Tp körning på ULJ (Järnväg allmänt)

av Olle Vinberg, Friday, July 22, 2016, 06:57 (2834 dagar sedan)

Citerad text från facebook av Henrik Block
"På lördag 23/7 körs godståg på ULJ. Syftet är typutbildning av förare på Tp-loket. Tåget medför ej resande, men kan ju avnjutas på annat sätt.
Tdt är som följer:
FARINGE ●, avg 10.45
ALMUNGE 1 ving, sp 3, [pass.] 10.58
LÄNNA sp 1, ank 11.08, avg 11.30, möter tåg 81
MARIELUND sp 2, ank 11.44, avg 12.30, möter tåg 91
BÄRBY sp 2, ank 12.37, avg 13.48, möter tåg 73
UPPSALA Ö ank 14.09

UPPSALA Ö avg. 15.55
BÄRBY sp 2, ank 16.16, avg 16.30, möter tåg 74
MARIELUND sp 2, [pass.] 16.37
LÄNNA sp 2, ●, [pass.] 16.50
ALMUNGE 17.00, avg 17.18, möter tåg 94
FARINGE ●, ank 17.31

Fyrtågstrafik alltså! :-)"

Tp körning på ULJ

av 53 Wadsten, Friday, July 22, 2016, 08:46 (2834 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Den utbildningen sökte undertecknad men fick aldrig, fanns vissa "HERRAR" som låg långt längre bak i tjänstgöringstid på SLJ/RB som fick utbildningen på Tp, inga nämnda och inga glömda:-( :-(

Tp körning på ULJ

av Rc2 1110, Friday, July 22, 2016, 17:06 (2834 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Den utbildningen sökte undertecknad men fick aldrig, fanns vissa "HERRAR" som låg långt längre bak i tjänstgöringstid på SLJ/RB som fick utbildningen på Tp, inga nämnda och inga glömda:-( :-(

Varje gang jag ser yttranden so detta, ställer jag mig alltid samma frågor:
1. Vad var orsaken till att du inte fick denna utbildning?
2. Frågade du det?

Tp körning på ULJ

av Patrik Eriksson, Friday, July 22, 2016, 23:46 (2834 dagar sedan) @ Rc2 1110

Den utbildningen sökte undertecknad men fick aldrig, fanns vissa "HERRAR" som låg långt längre bak i tjänstgöringstid på SLJ/RB som fick utbildningen på Tp, inga nämnda och inga glömda:-( :-(


Varje gang jag ser yttranden so detta, ställer jag mig alltid samma frågor:
1. Vad var orsaken till att du inte fick denna utbildning?
2. Frågade du det?

Kanske var han dålig på att "slicka röv".

Tp körning på ULJ

av 53 Wadsten, Saturday, July 23, 2016, 05:17 (2833 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Ja han slickade aldrig röv, utan gjorde sitt jobb och åkte sedan hem efter turen.

Tp körning på ULJ

av 53 Wadsten, Saturday, July 23, 2016, 05:16 (2833 dagar sedan) @ Rc2 1110

Fick aldrig något svar.

Tp körning på ULJ

av Gunnar Olson, Saturday, July 23, 2016, 09:34 (2833 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jag hänger inte med. Att SJ körde Tp Uppsala-Rimbo-Hallstavik rätt länge vet jag. Men hade SLJ/RB Tp-lok? I så fall till vad? Eller handlar det om ULJ?

Tp körning på RB/SLJ

av -RB-, Saturday, July 23, 2016, 10:22 (2833 dagar sedan) @ Gunnar Olson

I slutet på 80- ?/början på 90- talet hyrdes ett av Växjös Tp lok från SMAB . Det var Tp 3515 som rullade några år innan den hamnade på ULJ .
OT 3515 ska ha varit det första Tp loket som hamnade på SRJ på våren 1958 .

Bilden nederst :

http://www.svenska-lok.se/materiel.php?bid=19148

mvh Rolf Berg

Tp körning på RB/SLJ

av Överkörmästaren, Sunday, July 24, 2016, 14:36 (2832 dagar sedan) @ -RB-

I slutet på 80- ?/början på 90- talet hyrdes ett av Växjös Tp lok från SMAB . Det var Tp 3515 som rullade några år innan den hamnade på ULJ .

Anciennitet har väl aldrig varit en bra urvalsgrund vid typutbildning, det normala numera är att man väljer ut de som anses mest lämpliga. Kan inte svara på hur det var på RB kring 1990, däremot har jag förstått det som att godstågsutbildningen på SB helt enkelt gavs till de förare som lyckats/råkat få detta i gruppvalet (som i sin tur var anciennitetsbaserat), fast det var väl också en hel del sönderkörningar där...

Vid något tillfälle drog ju Tp persontåg på RB, kan det ha varit i maj 1993?

OT 3515 ska ha varit det första Tp loket som hamnade på SRJ på våren 1958 .

Bilden nederst :

http://www.svenska-lok.se/materiel.php?bid=19148

mvh Rolf Berg

Tp körning på RB/SLJ

av John T, Sunday, July 24, 2016, 17:18 (2832 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vid något tillfälle drog ju Tp persontåg på RB, kan det ha varit i maj 1993?

Det du tänker på var nog specialkörningar i samband med de sista loktågen på RB, men det var i maj 1994.

Tp 3515 kom sedan till ULJ 1997, och det blev en avslutningskörning på RB med loket som då drog RBV:s vagnar, strax innan det fraktades upp till museibanan.

(Längre bak i tiden gick ju ibland Tp-lok i persontåg på Roslagsbanenätet, så sent som fram till början av 1970-talet.)

Tp körning på RB/SLJ

av Överkörmästaren, Sunday, July 24, 2016, 17:41 (2832 dagar sedan) @ John T

Vid något tillfälle drog ju Tp persontåg på RB, kan det ha varit i maj 1993?


Det du tänker på var nog specialkörningar i samband med de sista loktågen på RB, men det var i maj 1994.

Så var det ja! Jag har ju åkt sista loktåget på RB ett antal gånger, så det är lätt hänt att man blandar ihop dem. (-:

Tp 3515 kom sedan till ULJ 1997, och det blev en avslutningskörning på RB med loket som då drog RBV:s vagnar, strax innan det fraktades upp till museibanan.

(Längre bak i tiden gick ju ibland Tp-lok i persontåg på Roslagsbanenätet, så sent som fram till början av 1970-talet.)

Alltså Stockholm-Rimbo?

Tp-körning på 39 driftsektionen/RB/SLJ

av Leif B, Sunday, July 24, 2016, 18:07 (2832 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vid något tillfälle drog ju Tp persontåg på RB, kan det ha varit i maj 1993?


Det du tänker på var nog specialkörningar i samband med de sista loktågen på RB, men det var i maj 1994.


Så var det ja! Jag har ju åkt sista loktåget på RB ett antal gånger, så det är lätt hänt att man blandar ihop dem. (-:

När jag åkte "sista loktåget", var det Tp som drog [link=http://i147.photobucket.com/albums/r295/kaivalainen/aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg]hit[/link].

Tp 3515 kom sedan till ULJ 1997, och det blev en avslutningskörning på RB med loket som då drog RBV:s vagnar, strax innan det fraktades upp till museibanan.

(Längre bak i tiden gick ju ibland Tp-lok i persontåg på Roslagsbanenätet, så sent som fram till början av 1970-talet.)


Alltså Stockholm-Rimbo?

I "vita 100-årsboken" finns en bild på en Tp på Stockholm Ö som strax ska avgå mot Rimbo med persontåg.

Vita 100-årsboken...

av Kurt G Möller, Monday, July 25, 2016, 13:58 (2831 dagar sedan) @ Leif B

I "vita 100-årsboken" finns en bild på en Tp på Stockholm Ö som strax ska avgå mot Rimbo med persontåg.

Cirka 1971: Vinterbild!

Tp saknade ju värmekabel. Värmeproblemet löstes därför gm att ställa tsä vid tågvärmepost ett bra tag innan framväxling...!!!

Tp körning på RB/SLJ

av -RB-, Sunday, July 24, 2016, 19:57 (2832 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det hände någon/(några ?) gånger när elloket som skulle dra morgontåget från Rimbo inte var "morgonpigg" . Åkte ofta med detta tåget från Roslags Näsby till Östra kring 1970 . Tyvärr upplevde jag det aldrig Tp draget men har sett bilder på detta . Däremot var det ett rälsbusståg som ersatte en morgon .

mvh Rolf Berg

Tp körning på RB/SLJ

av Granis, Sunday, July 24, 2016, 21:03 (2832 dagar sedan) @ John T

Helt korrekt. Därom kan jag ge besked, ty jag var med. Med kameran parallellt med tåget när det drogs av Tp-loket upp till Kårsta. Dessförinnan drogs tåget av nåt "Stor(el)lok". Upp till Lindholmen då? Men när det blev dags att köra det avsolut sista Tp-loksdragna tåget (lokdragna ö h t?) 1997 hade SL/ RB gjort sig av med alla passvagnar så det tåget bestod enbart av RB'v s vagnar; passvagnar _och_ motorvagnar då, vill jag minnas.

/L G

Tp körning på RB/SLJ

av Christer Göransson, Sunday, July 24, 2016, 21:27 (2832 dagar sedan) @ Granis

Helt korrekt. Därom kan jag ge besked, ty jag var med. Med kameran parallellt med tåget när det drogs av Tp-loket upp till Kårsta. Dessförinnan drogs tåget av nåt "Stor(el)lok". Upp till Lindholmen då?

Tp drog Stockholm Ö-Kårsta-Roslags Näsby. Därefter fick ett ellok dra Roslags Näsby-Österskär-Stockholm Ö då Tp inte fick gå på bron över Åkers kanal.

/Christer

Tp körning på RB/SLJ

av Överkörmästaren, Monday, July 25, 2016, 00:31 (2832 dagar sedan) @ Granis

Men när det blev dags att köra det avsolut [b]sista [/b]Tp-loksdragna tåget (lokdragna ö h t?) 1997 hade SL/ RB gjort sig av med alla passvagnar så det tåget bestod enbart av RB'v s vagnar; passvagnar _och_ motorvagnar då, vill jag minnas.

Vis av skadan antar jag att du menar "senaste".

Senaste lokdragna tåget var det då rakt inte, jag har bestämt ett minne av att det gick att åka efter ånglok år 2006 på banan :-)

Tp körning på RB/SLJ

av Rolf Segelström, Monday, July 25, 2016, 14:00 (2831 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag var en av lokförarna som fick Tp utbildnin på RB i slutet på 80 talet.
Kriteriet var dieselutbildning i någon form. Jag hade T21 från SJ så valet ansåg man var självklart.
Lars Erik Edström fick det också, han kom från Ba ursprungligen.
Det var vi som jag minns det.
Mvh, Roffe S

Tp körning på RB/SLJ

av John T, Monday, July 25, 2016, 15:09 (2831 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag var en av lokförarna som fick Tp utbildnin på RB i slutet på 80 talet.
Kriteriet var dieselutbildning i någon form. Jag hade T21 från SJ så valet ansåg man var självklart.
Lars Erik Edström fick det också, han kom från Ba ursprungligen.
Det var vi som jag minns det.
Mvh, Roffe S

Men i slutet på 80-talet fanns ingen Tp på RB. Du måste väl mena i början av 90-talet, eftersom 3515 kom dit 1993.

Tp körning på RB/SLJ

av Rolf Segelström, Monday, July 25, 2016, 15:19 (2831 dagar sedan) @ John T

Jag var en av lokförarna som fick Tp utbildnin på RB i slutet på 80 talet.
Kriteriet var dieselutbildning i någon form. Jag hade T21 från SJ så valet ansåg man var självklart.
Lars Erik Edström fick det också, han kom från Ba ursprungligen.
Det var vi som jag minns det.
Mvh, Roffe S


Men i slutet på 80-talet fanns ingen Tp på RB. Du måste väl mena i början av 90-talet, eftersom 3515 kom dit 1993.

Tack, då fick jag utbilningen 1993 i stort sett när den kom. Tack för tillrättaläggabdet. I bland får jag ingen ordning i min arma skalle.