Finalen för oljeeldade 012 i Hamburg (Järnväg allmänt)

av Johnny, Tuesday, July 26, 2016, 01:12 (2830 dagar sedan)

Manfred Streppelmann har lagt upp en fin film som visar en resa på Marschbahn från Hamburg-Altona till Westerland, Sylt. Filmen börjar med en U-bahnresa från U-Bhf Landungsbrücken till HH-Altona. På Altona visas först ett ankommande tåg med ett 012 från Westerland till Köln, vi får se hur loket körs till BW och tankas med tjockolja och vatten och hur det vänds på en av de intressanta skivorna på Altona. Vi ser också ett 110 Bügelfalte som växlar och ett DR 01.5 som avgår med ett Interzonenzug mot Dresden, tåget består -förutom av loket - enbart av DB-vagnar. Tydligen var det så att lokpersonalen på DR-loken från Hamburg lastade mängder av färsk fisk under kolet i tendern som på så vis smugglades in i DDR. Många intressanta vyer visas i filmen, bla när tåget kör över bron i Rendsburg, bilder på ställverk,signaler och bommar. Intressant att se att vissa tåg mot Westerland hade kursvagnar till Esbjerg som kopplades av i Niebüll. Inte bara loken visas i filmen utan det är relativt lätt att identifiera vagnmaterialet, bla kan man se Kakaduor på några bilder. Filmen är nästan 1 h 15 m, men mycket sevärd om man är intresserad av de fascinerande 012-loken som hade högre sth än våra svenska F-lok och Rc 1-5. Altona var inte den sista stationeringen för loken, de förflyttades till Rheine där de tjänstgjorde till slutet för ångdriften hos DB. Jag åkte genom Rheine i mitten på 80-talet, då stod en 012 som denkmal-lok vid stationen. Är det någon som vet om det står kvar?

Texten i filmen är på tyska - känsliga läsare varnas. Jag tycker dock att filmen är så intressant så jag lägger ut den ändå. ;-)

Filmen

Finalen för oljeeldade 012 i Hamburg

av 53 Wadsten, Tuesday, July 26, 2016, 05:13 (2830 dagar sedan) @ Johnny

Mycket trevlig film för en sann tågentusiast, färgfilm med ljud på smalfilm var nog ganska ovanligt 1972. Sedan visar filmaren alla detaljer som förekom på järnvägarna så sent som på 1970-talet, Vevbommar med den typiska"klangen" i klockorna, ett par Ösverk(ställverket i Djursholms ösby), stationer med "Perrongmiester", vacker linje med typiska nordtyska våtmarker utmed Nordsjökusten.

Man får se vilket slaskigt/sitigt jobb det är att klargöra maskinen/loket på Altona, fullt med oljespill blandat med vatten nedanför loket.
Ganska nyttigt för en ångloksdiggare att titta in i ånglokspersonalens "verklighet" till vardags, inte så munter:-( precis.

Se gärna filmen;-) ;-)

Finalen för oljeeldade 012 i Hamburg - hantverksskickligheten

av Arne, Wednesday, July 27, 2016, 18:26 (2829 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Mycket trevlig film för en sann tågentusiast, färgfilm med ljud på smalfilm var nog ganska ovanligt 1972. Sedan visar filmaren alla detaljer som förekom på järnvägarna så sent som på 1970-talet, Vevbommar med den typiska"klangen" i klockorna, ett par Ösverk(ställverket i Djursholms ösby), stationer med "Perrongmiester", vacker linje med typiska nordtyska våtmarker utmed Nordsjökusten.

Man får se vilket slaskigt/sitigt jobb det är att klargöra maskinen/loket på Altona, fullt med oljespill blandat med vatten nedanför loket.
Ganska nyttigt för en ångloksdiggare att titta in i ånglokspersonalens "verklighet" till vardags, inte så munter:-( precis.

Se gärna filmen;-) ;-)

Klart sevärd tågfilm som ger många nostalgiska vibbar för oss gamlingar som besökte Väst-Tyskland de här åren på 70-talet. Super 8 ljudfilm (med ljudet på magnetspår direkt på filmen) lanserades av Kodak först år 1973 och var nog rätt ovanlig hos många amatörfilmare de första åren. Den här tyska filmen om ångtåget från Hamburg-Altona till Westerland på Sylt - draget av en gammal oljeeldat ånglok littera 01.10 ÖL - är enligt filmarens förtext filmade under åren 1972-1976.

Jag skulle därför tro att film och ljud är upptaget separat enligt 'double system'-tekniken med filmkamera och separat ljudsynkad bandspelare. Man är klart imponerad av hantverksskickligheten som behövdes för att först både filma och spela in ljudet. Och som man därefter redigerade genom att fysiskt klippa bild och ljud i synk med dåtidens mekaniska utrustningar. Idag kan man ju göra ljudfilmer med digital videokamera och med efterarbetet gjort smidigt i datorn. Förr var det evigt klippande och hopfogande av filmscener och det tagna ljudet på perforerat ljudband.

Fel av mig!

av Johnny, Tuesday, July 26, 2016, 22:59 (2829 dagar sedan) @ Johnny

Den stora bron som tåget passerar är inte den i Rendsburg utan den i Hochdonn, men de är lika till utseendet.

Fel av mig!

av 53 Wadsten, Wednesday, July 27, 2016, 04:53 (2829 dagar sedan) @ Johnny

Fantastisk fackverksbro.

Finalen för oljeeldade 012 i Hamburg

av Per Lind, Wednesday, July 27, 2016, 15:33 (2829 dagar sedan) @ Johnny

Tack för länken till en väldigt proffsigt gjord film.
-Per

Finalen för oljeeldade 012 i Hamburg

av Jakob E, Wednesday, July 27, 2016, 17:09 (2829 dagar sedan) @ Johnny

Trevlig film helt klart.

012 hade väl en rätt modern oljeeldningsutrustning antar jag. Det förvånar mig att det är så mycket svart rök. Att det blir rejäla ridåer under hård belastning när brännaren pressas hårt är kanske inte så konstigt, men det förvånar mig att det är samma sak vid marschfart. Är det så att man pressade loken så hårt ? Vad är marschfart där - 140 km/h eller så ?

"Black smoke is waste" som de säger i den brittiska instruktionsfilmen

Noterade även att man rensade tuberna med sand under full fart. Det gäller att inte titta ut genom fönstren då gissar jag :-)