Ett par JLJ-frågor till (Järnväg allmänt)

av Stefan Nilsson, Friday, July 29, 2016, 18:13 (2826 dagar sedan)

www.bangardar.se finns ett par olika spårplanskartor över JLJ. En av dem är en liten bangård precis norr om bron över Ljungan, här på karta från 1912(?):

[image]

Bangården syns i denna förstorade och därmed suddiga bild - men tom:

[image]
(Sundsvalls museum, www.digitaltmuseum.se)

Är det nån som vet vad denna bangård var avsedd för? Att döma av tillgängliga kartor verkar det inte ha legat nån industri på platsen, inte förrän efter att bangårdens revs (1963?). Det framgår heller inte att det skulle vara nån lastplats där, och det borde ha varit svårt att lasta nåt där.

Kan det helt enkelt ha varit en bangård för uppställning av vagnar?

I bildsöktjänsten för Sundsvalls museum på Digitalt Museum fanns även ett foto från 1917 på ett blandat tåg på bron över Ljungan:

[image]

JLJ hade persontrafik 1912-32 och i bildtexten till fotot ovan anges att personvagnen kallades "gamla folkvagnen". Det ser ut som en 1880-tals kupevagn, kan det stämma? Vet nån om JLJ hade fler personvagnar, kanske en "ny folkvagn" eller var detta den enda "folkvagnen"?

Och vad är det för typ av vagn som går före folkvagnen?

Tack på förhand för ev. tips och idéer! :)

Ett par JLJ-frågor till

av Olof W, Friday, July 29, 2016, 19:38 (2826 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Spontant skulle jag säga att den fjärde vagnen i tåget ser ut att vara en kylvagn. Det jag reagerar på är det högvälvda taket.
Sedan kan man undra vad en kylvagn har att göra på JLJ.

/Olof

Ett par JLJ-frågor till

av BD, Friday, July 29, 2016, 20:03 (2826 dagar sedan) @ Olof W

Spontant skulle jag säga att den fjärde vagnen i tåget ser ut att vara en kylvagn. Det jag reagerar på är det högvälvda taket.
Sedan kan man undra vad en kylvagn har att göra på JLJ.

/Olof

Lasta lax måhända.

Ett par JLJ-frågor till

av Stefan Nilsson, Saturday, July 30, 2016, 10:34 (2825 dagar sedan) @ Olof W

Spontant skulle jag säga att den fjärde vagnen i tåget ser ut att vara en kylvagn. Det jag reagerar på är det högvälvda taket.
Sedan kan man undra vad en kylvagn har att göra på JLJ.

/Olof

Ja jag var också inne på kylvagn men kom inte på nån direkt användning. Om inte det är en isolerad tankvagn? Och så visste jag inte om det har funnits kylvagnar med bromshytt (om det nu är det det är?)?

Ett par JLJ-frågor till

av Stefan Nilsson, Saturday, July 30, 2016, 15:02 (2825 dagar sedan) @ Mats Nilsson

Högst troligt är kylvagnen en av SJ typ H3, H4 eller H5.

/Mats

Tackar! Ja det verkar troligt.

Ett par JLJ-frågor till

av Per Ljungberg, Saturday, July 30, 2016, 17:07 (2825 dagar sedan) @ Olof W

Under den kalla årstiden kan kylvagnar även användas mot kyla då de är isolerade. Men vid det tillfället som fotot gäller kan ju ingen elvärme finnas så så någon "varmvagn" kan det inte vara.
PLj

Ett par JLJ-frågor till

av Christer Fredriksson, Friday, July 29, 2016, 19:56 (2826 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Området finns ju med redan på expropriationsritningen från 1911:

[image]

Ett par JLJ-frågor till

av Stefan Nilsson, Saturday, July 30, 2016, 10:35 (2825 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Området finns ju med redan på expropriationsritningen från 1911:

Ja det kan jag förstå. Men vad det kan ha varit? Vagnuppställning verkar väl mest logiskt kanske, men på två foton jag sett av området hittills har det varit helt tomt.

Ett par JLJ-frågor till

av m.sundström, Friday, July 29, 2016, 21:02 (2826 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Det är en kylvagn av SJ H3-typ. Möjligtvis kan den ha lastat djupkyld syr- eller kvävgas i Ljungaverk.

PS.: Tack för dagens mäjjl som jag återkommer till i morgon!

Olle S

Ett par JLJ-frågor till

av Stefan Nilsson, Saturday, July 30, 2016, 10:36 (2825 dagar sedan) @ m.sundström

Det är en kylvagn av SJ H3-typ. Möjligtvis kan den ha lastat djupkyld syr- eller kvävgas i Ljungaverk.

PS.: Tack för dagens mäjjl som jag återkommer till i morgon!

Olle S

Tackar! Det fanns alltså kylvagnar med bromshytt? Eller är det inte en bromshytt i högra änden?

Ett par JLJ-frågor till

av ArneL, Sunday, July 31, 2016, 09:01 (2824 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Perlmodell skriver om sin modell nr 052 av H3: "1906 började till SJ levereras en helt ny typ av kylvagnar med isbehållare åtkomliga utifrån genom luckor i taket. De var ursprungligen försedda med skruvbroms och en högt placerad bromskur, som togs bort vid senare moderniseringar, se 053."
/A

Ett par JLJ-frågor Se sid 98/99 i Svenska godsvagnar

av BD, Sunday, July 31, 2016, 09:24 (2824 dagar sedan) @ ArneL

Perlmodell skriver om sin modell nr 052 av H3: "1906 började till SJ levereras en helt ny typ av kylvagnar med isbehållare åtkomliga utifrån genom luckor i taket. De var ursprungligen försedda med skruvbroms och en högt placerad bromskur, som togs bort vid senare moderniseringar, se 053."
/A

Se sid 98/99 i Svenska godsvagnar eller SJ Minnesskrifter.

Ett par JLJ-frågor Se sid 98/99 i Svenska godsvagnar

av Stefan Nilsson, Sunday, July 31, 2016, 18:00 (2824 dagar sedan) @ BD

Perlmodell skriver om sin modell nr 052 av H3: "1906 började till SJ levereras en helt ny typ av kylvagnar med isbehållare åtkomliga utifrån genom luckor i taket. De var ursprungligen försedda med skruvbroms och en högt placerad bromskur, som togs bort vid senare moderniseringar, se 053."
/A


Se sid 98/99 i Svenska godsvagnar eller SJ Minnesskrifter.

Tackar, såg en bild på en, helt klart en sån vagn.

Ett par JLJ-frågor till

av Kjell Aghult, Saturday, July 30, 2016, 10:31 (2825 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

JLJ hade persontrafik 1912-32 och i bildtexten till fotot ovan anges att personvagnen kallades "gamla folkvagnen". Det ser ut som en 1880-tals kupevagn, kan det stämma? Vet nån om JLJ hade fler personvagnar, kanske en "ny folkvagn" eller var detta den enda "folkvagnen"?

JLJ hade två personvagnar:
a) Nr 11, f d SJ 892 C6b. Tillv. Atlas 1886.
b) Nr 12, f d SJ 740 C5. Tillv. Berlin 1873.
Båda inköpta ca 1912 och slopade ca 1932. Formell litterering vid JLJ okänd.
Uppgifterna erhållna för mycket länge sedan från Erik Sundström.

Ett par JLJ-frågor till

av Stefan Nilsson, Saturday, July 30, 2016, 10:33 (2825 dagar sedan) @ Kjell Aghult

JLJ hade persontrafik 1912-32 och i bildtexten till fotot ovan anges att personvagnen kallades "gamla folkvagnen". Det ser ut som en 1880-tals kupevagn, kan det stämma? Vet nån om JLJ hade fler personvagnar, kanske en "ny folkvagn" eller var detta den enda "folkvagnen"?

JLJ hade två personvagnar:
a) Nr 11, f d SJ 892 C6b. Tillv. Atlas 1886.
b) Nr 12, f d SJ 740 C5. Tillv. Berlin 1873.
Båda inköpta ca 1912 och slopade ca 1932. Formell litterering vid JLJ okänd.
Uppgifterna erhållna för mycket länge sedan från Erik Sundström.

Stort tack för svaret!

Ett par JLJ-frågor till

av Ola Ahlström, Saturday, July 30, 2016, 12:48 (2825 dagar sedan) @ Kjell Aghult

JLJ hade två personvagnar:

a) Nr 11, f d SJ 892 C6b. Tillv. Atlas 1886.
b) Nr 12, f d SJ 740 C5. Tillv. Berlin 1873.
Båda inköpta ca 1912 och slopade ca 1932. Formell litterering vid JLJ okänd.

Kan tilläggas att nr 11 (fd SJ nr 892) hade ett förflutet innan förstatligandet 1895 vid Västkustbanorna och är den vagn som är avbildad på fotot i första inlägget.

Ola Ahlström
Malmö

Ett par JLJ-frågor till

av Stefan Nilsson, Saturday, July 30, 2016, 12:50 (2825 dagar sedan) @ Ola Ahlström

JLJ hade två personvagnar:

a) Nr 11, f d SJ 892 C6b. Tillv. Atlas 1886.
b) Nr 12, f d SJ 740 C5. Tillv. Berlin 1873.
Båda inköpta ca 1912 och slopade ca 1932. Formell litterering vid JLJ okänd.


Kan tilläggas att nr 11 (fd SJ nr 892) hade ett förflutet innan förstatligandet 1895 vid Västkustbanorna och är den vagn som är avbildad på fotot i första inlägget.

Ola Ahlström
Malmö

Intressant, tackar!