Holmfors - en station på Malmbanan (Historiskt material)

av Staffan S, Tuesday, July 26, 2016, 19:59 (2829 dagar sedan)

Holmfors hade nog en storhetstid under de åren som Bodens fästning byggdes och tegelbruket i Holmfprs var arrenderat av Fortifiikationsverket. Det blev billigare att göra så än att köpa av de olika tegelbruken i Norrbotten.

Jag har haft några dagar att läsa dokumenten som rör det extra ordinarie anslaget för Bodens fästning och då kommit över ett antal fraktsedlar från den tiden. Tidigt 1900-tal alltså. I de handlingarna finns mycket att kolla för den som är intresserad av näringsliv och järnvägen.

Tegel levererades till Trångforsen. flera dagar i veckan och då på 3-4 vagnar. Vikten angavs till 48000 kg vid tre vagnslaster. Av en händelse så har jag fått upgift om vagna som användes vid två tillfällen 1903:
Sid 2153 anges vagnsnummer 16455, 17256 och 16499 vid leverans från Holmfors
Sid 3529 original fraktsedel med not av vagnsnummer. 17329, två sista siffrorna otydliga. 16093, fjärde siffran otydlig 16514, 16638,

Går det att få fram vilka vagnar det rör sig om?

Återkommer framöver med fler frågeställningar om Holmfors och järnvägen

Tegelvagnar från Holmfors

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, July 27, 2016, 13:39 (2829 dagar sedan) @ Staffan S

Holmfors hade nog en storhetstid under de åren som Bodens fästning byggdes och tegelbruket i Holmfors var arrenderat av Fortifikationsverket. Det blev billigare att göra så än att köpa av de olika tegelbruken i Norrbotten.

Jag har haft några dagar att läsa dokumenten som rör det extra ordinarie anslaget för Bodens fästning och då kommit över ett antal fraktsedlar från den tiden. Tidigt 1900-tal alltså. I de handlingarna finns mycket att kolla för den som är intresserad av näringsliv och järnvägen.

Tegel levererades till Trångforsen. flera dagar i veckan och då på 3-4 vagnar. Vikten angavs till 48000 kg vid tre vagnslaster. Av en händelse så har jag fått uppgift om vagnar som användes vid två tillfällen 1903:
Sid 2153 anges vagnsnummer 16455, 17256 och 16499 vid leverans från Holmfors
Sid 3529 original fraktsedel med not av vagnsnummer. 17329, två sista siffrorna otydliga. 16093, fjärde siffran otydlig 16514, 16638,

Går det att få fram vilka vagnar det rör sig om?

Ett lämpligt "uppslagsverk" är "Gods- och specialvagnar vid Statens Järnvägar den 1 januari 1912". Jag misstänkar att de aktuella vagnarna var av den typ vi ofta kallar "betvagnar", dvs som det står i innehållsförteckningen på sidan 2 under rubriken "Litt. I. Öppna godsvagnar med höga väggar", där det står vidare "Litt. I3, tvåaxliga vagnar af 1898 års modell med lösa sidor och gaflar". 1272st utan broms och 421st med broms.
På sidan 54 och fig. 33 får man då fram att detta var dåtidens nya standardtyp för 16 tons last. Längd ö buffertar 9,0 m. Axelavstånd 4,0 m. Vikt 7,4 ton (med broms 8,2 ton). Golfyta 21,4 kvm (med broms 20,4 kvm). Rymd till gaflarnes öfverkant 27,4 kbm (med broms 26,1 kbm). 1,0 m höga löstagbara sidoväggar av trä.

Tillverkare:
16093 Kristinehamns mek vst 1899
16455 Kockums mek vst 1899
16499 Landskrona Nya mek vst 1899
16514 Landskrona Gjuteri 1899
16638 Hässleholms mek vst 1900 (med bromshytt i ena hörnet)
17256 Kockums 1901
17329 Landskrona Nya mek vst 1901

/CEO

Tegelvagnar från Holmfors

av Staffan S, Wednesday, July 27, 2016, 18:31 (2829 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Tack för informationen.
Noterar att jag har åtskilliga dokument att upptäcka på min väg till mer kunskap.

Holmfors - en station på Malmbanan

av Staffan S, Wednesday, July 27, 2016, 18:34 (2829 dagar sedan) @ Staffan S

Vilka är egentligen de bästa källorna att använda. Jag har använt Sj-arkivet ute på Riksarkivet i Arninge. Men om jag förstår rätt finns Bandistrikten annorstädes.
SJ:s arkiverade Registratur har varit till hjälp för att finna dokument.
Men var återfinner jag mer handfasta order för att åtgärda saker på räls och byggnader.
I Holmfors fanns ett stickspår till Tegelbruket. Men ingen uppgift har jag funnit om när det revs upp. Samtidigt med det tredje spåret? Här skulle dokument från arbetsledning vara till hjälp. Var finns de?

Holmfors - en station på Malmbanan

av Staffan S, Sunday, May 28, 2017, 18:05 (2524 dagar sedan) @ Staffan S

I annan tråd om Stickspåret till tegelbruket redovisas en överenskommelse som känns som en kartell
Hvarför Holmfors nedlagts:-(

Holmfors - en station på Malmbanan, planteringar

av Staffan S, Wednesday, August 08, 2018, 16:59 (2087 dagar sedan) @ Staffan S

Förde över spårplanen med de inritade husen och planteringarna till H0-skala härom dagen.
Funderar över var det kan gå att få fram vilka växter som användes, buskar och blommor, i de anlagda planteringarna. Klimatzonen är bister i Norrbotten.
Kanske kan distriktsarkiven i Göteborg innehålla den typen av info?

Holmfors - en station på Malmbanan, planteringar

av Stefan Olsson, Thursday, August 09, 2018, 11:33 (2086 dagar sedan) @ Staffan S

Inget svar som ger en 100%-ig säkerhet till det behövs nog foton etc. Bifogad utredning ger i alla fall en vink om vad man trodde skulle vara passande. Dessutom framgår att Holmfors tycks ha skötts utan anmärkning, så du får se till att göra något snyggt!

[image]
[image]
[image]

Så fram med Floran i färg och leta upp växterna om du inte är kunnig redan.

Holmfors - en station på Malmbanan, planteringar

av Staffan S, Thursday, August 09, 2018, 21:33 (2085 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Stort tack Stefan!
Noterar att inspektionen skett då min familj dragit vidare till Skövde.
Kommer att ta fram floran. Noterar att den nu invasiva lupinen finns i det som föreslås.
Ansvarig är Ta i Holmfors, men vilken tjänsteman är det. Har ännu inte lärt mig alla "självklara" förkortningar./S

Holmfors - en station på Malmbanan, planteringar

av Jöran Johansson, Thursday, August 09, 2018, 22:05 (2085 dagar sedan) @ Staffan S

Ta står för Trafikavdelningen.
Stationsföreståndare i Holmfors var trafikbiträdet Carl Gustaf Valdemar Nygren, f. 1918-05-11, död 1984.