1b.
Håll isär förråd av svårersättlig materiel från förråd av brandfarlig karaktär (färg, lösningsmedel, oljor, större batterier, annat som kan självantända).
1c.
Säkerställ att förrådsställda fordon är fria från självantändningskällor. T ex bör eventuella batterier - belysningsbatterier i personvagnar, startbatterier i dieselfordon mm - vara frånskilda från resten av elinstallationen eller helst, i synnerhet om det gäller långtidsförvaring, helt och hållet borttagna från fordonen. Bränsletankar tömda, gasolbehållare borttagna osv.
1d.
Håll rent från brännbara upplag, växtlighet mm i närheten av lättantändliga byggnader. Och för den delen i närheten av fordon som står uppställda utomhus.
2b.
Reparationer och verkstadsverksamhet bör inte få ske i eller i omedelbar anslutning till lokaler där fordon och annan materiel förvaras. Bra om man kan ordna särskild verkstadslokal.
4b.
På byggnader som ligger utsatta för åsknedslag, se till att sakkunnigt installerad åskledare finns och att åskledarinstallationen besiktigas, jordtagsmät osv regelbundet.
Håll efter elinstallationer och se till att de är i bra skick, installera jordfelsbrytare och ev överspänningsskydd, ha gärna som rutin att i möjligaste mån göra byggnader spänningslösa då de är folktomma.
6b.
Se till att alla som är inblandade i verksamheten har aktuella kunskaper om brandskydd och i all synnerhet känner till speciella brandrisker för den här typen av verksamhet (t ex risken för självantändning av linolja och linoljebaserade färger under vissa förhållanden). Utbildning/certifikat i "Heta arbeten" är önskvärd för folk som håller på med svetsning, plåtarbeten mm.