Tysk sida med bilder från Sverige 1967

av 53 Wadsten, Wednesday, July 27, 2016, 18:54 (2801 dagar sedan) @ Bobo L

Jösses vilka kalasbilder, ser ut att vara Lokf. Gunnar Lilja som växlar med Öc eller Öd iförd civil kavaj och slips(slirre på stockholmska). Järnvägen som den var på 60-talet i äkta vara.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 -Öc 393 växlar på Cst.

av S-O Johansson, Wednesday, July 27, 2016, 20:14 (2801 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Enligt bildtexten är det Öc 393 som växlar. Hur vanligt var det med Öc/Öd-loksväxling på Cst. Har aldrig sett annat än Ub växla där. 1969 och framåt.
Var var den sista tjänsten för Öc/Öd åt trafikavdelningen? I Linköping användes Öd som växellok till början av 60-talet. Räknar då inte in Öc 395:s uppdrag som växellok till Hagalunds X9:or vid g:la vagnhallen där och som varade till c:a 1977.
Nej, det ser inte ut att vara Gunnar Lilja på bilden.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 -Öc 393 växlar på Cst.

av HJP, Wednesday, July 27, 2016, 21:10 (2801 dagar sedan) @ S-O Johansson

Nej, det ser inte ut att vara Gunnar Lilja på bilden.

****
Vem det är som kör Öc-loket, vet jag inte, men du har rätt, det är inte Gunnar Lilja.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 -Öc 393 växlar på Cst.

av Christer Fredriksson, Wednesday, July 27, 2016, 22:54 (2801 dagar sedan) @ HJP

Kan detta hjälpa, två olika förstoringar:

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/AAAA%20b03-Oc_393%20foumlr%20200_zpsxhhueepl.jpg[/img]

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/AAAA%20b03-Oc_393%20mask%20200%20just_zps7oujv7ne.jpg[/img]

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 -Öc 393 växlar på Cst.

av 53 Wadsten, Thursday, July 28, 2016, 05:14 (2801 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det är mycket riktigt inte Gunnar L som växlar.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 -Öc 393 växlar på Cst.

av S-O Johansson, Thursday, July 28, 2016, 16:47 (2800 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack för förstoringen Christer! Att det inte är Gunnar Lilja syns, men vem det är är obekant. 1967 finns ju några att välja på.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 -Öc 393 växlar på Cst.

av Bobo L, Wednesday, July 27, 2016, 22:55 (2801 dagar sedan) @ S-O Johansson

Enligt bildtexten är det Öc 393 som växlar. Hur vanligt var det med Öc/Öd-loksväxling på Cst. Har aldrig sett annat än Ub växla där. 1969 och framåt.
Var var den sista tjänsten för Öc/Öd åt trafikavdelningen? I Linköping användes Öd som växellok till början av 60-talet. Räknar då inte in Öc 395:s uppdrag som växellok till Hagalunds X9:or vid g:la vagnhallen där och som varade till c:a 1977.
Nej, det ser inte ut att vara Gunnar Lilja på bilden.

Spåren in i gyttret vid Stockholm Ban (bangårdsposten) och Ilgodset hade väl inte kontaktledning? Alltså tursattes nåt oelektretiskt på de turerna. Oftast i modern (! :-) ) tid T21 men jag har sett V3, N, Z49/Z43 och Öc/Öd rumstera omkring på de där spåren. Kajsa Warg, serru!

Troligen låg det på loket som hade den turen att även utföra växling på andra delar av bangården, och därför kunde de ses på olika håll på Cst.

Varsågod, hypotesen är formulerad! Varmkör Husqvarnan nu! :-P

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 -Öc 393 växlar på Cst.

av S-O Johansson, Thursday, July 28, 2016, 11:06 (2800 dagar sedan) @ Bobo L

Enligt bildtexten är det Öc 393 som växlar. Hur vanligt var det med Öc/Öd-loksväxling på Cst. Har aldrig sett annat än Ub växla där. 1969 och framåt.
Var var den sista tjänsten för Öc/Öd åt trafikavdelningen? I Linköping användes Öd som växellok till början av 60-talet. Räknar då inte in Öc 395:s uppdrag som växellok till Hagalunds X9:or vid g:la vagnhallen där och som varade till c:a 1977.
Nej, det ser inte ut att vara Gunnar Lilja på bilden.


Spåren in i gyttret vid Stockholm Ban (bangårdsposten) och Ilgodset hade väl inte kontaktledning? Alltså tursattes nåt oelektretiskt på de turerna. Oftast i modern (! :-) ) tid T21 men jag har sett V3, N, Z49/Z43 och Öc/Öd rumstera omkring på de där spåren. Kajsa Warg, serru!

Troligen låg det på loket som hade den turen att även utföra växling på andra delar av bangården, och därför kunde de ses på olika håll på Cst.

Varsågod, hypotesen är formulerad! Varmkör Husqvarnan nu! :-P

Vad jag kommer ihåg så var alla spår på bangårdsposten och ilgodset elektrifierade. Eventuella undantag kanske fanns men inte värre än man kunde lösa det genom att hänga på några vagnar på loket för att utföra växlingem. T21 och V3 ersatte om diesellok skulle behövas som vid kontaktledningsarbeten.
Jodå, växelloken på Cst, lok 1 och 2, växlade överallt även om lok 1 mest gick på ilgodset och posten. Jämför med Norra statation, Nst, som hade 3 växellok. 2 Ub och 1 V3, lok 1-3, av vilka V3:an skötte växlingen på frilastspären.
Minnesbilderna gäller åren 1975-79 när jag jobbade i Hagalund.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 -Öc 393 växlar på Cst.

av Bobo L, Monday, August 01, 2016, 09:51 (2796 dagar sedan) @ S-O Johansson

Vad jag kommer ihåg så var alla spår på bangårdsposten och ilgodset elektrifierade. Eventuella undantag kanske fanns men inte värre än man kunde lösa det genom att hänga på några vagnar på loket för att utföra växlingem. T21 och V3 ersatte om diesellok skulle behövas som vid kontaktledningsarbeten.
Jodå, växelloken på Cst, lok 1 och 2, växlade överallt även om lok 1 mest gick på ilgodset och posten. Jämför med Norra statation, Nst, som hade 3 växellok. 2 Ub och 1 V3, lok 1-3, av vilka V3:an skötte växlingen på frilastspären.
Minnesbilderna gäller åren 1975-79 när jag jobbade i Hagalund.

Aha! Tack för svaret!

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 -Öc 393 växlar på Cst.

av Lennart Petersen, Monday, August 01, 2016, 17:33 (2796 dagar sedan) @ S-O Johansson

Enligt bildtexten är det Öc 393 som växlar. Hur vanligt var det med Öc/Öd-loksväxling på Cst. Har aldrig sett annat än Ub växla där. 1969 och framåt.
Var var den sista tjänsten för Öc/Öd åt trafikavdelningen? I Linköping användes Öd som växellok till början av 60-talet. Räknar då inte in Öc 395:s uppdrag som växellok till Hagalunds X9:or vid g:la vagnhallen där och som varade till c:a 1977.
Nej, det ser inte ut att vara Gunnar Lilja på bilden.


Spåren in i gyttret vid Stockholm Ban (bangårdsposten) och Ilgodset hade väl inte kontaktledning? Alltså tursattes nåt oelektretiskt på de turerna. Oftast i modern (! :-) ) tid T21 men jag har sett V3, N, Z49/Z43 och Öc/Öd rumstera omkring på de där spåren. Kajsa Warg, serru!

Troligen låg det på loket som hade den turen att även utföra växling på andra delar av bangården, och därför kunde de ses på olika håll på Cst.

Varsågod, hypotesen är formulerad! Varmkör Husqvarnan nu! :-P


Vad jag kommer ihåg så var alla spår på bangårdsposten och ilgodset elektrifierade. Eventuella undantag kanske fanns men inte värre än man kunde lösa det genom att hänga på några vagnar på loket för att utföra växlingem. T21 och V3 ersatte om diesellok skulle behövas som vid kontaktledningsarbeten.
Jodå, växelloken på Cst, lok 1 och 2, växlade överallt även om lok 1 mest gick på ilgodset och posten. Jämför med Norra statation, Nst, som hade 3 växellok. 2 Ub och 1 V3, lok 1-3, av vilka V3:an skötte växlingen på frilastspären.
Minnesbilderna gäller åren 1975-79 när jag jobbade i Hagalund.

Det lär dock ha varit vanligt på 60 och tidigt 70-tal att man använde diesel i växlingen till spåren för Stockholm Ban. Och man framförde klagomål från posten till SJ för man tyckte dieseloset var besvärande.
Dagen efter kom det ett ånglok littera N och växlade ! Ingen visste dock riktigt om det var en ren tillfällighet eller någon provokation från SJ

Öc 393 växlar på Cst.

av mormorsgruvan, Thursday, July 28, 2016, 13:30 (2800 dagar sedan) @ S-O Johansson

Var i Sverige var Öc och Öd loken stationerade?

Öc 393 växlar på Cst -stationeringsorter.

av S-O Johansson, Thursday, July 28, 2016, 16:42 (2800 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Var i Sverige var Öc och Öd loken stationerade?

Utöver Linköping som nämnts så vet jag om Nyköping. Källa är en pensionerad och bortgången kollega som var stationerad där. Enligt honom skall det också ha gått i ett skoltåg Nyköping - Tystberga på eftermiddagen. Har inte funnit mer information om det så jag vet inte mellan vilka år.
En annan ort jag kan tänka mig är Södertälje Södra.
Mer vet jag inte.

Öc 393 växlar på Cst -stationeringsorter.

av jhje, Friday, July 29, 2016, 12:06 (2799 dagar sedan) @ S-O Johansson

Läser i en gammal SK(Sveriges kommunikationer) finner då att flera tåg hade start-stopp från Västerljung på Nyköpingsbanan. Lite förvånande, för jag har trott att Vagnhärad var start och stopp för lokaltåg

Öc 393 växlar på Cst -stationeringsorter.

av Kjell Aghult, Friday, July 29, 2016, 16:04 (2799 dagar sedan) @ S-O Johansson

Var i Sverige var Öc och Öd loken stationerade?


Utöver Linköping som nämnts så vet jag om Nyköping. Källa är en pensionerad och bortgången kollega som var stationerad där. Enligt honom skall det också ha gått i ett skoltåg Nyköping - Tystberga på eftermiddagen. Har inte funnit mer information om det så jag vet inte mellan vilka år.
En annan ort jag kan tänka mig är Södertälje Södra.
Mer vet jag inte.

Mycket långt tillbaka (ca 1950) användes Öc-lok på växlingen i Motala.
Uppgiften kommer från framlidne hallsbergslokmästaren Eric Carlén. Han var
som nyutnämnd förare några år stationerad i Mot.

Öc 393 växlar på Cst -stationeringsorter.

av S-O Johansson, Sunday, July 31, 2016, 22:27 (2797 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Var i Sverige var Öc och Öd loken stationerade?


Utöver Linköping som nämnts så vet jag om Nyköping. Källa är en pensionerad och bortgången kollega som var stationerad där. Enligt honom skall det också ha gått i ett skoltåg Nyköping - Tystberga på eftermiddagen. Har inte funnit mer information om det så jag vet inte mellan vilka år.
En annan ort jag kan tänka mig är Södertälje Södra.
Mer vet jag inte.

Mycket långt tillbaka (ca 1950) användes Öc-lok på växlingen i Motala.
Uppgiften kommer från framlidne hallsbergslokmästaren Eric Carlén. Han var
som nyutnämnd förare några år stationerad i Mot.

Och stationeringen var väl då Motala Verkstad och inte Motala C om jag fattat rätt.

Öc 393 växlar på Cst -stationeringsorter.

av Kjell Aghult, Monday, August 01, 2016, 08:26 (2796 dagar sedan) @ S-O Johansson

Mycket långt tillbaka (ca 1950) användes Öc-lok på växlingen i Motala.
Uppgiften kommer från framlidne hallsbergslokmästaren Eric Carlén. Han var
som nyutnämnd förare några år stationerad i Mot.


Och stationeringen var väl då Motala Verkstad och inte Motala C om jag fattat rätt.

Vid Motala Verkstad låg f d HMMJ lokstation. I 1951 års lönestat är två äldre förare stationerade i Motala, födda 1891 och 1894 (Det var innan Eric kommit dit). Deras placeringsort anges till "Mot" i st f "Mv". Stationerna hade administrativt sammanslagits ca 1935.

Öc 393 växlar på Cst -stationeringsorter.

av S-O Johansson, Monday, August 01, 2016, 21:31 (2796 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag skrev Motala Verkstad eftersom det var angivet som stationeringsort i boken "Svenska lokmän 1950". Vilket som gällde kan man undra?

Öc 393 växlar på Cst -stationeringsorter.

av Kjell Aghult, Tuesday, August 02, 2016, 07:38 (2795 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag skrev Motala Verkstad eftersom det var angivet som stationeringsort i boken "Svenska lokmän 1950". Vilket som gällde kan man undra?

I min "Svenska lokmän" (band I, sid 255) betecknas orten endast som "Motala".
Eric finns på bild bara några blad bort, på sid 258. En annan sedermera lokmästare är S O Ekström på sid 259.

Öc 393 växlar på Cst -stationeringsorter.

av S-O Johansson, Tuesday, August 02, 2016, 10:57 (2795 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag skrev Motala Verkstad eftersom det var angivet som stationeringsort i boken "Svenska lokmän 1950". Vilket som gällde kan man undra?

I min "Svenska lokmän" (band I, sid 255) betecknas orten endast som "Motala".
Eric finns på bild bara några blad bort, på sid 258. En annan sedermera lokmästare är S O Ekström på sid 259.

Det stämmer att det står Motala. Jag fastnade på att man illustrerade med en bild på lokstallet i Motala Verkstad.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967

av JaO, Wednesday, July 27, 2016, 21:50 (2801 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Notera även hur det såg ut kring Stockholm C på den tiden!

Tysk sida med bilder från Sverige 1967

av cgn1954, Saturday, July 30, 2016, 20:33 (2798 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hmm.... som amatör men (mycket) intresserad (det står Tågnörd på kepsen min) så kan jag inte påminna mig särskilt många inlägg eller info om det som ses på bilden. Berätta mer! Sällan ses detta fordon i bild eller diskuteras på annat sätt... har jag missat nåt?

Ser ju nästan ut som nån mix av roslagsbana, tunnelbana och ja... vet inte.

OBS! Copyright men bilden nedan är länkad, inte kopierad.

[img]http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Schweden67/b21-X6.jpg[/img]

Motorvagn litt X6 (Xoa6)

av Jonny Saljefeldt, Saturday, July 30, 2016, 20:41 (2798 dagar sedan) @ cgn1954

[link=http://www.jarnvag.net/vagnguide/x6]Jarnvag.net[/link].

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 - upphovsrätten

av Arne, Sunday, July 31, 2016, 01:16 (2798 dagar sedan) @ cgn1954

Hmm.... som amatör men (mycket) intresserad (det står Tågnörd på kepsen min) så kan jag inte påminna mig särskilt många inlägg eller info om det som ses på bilden. Berätta mer! Sällan ses detta fordon i bild eller diskuteras på annat sätt... har jag missat nåt?

Ser ju nästan ut som nån mix av roslagsbana, tunnelbana och ja... vet inte.

OBS! Copyright men bilden nedan är länkad, inte kopierad.

[img]http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Schweden67/b21-X6.jpg[/img]

Vad menar du egentligen? Bilden av motorvagnssättet tillhör ju fotografen och upphovsmannen Ulrich Budde på www.bundesbahnzeit.de och vad man kan förstå finns ingen Creative Commons licens typ BY-SA 3.0 som ger frihet att återpublicera bilden. Och du anger ju inte heller att du fått tillåtelse av Budde att använda bilden så vad har '[i]bilden nedan är länkad, inte kopierad'[/i] med saken att göra?

Du borde alltså istället ha publicerat url-adressen till bilden så att vi kunnat klicka på den länken för att se bilden. Det kan tyckas att det bara är en gradskillnad men ändå korrekt sätt om man inte uppenbart har bildrätten!

PS. Bilden är ju väldigt fin så den är intressant för oss alla här i forumet men nog bör man vara försiktig när man publicerar upphovsrättsligt material!

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 - upphovsrätten

av 53 Wadsten, Sunday, July 31, 2016, 19:02 (2797 dagar sedan) @ Arne

Så sent som 1964 gick trådbusslinjerna 32,41 och 42 på Kungsbron,
32 Fridhemsplan-Frihamnen
41 Stadshagen-karlaplan
42 Fridhemsplan-Gärdesöjden/Patrullstigen.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 - upphovsrätten

av Kanal C, Sunday, July 31, 2016, 21:09 (2797 dagar sedan) @ Arne

Hmm.... som amatör men (mycket) intresserad (det står Tågnörd på kepsen min) så kan jag inte påminna mig särskilt många inlägg eller info om det som ses på bilden. Berätta mer! Sällan ses detta fordon i bild eller diskuteras på annat sätt... har jag missat nåt?

Ser ju nästan ut som nån mix av roslagsbana, tunnelbana och ja... vet inte.

OBS! Copyright men bilden nedan är länkad, inte kopierad.

[img]http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Schweden67/b21-X6.jpg[/img]


Vad menar du egentligen? Bilden av motorvagnssättet tillhör ju fotografen och upphovsmannen Ulrich Budde på www.bundesbahnzeit.de och vad man kan förstå finns ingen Creative Commons licens typ BY-SA 3.0 som ger frihet att återpublicera bilden. Och du anger ju inte heller att du fått tillåtelse av Budde att använda bilden så vad har '[i]bilden nedan är länkad, inte kopierad'[/i] med saken att göra?

Förmodligen att han inte kopierat bilden, lagt den på sin egen eller annan server och gjort en länk dit utan helt enkelt tagit en bildlänk direkt från sidan där den ligger.


Du borde alltså istället ha publicerat url-adressen till bilden så att vi kunnat klicka på den länken för att se bilden. Det kan tyckas att det bara är en gradskillnad men ändå korrekt sätt om man inte uppenbart har bildrätten!

PS. Bilden är ju väldigt fin så den är intressant för oss alla här i forumet men nog bör man vara försiktig när man publicerar upphovsrättsligt material!

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 - upphovsrätten

av Arne, Sunday, July 31, 2016, 23:44 (2797 dagar sedan) @ Kanal C

Hmm.... som amatör men (mycket) intresserad (det står Tågnörd på kepsen min) så kan jag inte påminna mig särskilt många inlägg eller info om det som ses på bilden. Berätta mer! Sällan ses detta fordon i bild eller diskuteras på annat sätt... har jag missat nåt?

Ser ju nästan ut som nån mix av roslagsbana, tunnelbana och ja... vet inte.

OBS! Copyright men bilden nedan är länkad, inte kopierad.

[img]http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Schweden67/b21-X6.jpg[/img]


Vad menar du egentligen? Bilden av motorvagnssättet tillhör ju fotografen och upphovsmannen Ulrich Budde på www.bundesbahnzeit.de och vad man kan förstå finns ingen Creative Commons licens typ BY-SA 3.0 som ger frihet att återpublicera bilden. Och du anger ju inte heller att du fått tillåtelse av Budde att använda bilden så vad har '[i]bilden nedan är länkad, inte kopierad'[/i] med saken att göra?


Förmodligen att han inte kopierat bilden, lagt den på sin egen eller annan server och gjort en länk dit utan helt enkelt tagit en bildlänk direkt från sidan där den ligger.

Kan säkert vara den rätta förklaringen i detta fallet. Men det gör inte direktlänkningen mer tillåten för det! Man får inte kringgå upphovsmannens rätt att bestämma över sin bild genom sådana här formella manipuleringar. Han har ju ändock gjort bilden direkt synlig i foruminlägget utan - som det verkar - någon tillåtelse från den tyske fotografen Budde och/eller hänvisning till någon CC-licens!


Du borde alltså istället ha publicerat url-adressen till bilden så att vi kunnat klicka på den länken för att se bilden. Det kan tyckas att det bara är en gradskillnad men ändå korrekt sätt om man inte uppenbart har bildrätten!

PS. Bilden är ju väldigt fin så den är intressant för oss alla här i forumet men nog bör man vara försiktig när man publicerar upphovsrättsligt material!

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 - upphovsrätten

av daniel, Monday, August 01, 2016, 08:28 (2796 dagar sedan) @ Arne

Hmm.... som amatör men (mycket) intresserad (det står Tågnörd på kepsen min) så kan jag inte påminna mig särskilt många inlägg eller info om det som ses på bilden. Berätta mer! Sällan ses detta fordon i bild eller diskuteras på annat sätt... har jag missat nåt?

Ser ju nästan ut som nån mix av roslagsbana, tunnelbana och ja... vet inte.

OBS! Copyright men bilden nedan är länkad, inte kopierad.

[img]http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Schweden67/b21-X6.jpg[/img]


Vad menar du egentligen? Bilden av motorvagnssättet tillhör ju fotografen och upphovsmannen Ulrich Budde på www.bundesbahnzeit.de och vad man kan förstå finns ingen Creative Commons licens typ BY-SA 3.0 som ger frihet att återpublicera bilden. Och du anger ju inte heller att du fått tillåtelse av Budde att använda bilden så vad har '[i]bilden nedan är länkad, inte kopierad'[/i] med saken att göra?


Förmodligen att han inte kopierat bilden, lagt den på sin egen eller annan server och gjort en länk dit utan helt enkelt tagit en bildlänk direkt från sidan där den ligger.


Kan säkert vara den rätta förklaringen i detta fallet. Men det gör inte direktlänkningen mer tillåten för det! Man får inte kringgå upphovsmannens rätt att bestämma över sin bild genom sådana här formella manipuleringar. Han har ju ändock gjort bilden direkt synlig i foruminlägget utan - som det verkar - någon tillåtelse från den tyske fotografen Budde och/eller hänvisning till någon CC-licens!


Du borde alltså istället ha publicerat url-adressen till bilden så att vi kunnat klicka på den länken för att se bilden. Det kan tyckas att det bara är en gradskillnad men ändå korrekt sätt om man inte uppenbart har bildrätten!

PS. Bilden är ju väldigt fin så den är intressant för oss alla här i forumet men nog bör man vara försiktig när man publicerar upphovsrättsligt material!

Varfär skulle direklänking vara förbjuden, det är ju en av webbens grunläggande principer att man ska kunna göra precis så?

Vissa vill ha det till att det ska vara förbjudet men bara för att någon vill att det ska vara det så blir det ju inte så. Upphovsrättsinnhavaren har ju tagit beslutet att lägga upp bilden på internet han har ju också rättigheten att avstå om han vill vara säker på att ingen direktlänkar bilden.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 - upphovsrätten

av Arne, Monday, August 01, 2016, 15:27 (2796 dagar sedan) @ daniel

Hmm.... som amatör men (mycket) intresserad (det står Tågnörd på kepsen min) så kan jag inte påminna mig särskilt många inlägg eller info om det som ses på bilden. Berätta mer! Sällan ses detta fordon i bild eller diskuteras på annat sätt... har jag missat nåt?

Ser ju nästan ut som nån mix av roslagsbana, tunnelbana och ja... vet inte.

OBS! Copyright men bilden nedan är länkad, inte kopierad.

[image]


Vad menar du egentligen? Bilden av motorvagnssättet tillhör ju fotografen och upphovsmannen Ulrich Budde på www.bundesbahnzeit.de och vad man kan förstå finns ingen Creative Commons licens typ BY-SA 3.0 som ger frihet att återpublicera bilden. Och du anger ju inte heller att du fått tillåtelse av Budde att använda bilden så vad har 'bilden nedan är länkad, inte kopierad' med saken att göra?


Förmodligen att han inte kopierat bilden, lagt den på sin egen eller annan server och gjort en länk dit utan helt enkelt tagit en bildlänk direkt från sidan där den ligger.


Kan säkert vara den rätta förklaringen i detta fallet. Men det gör inte direktlänkningen mer tillåten för det! Man får inte kringgå upphovsmannens rätt att bestämma över sin bild genom sådana här formella manipuleringar. Han har ju ändock gjort bilden direkt synlig i foruminlägget utan - som det verkar - någon tillåtelse från den tyske fotografen Budde och/eller hänvisning till någon CC-licens!


Du borde alltså istället ha publicerat url-adressen till bilden så att vi kunnat klicka på den länken för att se bilden. Det kan tyckas att det bara är en gradskillnad men ändå korrekt sätt om man inte uppenbart har bildrätten!

PS. Bilden är ju väldigt fin så den är intressant för oss alla här i forumet men nog bör man vara försiktig när man publicerar upphovsrättsligt material!


Varfär skulle direklänking vara förbjuden, det är ju en av webbens grunläggande principer att man ska kunna göra precis så?

Vissa vill ha det till att det ska vara förbjudet men bara för att någon vill att det ska vara det så blir det ju inte så. Upphovsrättsinnhavaren har ju tagit beslutet att lägga upp bilden på internet han har ju också rättigheten att avstå om han vill vara säker på att ingen direktlänkar bilden.

Man kan ju om man så vill publicera sina bilder med olika former av Creative Commons-licenser typ BY-SA 3.0 etc. om man exempelvis vill att bilderna ska få visas fritt. Men då även kunna ha en viss fortsatt kontroll över bildmaterialets användning. Att man lägger upp sina bilder på en egen hemsida betyder ju knappast att man vill att andra ska kunna utnyttja bilderna helt fritt för sina egna syften på andra hemsidor. Speciellt inte om det inte tydligt framgår vem som är upphovsrättsinnehavare.

Om man rent generellt ger intrycket av att en bild eller text är ens eget arbete utan att tydligt markera att bilden är lånad så tycker åtminstone de flesta att det inte är kosher och därför inte helt OK! Nu markerade förstås cgn1954 att bilden var länkad i detta fallet men inte vem som var upphovsman. Hade därför inte fotografen Ulrich Budde lagt in sitt namn och url-adressen www.bundesbahnzeit.de med copyrighttecknet © i själva bildytan så kunde man ju inte veta vem som tagit bilden.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967 - upphovsrätten

av Kanal C, Tuesday, August 02, 2016, 21:23 (2795 dagar sedan) @ Arne

Hmm.... som amatör men (mycket) intresserad (det står Tågnörd på kepsen min) så kan jag inte påminna mig särskilt många inlägg eller info om det som ses på bilden. Berätta mer! Sällan ses detta fordon i bild eller diskuteras på annat sätt... har jag missat nåt?

Ser ju nästan ut som nån mix av roslagsbana, tunnelbana och ja... vet inte.

OBS! Copyright men bilden nedan är länkad, inte kopierad.

[img]http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Schweden67/b21-X6.jpg[/img]


Vad menar du egentligen? Bilden av motorvagnssättet tillhör ju fotografen och upphovsmannen Ulrich Budde på www.bundesbahnzeit.de och vad man kan förstå finns ingen Creative Commons licens typ BY-SA 3.0 som ger frihet att återpublicera bilden. Och du anger ju inte heller att du fått tillåtelse av Budde att använda bilden så vad har '[i]bilden nedan är länkad, inte kopierad'[/i] med saken att göra?


Förmodligen att han inte kopierat bilden, lagt den på sin egen eller annan server och gjort en länk dit utan helt enkelt tagit en bildlänk direkt från sidan där den ligger.


Kan säkert vara den rätta förklaringen i detta fallet. Men det gör inte direktlänkningen mer tillåten för det! Man får inte kringgå upphovsmannens rätt att bestämma över sin bild genom sådana här formella manipuleringar. Han har ju ändock gjort bilden direkt synlig i foruminlägget utan - som det verkar - någon tillåtelse från den tyske fotografen Budde och/eller hänvisning till någon CC-licens!

Det har jag heller inte sagt något om.


Du borde alltså istället ha publicerat url-adressen till bilden så att vi kunnat klicka på den länken för att se bilden. Det kan tyckas att det bara är en gradskillnad men ändå korrekt sätt om man inte uppenbart har bildrätten!

PS. Bilden är ju väldigt fin så den är intressant för oss alla här i forumet men nog bör man vara försiktig när man publicerar upphovsrättsligt material!

Stockholms central 1967.

av NOR, Monday, August 01, 2016, 17:23 (2796 dagar sedan) @ cgn1954

Hmm.... som amatör men (mycket) intresserad (det står Tågnörd på kepsen min) så kan jag inte påminna mig särskilt många inlägg eller info om det som ses på bilden. Berätta mer! Sällan ses detta fordon i bild eller diskuteras på annat sätt... har jag missat nåt?

Ser ju nästan ut som nån mix av roslagsbana, tunnelbana och ja... vet inte.

OBS! Copyright men bilden nedan är länkad, inte kopierad.

[img]http://www.bundesbahnzeit.de/dso/Schweden67/b21-X6.jpg[/img]


Hur många minnen slår inte till när man studerar en sådan här helt underbar bild från min älskade hemstad.
Xoa6, från 1970 gemenligen kallad X6 och som av en del hade det mindre smickrande smeknamnet ’Blodkorvar’, sattes bland annat in i trafiken på Upplands Väsby. Motorvagnarna var ett försök till att få en lösning på lokaltågsfrågan i Stockholm, man kom senare fram till att ett 3-delat tågsätt var en mindre bra lösning, utan fastnade för en 2-delad variant som kom att kallas för X1.

Xoa6 var ganska så ’egna’ som gamlingarna sa, en del älskade dom medans andra hatade dom. Tågsätten var till viss del provbänk för en eventuell framtida beställning. Bland annat så provades olika varianter av dörrar, på bilden ser man att mittenvagnen har klaverdörrar och ändvagnarna skjutdörrar. När sedermera X1 levererades så försvann Xoa6 från Stockholm och skickades till baksidan.

För övrigt så han som tittar ut genom fönstret är förmodligen Tågbefälhavaren, förarna hade aldrig vitt kapell.

Till höger så ser man också Cst reservlok, en D-burk. Loket verkar nertaget så föraren har förmodligen gått på rast. Loket har också sin A-ände vänd norrut, det var nämligen en oskriven lag då att alla ellok skulle ha A-ände vänd norrut. Lok som kom felvända till Hagalund (Hgl) vändes alltid rätt innan dom gick ut i trafik igen.
Detta var också en orsaken till att man alltid fick ’back’ när man skulle gå ur stall med lok i Hgl.

Mellan Xoa6:an och D-burken ser man fronten på en Ma, kanske det är 93:ans lok som just gjort rundgång och snart ska dra ut 93T till Hgl.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967

av Billy, Thursday, July 28, 2016, 11:11 (2800 dagar sedan) @ Bobo L

Mycket kul att se! Här ser man tydligt hur skitiga lok och vagnar var på den tiden. Allt var inte bättre förr.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967

av 53 Wadsten, Thursday, July 28, 2016, 12:01 (2800 dagar sedan) @ Billy

På Malmö C syrade vi vagnar och dörrsmygar rena med oxalsyra, syra vagnar var ett dagligt förmiddagsjobb på tur 93.

Tysk sida med bilder från Sverige 1967

av Johnny, Thursday, July 28, 2016, 15:13 (2800 dagar sedan) @ Bobo L

Jag hittade en tysk sida med bilder från Sverige från 1967:

http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=2012-10-01_Schweden67

För övrigt, ett register över andra bildsidor från samma(?) källa?

http://www.bundesbahnzeit.de/dso-beitraege.php


Det finns mycket intressant på bundesbahnzeit.de, särskilt om man är intresserad av tyska ånglok från 50-70-talen.