A1001 med lite fyr under pannan.... (Järnväg allmänt)

av LYR, Monday, July 25, 2016, 21:16 (2804 dagar sedan)

[URL=http://s523.photobucket.com/user/LYR_album/media/LYR_album099/A-lok%20under%20aringnga_zps9v4hhhef.jpg.html][IMG]http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/LYR_album099/A-lok%20under%20aringnga_zps9v4hhhef.jpg[/IMG][/URL]


Bilden funnen på jvghist eller möjligen jvgmus, men jag har ökat bildens kontrast något.
/LYR

A1001 med lite fyr under pannan....

av Kurt G Möller, Monday, July 25, 2016, 22:18 (2804 dagar sedan) @ LYR

Hmmm... 1001 var ju en av de få som aldrig byggdes om...

Årtal?? 1935-40???

A1001 med lite fyr under pannan....

av Lokf_RB, Monday, July 25, 2016, 22:31 (2804 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Årtal?? 1935-40???

Om du menar årtalet för bilden så är den tagen i modern tid. Det är närmare bestämt en stillbild ur filmen "Förvandlingen" från 1997, finns på Youtube, scenen med A-loket kommer cirka 34 minuter in i filmen.

A1001 med lite fyr under pannan....

av Anders Sandgren, Monday, July 25, 2016, 23:01 (2804 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Det var en mindre del som byggdes om, OKB-loken + tre SJ-lok. De flesta var Atlantic-lok till slopningen på 30-talet.
OKB-loken behöll A-pannorna (A3, sedan A) medan SJ-loken fick BGb-pannor (A2). Två av dessa fick senare A-pannor.
Hade bilden varit från andra sidan hade det set mer halvskrotat ut...
Not att loket har fått tillbaka sin originaltender C 1001. Vad det nu skulle vara bra för, C-tendrarna var en interimslösning tills dess att 15m-skivorna bytts ut till större. Sista lok med C-tender var A 1000 som fick A-tender 1911.
Sedan kom några lok att gå med C-tendrar, bl.s några av de ombyggda för att gå på fd SWB samt att de lok som var torvpulverlok hade C-tendrar, ett av dessa hade dessutom en kol-C-tender en kort tid därefter då A-tendern fått nytt jobb under tiden.

A1001 som det aldrig sett ut som....

av BD, Tuesday, July 26, 2016, 09:21 (2803 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Not att loket har fått tillbaka sin originaltender C 1001. Vad det nu skulle vara bra för, C-tendrarna var en interimslösning tills dess att 15m-skivorna bytts ut till större. Sista lok med C-tender var A 1000 som fick A-tender 1911.

På bilden ser loket ut som det aldrig gjorde som aktivt. Tryckluftbromsutrustning och C-tender.

A1001 som det aldrig sett ut som....

av Anders Sandgren, Tuesday, July 26, 2016, 10:24 (2803 dagar sedan) @ BD

Dilemmat med att återställa till originalskick.
Det blir inte rätt då det är för mycket att återställa och det blir inte rätt.
När 1001 hade C-tender hade det vakuumbroms (även på löpboggin) med ljuddämpare i hytten, fotogenlyktor, inga tryckluftsattiraljer etc. Jag undrar om tendern i detta skick är en C eller L, A-lokens C-tendrar byggdes om innan de kopplades med E-loken.
Dessutom var nog loken tänkta att gå med A-tendrarna, de ser litet rumphuggna ut med C-tender.
Varför inte hänga DK-tender efter Cc 404, äldsta kända bilden på loket visar ju det?