Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda (Bana)
Ja.
Jag vet att det gjorts linjeomläggningar på åtminstone två ställen. Kurvan mellan Bergåsa och Gullberna, samt södra utfarten från Vissefjärda. Men när gjordes dom? Och har det gjorts npgra fler?
av Markus Frisén, Saturday, July 30, 2016, 23:06 (2824 dagar sedan)
Ja.
Jag vet att det gjorts linjeomläggningar på åtminstone två ställen. Kurvan mellan Bergåsa och Gullberna, samt södra utfarten från Vissefjärda. Men när gjordes dom? Och har det gjorts npgra fler?
av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 08:54 (2824 dagar sedan) @ Markus Frisén
Ja.
Jag vet att det gjorts linjeomläggningar på åtminstone två ställen. Kurvan mellan Bergåsa och Gullberna, samt södra utfarten från Vissefjärda. Men när gjordes dom? Och har det gjorts npgra fler?
Linjeomläggningen vid Vissefjärda gjordes 1984-85.
av Sune Nylén, Sunday, July 31, 2016, 09:20 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson
För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune
Det var i nummer 7 och 8 1983 som det fanns bilder från linjeomläggningen vid Åryd. Man sprängde en ny linje.Ser på google maps hur den gamla gått i en skarp kurva längs sjöstranden.
På ena bilden - det är tre sammanlagt . ser man ett tåg i bakgrunden på gamla linjen. Han hette Andreas Klasson som tagit bilderna 21/4 83.
Vill minnas jag läst utförligare om det, men har bara 1982 -84 tillgängliga.
De är inbundna så jag kan inte skanna tyvärr.
:-) Sune
av Gunnar Håkansson, Sunday, July 31, 2016, 09:30 (2824 dagar sedan) @ Sune Nylén
För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune
Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).
av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 09:40 (2824 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson
För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune
Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).
Annars ligger mötesstationen Åryd en dryg mil öster om Växjö. Mellan Lessebo och Växjö gjordes en rad linjeomläggningar mellan 1976 och 1986, bl a en som började ungefär i höjd med östra växeln i Åryd, och som var klar 1984.
av Gunnar Olson, Sunday, July 31, 2016, 13:44 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson
För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune
Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).
Annars ligger mötesstationen Åryd en dryg mil öster om Växjö.
Och den närmaste järnvägsstationen för Åryd i Blekinge hette Trensum. Där var min farbror Erik Ohlsson föreståndare i cirka trettio år. Även håll- och lastplatsen Elisberg var närbelägen.
Mellan Lessebo och Växjö gjordes en rad linjeomläggningar mellan 1976 och 1986, bl a en som började ungefär i höjd med östra växeln i Åryd, och som var klar 1984.
av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 14:18 (2824 dagar sedan) @ Gunnar Olson
För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune
Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).
Annars ligger mötesstationen Åryd en dryg mil öster om Växjö.
Och den närmaste järnvägsstationen för Åryd i Blekinge hette Trensum. Där var min farbror Erik Ohlsson föreståndare i cirka trettio år. Även håll- och lastplatsen Elisberg var närbelägen.
Låg inte Märserum närmare Åryd än vad Trensum gjorde?
Mellan Lessebo och Växjö gjordes en rad linjeomläggningar mellan 1976 och 1986, bl a en som började ungefär i höjd med östra växeln i Åryd, och som var klar 1984.
av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 31, 2016, 14:31 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.
av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 14:40 (2824 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf
Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.
Ja, men låg Märserum eller Trensum närmast?
av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 31, 2016, 20:16 (2823 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf
Eftersom Åryds kyrkby endast låg c.a 2 km från Märserum och det var 9 km mellan Märserum och Trensum med stationen Élisberg mellan är svaret givet.
av Kjell Aghult, Monday, August 01, 2016, 08:14 (2823 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf
Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.
"Kyrkby" i namnet tillades först fr o m 1935-05-15.
Man tycks länge ha bortsett från "namnkrockar", där åtminstone ena parten var en lokalbetonad hållplats. Ibland först efter förstatligandet började de sammanfallande namnen särskiljas. Exempel:
a) Valla. Fanns som station på Västra stambanan och som hållplats på BLJ, MHJ och
MMJ. De senare blev i tur och ordning Valla gård, Vallavägen och Valla grindar.
b) Vallby. Station på TRJ. Hållplats på MÖJ, VB och ÖBlJ. De senare blev Vallbro, Lidavägen resp. Vallbyvägen.
c) Åkerby. Här två hållplatser, den ena på SRJ, den andra på NÖJ. Den förra blev
Galoppfältet, den senare Tarstaborg (efter en känd fornborg i närheten).
d) Smedby. Station på KJ, hållplats på MMJ. Den senare blev Smedby grindar (Jfr
Valla grindar).
Fler exempel går kanske att hitta.
av Lennart Fransson, Monday, August 01, 2016, 08:18 (2823 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.
"Kyrkby" i namnet tillades först fr o m 1935-05-15.
Man tycks länge ha bortsett från "namnkrockar", där åtminstone ena parten var en lokalbetonad hållplats. Ibland först efter förstatligandet började de sammanfallande namnen särskiljas. Exempel:
a) Valla. Fanns som station på Västra stambanan och som hållplats på BLJ, MHJ och
MMJ. De senare blev i tur och ordning Valla gård, Vallavägen och Valla grindar.
b) Vallby. Station på TRJ. Hållplats på MÖJ, VB och ÖBlJ. De senare blev Vallbro, Lidavägen resp. Vallbyvägen.
c) Åkerby. Här två hållplatser, den ena på SRJ, den andra på NÖJ. Den förra blev
Galoppfältet, den senare Tarstaborg (efter en känd fornborg i närheten).
d) Smedby. Station på KJ, hållplats på MMJ. Den senare blev Smedby grindar (Jfr
Valla grindar).
Fler exempel går kanske att hitta.
Ja, ett är Krokvik (VTJ) som sedan blev Torsjövik.
av Gunnar Olson, Monday, August 01, 2016, 10:21 (2823 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.
"Kyrkby" i namnet tillades först fr o m 1935-05-15.
Man tycks länge ha bortsett från "namnkrockar", där åtminstone ena parten var en lokalbetonad hållplats. Ibland först efter förstatligandet började de sammanfallande namnen särskiljas. Exempel:
a) Valla. Fanns som station på Västra stambanan och som hållplats på BLJ, MHJ och
MMJ. De senare blev i tur och ordning Valla gård, Vallavägen och Valla grindar.
b) Vallby. Station på TRJ. Hållplats på MÖJ, VB och ÖBlJ. De senare blev Vallbro, Lidavägen resp. Vallbyvägen.
c) Åkerby. Här två hållplatser, den ena på SRJ, den andra på NÖJ. Den förra blev
Galoppfältet, den senare Tarstaborg (efter en känd fornborg i närheten).
d) Smedby. Station på KJ, hållplats på MMJ. Den senare blev Smedby grindar (Jfr
Valla grindar).
Fler exempel går kanske att hitta.
d) Byn, där Smedby/Smedby grindar låg, heter numera officiellt Smeby utan d. Jag vet inte hur länge den gjort så, men den hette i varje Smeby när jag flyttade till Töreboda 1980.
av Kjell Aghult, Monday, August 01, 2016, 10:36 (2823 dagar sedan) @ Gunnar Olson
d) Byn, där Smedby/Smedby grindar låg, heter numera officiellt Smeby utan d. Jag vet inte hur länge den gjort så, men den hette i varje Smeby när jag flyttade till Töreboda 1980.
I graf 1960 (den sista som gällde) stavar man med "d".
av Gunnar Olson, Sunday, July 31, 2016, 17:52 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson
För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune
Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).
Annars ligger mötesstationen Åryd en dryg mil öster om Växjö.
Och den närmaste järnvägsstationen för Åryd i Blekinge hette Trensum. Där var min farbror Erik Ohlsson föreståndare i cirka trettio år. Även håll- och lastplatsen Elisberg var närbelägen.
Låg inte Märserum närmare Åryd än vad Trensum gjorde?
Jo, jag var verkligen ute och reste. Jag blandade nämligen samman Åryd och Hällaryd.
Mellan Lessebo och Växjö gjordes en rad linjeomläggningar mellan 1976 och 1986, bl a en som började ungefär i höjd med östra växeln i Åryd, och som var klar 1984.
av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 31, 2016, 14:42 (2824 dagar sedan) @ Gunnar Olson
Det fanns en Eric Olsson i Märserum också. Han var stationerad i Karlshamn. Han tjänstgjorde i Bräkne-Hoby ofta när det var tillfälligt bevakat. Bevakningen där upphörde 1/1 1980 då Artur Vigerup gick i pension. Taxi i Bräkne -Hoby övertog Lokalerna då och vi flyttade in dit direkt. Taxi blev då godsombud . Denne E O fick en dag order att tjänstgöra i Märserum och starta upp tågklarering igen 10 år nästan på dagen efter det att han låst dörrarna. Denne Erik O bodde i Märserum.
av jean, Sunday, July 31, 2016, 16:37 (2824 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf
Det fanns en Eric Olsson i Märserum också. Han var stationerad i Karlshamn. Han tjänstgjorde i Bräkne-Hoby ofta när det var tillfälligt bevakat. Bevakningen där upphörde 1/1 1980 då Artur Vigerup gick i pension. Taxi i Bräkne -Hoby övertog Lokalerna då och vi flyttade in dit direkt. Taxi blev då godsombud . Denne E O fick en dag order att tjänstgöra i Märserum och starta upp tågklarering igen 10 år nästan på dagen efter det att han låst dörrarna. Denne Erik O bodde i Märserum.
Hur passar detta ihop med ursprungsfrågan:
Ja.
Jag vet att det gjorts linjeomläggningar på åtminstone två ställen. Kurvan mellan Bergåsa och Gullberna, samt södra utfarten från Vissefjärda. Men när gjordes dom? Och har det gjorts npgra fler?
Att det ska vara så omöjligt att hålla sig till ämnet.
av Markus Frisén, Sunday, July 31, 2016, 17:10 (2824 dagar sedan) @ jean
Nu ska du inte vara sån. Utvikningar är trevliga.
av Christer Fredriksson, Sunday, July 31, 2016, 17:21 (2824 dagar sedan) @ Markus Frisén
Javisst, men då tycker jag man skall anpassa ämnesrubriken därefter, för att inte reta ointresserade läsare att klicka!
av jean, Sunday, July 31, 2016, 17:34 (2824 dagar sedan) @ Christer Fredriksson
Javisst, men då tycker jag man skall anpassa ämnesrubriken därefter, för att inte reta ointresserade läsare att klicka!
Sant, bra förslag, man kan ju byta rubrik till "Anekdot kring Märserum" eller liknande. Så håller åtminstone jag mig borta...! :)
(Märserum är väl inte ens rätt bana? Ligger förvisso i Blekinge men ändå...)
av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 31, 2016, 20:21 (2823 dagar sedan) @ jean
Jag ber om ursäkt om jag störde min herre men eftersom jag svarade Gunnar Olsson så bryr jag mej inte om din kommentar. Jag har bott i närheten så jag tog mej ofoget att svara innan jag frågade dej.
av Markus Frisén, Sunday, July 31, 2016, 17:09 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Tackar! Du råkar inte känna till anledningen?
av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 17:18 (2824 dagar sedan) @ Markus Frisén
Tackar! Du råkar inte känna till anledningen?
Anledningen till vad? Att det gjordes en linjerätning just där? Kan tänka mig att den kurvan låg tämligen ensam på en sträcka med lite högre sth, det blir väl markant krokigare söder om Holmsjö?