Motorvagnen Lksj X21 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av GunnarO, Tuesday, July 26, 2016, 10:22 (2803 dagar sedan)

Föreningen Veteranjärnvägen äger denna motorvagnen levererad från Kalmar verkstad 1923 till Landskrona - Kävlinge - Sjöbo Järnväg.

Motorvagnen står sedan åtskilliga år i en grusgrop i Ljungbyhed och speciellt vagnskorgen är i miserabelt skick. Som den står nu utgör den en fara för allmänheten speciellt som det finns spår av att några använder vagnen som tillhåll.

Föreningen måste på grund av detta flytta vagnen och det är tveksamt om vagnskorgen tål en förflyttning. Risk finns att enbart underredet kan sparas.

Föreningen kan inte på överskådlig tid renovera detta fordon - den står långt ner i prioritetslistan. Om någon annan förening/museum vill ta hand om motorvagnen så hör av er.

Tidigare tråd om detta fordon

Www.jvmv2.se/forum/index.php?id=33514

Bilder kommer senare

Gunnar Ohlén

Ordförande föreningen veteranjärnvägen

Motorvagnen Lksj X21

av ak44, Tuesday, July 26, 2016, 12:35 (2803 dagar sedan) @ GunnarO

Jag hittar ett flertal länkar till äldre inlägg och frågor om vagnen, men jag lyckas inte öppna någon bild???

F d motorvagnen LKSJ X21

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, July 26, 2016, 19:42 (2803 dagar sedan) @ ak44

Jag hittar ett flertal länkar till äldre inlägg och frågor om vagnen, men jag lyckas inte öppna någon bild???

Conny Sernfalk har relativt nyligen visat någon bild på detta fordon, men jag kan inte hitta den trots en del försök med sökfunktionen i detta forum. Söker man däremot på "Ljungbyheds grusgrop" så kan man få fram dessa tidigare trådar:

2009-07-06: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=33514

2011-07-12: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=83520

I dessa finns en del fungerande länkar till bilder, som visar en del av vagnens utseende DÅ. Tyvärr är gamla järnvägsfordon inte som gamla viner som kan bli bättre med åren, så dagens utseende är tyvärr ännu sämre.

Det kliar förstås i fingrarna på vissa föreningsmedlemmar som vill lösa problemet med det s k Rynke-eländet (efter platsen!) genom att helt enkelt skrota åtminstone vagnskorgen och möjligen återanvända underredet till något annat. För min del ser jag det fortfarande inte som omöjligt att i en framtid rekonstruera vagnskorgen, det kan då sannolikt röra sig om ett nybygge av det mesta av denna, men jag tror ändå att en sådan lösning skulle underlättas av att det finns NÅGOT kvar att utgå ifrån och mäta upp mer än möjligen en hög med brädor där kanske en och annan skulle gå att återanvända. Detta förutsätter förstås att inträtt förfall snarast stoppas. Ett sätt att göra detta skulle vara att m h a traktor få in vagnen i lokhuset ett par hundra meter bort, förutsatt förstås att den håller för en sådan transport och inte rasar ihop som ett par andra, om än underredeslösa, vagnskorgar gjorde vid flyttförsök för några år sedan. Med tanke på de i vissa fall generösa renoveringsbidrag som har beviljats av t ex Riksantikvarieämbetet så tror jag att detta skulle kunna vara genomförbart med upphandling av åtskilliga tjänster av framförallt snickerikaraktär. Hur mycket jobb lade t ex AGJ ner på "Gullhönan"?
Då skulle man kunna rätta till det som de olika föreningsstyrelserna i Klippan under många år har försummat, alltså få in vagnen under tak, där plats har funnits i drygt 20 år åtminstone, sedan ett par där uppställda trafikvagnar på egna hjul drogs iväg för utlåning utan att något annat ställdes in på deras plats!

Då kan man förstås komma in på den där musei-ideologiska frågan: Vad ska man bevara?
Den här sortens fordon var nog mer att anse som föregångare till rälsbussarna som kom ett tiotal år senare, till skillnad från de samtida tyngre och säkert dyrare DEVA-motorvagnarna och en del andra mindre lyckade konkurrentkonstruktioner. Kan en återuppbyggd vagn som denna, med en säkert modernare drivlina, anses ha ett berättigande då? Förutom förstås att det rör sig om ett av få kvarvarande skånska privatbanefordon.

Vad tycker detta forums eminenta läsekrets?
/undrar CEO, emotionellt engagerad FVJ-medlem också

F d motorvagnen LKSJ X21

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, July 27, 2016, 07:36 (2802 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Man får inte glömma bort ÖCJ:s Bilvagn som nu är under renovering. Den kommer dock inte få någon drivning. Den kommer att bli ett s.k Statiskt visningsobjekt.Pengar att få den körklar kommer aldrig att finnas, men det är gott ändå. Jag vet att detta inte har med tråden direkt att göra men eftersom AGJ:s Gullhöna nämndes så varför inte nämna även denna vagn

F d motorvagnen LKSJ XC 21

av Uno P, Wednesday, July 27, 2016, 09:05 (2802 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Man får inte glömma bort ÖCJ:s Bilvagn som nu är under renovering. Den kommer dock inte få någon drivning. Den kommer att bli ett s.k Statiskt visningsobjekt.Pengar att få den körklar kommer aldrig att finnas, men det är gott ändå. Jag vet att detta inte har med tråden direkt att göra men eftersom AGJ:s Gullhöna nämndes så varför inte nämna även denna vagn

Ett annat mycket intressant projekt är MÅJ XC 10 på Gotland. Här pågår nu en insamling för renovering till körbart skick med ny drivning.

Ej fungerande MÅJ 10-bildlänkar?

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, July 27, 2016, 12:14 (2802 dagar sedan) @ Uno P

Ett annat mycket intressant projekt är MÅJ XC 10 på Gotland. Här pågår nu en insamling för renovering till körbart skick med ny drivning.

Med Unos länk hamnar jag på avsnittet om XC 10 på GHJ:s f ö intressanta hemsida "Aktuellt i Hesselby". Där finns då ett par länkar som ska gå till fler bilder, men vid klick på dem så hamnar jag bara tillbaka på den stora hemsidans början:

bilder från lyft och transport av korgen från Gottåsa i Småland

bilder från MÅJ-vagnskorgen i Hesselby

Hur hittar man då till de säkert intressanta bilderna?
/undrar CEO

Ej fungerande MÅJ 10-bildlänkar?

av ak44, Wednesday, July 27, 2016, 13:10 (2802 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Dessvärre får du nog vända dig till webbmastern på GHJ. Det har varit lika dant för mig under lång tid, kanske ett år eller mer? Men när bilderna var aktuellt nya fungerade dom så jag har visserligen sett dom, men som sagt, längesedan.
Här är en tänkbar adress:
sekr@gotlandstaget.se

Ej fungerande MÅJ 10-bildlänkar?

av Daniel Åhlén, Friday, July 29, 2016, 00:21 (2800 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Tyvärr har jag lyckats radera inläggen på vår aktuelltsida okt-november 2015. Får se om det är möjligt att återställa den. Beklagar

Daniel Åhlén/Webbmaster GHJ

NU fungerar MÅJ 10-bildlänkarna

av Daniel Åhlén, Friday, July 29, 2016, 09:58 (2800 dagar sedan) @ Daniel Åhlén

Nu är länkarna till bilderna åter fullt fungerande. Under den sena timmen letade jag på fel år...
Daniel Åhlén/ Webbmaster GHJ

Motorvagnen LKSJ X21 - Skiss

av Kurt G Möller, Tuesday, July 26, 2016, 18:54 (2803 dagar sedan) @ BD

Denna vagn stod i ett antal år uppställd nånstans i Stockholmsområdet; var minns jag inte. Möjligen i Södertälje...???

Motorvagnen LKSJ XC 21 - Kort historik

av Uno P, Wednesday, July 27, 2016, 00:23 (2802 dagar sedan) @ BD

[image]

Landskrona-Kävlinge-Sjöbo Järnväg XC 21
Sjöbobanans benzinmotorvagn
Tidigt började järnvägsförvaltningarna att söka efter billigare och enklare driftsformer än ångloket. Ett första steg var ångvagnar där man byggde ihop loket med en vagn. Efter hand så började förbränningsmotorerna bli kraftigare och driftsäkrare. Men det var fortfarande problem med transmissionerna. EAG - NAG i Berlin hade tagit fram motorer och växellådor som visade sig vara tillförlitliga för järnvägsdrift. Kalmar Verkstad fick licens för Sverige och byggde ett litet antal motorvagnar och en spårvagn. De kännetecknas av ett högt ramverk som även fungerar som lagergafflar.
Ett av de fordonen var en motorvagn till Landskrona-Kävlinge-Sjöbo Järnväg (LKSJ) som levererades hösten 1923. Den fick beteckningen XC 21. Det var en mycket elegant motorvagn med utvändig teakpanel. Det fanns bara förarhytt i en ände och den måste vändas på ändstationernas vändskivor. Maskineriet var en vattenkyld 6-cylindrisk NAG-motor på 70 hk och en tryckluftsdriven växellåda med 4 växlar med drivning på den främre axeln. Passagerarna gick in genom förarhytten där föraren även fungerade som konduktör. På så sätt sparade man in både konduktör och eldare. Kupén rymde 58 resande på träbänkar i tredje klass och här fanns också en liten toalett. Längst bak var det ett resgodsrum med tre fällsitsar. Motorvagnen hade normala koppel och buffertar men fick inte användas som lok. Den fick däremot transporteras sist i tåg och man hade även ett tillstånd att koppla till en ’särskilt för ändamålet tillverkad släpvagn’. Men någon sådan inköptes aldrig.
Trots namnet Landskrona Kävlinge Sjöbo Järnväg så trafikerade man sedan 1919 endast sträckan mellan Kävlinge och Sjöbo. LKSJ hade länge haft ekonomiska bekymmer och hoppades att med hjälp av motordrift kunna sänka kostnaderna. Men redan tre månader efter leveransen av motorvagnen så var LKSJ bankrutt och staten tvingades överta trafiken.
Banan drevs därefter som ett statligt bolag och införlivades helt med SJ 1926. Men motorvagnen fortsatte att trafikera sträckan Kävlinge-Sjöbo. Den hann med två turer om dagen. Toppfarten var 40 km i timmen så det tog ca 2 timmar att åka de 45 kilometrarna.
Fordonet registrerades 1926 i SJs fordonspark som X4b/CF1 med nummer 304. Där X står för motorvagn, C för tredje klass och F för resgods. Beteckningen ändrades sedan flera gånger. I trafiken mellan Kävlinge och Sjöbo fick den efter hand hjälp av andra udda fordon, bl.a. använde SJ sin enda ångvagn här. Den kom från Kävlinge Barsebäcks Järnväg som man också hade tvingats förstatliga 1927.
Posten klagade på det obefintliga postutrymmet i motorvagnen och 1940 byggdes den om och fick två små kupéer som kunde användas för post och sortering. Året efter återkom motorvagnen till Kalmar Verkstad och försågs med gengasdrift. Med gengas gick den i trafik under kriget och nu var beteckningen XDg1 nr 304.
Som ett udda fordon slopades motorvagnen tidigt och ersattes av rälsbussar från Hilding Carlsson i Umeå. Men motorvagnen fick trots allt leva vidare. Det fanns ett behov av vagnar som kunde byggas om till förråd, verkstäder och personalutrymme. På så sätt förvandlades motorvagnen till en bangårdsvagn. Drivningen och inredningen plockade bort och några fönster sattes igen.
När den hittades så användes den som förråd av signalavdelningen i Södertälje. Men fordonet reserverades och bevakades. 1984 lyckades föreningen få SJ att skicka motorvagnen till skrotplatsen i Vislanda och senare till Alvesta. Där hämtades den med ett inlånat Rc-lok i samband med en medlemsresa. Den står numera uppställd i en grusgrop utanför Ljungbyhed. Det finns endast en handfull bevarade fordon från den tidigaste generationen med motordrift och den här är trots sitt skamfilade yttre inte alls ett omöjligt objekt. Det har bevisats flera gånger förr. En första åtgärd borde vara att ställa in motorvagnen inomhus, det finns ju ledig plats i lokskjulet intill. Detta måste vara enklare och humanare än att skrota och förstöra.

Motorvagnen Lksj X21

av GunnarO, Friday, July 29, 2016, 10:31 (2800 dagar sedan) @ GunnarO

Här kommer äntligen bilderna som jag tog förra veckan.

[image]

[image]

[image]

Motorvagnen Lksj X21

av ak44, Friday, July 29, 2016, 12:05 (2800 dagar sedan) @ GunnarO

Träkorgen är väl förlorad? Men finns det något kvar av kraftöverföring och drivning?

Motorvagnen Lksj X21

av Kjell Friberg, Friday, July 29, 2016, 16:30 (2800 dagar sedan) @ ak44

Kronhjulet fanns kvar åtminstone när vagnen stod i Vislanda men det var allt av hela drivlinan.

Motorvagnen Lksj X21

av Olof W, Friday, July 29, 2016, 19:43 (2800 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det fanns kvar också när vagnen stod inne i lokstallet i Klippan på 80-talet.

/Olof

Motorvagnen Lksj X21

av Anders Sandgren, Saturday, July 30, 2016, 01:51 (2799 dagar sedan) @ Olof W

Var det samma drivlina som användes på SS bensinspårvagn? De byggdes samma år liksom VGJ X1 Gullhönan. Vad har Gullhönan för drivlina idag?

Motorvagnen LKSJ XC 21

av Uno P, Friday, July 29, 2016, 21:18 (2799 dagar sedan) @ ak44

Träkorgen är väl förlorad? Men finns det något kvar av kraftöverföring och drivning?

Korgen är inte förlorad än. Dåligt virke går alltid att laga eller ersätta så länge det går att kopiera och mäta upp originaldelarna. Med tanke på att motorvagnen snart är 100 år så är det fantastiskt att den finns kvar över huvud taget. Kommer att bli ett helt unikt fordon när den är klar. Det är för sent att rädda en DEVA, men det här är kanske lika intressant. Drivning hämtas lämpligen från en lokomotor, motortralla eller banarbetsfordon. Det viktiga är att motorvagnen nu kommer inomhus. Plats finns i lokskjulet som står intill!

[image]
Foto från renoveringen av MSJ Yd 1 i Klippan. Det mesta av virket fick bytas ut.

[image]
Den här ritningen motsvarar bättre än SJs särtryck hur motorvagnen såg ut.

Motorvagnen LKSJ XC 21

av Kurt G Möller, Friday, July 29, 2016, 21:50 (2799 dagar sedan) @ Uno P

Intressant.

Har alltså båda signaturerna förekommit?

Dvs både LaKSJ och LKSJ???

Motorvagnen LKSJ XC 21

av GunnarO, Saturday, July 30, 2016, 10:23 (2799 dagar sedan) @ Uno P

Svar til ak44 och UnoP

Min bedömning är att vagnskorgen är helt förlorad. Den är i så dåligt skick att den kan falla sönder när som helst. Den enda som återstår och som kan användas är ram och hjul. Inget av motor och drivlina finns kvar.

Föreningen Veteranjärnvägen har inte resurser verkan ekonomiska, personella att för lång framtid göra något åt denna vego. Dessutom kommer våra verkstäder vara upptagna av för oss viktigare projekt.

Jämförelsen med Hildingbussen tycker jag haltar. Rälsbussarna som Hilding Carlsson tillverkade var en revolutionerade utveckling satte stor prägel på svensk järnväg. Den historiska betydelsen av dessa fordon är mycket stor och vi är på föreningen Veteranjärnvägen är mycket måna om att vårda och bevara denna rälsbuss.

Motorvagnen från LKSJ däremot representerar en liten parentes i svensk järnvägshistoria, med endast ett fåtal byggda fordon som inte gjorde något större avtryck i historien. Dessutom finns ett syskonfordon ’Gullhönan’ bevarat.

Det är inte sant att inget DEVA-fordon är bevarat. Förra vecka upplevde jag en fantastisk resa med en DEVA-motorvagn i Danmark. Detta fordon var restaurerat till ursprungskick med original dieselmotor från Atlas.

Vi på Veteranjärnvägen måste flytta vagnen eftersom den är både farlig och ett störande inslag i naturen. Föreningen har som sagt ingen möjlighet att göra annat än transportera bort den från där den står. Är någon, museum, förening eller enskild intresserad av vagnen är ni välkomna att hämta den gratis.

Hälsningar

Gunnar Ohlén

Motorvagnen LKSJ XC 21

av Uno P, Monday, August 01, 2016, 19:07 (2797 dagar sedan) @ GunnarO

Svar til ak44 och UnoP

Min bedömning är att vagnskorgen är helt förlorad. Den är i så dåligt skick att den kan falla sönder när som helst. Den enda som återstår och som kan användas är ram och hjul. Inget av motor och drivlina finns kvar.

Föreningen Veteranjärnvägen har inte resurser verkan ekonomiska, personella att för lång framtid göra något åt denna vego. Dessutom kommer våra verkstäder vara upptagna av för oss viktigare projekt.

Jämförelsen med Hildingbussen tycker jag haltar. Rälsbussarna som Hilding Carlsson tillverkade var en revolutionerade utveckling satte stor prägel på svensk järnväg. Den historiska betydelsen av dessa fordon är mycket stor och vi är på föreningen Veteranjärnvägen är mycket måna om att vårda och bevara denna rälsbuss.

Motorvagnen från LKSJ däremot representerar en liten parentes i svensk järnvägshistoria, med endast ett fåtal byggda fordon som inte gjorde något större avtryck i historien. Dessutom finns ett syskonfordon ’Gullhönan’ bevarat.

Det är inte sant att inget DEVA-fordon är bevarat. Förra vecka upplevde jag en fantastisk resa med en DEVA-motorvagn i Danmark. Detta fordon var restaurerat till ursprungskick med original dieselmotor från Atlas.

Vi på Veteranjärnvägen måste flytta vagnen eftersom den är både farlig och ett störande inslag i naturen. Föreningen har som sagt ingen möjlighet att göra annat än transportera bort den från där den står. Är någon, museum, förening eller enskild intresserad av vagnen är ni välkomna att hämta den gratis.

Hälsningar

Gunnar Ohlén

Jag har idag varit på plats och studerat vagnen. Korgen går mycket väl att renovera. Mycket behöver givetvis bytas ut men det är en bra och enkel konstruktion. Raka sidor och fönstren är fasta. Den håller dessutom att flytta om man inte angriper vagnskorgen med lastmaskin.

Jag gjorde ingen jämförelse med Hildingbussen. Ville bara visa ett exempel på renovering av en dålig träkaross. Men även den gången fanns det kritiker som ansåg projektet som helt förlorat och kostsamt. Med hjälp av sponsorer hamnade slutsumman under 30.000:-.

I Klippan och på linjen Klippan-Ljungbyhed var motorvagnar ingen kort parantes. Klippan var ett riktigt eldorado av motorvagnar. HHJ hade inte mindre än nio motorvagnar med träkorg byggda 1915-1935. Nästan all persontrafik Klippan-Eslöv framfördes med motorvagnar 1916-1940. Även på linjerna från Klippan till Ängelholm, Helsingborg och Hässleholm gick det motorvagnar de här åren. Är det någonstans en gammal motorvagn hör hemma är det här. Hildingbussarna kom till Klippan först efter förstatligandet.

I Danmark finns det två DEVA-vagnar och ca 30 andra äldre motorvagnar bevarade. De flesta används flitigt på museibanor och för utfärder. Skall vi verkligen skrota den sista chansen att i framtiden åka gammal motorvagn i Sverige på normalspår? Förutom ÖCJ-vagnen i Kisa.

Håller med om att vagnen måste flyttas. Endast om den kommer inomhus så finns möjligheten till renovering kvar. Det finns ledig plats i lokskjulet som ligger ca 300 meter bort! Spåret dit var idag dessutom föredömligt röjt. Vad är det är mer än prestige som hindrar att den transporteras dit och får invänta sin tid?