Förlorade fordon MBV (Järnväg allmänt)

av Svempa, Saturday, June 25, 2016, 14:32 (2834 dagar sedan)

MDR202 3740 f ö den enda tillverkade
MDR133 3618
3274
MDR041 3410
MTR56 3110
3115
3823
Ov-loket från Oxelösund
MDR133 3506
MDR134 3682
MTR012 3061
DAL 003461 "Z43"
RMR 9793

Z43 445
Z61 362
C3a 1333
CF2 1637
Co5 4177
F2e 25911 elfinka
AB7 3500 4367 4472
RB4 3581
B15 4046
WL3 4562
CFo2b 18023 (NSB)
B3 25569 (NSB)

Hela vangparken med undantag för R3 och en Norsk A2 förlorades i Branden.

Finns det Någon AB 7 kvar nu ? Har JVM Hunnit skrota sin ?
Finns det någon B15 kvar ?. Fanns det någon försäkring så att man kan bygga repliker av av vagnarna ?

Förlorade fordon MBV

av 53 Wadsten, Saturday, June 25, 2016, 15:11 (2834 dagar sedan) @ Svempa

Alldeles för många fordon:-(

Förlorade fordon MBV

av David Sohlberg, Saturday, June 25, 2016, 15:12 (2834 dagar sedan) @ Svempa

MDR202 3740 f ö den enda tillverkade
MDR133 3618
3274
MDR041 3410
MTR56 3110
3115
3823
Ov-loket från Oxelösund
MDR133 3506
MDR134 3682
MTR012 3061
DAL 003461 "Z43"
RMR 9793

Z43 445
Z61 362
C3a 1333
CF2 1637
Co5 4177
F2e 25911 elfinka
AB7 3500 4367 4472
RB4 3581
B15 4046
WL3 4562
CFo2b 18023 (NSB)
B3 25569 (NSB)

Hela vangparken med undantag för R3 och en Norsk A2 förlorades i Branden.

Finns det Någon AB 7 kvar nu ? Har JVM Hunnit skrota sin ?
Finns det någon B15 kvar ?. Fanns det någon försäkring så att man kan bygga repliker av av vagnarna ?

Du lyckades få med mina rättelser utom den om 3115. Det är en MTR56.

Förlorade fordon MBV

av Martin Långström, Saturday, June 25, 2016, 15:41 (2834 dagar sedan) @ Svempa

DAL & Z43 är samma individ i detta fall.

B15 var den sista som var i användbart skick.

AB7 var de tre enda trafikdugliga av svetsad konstruktion. Nitade finns det kvar någon av.

F2e 25911 var den enda fungerande elfinkan.

Z61 var den enda som inte byggdes om till Z67.

Dessutom så har nästan alla fordon utanför magasinen förstörts i branden.

Förlorade fordon MBV

av Ola Almquist, Saturday, June 25, 2016, 17:48 (2834 dagar sedan) @ Martin Långström

DAL & Z43 är samma individ i detta fall.

B15 var den sista som var i användbart skick.

AB7 var de tre enda trafikdugliga av svetsad konstruktion. Nitade finns det kvar någon av.

F2e 25911 var den enda fungerande elfinkan.

Z61 var den enda som inte byggdes om till Z67.

Dessutom så har nästan alla fordon utanför magasinen förstörts i branden.

Här är originaltråden. Det blir lätt förvanskningar vid avskrifter.

Jag tror att de nitade AB7 3211 och 3300 finns kvar. Dags att inventera svetsade vagnar av samtliga typer tror jag. De som inte rostat bort förstås...

60-talsvagnen som saknas ovan bör vara B1 4910. Stämmer detta? Det fanns väl någon reservdelsvagn också (NSB B3 25587?).

Utanför stod bl.a. f.d. BCo11a 2302, en f.d. Co10 (1879?), en O-vagn, ett par G-vagnar (varav en Gre?), en djuplastningsvagn (stridsvagnstransport?), en tjänstevagn f.d. CDo? och en mängd Qbe-vagnar.

Peter skrev om C3c 1658. Ska det inte vara 1568?

Nu ska jag jobba ett tag så att jag slipper tänka på eländet...

M.v.h.
Ola

Förlorade fordon MBV

av Martin Långström, Saturday, June 25, 2016, 18:05 (2834 dagar sedan) @ Ola Almquist

NSB B3 25587 står på annat ställe och har klarat sig, men tyvärr så är den inte komplett och alla reservdelar för att kunna få den komplett har brunnit upp.

BC3 ska självklart vara nr 1568.

Korgarna på vagnarna utanför har också brunnit upp, inklusive alla reservdelar innuti.

Förlorade fordon MBV

av Svante Andersson, Saturday, June 25, 2016, 23:28 (2833 dagar sedan) @ Ola Almquist

Angående AB7... skiljer sig GBBJ:s TGOJ-vagn från SJ-varianterna för mycket för att räknas?

SA

Förlorade fordon MBV

av s svensson, Sunday, June 26, 2016, 12:31 (2833 dagar sedan) @ Svante Andersson

Vagn 4046 är väl inte B15 utan B8F.
Den första som byggdes om med lysrör hade kvar de äldre sofforna och fick inte B3 stolar.
Kanske någon vill ta fram foto på denna !

Förlorade fordon MBV

av Bernt Talbrant, Sunday, June 26, 2016, 13:02 (2833 dagar sedan) @ s svensson

Vagn 4046 är väl inte B15 utan B8F.
Den första som byggdes om med lysrör hade kvar de äldre sofforna och fick inte B3 stolar.
Kanske någon vill ta fram foto på denna !

Det finns väl ingen B8F kvar? För visst är (var :-( ) 4046 en "vanlig" B15.

Förlorade fordon MBV

av Jan Langstrom, Sunday, June 26, 2016, 14:20 (2833 dagar sedan) @ Bernt Talbrant

Vagn 4046 är väl inte B15 utan B8F.
Den första som byggdes om med lysrör hade kvar de äldre sofforna och fick inte B3 stolar.
Kanske någon vill ta fram foto på denna !


Det finns väl ingen B8F kvar? För visst är (var :-( ) 4046 en "vanlig" B15.

4046 var då märkt B15 och inredd med B3-stolar när vi tog över den.

Förlorade fordon MBV

av Kurt G Möller, Tuesday, June 28, 2016, 12:50 (2831 dagar sedan) @ s svensson

Fråga från en okunnig: Var B8F = cafévagnarna?

Förlorade fordon MBV

av Arne Olsson, Sunday, June 26, 2016, 00:38 (2833 dagar sedan) @ Svempa

Med anledning av denna tragiska händelse uppmanar jag SVJM att samla föreningarna i Sverige för ett samlat grepp om träpersonvagnar 1900- 1960. Under senaste tiden har jag sett att vagnar skrotats och eldats upp. Jag har inte sett en nationell plan för att rädda dessa. Nu har flera unika vagnar förstörts i Luleå. Samtidigt står den enda nu bevarade BF2 vagnen i Klippan och förfaller!
Jag uppmanar nu Föreningen Veteranjärnvägens i Klippan att sälja/hyra ut BF2 1800 samt FLJ 19 till Malmbanans vänner. Detta för att de har kris, och FVJ har inte resurser att idag hantera dessa vagnar.

Förlorade fordon MBV

av Nils-Bertil, Sunday, June 26, 2016, 19:02 (2833 dagar sedan) @ Arne Olsson

Några rader från Skåne-Smålands Jervägsmuseiförening.
Vi tycker det som skett är ett svårt slag inte bara för er i Luleå,
som nu står tomhänta, utan för oss alla som arbetar med och för
Kulturarvet vi förvaltar.
Ingen av oss kan förstå hur ni har det just nu.
Vi vill att ni får lite andrum och arbetsro för att se vidden av
det som hänt och när ni fått grepp om detta så meddelar ni alla oss
andra om vad som finns och inte finns kvar av arvet.
Vi SSJF tycker att alla som kan ska hjälpa till, några i stort och andra i smått
för att ni i Luleå ska kunna tänka på framtiden.
Hör av er.
Med hopp om en bra framtid
hälsar SSJF.
Nils-Bertil Sörensson, sekr.

e-post: hg756@hotmail.com
e-post: styrelse@ssjf.nu

Förlorade fordon MBV

av 53 Wadsten, Monday, June 27, 2016, 11:29 (2832 dagar sedan) @ Nils-Bertil

det var fint skrivet av er:-) :-)

Förlorade fordon MBV

av LOK, Monday, June 27, 2016, 16:15 (2832 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det som inte fick hända har hänt. Skelettet av min favorit, ambulansdressinen, sticker upp ur den rykande bråten. Den kan sannolikt inte återställas. Den är borta för evigt. Trist, mycket trist.

Vi känner starkt med Malmbanans Vänner och hoppas att man kan få ordning på verksamheten igen. Förhoppningsvis ger försäkringar en del pengar, men det räcker kanske inte så långt. När Malmbanans Vänner fått en överblick och kan beräkna det ekonomiska behovet tycker jag vi alla i branchen borde kunna hjälpa till på något sätt. Skulle inte alla järnvägföreningar kunna avstå från de årliga kulturpengarna vid nästa fördelning och låta Malmbanans Vänner disponera hela beloppet? Vi andra, som inte drabbats av eldsvåda, kan säkert klara oss ett år utan bidrag. Vad sägs?

Förlorade fordon MBV

av Kurt G Möller, Monday, June 27, 2016, 16:45 (2832 dagar sedan) @ LOK

Ett strålande förslag.

Biträdes VARMT!!

Förlorade fordon MBV

av Överkörmästaren, Monday, June 27, 2016, 16:45 (2832 dagar sedan) @ LOK

Det som inte fick hända har hänt. Skelettet av min favorit, ambulansdressinen, sticker upp ur den rykande bråten. Den kan sannolikt inte återställas. Den är borta för evigt. Trist, mycket trist.

Vi känner starkt med Malmbanans Vänner och hoppas att man kan få ordning på verksamheten igen. Förhoppningsvis ger försäkringar en del pengar, men det räcker kanske inte så långt. När Malmbanans Vänner fått en överblick och kan beräkna det ekonomiska behovet tycker jag vi alla i branchen borde kunna hjälpa till på något sätt. Skulle inte alla järnvägföreningar kunna avstå från de årliga kulturpengarna vid nästa fördelning och låta Malmbanans Vänner disponera hela beloppet? Vi andra, som inte drabbats av eldsvåda, kan säkert klara oss ett år utan bidrag. Vad sägs?

Att det inte är så det fungerar? Nä jag vet inte, men det låter lite konstigt för dessa bidrag ska väl inte tas för givna, och den som får dem ska väl avända dem till det man har sökt för.

Men föreningar som har pengar "över" är säkerligen välkomna att ge ett bidrag, dock är väl den finaste hjälpen man kan ge snarare att ge ett handtag här eller var med att låna ut prylar, förmedla kontakter och i största allmänhet hjälpa till att dra lasset i den utsträckning detta låter sig göras...

Förlorade fordon MBV - ett tänkt fall med fordonsrepliker!

av Arne, Monday, June 27, 2016, 18:25 (2832 dagar sedan) @ LOK

Det som inte fick hända har hänt. Skelettet av min favorit, ambulansdressinen, sticker upp ur den rykande bråten. Den kan sannolikt inte återställas. Den är borta för evigt. Trist, mycket trist.

Vi känner starkt med Malmbanans Vänner och hoppas att man kan få ordning på verksamheten igen. Förhoppningsvis ger försäkringar en del pengar, men det räcker kanske inte så långt. När Malmbanans Vänner fått en överblick och kan beräkna det ekonomiska behovet tycker jag vi alla i branchen borde kunna hjälpa till på något sätt. Skulle inte alla järnvägföreningar kunna avstå från de årliga kulturpengarna vid nästa fördelning och låta Malmbanans Vänner disponera hela beloppet? Vi andra, som inte drabbats av eldsvåda, kan säkert klara oss ett år utan bidrag. Vad sägs?

Pengar är förstås ett stort steg i rätt riktning för att hjälpa MBV. Dock ska kommas ihåg att inga pengar i världen kan återge oss de förlorade fordonen. De är och förblir borta; några ersättningsfordon finns vad jag förstår inte heller att tillgå, inte ens för allt smör i Småland. Det går alltså inte att använda dessa pengar (försäkrings- och bidragsdito) för att bygga upp en ny samling av likvärdiga museifordon.

Men jag undrar över hur väldokumenterade alla dessa fordon som brunnit upp i katastrofen är? Finns det någon bra bilddokumentation och lämpliga måttritningar etc. bevarade? Vad jag är ute efter är alltså om det finns en realistisk möjlighet att återskapa replikfordon på samma sätt som vi har ångloket Förstlingen i en modern version, Förstlingen II? Det är inte samma sak som originalet säger då vän av ordning. Men jag tror att många gärna skulle se liknande repliker av de brunna fordonen på samma sätt som ånglokskopian Förstlingen II, som ju förtjänstfullt kördes av H.M.K. Carl XVI Gustaf den 5 juni 2006 i Nora.

Men det förutsätter naturligtvis att den av mig tidigare nämnda dokumenteringen faktiskt existerar. Men kan exempelvis japanerna bygga upp t.ex. det för dem nationellt mycket viktiga shintotemplet i Ise på nytt vart tjugonde år från grunden så borde faktiskt vi kunna klara oss med repliker i den svenska ferroviala museivärlden också.

Speciellt som komplettering av den omfattande bilddokumentering (fotografier, måttritningar med mera) och det stora textmaterial jag förutsätter att alla museiföreningar har?! Eller som - åtminstone nu efter brandkatastrofen i tyskmagasinen i Luleå - genast borde ställas samman och sedan förvaras i föreningarnas bankfack! 🚂🚃🚃🚃

Förlorade fordon MBV

av Anders Svensson, Monday, June 27, 2016, 19:20 (2832 dagar sedan) @ LOK

Med viss kännedom om detta bidrag, som är ett projektbidrag, har undertecknad svårt att tro att det fungerar. Visst, i teorin skulle de samlade branscherna (betänk att det inte bara handlar om järnväg utan även om annat rörligt kulturarv och annan industrihistoria) kunna gå in med en gemensam skrivelse och säga att 2017 avstår vi alla 8 MSEK till förmån för hårt drabbade Malmbanans Vänner. Men jag tror det blir svårt att enas kring något sådant och ännu svårare att förutsäga hur RAÄ skulle reagera... //Anders

Förlorade fordon MBV

av Lennart Petersen, Monday, June 27, 2016, 20:58 (2832 dagar sedan) @ Anders Svensson

Med viss kännedom om detta bidrag, som är ett projektbidrag, har undertecknad svårt att tro att det fungerar. Visst, i teorin skulle de samlade branscherna (betänk att det inte bara handlar om järnväg utan även om annat rörligt kulturarv och annan industrihistoria) kunna gå in med en gemensam skrivelse och säga att 2017 avstår vi alla 8 MSEK till förmån för hårt drabbade Malmbanans Vänner. Men jag tror det blir svårt att enas kring något sådant och ännu svårare att förutsäga hur RAÄ skulle reagera... //Anders

Ja det här är ju pengar som är helt öronmärkta och tilldelas specifika projekt,knappast att föreningarna kan fördela dem mellan sig efter egna åsikter. Och knappast att det finns någon förening med överskott på pengar.
Sist pengarna delades ut såg jag ett beklagande från Klippan att man inte fått till någon behövlig vagnhall och fordonen förföll. Vad branden gjorde i Luleå kan alltså väder och vind göra på lite tid på andra ställen.
Men de föreningar som disponerar över normalspårsvagnar kan ju inventera sina behov och se om något kan lånas ut till Luleå så de kan köra sina resor däruppe

Förlorade fordon MBV

av Conny Sernfalk, Tuesday, June 28, 2016, 10:06 (2831 dagar sedan) @ LOK

Det som inte fick hända har hänt. Skelettet av min favorit, ambulansdressinen, sticker upp ur den rykande bråten. Den kan sannolikt inte återställas. Den är borta för evigt. Trist, mycket trist.

Vi känner starkt med Malmbanans Vänner och hoppas att man kan få ordning på verksamheten igen. Förhoppningsvis ger försäkringar en del pengar, men det räcker kanske inte så långt. När Malmbanans Vänner fått en överblick och kan beräkna det ekonomiska behovet tycker jag vi alla i branchen borde kunna hjälpa till på något sätt. Skulle inte alla järnvägföreningar kunna avstå från de årliga kulturpengarna vid nästa fördelning och låta Malmbanans Vänner disponera hela beloppet? Vi andra, som inte drabbats av eldsvåda, kan säkert klara oss ett år utan bidrag. Vad sägs?

God tanke men komplicerad att genomföra då Riksantikvarie ämbetets pengar i grunden är projektpengar som söks av en eller flera parter. Noterade dock att i årets pengar fick två olika föreningar bidrag för ett och samma projekt men fördelat på båda föreningarna. Kopplat till MBV är det inte något som hindrar att MBV utarbetar en projektbeskrivning och ansöker om bidrag. Om projektet är av intresse på riksnivå bland järnvägsmusei branchen eller kan beröra flera ser iaf inte jag något hinder att fler föreningar lämnar in ansökan. Men det förutsätter en motiverat projekt och god ansökan / projektbeskrivning och att fler föreningar kommer överens.

Jag tror dock det blir svårt att hävda antikvariska aspekter för att t.ex. bygga replikor på vagn / lok / dressiner även om jag gärna skulle vilja se en återuppbyggd / replika av ambulans dressin (kanske mest av drabbad rullande materielen).

Största katastrofen för MBV torde ändå vara förlust av helt trafiktåg och kanske vissa reservdelar (lösa eller på hjul). Samtidigt är det ingen bristvara av mer eller mindre renoveringsbara personvagnar hos andra föreningar. Här kan andra föreningar hjälpa MBV att sälja eller skänka om nu MBV bestämmer sig för att prioritera att skaffa ett nytt trafiktåg för att möjliggöra mer långväga resor än mellan Luleå och Karlsvik.

En bra ansöka till Riksantikvarieämbetet skulle teoretiskt kunna innehålla antingen en återuppbyggd replika av 1 eller båda tyskmagasinen som iaf jag anser är det största antikvariska förlusten i branden. En replika som invändigt är mer säker inte minst ur brandskyddssynpunkt och skulle kunna utgöra vagnhall för fler föreningar inom järnvägsmusei eller liknande musei verksamhet. Det skulle bli ett dyrt projekt men gå i linje med Riksantikvarieämbetets grund tankar. Tyskmagasinen var av stort antikvariskt riksintresse.

En annan möjlighet är projekt som innebär upprustning av personvagnar (kanske delvis nyinköpta) till trafikvagnar och där arbetet delvis kan lejas bort. Samtidigt är väl förutsättningarna för att beviljas medel att föreningen själv ska stå för stor del av upprustningsarbetet. Hur få detta att gå ihop för att öka chanserna till bifall?

I slutänden är det alltid lätt att tycka och det är MBV slutligen som väljer strategi hur man går vidare.
Basen för MBV har väl iaf varit själva muséet och anslutande tåg (rälsbuss) dit. Som tur är har väl branden inte påverkat detta.

Fler träbyggnader

av mormorsgruvan, Tuesday, June 28, 2016, 11:57 (2831 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Finns det fler järnvägsmuseiförenigar som förvarar sina fordon i träbyggnader?
Då är det kanske dags att byta till plåt, tegel eller lättbetong.

Fler träbyggnader

av Stefan Skoglund, Tuesday, June 28, 2016, 12:03 (2831 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Finns det fler järnvägsmuseiförenigar som förvarar sina fordon i träbyggnader?
Då är det kanske dags att byta till plåt, tegel eller lättbetong.

Ja.

Dessutom är en del uppställningar tätt byggda (ganska så fullproppade :-) ) så även om fordonen står inne i lokskjul gjorda i plåẗ så är det ändå stor risk för spridning om elden skulle få fäste i ett fordon.

Fler träbyggnader

av Conny Sernfalk, Tuesday, June 28, 2016, 12:55 (2831 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Finns det fler järnvägsmuseiförenigar som förvarar sina fordon i träbyggnader?
Då är det kanske dags att byta till plåt, tegel eller lättbetong.

Ja, det är ju lätt att säga. Jag tror knappast att JTJ, AGJ m.fl. river sina trä byggnader som passar väl in i den antikvariska stations miljön och som i vissa fall är ursprungliga.
Även yttre faktorer som t.ex. beviljande av byggnadslov.
Har även med förutsättngar, inte minst ekonomiska samt markfrågor att göra.

Ett större problem är (även om det blivit bättre) den allmänna bristen på inomhus uppställnings platser.

Det går aldrig att skydda sig helt mot vandalism, stölder, bränder m.m. Men det går att komma långt med att försvåra, säkra upp och där det är andra faktorer som spelar in än byggnadsmaterialet.

När sådant här tråkigt händer blir det lätt fokus på rullande materiel. Byggander är av minst lika stort värde, och att det inte finns några generella svar hur man för varje enskild byggnad kan försvåra för en rimlig kostnad för inre angrepp av t.ex fukt, mögel och svamp, yttre åverkan, vandalism, stöld o brand som kan uppstå av olika skäl. Likaså typ av försäkring.

Fler träbyggnader

av Micke Carlsson, Tuesday, June 28, 2016, 13:43 (2831 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

RAÄ kanske istället borde få många ansökningar om förebyggande brandskyddsåtgärder härnäst. Det som är borta är tyvärr borta, men det som är kvar bör tas om hand med de nya erfarenheter man har råkat få, i åtanke. Det finns trots allt saker som alla kan göra även om byggnaderna inte är idealiska. Många utrymmen hos föreningar är överbelamrade med bra-att-ha-saker i allsköns blandning och det hjälper inte till.

Uppenbara åtgärder:

1. Håll isär fordon och förråd med brandsäker vägg eller i olika byggnader

2. Använd inte fordon som förråd i samma lokaler som trafikfordon

3. Placera ut brandsläckare och andra brandbekämpningsverktyg på uppmärkta platser

4. Installera inbrotts- och brandlarm kopplat till 24/7 larmmottagning med insats

5. Ha en nödlägesplan för hur fordon ska kunna flyttas ut ur brandområde på snabbaste sätt vid en kris (vem kan snabbt komma och köra växellok för att dra bort fordon från ett brandområde)

6. Utse brandskyddskontrollanter och genomför brandskyddsronder http://www.brandskyddsforeningen.se/pa-arbetet/valj-omrade-har/egenkontroll

Fler träbyggnader

av Conny Sernfalk, Tuesday, June 28, 2016, 15:33 (2831 dagar sedan) @ Micke Carlsson

RAÄ kanske istället borde få många ansökningar om förebyggande brandskyddsåtgärder härnäst. Det som är borta är tyvärr borta, men det som är kvar bör tas om hand med de nya erfarenheter man har råkat få, i åtanke. Det finns trots allt saker som alla kan göra även om byggnaderna inte är idealiska. Många utrymmen hos föreningar är överbelamrade med bra-att-ha-saker i allsköns blandning och det hjälper inte till.

Uppenbara åtgärder:

1. Håll isär fordon och förråd med brandsäker vägg eller i olika byggnader

2. Använd inte fordon som förråd i samma lokaler som trafikfordon

3. Placera ut brandsläckare och andra brandbekämpningsverktyg på uppmärkta platser

4. Installera inbrotts- och brandlarm kopplat till 24/7 larmmottagning med insats

5. Ha en nödlägesplan för hur fordon ska kunna flyttas ut ur brandområde på snabbaste sätt vid en kris (vem kan snabbt komma och köra växellok för att dra bort fordon från ett brandområde)

6. Utse brandskyddskontrollanter och genomför brandskyddsronder http://www.brandskyddsforeningen.se/pa-arbetet/valj-omrade-har/egenkontroll

Mycket kloka ord. Att se framåt innebär att se över befintliga lokaler och vad som kan göras i förebyggande syfte gällande brand, skadegörelse och stöld. Då förutsättningarna mellan olika föreningar (t.ex möjligheten att genomföra punkt 1 och 2) skiljer sig mycket, är det bara den enskilda föreningen som kan bedöma vad kan / bör göras.

En skillnad mellan föreningsliv och arbetsliv är ibland att regelverk och rutiner är bättre utvecklade i arbetslivet även om det behövs lika mycket i en idéell verksamhet. Punkterna 3-6 är typiska frågor för intern rutin / regelverk.

När man ser beviljade medel från Riksantikvarieämbetet slås man av att det numer är ganska få lokal / vagnhalls projekt jämfört med tidigare. Även om flertalet järnvägsmuseiföreningar förbättrat sina inomhus uppställningar behöver det inte betyda att det inte behövs ytterligare lokaler både för att få det mesta under tak och för att bättre kunna förebygga brand, vandalism och stöld.
Vad kan detta bero på? Färre ansökningar eller mörkertal med avslag?
Skäl för att avslå kan t.ex vara bristfällig ansökan eller att byggnaden inte passar rent antikvariskt.

På samma sätt som de flesta föreningar har utarbetade bevarandeplaner kan dessa kompletteras med planer för att förbättra förutsättningarna till bevarandeplanen. Kan t.ex. gälla behov av yterliggare lokaler / hallar där det finns ett förebyggande brand- och stöld perspektiv. Därutöver förebyggande internt arbete (regelverk och rutiner) för att bättre och på olika sätt säkra upp mot skadegörelse, stöld och brand.

Fler träbyggnader

av Micke Carlsson, Tuesday, June 28, 2016, 20:21 (2831 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Det råkar ju vara så att vi som gillar gamla tåg inte brukar ha det naturligt i oss med systematiskt arbete av olika slag, vilket egentligen är konstigt, för när det gäller nummer- och litterabalett så går det ju bra. Men då är det ju roligt!

Att vi vill ekorrsamla på allt som är fornt och lägga det i en hög så stor att vi aldrig kommer att återse ens hälften av vad vi dragit dit, är ett problem.

Den största brandrisken, genom vår oförmåga/ovilja att bete oss rationellt och systematiskt, är vi själva eftersom vi har så svårt att agera förebyggande.

Fler träbyggnader

av R Zetterwall, Tuesday, June 28, 2016, 15:40 (2831 dagar sedan) @ Micke Carlsson

5. Ha en nödlägesplan för hur fordon ska kunna flyttas ut ur brandområde på snabbaste sätt vid en kris (vem kan snabbt komma och köra växellok för att dra bort fordon från ett brandområde)

5b. Eller hur snabbt får man tag/igång en hjul lastare som kan dra bort fordon från ett brand område.

Fler träbyggnader

av Micke Carlsson, Tuesday, June 28, 2016, 20:15 (2831 dagar sedan) @ R Zetterwall

Det är nästan bättre det, för det är nog lättare att snabbt få fram en lastmaskin än att jaga upp en lokomotorförare.

Fler träbyggnader

av Torbjorn_Forsman, Tuesday, June 28, 2016, 21:30 (2831 dagar sedan) @ Micke Carlsson

1b.
Håll isär förråd av svårersättlig materiel från förråd av brandfarlig karaktär (färg, lösningsmedel, oljor, större batterier, annat som kan självantända).

1c.
Säkerställ att förrådsställda fordon är fria från självantändningskällor. T ex bör eventuella batterier - belysningsbatterier i personvagnar, startbatterier i dieselfordon mm - vara frånskilda från resten av elinstallationen eller helst, i synnerhet om det gäller långtidsförvaring, helt och hållet borttagna från fordonen. Bränsletankar tömda, gasolbehållare borttagna osv.

1d.
Håll rent från brännbara upplag, växtlighet mm i närheten av lättantändliga byggnader. Och för den delen i närheten av fordon som står uppställda utomhus.

2b.
Reparationer och verkstadsverksamhet bör inte få ske i eller i omedelbar anslutning till lokaler där fordon och annan materiel förvaras. Bra om man kan ordna särskild verkstadslokal.

4b.
På byggnader som ligger utsatta för åsknedslag, se till att sakkunnigt installerad åskledare finns och att åskledarinstallationen besiktigas, jordtagsmät osv regelbundet.
Håll efter elinstallationer och se till att de är i bra skick, installera jordfelsbrytare och ev överspänningsskydd, ha gärna som rutin att i möjligaste mån göra byggnader spänningslösa då de är folktomma.

6b.
Se till att alla som är inblandade i verksamheten har aktuella kunskaper om brandskydd och i all synnerhet känner till speciella brandrisker för den här typen av verksamhet (t ex risken för självantändning av linolja och linoljebaserade färger under vissa förhållanden). Utbildning/certifikat i "Heta arbeten" är önskvärd för folk som håller på med svetsning, plåtarbeten mm.

Fler träbyggnader

av J. O. Andersson, Tuesday, June 28, 2016, 22:18 (2830 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Kloka pepåkanden, men de bränder vi hittills blivit drabbade av i den svenska "gammeltågsbranschen" förefaller ha varit anlagda bränder eller andra "yttre" omständigheter, snarare än den egna verksamheten. (Med brasklapp att vi inte vet något om orsaken till den nu aktuella.)

Inte för att förringa behovet av att även skärpa upp interna rutiner, du nämner mycket som är viktigt att tänka på!

Det sägs att de flesta pyromandåd inte är planerade utan att tillfället gör pyromanen, lika väl som att tillfället gör tjuven. Steg ett är därför att se till att det inte ligger någon form av brännbart skräp, lövhögar och annat på området som kan utgöra inbjudande "tändved".

När det är snyggt och prydligt på området så bidrar det också i allmänhet till minskad risk för stölder och annan skadegörelse, så som klotter.

Fler träbyggnader

av 53 Wadsten, Wednesday, June 29, 2016, 05:29 (2830 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Efter detta hemska som drabbat MBV anser jag att föreningarnas styrelse borde hålla ett arbetsmöte och gå igenom placering av fordon, brandskydd mm, lokaler, samt kontakta den lokala räddningstjänsten/brandkåren på orten för en genomgång i brandskydd.