Böketofta (Järnväg allmänt)

av mormorsgruvan, Saturday, July 23, 2016, 11:13 (2827 dagar sedan)

Stationshuset revs redan år 1958.
Banvaktstugan 367 finns kvar.

Vilka har varit Sveriges 10 mest kortlivade stationshus?

Böketofta

av Jim Hansson, Saturday, July 23, 2016, 11:50 (2827 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Vilka har varit Sveriges 10 mest kortlivade stationshus?

Gissar att alla mellanstationer mellan Charlottenlund och Skivarp kvalar in.
Jim

Böketofta

av Anders Olsson1, Saturday, July 23, 2016, 12:13 (2827 dagar sedan) @ Jim Hansson

Bäketofta stationshus var i funktion 1886-1956 så det kvalar nog inte in.
Anderslövs nta stationshus btggt 1949. Persontrafiken nedlagd 1957. Godstrafiken 1960 är väl en bra kandidat.

Böketofta

av Harald, Saturday, July 23, 2016, 14:00 (2827 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades ned vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.

Böketofta

av Gunnar Lilienberg, Saturday, July 23, 2016, 14:17 (2827 dagar sedan) @ Harald

Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.

Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.

Böketofta

av Harald, Saturday, July 23, 2016, 14:20 (2827 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.


Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.

Om det ska vara byggnadens ålder, så får det väl ändå vara ett hus som inte finns längre. Ett hus som ännu står vet man ju inte hur långlivat det blir.

Böketofta

av Gunnar Lilienberg, Saturday, July 23, 2016, 16:37 (2827 dagar sedan) @ Harald

Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.


Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.


Om det ska vara byggnadens ålder, så får det väl ändå vara ett hus som inte finns längre. Ett hus som ännu står vet man ju inte hur långlivat det blir.

Jag kan ju ha fel, men jag har bestämt för mig att det senaste stationshuset (det som byggdes inför invigningen av Svealandsbanan) har rivits i samband med dubbelspårsbygget på platsen.

Böketofta

av Harald, Sunday, July 24, 2016, 16:38 (2826 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.


Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.


Om det ska vara byggnadens ålder, så får det väl ändå vara ett hus som inte finns längre. Ett hus som ännu står vet man ju inte hur långlivat det blir.


Jag kan ju ha fel, men jag har bestämt för mig att det senaste stationshuset (det som byggdes inför invigningen av Svealandsbanan) har rivits i samband med dubbelspårsbygget på platsen.

Finns det alltså inget stationshus där nu?

Böketofta

av Lennart Fransson, Saturday, July 23, 2016, 14:24 (2827 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.


Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.

BAJ öppnades i december 1902, och Hjortsberga stationshus brann ner 1904.

Böketofta

av Anders Olsson1, Sunday, July 24, 2016, 09:11 (2826 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Ungefär lika gammalt blev Hästvedas dörsta. Huset var ett trähus som alla norr om Hässleholm på SSB. Huset blev antänt av gnistor från ett lok och brann ner. Som ersättning uppfördes ett tegelhus vilket ännu finns kvar efter över 150 år.

Böketofta

av jean, Saturday, July 23, 2016, 13:55 (2827 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Stationerna längs forna Wikern-Möckelns Järnväg blev ju alla kortlivade fast det berodde ju förvisso på att banan las ner och revs upp. 1873-1907, 34 år är inte så lång tid...

Böketofta

av PeO, Saturday, July 23, 2016, 16:03 (2827 dagar sedan) @ jean

Stationerna längs forna Wikern-Möckelns Järnväg blev ju alla kortlivade fast det berodde ju förvisso på att banan las ner och revs upp. 1873-1907, 34 år är inte så lång tid...

.... nej, men ändå dubbelt upp mot Kinds Härads järnvägs delsträcka Borås-Hillared,1885-1902, som lades ner när BAJ öppnades. En av Sveriges mest kortlivade.

Böketofta-bögetofta

av mormorsgruvan, Friday, August 12, 2016, 15:04 (2807 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det genuina uttalet är bögetofta.