För tungt tåg (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Saturday, July 23, 2016, 21:36 (2827 dagar sedan)

Foto TTell
[image]
Du lok som pålok för Snt 225 från Norrköping. Slutet av 1970-talet.
/tell

För tungt tåg

av Kent Lillfors, Sunday, July 24, 2016, 01:53 (2827 dagar sedan) @ Thomas Tell

Foto TTell
[image]
Du lok som pålok för Snt 225 från Norrköping. Slutet av 1970-talet.
/tell

++++++++++++++++++++++++++++++++

Minner om Östersund och tåg söder över
fredag eftermiddagar....
En gäng bassar åker hem på helg permis ifrån
A4, F4 och I5 :-D

Var T 43... eller T44 som gav oss knuffen ;-)

Spelar roll... trefligt var det :-)

Alltid bra ombordpersonal....

Vi hade ju en form av "klippkort". Vi fick själva
fylla i datum.....
Ibland blev det mycket suddat i datum rutan :-P
en kommentar.... "Nu åker du sista gången på denna ruta" :-D

Dessutom var det bra pris att sälja en resa ca -72 ca 50 spänn
samt att man fick traktamente för att man åkte hem ;-)
Var det 125 spänn....
Hade ju funnit ett "Frösö-blomster"

Jepp några ord kring påskjutning :-D

Kenta

För tungt tåg

av 53 Wadsten, Sunday, July 24, 2016, 07:45 (2826 dagar sedan) @ Kent Lillfors

"Gunghästen" skjuter på från spår 1 upp för backen mot Fiskeby.

För tungt tåg

av H Lundén, Sunday, July 24, 2016, 13:45 (2826 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det höll man väl på med långt in på 70-talet fastän det inte var nödvändigt.

För tungt tåg

av 53 Wadsten, Sunday, July 24, 2016, 19:25 (2826 dagar sedan) @ H Lundén

min granna körde dessa pålok.

För tungt tåg

av -RB-, Sunday, July 24, 2016, 19:45 (2826 dagar sedan) @ H Lundén

Det var vid lövfällningen behovet förelåg . Vid ett besök 79/80 sa man att bara D lok (ev också Hg) kunde användas , T44 och Rc brukade bli efter , och hade man "släppt" buffertarna så fick man inte göra ett nytt påskjutningsförsök med tsä i rörelse .

Mvh Rolf Berg

För tungt tåg

av Klas Eriksson, Sunday, July 24, 2016, 20:07 (2826 dagar sedan) @ -RB-

En skröna bland gamla Nr-förare sa att någon hängde på kopplet på påskjutsloket.Hände nog bara en gång.

För tungt tåg

av Göran Sohlberg, Sunday, July 24, 2016, 20:41 (2826 dagar sedan) @ Klas Eriksson

Enligt skrönan skulle det vara ett Ub-lok.:-(

För tungt tåg

av 53 Wadsten, Monday, July 25, 2016, 09:18 (2825 dagar sedan) @ Klas Eriksson

Ingen skröna utan sant enligt min granne, det var det långa Xt 9 "Vikingen"
som råkade ut för detta.

För tungt tåg

av Arne Widgren, Sunday, July 24, 2016, 20:17 (2826 dagar sedan) @ -RB-

I Norrköping var det inte pålok enligt SÄO då man inte rörde sig utanför stationsgränsen. Rörelsen var enbart växling. Det var i alla fall den uppgift vi fick på lokförarskolan i Mjölby 1981.
Mvh Arne Widgren

För tungt tåg - formell oklarhet ;-)

av Arne, Sunday, July 24, 2016, 21:11 (2826 dagar sedan) @ Arne Widgren

I Norrköping var det inte pålok enligt SÄO då man inte rörde sig utanför stationsgränsen. Rörelsen var enbart växling. Det var i alla fall den uppgift vi fick på lokförarskolan i Mjölby 1981.
Mvh Arne Widgren

Intressant formalia! För en ren amatör - men säkert också för många järnvägsmän - så beskriver ju uttrycket 'pålok' klart bättre vad det var fråga om i Nr i lövhalkans tider. Så att säga/skriva 'pålok' vinner man i klarhet kan man tycka även om det i SÄO-termer inom stationsgränsen söderut på Norrköping C formellt är/var något annat! :-D

För tungt tåg - formell oklarhet ;-)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Monday, July 25, 2016, 11:44 (2825 dagar sedan) @ Arne

I Norrköping var det inte pålok enligt SÄO då man inte rörde sig utanför stationsgränsen. Rörelsen var enbart växling. Det var i alla fall den uppgift vi fick på lokförarskolan i Mjölby 1981.
Mvh Arne Widgren


Intressant formalia! För en ren amatör - men säkert också för många järnvägsmän - så beskriver ju uttrycket 'pålok' klart bättre vad det var fråga om i Nr i lövhalkans tider. Så att säga/skriva 'pålok' vinner man i klarhet kan man tycka även om det i SÄO-termer inom stationsgränsen söderut på Norrköping C formellt är/var något annat! :-D

Detta finns fortfarande i linjeboken. Se här under "Norrköping".

Lindman

För tungt tåg

av Thomas scripsi, Monday, July 25, 2016, 10:52 (2825 dagar sedan) @ -RB-

Det var vid lövfällningen behovet förelåg . Vid ett besök 79/80 sa man att bara D lok (ev också Hg) kunde användas , T44 och Rc brukade bli efter , och hade man "släppt" buffertarna så fick man inte göra ett nytt påskjutningsförsök med tsä i rörelse .


Under min tid som förare hos GC, fick jag vänta vid Infsi Nr (från Åbyhållet) på att man kom ned till mitt lok med en X2 för att ta sats. X2:an hade inte lyckats
ta sig upp för fiskebybacken. Och detta bara för några få år sedan.
/tw

För tungt tåg

av HJP, Monday, July 25, 2016, 12:42 (2825 dagar sedan) @ -RB-

Det var vid lövfällningen behovet förelåg . Vid ett besök 79/80 sa man att bara D lok (ev också Hg) kunde användas , T44 och Rc brukade bli efter , och hade man "släppt" buffertarna så fick man inte göra ett nytt påskjutningsförsök med tsä i rörelse .

Mvh Rolf Berg

****
Ub var inte ovanliga som pålok i Norrköping. Det gick alldeles utmärkt. Pålok hade ju sth 40.

För tungt tåg

av HJP, Monday, July 25, 2016, 12:39 (2825 dagar sedan) @ H Lundén

Det höll man väl på med långt in på 70-talet fastän det inte var nödvändigt.

****
Det var visst nödvändigt.
Stigningen söderut, från Norrköping, är mycket hal, på höstarna, vid lövfällningen. Utan pålok, skulle många tåg få problem.
Vid ett tillfälle, långt senare, satt jag i Linköping, och väntade på södergående X2000, som jag skulle avlösa till Malmö. Det tåget tappade 19 minuter i den aktuella stigningen.

För tungt tåg

av Bengt1435, Monday, July 25, 2016, 18:04 (2825 dagar sedan) @ HJP

Det höll man väl på med långt in på 70-talet fastän det inte var nödvändigt.

****
Det var visst nödvändigt.
Stigningen söderut, från Norrköping, är mycket hal, på höstarna, vid lövfällningen. Utan pålok, skulle många tåg få problem.
Vid ett tillfälle, långt senare, satt jag i Linköping, och väntade på södergående X2000, som jag skulle avlösa till Malmö. Det tåget tappade 19 minuter i den aktuella stigningen.

Lövfällning samt dessutom kanske "en enmodulare" det är ingen bra kombination det inte

För tungt tåg

av HJP, Monday, July 25, 2016, 18:16 (2825 dagar sedan) @ Bengt1435

Det höll man väl på med långt in på 70-talet fastän det inte var nödvändigt.

****
Det var visst nödvändigt.
Stigningen söderut, från Norrköping, är mycket hal, på höstarna, vid lövfällningen. Utan pålok, skulle många tåg få problem.
Vid ett tillfälle, långt senare, satt jag i Linköping, och väntade på södergående X2000, som jag skulle avlösa till Malmö. Det tåget tappade 19 minuter i den aktuella stigningen.

Lövfällning samt dessutom kanske "en enmodulare" det är ingen bra kombination det inte

****
Definitivt ingen bra kombination. Tappar man 19 minuter med båda modulerna så är det fara värt, att man inte kommer upp med bara en modul. X2 kan dessutom inte ha pålok. :-(

För tungt tåg

av Mikael Blom, Monday, July 25, 2016, 19:19 (2825 dagar sedan) @ HJP

Det höll man väl på med långt in på 70-talet fastän det inte var nödvändigt.

****
Det var visst nödvändigt.
Stigningen söderut, från Norrköping, är mycket hal, på höstarna, vid lövfällningen. Utan pålok, skulle många tåg få problem.
Vid ett tillfälle, långt senare, satt jag i Linköping, och väntade på södergående X2000, som jag skulle avlösa till Malmö. Det tåget tappade 19 minuter i den aktuella stigningen.

För cirkus nio år sedan var jag elev hos SJ i Linköping och råkade ut för precis detta i lövfällningstider med en X2. Vi fick ta oss tillbaka till godsbangården i Nr och "ta sats". Om jag någonsin tvekat om hur halt det kan bli vid lövfällningen blev jag definitivt motbevisad då. Ett pålok hade inte varit dumt...

För tungt tåg

av Peter Flink, Monday, July 25, 2016, 19:32 (2825 dagar sedan) @ Mikael Blom

Det höll man väl på med långt in på 70-talet fastän det inte var nödvändigt.

****
Det var visst nödvändigt.
Stigningen söderut, från Norrköping, är mycket hal, på höstarna, vid lövfällningen. Utan pålok, skulle många tåg få problem.
Vid ett tillfälle, långt senare, satt jag i Linköping, och väntade på södergående X2000, som jag skulle avlösa till Malmö. Det tåget tappade 19 minuter i den aktuella stigningen.


För cirkus nio år sedan var jag elev hos SJ i Linköping och råkade ut för precis detta i lövfällningstider med en X2. Vi fick ta oss tillbaka till godsbangården i Nr och "ta sats". Om jag någonsin tvekat om hur halt det kan bli vid lövfällningen blev jag definitivt motbevisad då. Ett pålok hade inte varit dumt...

Jag har sagt det tidgare, hur halt det faktiskt kan bli vet bara den som råkat ut för det.......

För tungt tåg - Halkskydd

av HJP, Monday, July 25, 2016, 20:13 (2825 dagar sedan) @ Peter Flink

Det höll man väl på med långt in på 70-talet fastän det inte var nödvändigt.

****
Det var visst nödvändigt.
Stigningen söderut, från Norrköping, är mycket hal, på höstarna, vid lövfällningen. Utan pålok, skulle många tåg få problem.
Vid ett tillfälle, långt senare, satt jag i Linköping, och väntade på södergående X2000, som jag skulle avlösa till Malmö. Det tåget tappade 19 minuter i den aktuella stigningen.


För cirkus nio år sedan var jag elev hos SJ i Linköping och råkade ut för precis detta i lövfällningstider med en X2. Vi fick ta oss tillbaka till godsbangården i Nr och "ta sats". Om jag någonsin tvekat om hur halt det kan bli vid lövfällningen blev jag definitivt motbevisad då. Ett pålok hade inte varit dumt...


Jag har sagt det tidgare, hur halt det faktiskt kan bli vet bara den som råkat ut för det.......

****
Du har helt rätt.
När jag körde X2 på linjen Jönköping-Nässjö, var det problem i stigningen upp mot Huskvarna. Banverket gjorde då prov, med en sorts "pasta", som lades på rälshuvudet. Den var fullt synlig, som något man sprutat ut ur en tub.
Som jag uppfattade det, var det effektivt mot halka. Hur gick det med dessa prov?

För tungt tåg - Halkskydd

av daniel, Monday, July 25, 2016, 22:41 (2825 dagar sedan) @ HJP

Det höll man väl på med långt in på 70-talet fastän det inte var nödvändigt.

****
Det var visst nödvändigt.
Stigningen söderut, från Norrköping, är mycket hal, på höstarna, vid lövfällningen. Utan pålok, skulle många tåg få problem.
Vid ett tillfälle, långt senare, satt jag i Linköping, och väntade på södergående X2000, som jag skulle avlösa till Malmö. Det tåget tappade 19 minuter i den aktuella stigningen.


För cirkus nio år sedan var jag elev hos SJ i Linköping och råkade ut för precis detta i lövfällningstider med en X2. Vi fick ta oss tillbaka till godsbangården i Nr och "ta sats". Om jag någonsin tvekat om hur halt det kan bli vid lövfällningen blev jag definitivt motbevisad då. Ett pålok hade inte varit dumt...


Jag har sagt det tidgare, hur halt det faktiskt kan bli vet bara den som råkat ut för det.......

****
Du har helt rätt.
När jag körde X2 på linjen Jönköping-Nässjö, var det problem i stigningen upp mot Huskvarna. Banverket gjorde då prov, med en sorts "pasta", som lades på rälshuvudet. Den var fullt synlig, som något man sprutat ut ur en tub.
Som jag uppfattade det, var det effektivt mot halka. Hur gick det med dessa prov?

Tror att det påverkade spårledningarna negativt trots att det inte skulle det... Det var ett tillbud (kanske någonstans i Skåne) som inte blev värre pga en vaken tkl som såg tåget "försvinna" på sidan och lyckades reda ut situationen...

För tungt tåg - Halkskydd - Sandite

av Gunnar Ekeving, Monday, July 25, 2016, 23:30 (2825 dagar sedan) @ daniel

När jag körde X2 på linjen Jönköping-Nässjö, var det problem i stigningen upp mot Huskvarna. Banverket gjorde då prov, med en sorts "pasta", som lades på rälshuvudet. Den var fullt synlig, som något man sprutat ut ur en tub.
Som jag uppfattade det, var det effektivt mot halka. Hur gick det med dessa prov?


Tror att det påverkade spårledningarna negativt trots att det inte skulle det... Det var ett tillbud (kanske någonstans i Skåne) som inte blev värre pga en vaken tkl som såg tåget "försvinna" på sidan och lyckades reda ut situationen...

Ja, det var i Skåne. Pastan var väl Sandite, som sedan länge använts mot lövhalka i Storbritannien. Där har man i ett tidigt skede infört särskilda regler för att garantera trafiksäkerheten när spårledningarna just efter Sanditeutläggningen inte garanterat detekterar fordon på sträckan. I Sverige hade man av någon anledning bortsett från denna sidoeffekt av Sandite.

För tungt tåg - Halkskydd

av HJP, Tuesday, July 26, 2016, 22:06 (2824 dagar sedan) @ daniel

Det höll man väl på med långt in på 70-talet fastän det inte var nödvändigt.

****
Det var visst nödvändigt.
Stigningen söderut, från Norrköping, är mycket hal, på höstarna, vid lövfällningen. Utan pålok, skulle många tåg få problem.
Vid ett tillfälle, långt senare, satt jag i Linköping, och väntade på södergående X2000, som jag skulle avlösa till Malmö. Det tåget tappade 19 minuter i den aktuella stigningen.


För cirkus nio år sedan var jag elev hos SJ i Linköping och råkade ut för precis detta i lövfällningstider med en X2. Vi fick ta oss tillbaka till godsbangården i Nr och "ta sats". Om jag någonsin tvekat om hur halt det kan bli vid lövfällningen blev jag definitivt motbevisad då. Ett pålok hade inte varit dumt...


Jag har sagt det tidgare, hur halt det faktiskt kan bli vet bara den som råkat ut för det.......

****
Du har helt rätt.
När jag körde X2 på linjen Jönköping-Nässjö, var det problem i stigningen upp mot Huskvarna. Banverket gjorde då prov, med en sorts "pasta", som lades på rälshuvudet. Den var fullt synlig, som något man sprutat ut ur en tub.
Som jag uppfattade det, var det effektivt mot halka. Hur gick det med dessa prov?


Tror att det påverkade spårledningarna negativt trots att det inte skulle det... Det var ett tillbud (kanske någonstans i Skåne) som inte blev värre pga en vaken tkl som såg tåget "försvinna" på sidan och lyckades reda ut situationen...

****
Mu väckte du minnet på mig. Det där känner jag igen. :-)

För tungt tåg

av 53 Wadsten, Tuesday, July 26, 2016, 05:31 (2825 dagar sedan) @ Peter Flink

Lövhalka i kombination med duggregn eller frost är ett Hv för oss lokförare,
den skickligaste föraren kan fastna, beroende på tågvikt och annat.
En backe till som är jävlig ligger i Tranås söderut, backe med högerkurva.