Originalskylt???? från F 1200 på Tradera (Historiskt material)

av Klas Grönqvist, Sunday, June 26, 2016, 16:24 (2854 dagar sedan)

http://gamla.tradera.com/item/2945/260030011/typskylt-till-gammalt-lok-1200f-fran-1914

Är detta verkligen en av originalskyltarna från F 1200? Man kan väl misstänka att skylten manipulerats vid något tillfälle, och att den ursprungligen härstammar från ett helt annat lok. Någon som vet hur det förhåller sig?

När F-loken såldes till Danmark märktes de ju om med nya danska nummer, men togs de gamla skyltarna bort av danskarna eller gjordes det i Sverige redan före exporten? I så fall kan ju någon i Sverigen tagit hand om de kasserade skyltarna, som väl då ansågs helt sakna värde (frånsett skrotpriset).

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Hugo K, Sunday, June 26, 2016, 16:33 (2854 dagar sedan) @ Klas Grönqvist

I annonsen står det att "0 samt F är inte gjorda i metall utan av annat matrial.", så det känns som att det är en historieförfalskning det är tal om.

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Micael Lindgren, Sunday, June 26, 2016, 17:31 (2854 dagar sedan) @ Hugo K

Lokskyltar är väl helgjutna?
Alla jag har hanterat under åren är det.

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av David Sohlberg, Sunday, June 26, 2016, 17:40 (2854 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Lokskyltar är väl helgjutna?
Alla jag har hanterat under åren är det.

Utom de som fått annan underlittera, t ex T2 -> T21.

Men skylten på tradera har tagits upp i en grupp på Facebook och då konstaterades att det inte är en äkta.

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av -RB-, Sunday, June 26, 2016, 19:19 (2854 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Hade inte SJ förgjutna skyltar med bara "Statens Järnvägar" och i övrigt blankt för övertagna privatbanelok ? Som då fick SJ nummer , litra , tillverkningsår ditmålade på skylten .

mvh Rolf Berg

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Svante Andersson, Sunday, June 26, 2016, 20:57 (2854 dagar sedan) @ -RB-

Hade inte SJ förgjutna skyltar med bara "Statens Järnvägar" och i övrigt blankt för övertagna privatbanelok ? Som då fick SJ nummer , litra , tillverkningsår ditmålade på skylten .

mvh Rolf Berg

Jodå... men det är knappast relevant i det här fallet.

SA

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Lennart Petersen, Sunday, June 26, 2016, 21:26 (2854 dagar sedan) @ -RB-

Hade inte SJ förgjutna skyltar med bara "Statens Järnvägar" och i övrigt blankt för övertagna privatbanelok ? Som då fick SJ nummer , litra , tillverkningsår ditmålade på skylten .

mvh Rolf Berg

En liten detalj men av någon anledning står det
STATENS JÄRNVÄGAR.
på skyltarna , alltså med versaler och med en punkt på slutet.
Varför denna punkt kan man ju undra, jag har en elloksskylt och från den kan noteras att den sitter med fyra skruvar som har en yttre diameter på 18mm , rätt stora saker men skylten är redigt tung.

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Svante Andersson, Sunday, June 26, 2016, 22:05 (2854 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En liten detalj men av någon anledning står det
STATENS JÄRNVÄGAR.
på skyltarna , alltså med versaler och med en punkt på slutet.
Varför denna punkt kan man ju undra, jag har en elloksskylt och från den kan noteras att den sitter med fyra skruvar som har en yttre diameter på 18mm , rätt stora saker men skylten är redigt tung.

Punkten är det normala utförandet... googla lokskyltar så får du se.

SA

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Lennart Petersen, Sunday, June 26, 2016, 22:12 (2854 dagar sedan) @ Svante Andersson

En liten detalj men av någon anledning står det
STATENS JÄRNVÄGAR.
på skyltarna , alltså med versaler och med en punkt på slutet.
Varför denna punkt kan man ju undra, jag har en elloksskylt och från den kan noteras att den sitter med fyra skruvar som har en yttre diameter på 18mm , rätt stora saker men skylten är redigt tung.


Punkten är det normala utförandet... googla lokskyltar så får du se.

SA

Jo men det vet jag ju.
Men det kunde ju vara intressant vete varför det ska vara en punkt.

Hopkok F 1200 på Tradera

av Niklas B, Sunday, June 26, 2016, 17:45 (2854 dagar sedan) @ Klas Grönqvist

http://gamla.tradera.com/item/2945/260030011/typskylt-till-gammalt-lok-1200f-fran-1914

Är detta verkligen en av originalskyltarna från F 1200? Man kan väl misstänka att skylten manipulerats vid något tillfälle, och att den ursprungligen härstammar från ett helt annat lok. Någon som vet hur det förhåller sig?

När F-loken såldes till Danmark märktes de ju om med nya danska nummer, men togs de gamla skyltarna bort av danskarna eller gjordes det i Sverige redan före exporten? I så fall kan ju någon i Sverigen tagit hand om de kasserade skyltarna, som väl då ansågs helt sakna värde (frånsett skrotpriset).

Det är en lokskylt som någon kokat ihop till ett kul nummer. Sannolikt är det ett tidigt D-lok. På bild två kan det inslagna numret på baksidan av skylten anas längst ned.

Frånsett det uppenbara (ditklistrade siffror mm) ska skylten ha slät yta, inte våffelmönster.

Hopkok F 1200 på Tradera

av Ola Almquist, Sunday, June 26, 2016, 17:57 (2854 dagar sedan) @ Niklas B

Det är en lokskylt som någon kokat ihop till ett kul nummer. Sannolikt är det ett tidigt D-lok. På bild två kan det inslagna numret på baksidan av skylten anas längst ned.

Frånsett det uppenbara (ditklistrade siffror mm) ska skylten ha slät yta, inte våffelmönster.

När kom våffelmönstret? I samband med förnicklade/förkromade skyltar? Och när kom de? I samband med plåtklädda ellok eller senare? Jag borde ha kollat när jag hade möjlighet men det gjorde jag inte. Däremot vet jag att det uppenbarligen fanns tillverkarskyltar med våffelmönster 1914 (om det inte också är förfalskningar).

M.v.h.
Ola

Hopkok F 1200 på Tradera

av Niklas B, Sunday, June 26, 2016, 18:16 (2854 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är en lokskylt som någon kokat ihop till ett kul nummer. Sannolikt är det ett tidigt D-lok. På bild två kan det inslagna numret på baksidan av skylten anas längst ned.

Frånsett det uppenbara (ditklistrade siffror mm) ska skylten ha slät yta, inte våffelmönster.


När kom våffelmönstret? I samband med förnicklade/förkromade skyltar? Och när kom de? I samband med plåtklädda ellok eller senare? Jag borde ha kollat när jag hade möjlighet men det gjorde jag inte. Däremot vet jag att det uppenbarligen fanns tillverkarskyltar med våffelmönster 1914 (om det inte också är förfalskningar).

M.v.h.
Ola

Det är en bra fråga. Jag kan bara kolla här:
http://www.nth.se/foto/loknr/

Elloken (D) har haft det från början, 1925, det verkar som om skyltar från Nohab hade slät baksida medan VM Falun och Motala våffelmönster.

Ångloken var det skralt med leveranser till SJ på 1920-1930-talet, så jag har inget att gå på. E10, S1, Gp mfl hade våffelmönster.

Tillverkarskyltarna var synnerligen varierande, Nohab hade våffelmönster på den tiden.

Hopkok F 1200 på Tradera

av Svante Andersson, Sunday, June 26, 2016, 18:34 (2854 dagar sedan) @ Niklas B

En annan ledtråd är antalet fästbultshål.
Vad jag kan se har de flesta (alla?) SJ ånglok haft tre fästpunkter, en ovanför numret och två st ute i "marginalen" mellan Statens Järnvägar och årtalet.
Men Elloks och deiselloksskyltarna har fyra mindre i samma stil som den visade skylten.

SA

Hopkok F 1200 på Tradera

av Ola Almquist, Sunday, June 26, 2016, 19:05 (2854 dagar sedan) @ Svante Andersson

En annan ledtråd är antalet fästbultshål.
Vad jag kan se har de flesta (alla?) SJ ånglok haft tre fästpunkter, en ovanför numret och två st ute i "marginalen" mellan Statens Järnvägar och årtalet.
Men Elloks och deiselloksskyltarna har fyra mindre i samma stil som den visade skylten.

SA

Notera också att det fanns två varianter av fyra hål-placering, antingen i kvadratform eller som en romb stående på ett hörn.

M.v.h.
Ola

Hopkok F 1200 på Tradera

av Warberg, Sunday, June 26, 2016, 21:46 (2854 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har tillverkarskylten från ellok D148.
Den är från 1925 och har våffelmönster.
Jag tycker att skylten på tradera ser skum ut.
Niklas.

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Lennart Petersen, Monday, June 27, 2016, 02:22 (2853 dagar sedan) @ Klas Grönqvist

http://gamla.tradera.com/item/2945/260030011/typskylt-till-gammalt-lok-1200f-fran-1914

Är detta verkligen en av originalskyltarna från F 1200? Man kan väl misstänka att skylten manipulerats vid något tillfälle, och att den ursprungligen härstammar från ett helt annat lok. Någon som vet hur det förhåller sig?

När F-loken såldes till Danmark märktes de ju om med nya danska nummer, men togs de gamla skyltarna bort av danskarna eller gjordes det i Sverige redan före exporten? I så fall kan ju någon i Sverigen tagit hand om de kasserade skyltarna, som väl då ansågs helt sakna värde (frånsett skrotpriset).

Som många redan antytt så ser den här skylten rejält fejkad ut och bilden andas något helt annat än original.
Någon gång vid försäljningen så borde ju original skyltar ha plockats ned antingen i Sverige eller Danmark. Men F1200 var ju med sin historia från Getå redan då ett lok med visst rykte, kan man väl tro i vart fall, så t.ex Järnvägsmuseum som har en mycket omfattande samling av just sådana skyltar från alla tidsepoker hade nog visat intresse.
Budgivningen, nu på ca500kr tyder ju på att marknaden är mycket skeptisk.
En lokskylt i bra skick brukar annars kunna värderas till 2000-4000kr beroende på. Men just F1200 har ett sådant exceptionellt affektionsvärde att man skulle kunna gissa på att en äkta originalskylt borde gå på flera tiotusentals kronor. Och skulle det nu vara något annat än originalskyltar på loket i sig så hör väl skylten helst hemma där eller ?
Gammal diskussion om priser:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?mode=thread&id=8716

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera - proveniensen?!

av Arne, Monday, June 27, 2016, 14:35 (2853 dagar sedan) @ Lennart Petersen

8<...

Som många redan antytt så ser den här skylten rejält fejkad ut och bilden andas något helt annat än original.
Någon gång vid försäljningen så borde ju original skyltar ha plockats ned antingen i Sverige eller Danmark. Men F1200 var ju med sin historia från Getå redan då ett lok med visst rykte, kan man väl tro i vart fall, så t.ex Järnvägsmuseum som har en mycket omfattande samling av just sådana skyltar från alla tidsepoker hade nog visat intresse.
Budgivningen, nu på ca500kr tyder ju på att marknaden är mycket skeptisk.
En lokskylt i bra skick brukar annars kunna värderas till 2000-4000kr beroende på. Men just F1200 har ett sådant exceptionellt affektionsvärde att man skulle kunna gissa på att en äkta originalskylt borde gå på flera tiotusentals kronor. Och skulle det nu vara något annat än originalskyltar på loket i sig så hör väl skylten helst hemma där eller ?
Gammal diskussion om priser:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?mode=thread&id=8716

Man skulle ju kunnat förvänta sig att säljaren av lokskylten hade haft lite mer seriösa bakgrundsfakta - alltså proveniensen för föremålet - redovisad när hen nu lägger ut detta 'samlarobjekt' till försäljning på Tradera. Jag tycker INTE det räcker med en brasklapp 'Raritet eller fusk?' i texten på auktionssajten om det aktuella föremålet. :-|

PS. Det räcker inte med att i Traderaannonsen lite allmänt tala om att ens pappa hade varit lokförare i Malmö och man känner till F-lokens historia inklusive Getåolyckan. Man måste nog kunna härleda just den här skyltens historia bakåt i tiden med lite större precision!

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Svempa, Monday, June 27, 2016, 07:10 (2853 dagar sedan) @ Klas Grönqvist

denna lokskylt är ett falsarium . Siffrorna är för små i typsnittet och den ser bearbetad ut. Det kan vara en blankoskylt som någon piffat upp. Blankoslyltar hade texten Statens Järnvägar. men övriga uppgifter målades på för att att man inte skulle behöva gjuta nya skyltar till äldre lok som man övertog vid förstatligandet äv de privata järnvägarna på framför allt 1940 talet. Det är min uppfattning och jag har ca 20 egna skyltar så jag vett nog vad jag talar om. eftersom den inte är äkta och dessutom i mina ögon inte välgjord

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Svempa, Monday, June 27, 2016, 07:48 (2853 dagar sedan) @ Svempa

efter kontakt med säljaren har han visat mig en detaljbild . i nederkant på baksidan finns det stansat I godset på skylten " ÖR 421 " ledtråd .
Säljaren tackade för informationen och bifogade denna bild. ellok 421 var ett D lok. Kan det vara en blankoskylt gjuten i Örebro med nummer 421 eller har det funnits något lok mer littera ÖR i ånglokserien ?

Originalskylt???? från F 1200 på Tradera

av Svante Andersson, Monday, June 27, 2016, 16:56 (2853 dagar sedan) @ Svempa

Blankoskyltarna var inte gjutna i mässing! Hade väl dessutom slät "bakgrund".

SA