Böketofta (Järnväg allmänt)
Stationshuset revs redan år 1958.
Banvaktstugan 367 finns kvar.
Vilka har varit Sveriges 10 mest kortlivade stationshus?
av mormorsgruvan, Saturday, July 23, 2016, 11:13 (2827 dagar sedan)
Stationshuset revs redan år 1958.
Banvaktstugan 367 finns kvar.
Vilka har varit Sveriges 10 mest kortlivade stationshus?
av Jim Hansson, Saturday, July 23, 2016, 11:50 (2827 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Vilka har varit Sveriges 10 mest kortlivade stationshus?
Gissar att alla mellanstationer mellan Charlottenlund och Skivarp kvalar in.
Jim
av Anders Olsson1, Saturday, July 23, 2016, 12:13 (2827 dagar sedan) @ Jim Hansson
Bäketofta stationshus var i funktion 1886-1956 så det kvalar nog inte in.
Anderslövs nta stationshus btggt 1949. Persontrafiken nedlagd 1957. Godstrafiken 1960 är väl en bra kandidat.
av Harald, Saturday, July 23, 2016, 14:00 (2827 dagar sedan) @ Anders Olsson1
Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades ned vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.
av Gunnar Lilienberg, Saturday, July 23, 2016, 14:17 (2827 dagar sedan) @ Harald
Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.
Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.
av Harald, Saturday, July 23, 2016, 14:20 (2827 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.
Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.
Om det ska vara byggnadens ålder, så får det väl ändå vara ett hus som inte finns längre. Ett hus som ännu står vet man ju inte hur långlivat det blir.
av Gunnar Lilienberg, Saturday, July 23, 2016, 16:37 (2827 dagar sedan) @ Harald
Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.
Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.
Om det ska vara byggnadens ålder, så får det väl ändå vara ett hus som inte finns längre. Ett hus som ännu står vet man ju inte hur långlivat det blir.
Jag kan ju ha fel, men jag har bestämt för mig att det senaste stationshuset (det som byggdes inför invigningen av Svealandsbanan) har rivits i samband med dubbelspårsbygget på platsen.
av Harald, Sunday, July 24, 2016, 16:38 (2826 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.
Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.
Om det ska vara byggnadens ålder, så får det väl ändå vara ett hus som inte finns längre. Ett hus som ännu står vet man ju inte hur långlivat det blir.
Jag kan ju ha fel, men jag har bestämt för mig att det senaste stationshuset (det som byggdes inför invigningen av Svealandsbanan) har rivits i samband med dubbelspårsbygget på platsen.
Finns det alltså inget stationshus där nu?
av Lennart Fransson, Saturday, July 23, 2016, 14:24 (2827 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Menas byggnaden som sådan eller dess funktion som stationshus för järnväg? Säröbanans nya stationshus i Göteborg invigdes den 7 mars 1961. Huset finns kvar men järnvägen lades vid årsskiftet 1965-1966. Det fungerade alltså som järnvägsstation i 4 år 9 månader och 25 dagar.
Om man menar hur länge ett stationshus har existerat som byggnad, är ju Strängnäs senaste stationshus en kandidat. Jag misstänker dock att det fanns någon järnväg som drabbades av att stationshuset brann ner kort tid efter banans öppnande. Jag kommer dock inte på något bra exempel just nu.
BAJ öppnades i december 1902, och Hjortsberga stationshus brann ner 1904.
av Anders Olsson1, Sunday, July 24, 2016, 09:11 (2826 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Ungefär lika gammalt blev Hästvedas dörsta. Huset var ett trähus som alla norr om Hässleholm på SSB. Huset blev antänt av gnistor från ett lok och brann ner. Som ersättning uppfördes ett tegelhus vilket ännu finns kvar efter över 150 år.
av jean, Saturday, July 23, 2016, 13:55 (2827 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Stationerna längs forna Wikern-Möckelns Järnväg blev ju alla kortlivade fast det berodde ju förvisso på att banan las ner och revs upp. 1873-1907, 34 år är inte så lång tid...
av PeO, Saturday, July 23, 2016, 16:03 (2827 dagar sedan) @ jean
Stationerna längs forna Wikern-Möckelns Järnväg blev ju alla kortlivade fast det berodde ju förvisso på att banan las ner och revs upp. 1873-1907, 34 år är inte så lång tid...
.... nej, men ändå dubbelt upp mot Kinds Härads järnvägs delsträcka Borås-Hillared,1885-1902, som lades ner när BAJ öppnades. En av Sveriges mest kortlivade.
av mormorsgruvan, Friday, August 12, 2016, 15:04 (2807 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Det genuina uttalet är bögetofta.