikheten för skada etc och det lär inte bli billigare om man inte är med i den gemensamma försäkringen.

Anders Johansson
Ordf JHRF

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Anders Sandgren, Saturday, June 25, 2016, 21:06 (2856 dagar sedan) @ Anders Johansson

Dessutom är det ju så att vid totalförstörda fordon som nu så hjälper ju inte pengar, förstört är förstört.
Däremot vid mindre skador som kollisioner, maskinhaverier etc så räcker nog föräkringarna bra.
Även om det var flera oersättliga fordon som försvann så kunde det ju varit värre. Om jag förstått det rätt så ingår inte t.ex Oa 1-2, Ma 779, S&NJ personvagn mfl i de skadade objekten. Hur är det med de tidiga elrevisionsvagnarna och annan elektrifieringsutrustning?
För MBv blir det nog mer problematiskt med det inkomstbortfall som blir resultatet av att de inkomstbringande vagnarna försvann lagom till trafiksäsongen. Där gäller det att ersätta vagnparken så långt möjligt med bl.a inhyrda vagnar så att man inte ovanpå förlusten av vagnarna får en större ekonomisk smäll. Kan möjligen delvis kompenseras av någon form av försäkring men det blir nog svårare.

Jag har för mig att ÖSlJ höll på att drabbas för något tiotal år sedan när en nödraket avfyrad på nyårsafton (helt olagligt, förvisso) landade på fordonsmagasinets tak. Tack vare att det fanns medlemmar i stationshuset upptäcktes branden i tid och kunde släckas. Vad hade hänt om det inte var någon där? Det var väl även ÖSlJ-medlemmar som tidigt noterade branden i Grafikens hus, även om de nog hade automatlarm också.

Eftersom magasinen var helt övertända innan brandkåren kom kan man undra om det fanns mycket till brandskydd. Jämför branden i Eksjö i vintras där kvarteret hade installerat brandlarm under tiden Eksjö stad ägde dem men där de efter privatisering (privatägda eller bostadsrätt, vet inte) fick larmen urkopplade av ekonomiska skäl. Jag passerade Eksjö för några veckor sedan och såg gropen som blev resultatet.
SvJM's magasin på Nynäs har vad jag vet såväl sprinklers och automatlarm och dessutom sprider man ut de värdefullaste fordonen så att den röda hanen inte kan få alltför mycket oersättligt att sätta sina lågor i. Men allt sådant kostar pengar och vad man kan har råd med inom SvJM/TrvM ryms säkert inte inom många föreningars ekonomi. Eftersom tyskmagasinen var k-märkta så var det ju inte bara innehållet som hade ett historiskt värde.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Granis, Saturday, June 25, 2016, 21:39 (2856 dagar sedan) @ Anders Sandgren

ULJ drabbades hårt 1992 då godsmagasinet i Faringe brann ner. Detta disponerades förvisso inte av föreningen, men intill det stod några fordon som förstördes och skadades. Det förstnämnda gällde främst "konferenssläpet" USYP 2134 som totalförstördes, ombyggt och renoverat bara fyra år tidigare. Motorvagnarna YP 809 och YFP 904 skadades men kunde repareras m h a försäkringsersättningen. Så sådan kan vara viktig ja, även om det kostar.... Tio år tidigare hade stationshuset i Faringe brunnit upp, och sisådär tio år [i]senare[/i] brann godsmagasinet i Bärby och två kurar upp genom pyromandåd riktade mot banan och föreningen (det övriga är klassat som olyckor/ tekniska fel). Låt oss hoppas att det håller sig där... Men vikten av god försäkringsteckning kan inte nog understrykas. Även om det alltså kostar när det "inte händer nåt..."

/ L G :-|

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av John T, Saturday, June 25, 2016, 22:23 (2856 dagar sedan) @ Granis

ULJ drabbades hårt 1992 då godsmagasinet i Faringe brann ner. Detta disponerades förvisso inte av föreningen, men intill det stod några fordon som förstördes och skadades. Det förstnämnda gällde främst "konferenssläpet" USYP 2134 som totalförstördes, ombyggt och renoverat bara fyra år tidigare. Motorvagnen YP 809 skadades men kunde repareras m h a försäkringsersättningen. Så sådan kan vara viktig ja, även om det kostar.... Tio år tidigare hade stationshuset i Faringe brunnit upp, och sisådär tio år [i]senare[/i] brann godsmagasinet i Bärby och två kurar upp genom pyromandåd riktade mot banan och föreningen (det övriga är klassat som olyckor/ tekniska fel). Låt oss hoppas att det håller sig där... Men vikten av god försäkringsteckning kan inte nog understrykas. Även om det alltså kostar när det "inte händer nåt..."

/ L G :-|

Inte att förglömma att den unika godsmotorvagnen YFo5p 904 blev rejält brandskadad. Den kunde dock repareras via försäkringsmedel och återställas. USo3yp 2134 blev dock närmast en totalförlust. Utöver detta och YBo5p 809 (med smärre brandskador - också åtgärdade via försäkringsmedel) så brann träklädseln till någon finka också upp.

[size=small]Edit: såg nu att Granis lagt till 904 också.[/size]

ULJs förluster som Granis nämner (inklusive de senare pyromandåden) var allvarliga nog, men tankarna går nu till MBV som drabbats av ett närmast ofattbart hårt slag i och med branden. Låt oss verkligen hoppas att det går att fortsätta verksamheten!

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Lokfvns, Saturday, June 25, 2016, 13:29 (2856 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag har full förståelse för kraftuttrycken, jag känner själv likadant.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Lennart Petersen, Saturday, June 25, 2016, 17:39 (2856 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Fy faaan!!:-( :-( :-( :-( vilken otäck brasa, livstids fängelse åt förövarna, sådant gör man bara inte. JHRF och MRO måste se tll att ordna försäkringar till föreningarna.

P:S ursäkta svordomen, har inga bättre ord för detta nidningsdåd.

Vet man då redan nu att branden är anlagd ??

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Jan Langstrom, Saturday, June 25, 2016, 18:21 (2856 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vet man då redan nu att branden är anlagd ??

Det kan finnas många anledningar till en brand. Åsknedskag, elfel, slarv med elden. Att någon tänt på med avsikt är givetvis en möjlighet. Vi vet inget om anledningen och vill från MBV:s sida inte spekulera. Dock torde vi kunna utesluta åskväder och elfel - det sista då uppenbarligen det södra magasinet brunnit ned först och det inte fanns någon el där.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av 53 Wadsten, Sunday, June 26, 2016, 10:09 (2855 dagar sedan) @ Jan Langstrom

någon som minns när katarina kyrka i stockholm brann 1990, man trodde branden var anlagd. det visade sig vara gamla utdömda elledningar i tornet som orsakat branden.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Nils-Eric Sääf, Sunday, June 26, 2016, 13:55 (2855 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nu sa ju Långström igår att där elden börjat fanns det ingen el.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Ulf Pettersson, Saturday, June 25, 2016, 17:40 (2856 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Läste i Expressen att de hade brunit länge innan de upptäcktes.Varför hade man inte brandlarm där man hade lok och vagnar uppställt då skulle de kanske skulle gå att rätta tågen.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Anders Svensson, Saturday, June 25, 2016, 20:52 (2856 dagar sedan) @ Ulf Pettersson

Branden började enligt uppgift i det andra magasinet och där hade MBV inga fordon stående. Om man haft brandlarm i det magasin där fordonen stod så hade det förmodligen larmat när det redan var för sent... //Anders

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Lokfvns, Saturday, June 25, 2016, 20:48 (2856 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Jag hoppas att föreningen kan låna vagnar av Storumangänget eller JVM för att kunna bedriva verksamheten i sommar.

Jag beklagar verkligen detta, jag blir så ledsen av bilderna...

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Ulf Pettersson, Sunday, June 26, 2016, 10:20 (2855 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Många föreningar har bara en vagnhall som de ställer in. Efter branden i går så funderar jag på om de inte var bra om föredningar i Sverige ha minst två vagnhall och inte en om de bli brand och alla vagnar går förlårat.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Jan Langstrom, Sunday, June 26, 2016, 12:22 (2855 dagar sedan) @ Ulf Pettersson

Många föreningar har bara en vagnhall som de ställer in. Efter branden i går så funderar jag på om de inte var bra om föredningar i Sverige ha minst två vagnhall och inte en om de bli brand och alla vagnar går förlårat.

MBV har (dvs hade tills nyss) [b]tre[/b] st. De två som är kvar är i tegel resp plåt. Därtill kommer tre lokskjul, även dessa i plåt.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Lars-Erik Larsson, Sunday, June 26, 2016, 14:02 (2855 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Många föreningar har bara en vagnhall som de ställer in. Efter branden i går så funderar jag på om de inte var bra om föredningar i Sverige ha minst två vagnhall och inte en om de bli brand och alla vagnar går förlårat.


MBV har (dvs hade tills nyss) [b]tre[/b] st. De två som är kvar är i tegel resp plåt. Därtill kommer tre lokskjul, även dessa i plåt.

Det är ju utmärkt och säkert helt unikt, men för en förening med så många fordon som MBV är det ändå inte helt tillfredsställande.

Så många fordon bör inte förvaras i en och samma byggnad om det inte finns tillfredsställande brandsektionering / brandväggar. Framför allt bör inte alla fordon av samma slag finnas i bara en av lokalerna som i detta fallet (nästan) alla driftvagnar och motordressiner.

I det här fallet hade varken sprinkler eller brandlarm varit till någon större nytta.
Sprinklersystem är normalt inte dimensionerade för att släcka en brand, utan framför allt för att dämpa elden så mycket att brandförsvaret hinner fram i tid för att kunna ingripa. I väldigt många fall finns det inte tillräckligt mycket vatten att tillgå i de kommunala servisledningarna. Då måste mycket stora tank- och pumpsystem byggas vilket ingen museiförening klarar av.

Om en brand börjar utanför en korrekt sprinklad lokal eller ovanför sprinkleranläggningen hinner den överhuvudtaget inte skydda objektet. Varje enskild sprinkler löser ut av den värme just den utsätts för.

Ett brandlarm med rökdetektorer hade kanske hjälpt eftersom rökdetektorer i lokaler som inte börjat brinna ofta reagerar på rök utifrån, men sådana kan bara installeras i uppvärmda/frostfria lokaler för att fungera tillfredsställande.

Det enda fel som MBV tyvärr har gjort är att förvara alla driftfordonen på ett enda ställe! Man kan tyvärr aldrig skydda sig helt mot bränder och skadegörelse.

Tur i oturen är väl trots allt att de mest värdefulla museala fordonen från Malmbanan verkar ha klarat sig undan katastrofen.

Jag hoppas verkligen att ni snarast lyckas hitta en lösning på hur ni skall kunna ersätta en del av driftfordonen så att ni kan fortsätta köra tåg.
Som jag fattar det hela har ingen driftlok eller musealt lok skadats, vilket i så fall är glädjande.

Djupt deltagande i er sorg och katastrof!

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Jan Langstrom, Sunday, June 26, 2016, 14:22 (2855 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

Det enda fel som MBV tyvärr har gjort är att förvara alla driftfordonen på ett enda ställe! Man kan tyvärr aldrig skydda sig helt mot bränder och skadegörelse.

Jag är övertygad om att du hade gjort det mycket bättre med de förutsättningar vi har.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Lars-Erik Larsson, Sunday, June 26, 2016, 15:03 (2855 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Det enda fel som MBV tyvärr har gjort är att förvara alla driftfordonen på ett enda ställe! Man kan tyvärr aldrig skydda sig helt mot bränder och skadegörelse.


Jag är övertygad om att du hade gjort det mycket bättre med de förutsättningar vi har.

Nu blev jag lite ledsen av att du hakade upp dig på en enda mening som du kunde uppfatta som negativ, men det är fullt förståeligt i en situation som denna.

Det jag ville ha fram var att MBV har ett föredömligt skydd av era fordon. Det är nog ingen annan förening som har gjort det så bra! Dessutom ville jag framhålla att varken sprinkler eller brandlarm hade hjälp ett dugg i detta sammanhang.

Jag vet att jag INTE skulle ha kunnat göra det bättre än ni har gjort.
En enda person kan dessutom inte utföra och besluta något sådant själv.
Själv var jag med i Öslj´s "Direktion" när vi började diskussionerna om ytterligare en vagnhall i Läggesta just av brandsäkerhetsskäl. Det tog ca 20 år att få den nya hallen färdig.

Det finns nog inte någon annan förening som totalt har så många fordon skyddade under tak som MBV!

Inte ens SvJvm har sina fordon säkert förvarade mot brand speciellt inte på Nynäsanläggningen.

Orsaken till mitt inlägg är nog mest att jag anser mig ha en viss kunskap om brandskydd efter att ha jobbat som konsult inom brandskydd i trettio år, framför allt med projektering av brandlarm i allt från bl.a. villor, hotell, köpcentra, Jas-hangar, kärnkraftverk till fem hela samhällen i Saudiarabien.
Jag projekterade även en brandlarmsanläggning för Öslj´s hela dåvarande komplex i Mariefred.

Kanske kunde jag ha hjälpt er något med brandskyddet, men jag tvivlar på att jag kunde ha förhindrat den här katastrofen!

Bl.a. du lockade mig att bli medlem i MBV i ett eller annat år då ni var nere med DM3an i Gävle när ni släpade med er den gamla restaurangvagnen under presenning för renovering i Gävle. Det är några år sedan. Tyvärr blev inte medlemskapet så långlivat framför allt p.g.a. avståndet upp till Lule.

Ber om ursäkt för att du Jan kände dig trampad på tårna. Jag hoppas att du och alla andra får tillbaka orken och lusten att gå vidare.

Bästa hälsningar från
Lars-Erik L

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Jan Langstrom, Sunday, June 26, 2016, 15:16 (2855 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

OK, Lars-Erik. Hoppas du förstår att jag är lite stressad just nu.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Lars-Erik Larsson, Sunday, June 26, 2016, 15:26 (2855 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Det förstår jag mer än väl. Det måste kännas som ett helvete för er alla där uppe just nu.

Själv försöker jag se, läsa och förstå allt om vad som verkligen hänt där uppe hos er. Det är lite av en yrkesskada att i efterhand försöka förstå i detalj vad som egentligen hände utan att fantisera om det hela.

Jag hoppas verkligen att allt framöver löser sig på bästa möjliga sätt efter denna katastrof.

Eldskyddsfärg

av mormorsgruvan, Thursday, July 07, 2016, 14:15 (2844 dagar sedan) @ Lars-Erik Larsson

Sådan färg använde SJ redan på 1800-talet.
Har inte Malmbanans Vänner hört talas om detta?
Eldskyddsfärg i kombination med brandlarm som via radio sänder signal till föreningens vagntillsyningsman, hade sannolikt räddat fordonen.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Ulf Pettersson, Sunday, June 26, 2016, 14:04 (2855 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Hoppas att Malmbanans vänner får låna in vagnar för klara trafiken i år.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Rogga, Sunday, June 26, 2016, 15:31 (2855 dagar sedan) @ Ulf Pettersson

Hörde på nyheterna att Polisen misstänker att det hela var anlagt. Man har hittat tomma bensindunkar...
hoppas Polisen får fatt i dem..:-(

INLÄGGET REDIGERAT P G A EN MYCKET OLÄMPLIG MENING!

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Ulf Pettersson, Sunday, June 26, 2016, 15:38 (2855 dagar sedan) @ Rogga

Jag hoppas polisen få tag på dem som gjorde de. De måste räknas som grov mordbrand tanken på de värden som har gått fårlårat.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Conny Sernfalk, Sunday, June 26, 2016, 16:38 (2855 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Önskar bara uttrycka sorg över att unika byggnader förintas, att MBV drabbas katastrofalt främst genom att i princip hela trafik tågsättet gick samma väg, att hela järnvägsmusei branchen gått miste om vagnar och små fordon som i vissa fall var de enda bevarade i sitt slag. Det har ingen betydelse att säga att det kunde varit värre.
Jag vill inte bidra till mer spekulationer och tyckanden om orsaker, försäkringar, vad MBV ska göra nu m.m. Jag skulle tro att det som MBV nu behöver är arbetsro att ta tag i många saker. Den största katastrofen blir om händelsen bidrar till att MBV försvagas och aktiva medlemmar ger upp. Paradoxalt kan katastrofala händelser bidra till ökat engagemang och andra möjligheter. Hoppas så blir fallet med MBV för att säkerställa det fina museum som finns i Karlsvikshyttan och på sikt möjliggöra trafik på lite längre avstånd.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Jan Langstrom, Monday, June 27, 2016, 00:06 (2854 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Önskar bara uttrycka sorg över att unika byggnader förintas, att MBV drabbas katastrofalt främst genom att i princip hela trafik tågsättet gick samma väg, att hela järnvägsmusei branchen gått miste om vagnar och små fordon som i vissa fall var de enda bevarade i sitt slag. Det har ingen betydelse att säga att det kunde varit värre.
Jag vill inte bidra till mer spekulationer och tyckanden om orsaker, försäkringar, vad MBV ska göra nu m.m. Jag skulle tro att det som MBV nu behöver är arbetsro att ta tag i många saker. Den största katastrofen blir om händelsen bidrar till att MBV försvagas och aktiva medlemmar ger upp. Paradoxalt kan katastrofala händelser bidra till ökat engagemang och andra möjligheter. Hoppas så blir fallet med MBV för att säkerställa det fina museum som finns i Karlsvikshyttan och på sikt möjliggöra trafik på lite längre avstånd.

Tack Conny för de orden. Vi hade ett styrelsemöte i kväll och det var definitivt inte någon undergånssstämming där. Vi var överens om att ta nya tag och reda ut problemen efter bästa förmåga.

Vi vet att det finns en vilja att hjälpa till i landet och vi tror definitivt på framtiden.

Det blir lätt en massa floskler när man ska uttala sig å föreningens vägnar. Det känns i alla fall som om vi tänker hänga med ett tag till.

Malmbanans Vänner hårt drabbade

av Kurt G Möller, Monday, June 27, 2016, 16:36 (2854 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Trevligt att höra - kämpa på!!