Lokföraren Ludvig Olsson (Historiskt material)

av Janne Sandgren, Thursday, July 21, 2016, 18:23 (2807 dagar sedan)

Hej!

Vid en olycka i Ängelholm 1944 omkom lokföraren och en postiljon när ett godståg körde in i ett stillastående persontåg. Lokföraren var Ludvig Olsson. Han bodde i Ängelholm och ligger begravd där.

Jag har fått en förfrågan om det finns några uppgifter om honom någonstans, av en släkting till honom. Jag kom att tänka på att han finns kanske i någon matrikel.

Har någon av er en matrikel där han återfinns ock känner för att skriva av eller skanna det som i så fall finns?

Jag mejlar då över det till hans släkting.

Tackar på förhand!

Hälsningar
Janne sandgren

Lokföraren Ludvig Olsson

av Anders Sandgren, Thursday, July 21, 2016, 22:41 (2807 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Borde han inte finnas i arvodesstaten för 1944, den finns [link=http://www.samlingsportalen.se/digitalt_arkiv/jvm/tryckta_personmatriklar/sj_arvodesstat/sj_arvodesstat_1944_web.pdf]här (samlingsportalen)[/link] (107Mb).
Sedan är det bara att leta på distrikt, ms, lokförare etc.

Lokföraren Ludvig Olsson

av 53 Wadsten, Friday, July 22, 2016, 05:43 (2806 dagar sedan) @ Anders Sandgren

kan man hitta arvodesstaten från 1971 i pdf.
mycket intressant läsning.

Lokföraren Ludvig Olsson - arvodesstater

av Anders Sandgren, Friday, July 22, 2016, 11:00 (2806 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det tror jag inte.
P.g.a PUL så publiceras bara arvodesstater som är 70år och äldre. Dessutom verkar den sista årgången vara 1951. Därefter gällde nog något annat system.
När datoriserade man personalhanteringen inom SJ? 1951 känns tidigt.

Jag antar att arvodesstaterna var en liggare för lönehantering etc. På den tiden gällde ju kontantlön. Så småningom kom lön via banken, men det var nog rejält senare. När slutade SJ med kontantlöner?

Fortfarande i början av 1980-talet fanns det förvisso företag med kontantlön, bl.a Bromma Smide som gjorde containerlyftutrustning (idag heter de Bromma Conquip) som jag då hade en del att göra med som underleverantör. Jag kommer ihåg hur de satt och räknade pengar inför lönen, det gällde att ha rätt valörer till alla lönekuvert och någon fick åka till banken och hämta alla dessa sedlar och mynt.
Firman jag jobbade på hade checklön. För det mesta fanns det täckning för även den sista som försökte växla in checken, men inte alltid...

Lokföraren Ludvig Olsson - arvodesstater

av 53 Wadsten, Friday, July 22, 2016, 11:57 (2806 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Undertecknad lär finnas med som stationskarlsarvodist i Falsterbo yttertjänst 1971, Sven Mårtensson hade innertjänsten.

I Höllviksnäs hade jag kombinerad inner och yttertjänst måndag,onsdag och fredag förmiddag.

Lokföraren Ludvig Olsson - arvodesstater

av Kjell Aghult, Friday, July 22, 2016, 16:58 (2806 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag antar att arvodesstaterna var en liggare för lönehantering etc. På den tiden gällde ju kontantlön. Så småningom kom lön via banken, men det var nog rejält senare. När slutade SJ med kontantlöner?

Ca 1967. Jag började i SJ 30/8 det året och då var s k postlön nyinförd: Arbetsgivaren öppnat ett postgirokonto för varje anställd.

Lokföraren Ludvig Olsson - arvodesstater

av Kjell Aghult, Friday, July 22, 2016, 18:17 (2806 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När datoriserade man personalhanteringen inom SJ? 1951 känns tidigt.

SJ köpte sin första hålkortsmaskin 1929 och första dator 1959. När olika delsystem sedan infördes vet jag tyvärr inte.

Lokföraren Ludvig Olsson - arvodesstater

av Stefan Skoglund, Friday, July 22, 2016, 20:29 (2806 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När datoriserade man personalhanteringen inom SJ? 1951 känns tidigt.

SJ köpte sin första hålkortsmaskin 1929 och första dator 1959. När olika delsystem sedan infördes vet jag tyvärr inte.

När köpte SJ (och andra järnvägar) in de första bokföringsmaskinerna (exv Burroughs) ?

[img]http://www.piercefuller.com/library/img10071.jpg?kind=web[/img]

1929 känns dessutom lite tråkigt väl sent.
De större amerikanska bolagen köpte in de första maskinerna (hålkortsmaskiner) mer än 10 år tidigare (och IBM bildades 1911.)

Hollerit?

av BD, Saturday, July 23, 2016, 07:30 (2805 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

När köpte SJ (och andra järnvägar) in de första bokföringsmaskinerna (exv Burroughs) ?

[img]http://www.piercefuller.com/library/img10071.jpg?kind=web[/img]

1929 känns dessutom lite tråkigt väl sent.
De större amerikanska bolagen köpte in de första maskinerna (hålkortsmaskiner) mer än 10 år tidigare (och IBM bildades 1911.)


Har under arkivstudier träffat på termen "Hollerit" men inte följt upp. Dock verkar Hollerit att vara ett märkesnamn för hålkortsystem.

SJ anskaffade troligen Holleritmaskiner.

[size=large][b][link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Herman_Hollerith]Hollerit[/link][/b][/size]

Databehandling med hålkort vid SJ

av Gunnar Ekeving, Saturday, July 23, 2016, 09:23 (2805 dagar sedan) @ BD

Aktuarie T Berger skriver i "Statens järnvägar 1907 - 1931" (första bandet s 106 f) att man "innevarande år" (alltså troligen 1930 eller 1931) centraliserat bokföringen av fakturor och liknande till kammarkontoret. Där stansades konto, belopp etc från varje allegat på hålkort enligt Hollerithsystemet. Sedan kördes korten genom en elektrisk sorterare (20 tusen kort per timme) och därefter genom en tabulator som summerade per konto och skrev ut summorna på en lista.

I [link=https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=37776]en tråd på Spårvägssällskapets forum [/link] finns bland annat bilder på sådana hålkortsmaskiner. Man kan också söka på "hålkort" "bokföringsmaskin" eller "datamaskin" på [link=http://www.samlingsportalen.se/all/index.htm]Samlingsportalen[/link] men de bilder som finns där verkar vara från 1950-talet och framåt.

Hollerit?

av Stefan Skoglund, Saturday, July 23, 2016, 16:03 (2805 dagar sedan) @ BD

Har under arkivstudier träffat på termen "Hollerit" men inte följt upp. Dock verkar Hollerit att vara ett märkesnamn för hålkortsystem.

SJ anskaffade troligen Holleritmaskiner.

[size=large][b][link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Herman_Hollerith]Hollerit[/link][/b][/size]

Hollerith-maskiner är ett samlingsnamn för den utrustning (på ett ungefär) där hålkort för behandlingen användes. Exempelvis :
[list]
[*]sorteringsmaskin
[*]tabulering (summering exv av valda kolumner från valfritt antal kort)
[*]stansmaskiner (skrivmaskiner för instansning av data)
[/list]

Burroughs-maskinerna (bokföringsmaskiner inkl specialiserade maskiner för skrivning av exv fakturor) är några år äldre.

Lokföraren Ludvig Olsson

av Per-Olov Brännlund, Friday, July 22, 2016, 09:14 (2806 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Olyckan skedde i Laholm 1944-01-20 då fjärrgodståget 5151 med lok Dg 150 körde in i framförvarande tåg 37 som ännu ej lämnat stationen. Orsaken till olyckan var att tågklareraren glömt att ställa infartsignalen till stopp när tåg 37 inkommit.

Olyckan

av mormorsgruvan, Friday, July 22, 2016, 13:16 (2806 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Hur gick olyckan till?
Lokförare brukar ju hoppa av innan!
Skulle godståget passera eller stanna i Laholm?

Olyckan

av Ingwar Åfeldt, Saturday, July 23, 2016, 04:38 (2805 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hur gick olyckan till?
Lokförare brukar ju hoppa av innan!
Skulle godståget passera eller stanna i Laholm?

En minnesartikel över olyckan i Laholms Tidning.
[link]http://www.laholmstidning.se/2014/01/21/dystert-70-arsminne-av-dodskrasch/[/link]


M v h
Ingwar

Lokföraren Ludvig Olsson

av mormorsgruvan, Friday, July 22, 2016, 13:14 (2806 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Otto Ludvig Olsson
Död 20/1 1944
Gift 19/10 1912
Född 20/7 1889 i Malmö
År 1910 tjänstgjorde han som extra lokomotiveldare i Ängelholm, inneboende hos en bromsare.
Hans far var timmerman i Malmö.
Han hade 3 systrar.

Lokföraren Ludvig Olsson

av Janne Sandgren, Saturday, July 23, 2016, 17:39 (2805 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Hej igen!

Jag får tacka alla som har svarat!
Jag har sökt i den matrikel som anvisades men där fattar jag det som att man bara hittar traditionella tjänstemän.

Det borde väl finnas något liknande för fotfolket, om man får säga så?

Hälsningar
Janne Sandgren

Lokföraren Ludvig Olsson

av Ola Almquist, Saturday, July 23, 2016, 20:44 (2805 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Hej igen!

Jag får tacka alla som har svarat!
Jag har sökt i den matrikel som anvisades men där fattar jag det som att man bara hittar traditionella tjänstemän.

Det borde väl finnas något liknande för fotfolket, om man får säga så?

Hälsningar
Janne Sandgren

Du ska titta i avlöningsstaten, inte järnvägsmatrikeln.

M.v.h.
Ola