Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Friday, July 22, 2016, 08:59 (2807 dagar sedan)

Helgen 27-28 augusti är det dags för Nora marknad vid NBVJ
Västergötlands Ånglokssällskap kommer då medverka vid detta evenemang med ångloket SJ B 1267 under hela helgen. Vi kommer delvis själva bemanna vårt ånglok och behöver därför lokförare...eldare...och stallvakter. Här finns chansen du drömt om...att medverka på ett B-lok under ånga. Är du intresserad av att medverka? Då är du välkommen. Anmälan till mig via sms/Facebook eller e-mail:
lampemo64@gmail.com
Logi och mat för denna helg är kostnadsfritt för de medlemmar inom VÅS som medverkar aktivt.

Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Gäddmannen, Monday, July 25, 2016, 09:48 (2804 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Va kul !!!
Då fanns det ju en anledning till varför ni drog upp loket dit :o)
När ni åker hem igen med B-loket
kan ni väll ta med det unika NBJ16 och "fixa" det under vintern
det blir ett lagom projekt att sätta tänderna i
Vi är nog rätt många som vill se ett av Sveriges starkaste tanklok
under ånga igen
och TGOJ Y3 125 kan ni ju oxå ta med det är ju ett "lättare" objekt
Det skulle göra underverk för NBvJ
mvh
Peter Stålblad
Sommarboende i Nora

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Per-Åke Lampemo, Monday, July 25, 2016, 15:31 (2804 dagar sedan) @ Gäddmannen

Va kul !!!
Då fanns det ju en anledning till varför ni drog upp loket dit :o)
När ni åker hem igen med B-loket
kan ni väll ta med det unika NBJ16 och "fixa" det under vintern
det blir ett lagom projekt att sätta tänderna i
Vi är nog rätt många som vill se ett av Sveriges starkaste tanklok
under ånga igen
och TGOJ Y3 125 kan ni ju oxå ta med det är ju ett "lättare" objekt
Det skulle göra underverk för NBvJ
mvh
Peter Stålblad
Sommarboende i Nora

Nja det låter lätt...när man sitter så här framför datorn...det kräver mycket jobb att tevidera de lok du nämner ovan. Självklart ska man göra jobbet i Lokverkstaden i Nora och ingen annanstans. Här finns ju all utrustning vad man kan begära för att revidera ett ånglok.

Problemet är snarare frivilliga som har kompetens nog och är villiga att göra det s.k skitjobbet...möjligen kan vi från Västergötlands Ånglokssällskap bidraga i viss omfattning...men det är först och främst NBVJ egna aktiva som bör leda och fördela ångloksjobben.

Per-Åke Lampemo

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Gäddmannen, Monday, July 25, 2016, 15:50 (2804 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Jo jag vet
Kunnig personal är det brist på

Är själv tyvärr inte en särskilt mekanisk människa mer på elsidan
Har varit medlem i NBvJ i många år (typ från 80/90-talet) men "gav upp"
pga deras ovilja att hålla övriga medlemmar
informerade om vad som händer och sker i stallarna

hade tillgång till de aktivas sida och det var en mycket rolig läsning
som gjorde mig iaf väldigt sugen att börja skruva med loken
blev "bortplockad" från den sidan och det var stört omöjligt att
få tillgång till den igen
då falnade lågan och känslan att bli aktiv på "riktigt"
så pass mycket så jag gick ur föreningen

Många andra föreningar är mycket duktiga på att saluföra sig
på nätet
och det går ju väldigt bra för dom
tex Gotlandsgänget
där måste NBvJ ta lärdom av det
mvh
Peter Stålblad

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Nils-Eric Sääf, Monday, July 25, 2016, 15:55 (2804 dagar sedan) @ Gäddmannen

Min spontana reaktion på detta är att dessa Lok kommer ALDRIG att bli iordningställda. Jag har också varit medlem och har också gett upp för länge sedan.

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Per-Åke Lampemo, Monday, July 25, 2016, 16:05 (2804 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Min spontana reaktion på detta är att dessa Lok kommer ALDRIG att bli iordningställda. Jag har också varit medlem och har också gett upp för länge sedan.

Ursäkta min käre Sääf..här håller jag inte med dig.

Jag tror visst man kan komma till rätta med dessa lokomotiv...
Om vi tittar på TGOJ Y3 125 är det byte av en tubsats...inget märkvärdigt egentligen...utan det hela handlar om att kavla upp skjortan och få jobbet gjort..sedan har man ett bra och ändamålsenligt ånglok för NBVJ trafik.

Jobbet med ett vanligt tubyte på 125:an bör ta 6-8 månader i anspråk.

NBJ 16 är det mer jobb på...men inget är omöjligt. Allt handlar om frivilligt arbete.

Per-Åke Lampemo

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Nils-Eric Sääf, Monday, July 25, 2016, 16:14 (2804 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Ja, och det är just de som inte finns i Nora. Vi kan bara titta på hemsidan och se att denna vecka finns det tydligen ingen att ens köra en Y 6 på vardagarna. Det är ofta så att folk kommer dit för att åka, men möts av en skylt att trafiken är inställd. Visst kanske man kan ta hand om loken men inte blir det något resultat de närmaste 20 åren.

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Gäddmannen, Monday, July 25, 2016, 16:17 (2804 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Det är väl likadant med E2:an tubbyte
och H3 56:an tubbyte H3 58 var väl tubbyte på oxå (+ allmänt fix)

KNJ X2 Bjurfors är väl tuber och eldstadsgaveln i koppar som måste bytas
då hålen inte går att ta upp mer, gavel
finns/fanns iaf men ingen som kan/vill svetsa den

Sockerpullan var rostiga vattentankar + början till dåliga tuber

A99 takstagsbultar som envist gick av hela tiden, tubsatsen ?

Vilka individer finns det mer ?

mvh
Peter Stålblad

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Nils-Eric Sääf, Monday, July 25, 2016, 16:22 (2804 dagar sedan) @ Gäddmannen

Har de 3 vagnarna Y6,Y7 Y8 som inhandlades billigt från Tjustbygdens Linköpingsavd. Underhållits eller har de ruttnat?

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Gäddmannen, Monday, July 25, 2016, 16:41 (2804 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Vet ej exakt
Det körs med några av dom iaf
och det ser ut som att viss bättring av färg och rost
förekommer iaf
eftersom jag inte är medlem längre vet jag inte
och hemsidan säger inte mycket tyvärr
mvh
Peter Stålblad

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Granis, Monday, July 25, 2016, 17:22 (2804 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

... och sedan har vi rälsbussarna Karlskoga kommun köpte av mfGDJ (och..?) för "Jernets bana". Vad är statusen för dom, såväl tekniskt som ägar- och framtidsmässigt?

/ L G

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Nils-Eric Sääf, Monday, July 25, 2016, 17:26 (2804 dagar sedan) @ Granis

Den röda Y 6an som kallades Dansken här i Östergötland fanns i trakerna Bofors- Granbergsdal. Var den är nu vete väl stjärnorna.

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Gäddmannen, Monday, July 25, 2016, 16:38 (2804 dagar sedan) @ Gäddmannen

Tycker hela situationen för NBvJ är lite sorglig

Man vill inte satsa på banan man har för ev pendeltågstrafik

Man har/är inte särskilt öppen som förening och man har genom tiden
drabbats av stora inre "stridigheter" som gjort att man tappat
aktiva medlemmar och i och med det inte heller fått några nya

Satsningen på Boforsbanan gick ju om intet tyvärr (personalbrist/pengabrist)
den är mycket vacker i sin sträckning

Det positiva är ju att banan är unik i hela sin miljö och sträckning
i mina ögon borde den vara en nationell kulturskatt som borde tas över
av någon form av statlig myndighet (vilken vet jag ej handlar som vanlig om pengar)
Sveriges järnvägsmuseum kanske (ett skott från höften jag vet)
Kanske borde två föreningar dela på banan en (nuvarande) i Nora
den andra i Bofors, utrymme finns så att säga
Varför inte slå ihop de två till en i så fall ?
inte riktigt så enkelt i verkligheten, man kanske vill värna om sitt intresse
man kanske redan är ett ihopsvetsat gäng och vill förbli så
kanske lite olika intressen

Föreningen NBvJ borde försöka bli lite öppnare som förening
berätta mer "på nätet" vad som händer och sker

Det man har gjort väldigt fint är utställningen i nya resecentrum
med sockerpullan och BDJ4 ser riktigt bra ut
mycket fin reklam för föreningen

Hoppas verkligen att allt löser sig till slut för alla parterna

mvh
Peter Stålblad

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Gäddmannen, Monday, July 25, 2016, 16:49 (2804 dagar sedan) @ Gäddmannen

Jag vill inget hellre än att se att det går bra för NBvJ
men man måste trotts att man jobbar med hundraåriga klenoder
leva på 2000-talet och vara betydligt öppnare som förening
det gäller inte bara NBvJ
utan det finns flera föreningar som lever i det digitala "mörkret"

Och det finns de som fattat galoppen och visar i stort sett allt
tex Gotlandsgänget (finns flera föreningar) som just nu lever
i ett otroligt "flow" och får massor av saker utförda

summa sumarum tag lärdom av andra som lyckas bra

och ja jag vet att det generellt bland föreningar saknas engagerat folk
oavsett om det handlar om fotboll, tåg eller något så enkelt
som att hålla i och arrangera en skolresa (personlig erfarenhet)

mvh
Peter Stålblad

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Per-Åke Lampemo, Tuesday, July 26, 2016, 10:04 (2803 dagar sedan) @ Gäddmannen

Det är väl likadant med E2:an tubbyte
och H3 56:an tubbyte H3 58 var väl tubbyte på oxå (+ allmänt fix)

KNJ X2 Bjurfors är väl tuber och eldstadsgaveln i koppar som måste bytas
då hålen inte går att ta upp mer, gavel
finns/fanns iaf men ingen som kan/vill svetsa den

Sockerpullan var rostiga vattentankar + början till dåliga tuber

A99 takstagsbultar som envist gick av hela tiden, tubsatsen ?

Vilka individer finns det mer ?

mvh
Peter Stålblad

Jag tror att man måste se problematiken ur flera perspektiv...och inse att loken lagar sig inte själva..någon måste göra jobbet rent praktiskt.
Att olika ånglok står stilla p.g.a tubläckage eler dylikt är inte på något sätt unikt för NBVJ...alla museitågsföreningar har ånglok som står och väntar på ett bättre öde...

Lite mer ödmjukhet och en riktig vilja att praktiskt hjälta..löser väldigt mycket...vi inom Västergötlands Ånglokssällskap ska försöka dra vårt strå till stacken genom att handgripligt/praktiskt hjälpa till inom NBVJ...och jag tror det finns goda förutsättningar att iallafall SWB 16 är klar med omtubningen till nästa års säsong.

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av Gäddmannen, Tuesday, July 26, 2016, 11:35 (2803 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Japp tyvärr är det så

NBvJ är inte unikt på det sättet iaf
och inre meningsskiljaktigheter om vad som skall
renoveras eller inte, är NBvJ inte direkt ensamma om heller
Det förekommer i flera föreningar och många av dessa kämpar tyvärr
oxå i motvind

Dagens människor har svårt att engagera sig oavsett vad det gäller tyvärr
(själv är jag engagerad i veteranbåtar och modelltåg)

Därför är det också väldigt viktigt att en förening som har
engagerade medlemmar också ser till att behålla dom

I specifikt NBvJ:s fall (och det jag tänker mest på)
är turerna i och kring NBJ16:s renovering
där ett glatt gäng startade renoveringen och sedan efter en tid helt enkelt
lämnade NBvJ av olika anledningar

Det glada gänget kanske skulle ha fortsatt med nästa ånglok
om man fortfarande varit lika glada

(jag hoppas jag har fel där, rätta mig gärna om jag har fel)

Mvh
Peter Stålblad

Västergötlands Ånglokssällskap medverkar vid Nora marknad

av johnjohn, Tuesday, July 26, 2016, 22:40 (2803 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

-Kul med gästånglok! Kan man alltså köra via Ervalla nu?

En reflektion av diskussionen i tråden är att det krävs lite arbete och fallenhet även för att hålla igång ett digitalt proffsigt informationsflöde i en förening. Både hårt och digitalt slitjobb måste göras.

Kanske det är enklare att vara museijärnväg med lite för lite bana än lite för mycket? Är det helt enkelt så att det är för mycket järnväg för en ideell verksamhet att hålla banan öppen ända till Nya Viker?