Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda (Bana)

av Markus Frisén, Saturday, July 30, 2016, 23:06 (2824 dagar sedan)

Ja.
Jag vet att det gjorts linjeomläggningar på åtminstone två ställen. Kurvan mellan Bergåsa och Gullberna, samt södra utfarten från Vissefjärda. Men när gjordes dom? Och har det gjorts npgra fler?

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 08:54 (2824 dagar sedan) @ Markus Frisén

Ja.
Jag vet att det gjorts linjeomläggningar på åtminstone två ställen. Kurvan mellan Bergåsa och Gullberna, samt södra utfarten från Vissefjärda. Men när gjordes dom? Och har det gjorts npgra fler?

Linjeomläggningen vid Vissefjärda gjordes 1984-85.

Åryd var ett sådant ställe

av Sune Nylén, Sunday, July 31, 2016, 09:20 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson

För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune
Det var i nummer 7 och 8 1983 som det fanns bilder från linjeomläggningen vid Åryd. Man sprängde en ny linje.Ser på google maps hur den gamla gått i en skarp kurva längs sjöstranden.
På ena bilden - det är tre sammanlagt . ser man ett tåg i bakgrunden på gamla linjen. Han hette Andreas Klasson som tagit bilderna 21/4 83.
Vill minnas jag läst utförligare om det, men har bara 1982 -84 tillgängliga.
De är inbundna så jag kan inte skanna tyvärr.
:-) Sune

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Gunnar Håkansson, Sunday, July 31, 2016, 09:30 (2824 dagar sedan) @ Sune Nylén

För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune

Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 09:40 (2824 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune


Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).

Annars ligger mötesstationen Åryd en dryg mil öster om Växjö. Mellan Lessebo och Växjö gjordes en rad linjeomläggningar mellan 1976 och 1986, bl a en som började ungefär i höjd med östra växeln i Åryd, och som var klar 1984.

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Gunnar Olson, Sunday, July 31, 2016, 13:44 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson

För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune


Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).


Annars ligger mötesstationen Åryd en dryg mil öster om Växjö.

Och den närmaste järnvägsstationen för Åryd i Blekinge hette Trensum. Där var min farbror Erik Ohlsson föreståndare i cirka trettio år. Även håll- och lastplatsen Elisberg var närbelägen.

Mellan Lessebo och Växjö gjordes en rad linjeomläggningar mellan 1976 och 1986, bl a en som började ungefär i höjd med östra växeln i Åryd, och som var klar 1984.

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 14:18 (2824 dagar sedan) @ Gunnar Olson

För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune


Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).


Annars ligger mötesstationen Åryd en dryg mil öster om Växjö.


Och den närmaste järnvägsstationen för Åryd i Blekinge hette Trensum. Där var min farbror Erik Ohlsson föreståndare i cirka trettio år. Även håll- och lastplatsen Elisberg var närbelägen.

Låg inte Märserum närmare Åryd än vad Trensum gjorde?

Mellan Lessebo och Växjö gjordes en rad linjeomläggningar mellan 1976 och 1986, bl a en som började ungefär i höjd med östra växeln i Åryd, och som var klar 1984.

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 31, 2016, 14:31 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 14:40 (2824 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.

Ja, men låg Märserum eller Trensum närmast?

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 31, 2016, 20:16 (2823 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Eftersom Åryds kyrkby endast låg c.a 2 km från Märserum och det var 9 km mellan Märserum och Trensum med stationen Élisberg mellan är svaret givet.

Sammanfallande namn

av Kjell Aghult, Monday, August 01, 2016, 08:14 (2823 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.

"Kyrkby" i namnet tillades först fr o m 1935-05-15.

Man tycks länge ha bortsett från "namnkrockar", där åtminstone ena parten var en lokalbetonad hållplats. Ibland först efter förstatligandet började de sammanfallande namnen särskiljas. Exempel:
a) Valla. Fanns som station på Västra stambanan och som hållplats på BLJ, MHJ och
MMJ. De senare blev i tur och ordning Valla gård, Vallavägen och Valla grindar.
b) Vallby. Station på TRJ. Hållplats på MÖJ, VB och ÖBlJ. De senare blev Vallbro, Lidavägen resp. Vallbyvägen.
c) Åkerby. Här två hållplatser, den ena på SRJ, den andra på NÖJ. Den förra blev
Galoppfältet, den senare Tarstaborg (efter en känd fornborg i närheten).
d) Smedby. Station på KJ, hållplats på MMJ. Den senare blev Smedby grindar (Jfr
Valla grindar).
Fler exempel går kanske att hitta.

Sammanfallande namn

av Lennart Fransson, Monday, August 01, 2016, 08:18 (2823 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.

"Kyrkby" i namnet tillades först fr o m 1935-05-15.

Man tycks länge ha bortsett från "namnkrockar", där åtminstone ena parten var en lokalbetonad hållplats. Ibland först efter förstatligandet började de sammanfallande namnen särskiljas. Exempel:
a) Valla. Fanns som station på Västra stambanan och som hållplats på BLJ, MHJ och
MMJ. De senare blev i tur och ordning Valla gård, Vallavägen och Valla grindar.
b) Vallby. Station på TRJ. Hållplats på MÖJ, VB och ÖBlJ. De senare blev Vallbro, Lidavägen resp. Vallbyvägen.
c) Åkerby. Här två hållplatser, den ena på SRJ, den andra på NÖJ. Den förra blev
Galoppfältet, den senare Tarstaborg (efter en känd fornborg i närheten).
d) Smedby. Station på KJ, hållplats på MMJ. Den senare blev Smedby grindar (Jfr
Valla grindar).
Fler exempel går kanske att hitta.

Ja, ett är Krokvik (VTJ) som sedan blev Torsjövik.

Sammanfallande namn

av Gunnar Olson, Monday, August 01, 2016, 10:21 (2823 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hållplatsen hette ÅRYDs kyrkby och låg bara ett par km väster om Märserum.

"Kyrkby" i namnet tillades först fr o m 1935-05-15.

Man tycks länge ha bortsett från "namnkrockar", där åtminstone ena parten var en lokalbetonad hållplats. Ibland först efter förstatligandet började de sammanfallande namnen särskiljas. Exempel:
a) Valla. Fanns som station på Västra stambanan och som hållplats på BLJ, MHJ och
MMJ. De senare blev i tur och ordning Valla gård, Vallavägen och Valla grindar.
b) Vallby. Station på TRJ. Hållplats på MÖJ, VB och ÖBlJ. De senare blev Vallbro, Lidavägen resp. Vallbyvägen.
c) Åkerby. Här två hållplatser, den ena på SRJ, den andra på NÖJ. Den förra blev
Galoppfältet, den senare Tarstaborg (efter en känd fornborg i närheten).
d) Smedby. Station på KJ, hållplats på MMJ. Den senare blev Smedby grindar (Jfr
Valla grindar).
Fler exempel går kanske att hitta.

d) Byn, där Smedby/Smedby grindar låg, heter numera officiellt Smeby utan d. Jag vet inte hur länge den gjort så, men den hette i varje Smeby när jag flyttade till Töreboda 1980.

Sammanfallande namn

av Kjell Aghult, Monday, August 01, 2016, 10:36 (2823 dagar sedan) @ Gunnar Olson

d) Byn, där Smedby/Smedby grindar låg, heter numera officiellt Smeby utan d. Jag vet inte hur länge den gjort så, men den hette i varje Smeby när jag flyttade till Töreboda 1980.

I graf 1960 (den sista som gällde) stavar man med "d".

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Gunnar Olson, Sunday, July 31, 2016, 17:52 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson

För nu många år sedan fanns det i Tåg någon som skrev om linjeomläggningarna och visade bilder från vidtagna kurvrätningar.
Vill minnas att namnet Åryd ringde i mitt öra,men kanske jag minns fel.
Säkert har någon detta på kläm och kan komma med mer uppgifter
:-) Sune


Åryd ligger vid kustbanan. Mindre omläggningar i Karlskrona har gjorts på grund av stora gatuarbeten (nya broar och liknande). Annars var ju den aktuella banan så rak den gärna kunde bli med hänsyn till åar och liknande naturfenomen. (Till skillnad från Växjö-Emmaboda, där stora omläggningar har gjorts).


Annars ligger mötesstationen Åryd en dryg mil öster om Växjö.


Och den närmaste järnvägsstationen för Åryd i Blekinge hette Trensum. Där var min farbror Erik Ohlsson föreståndare i cirka trettio år. Även håll- och lastplatsen Elisberg var närbelägen.


Låg inte Märserum närmare Åryd än vad Trensum gjorde?

Jo, jag var verkligen ute och reste. Jag blandade nämligen samman Åryd och Hällaryd.

Mellan Lessebo och Växjö gjordes en rad linjeomläggningar mellan 1976 och 1986, bl a en som började ungefär i höjd med östra växeln i Åryd, och som var klar 1984.

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 31, 2016, 14:42 (2824 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det fanns en Eric Olsson i Märserum också. Han var stationerad i Karlshamn. Han tjänstgjorde i Bräkne-Hoby ofta när det var tillfälligt bevakat. Bevakningen där upphörde 1/1 1980 då Artur Vigerup gick i pension. Taxi i Bräkne -Hoby övertog Lokalerna då och vi flyttade in dit direkt. Taxi blev då godsombud . Denne E O fick en dag order att tjänstgöra i Märserum och starta upp tågklarering igen 10 år nästan på dagen efter det att han låst dörrarna. Denne Erik O bodde i Märserum.

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av jean, Sunday, July 31, 2016, 16:37 (2824 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det fanns en Eric Olsson i Märserum också. Han var stationerad i Karlshamn. Han tjänstgjorde i Bräkne-Hoby ofta när det var tillfälligt bevakat. Bevakningen där upphörde 1/1 1980 då Artur Vigerup gick i pension. Taxi i Bräkne -Hoby övertog Lokalerna då och vi flyttade in dit direkt. Taxi blev då godsombud . Denne E O fick en dag order att tjänstgöra i Märserum och starta upp tågklarering igen 10 år nästan på dagen efter det att han låst dörrarna. Denne Erik O bodde i Märserum.

Hur passar detta ihop med ursprungsfrågan:

Ja.
Jag vet att det gjorts linjeomläggningar på åtminstone två ställen. Kurvan mellan Bergåsa och Gullberna, samt södra utfarten från Vissefjärda. Men när gjordes dom? Och har det gjorts npgra fler?

Att det ska vara så omöjligt att hålla sig till ämnet.

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Markus Frisén, Sunday, July 31, 2016, 17:10 (2824 dagar sedan) @ jean

Nu ska du inte vara sån. Utvikningar är trevliga.

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Christer Fredriksson, Sunday, July 31, 2016, 17:21 (2824 dagar sedan) @ Markus Frisén

Javisst, men då tycker jag man skall anpassa ämnesrubriken därefter, för att inte reta ointresserade läsare att klicka!

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av jean, Sunday, July 31, 2016, 17:34 (2824 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Javisst, men då tycker jag man skall anpassa ämnesrubriken därefter, för att inte reta ointresserade läsare att klicka!

Sant, bra förslag, man kan ju byta rubrik till "Anekdot kring Märserum" eller liknande. Så håller åtminstone jag mig borta...! :)

(Märserum är väl inte ens rätt bana? Ligger förvisso i Blekinge men ändå...)

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Nils-Eric Sääf, Sunday, July 31, 2016, 20:21 (2823 dagar sedan) @ jean

Jag ber om ursäkt om jag störde min herre men eftersom jag svarade Gunnar Olsson så bryr jag mej inte om din kommentar. Jag har bott i närheten så jag tog mej ofoget att svara innan jag frågade dej.

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Markus Frisén, Sunday, July 31, 2016, 17:09 (2824 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Tackar! Du råkar inte känna till anledningen?

Linjeomläggningar Karlskrona-Emmaboda

av Lennart Fransson, Sunday, July 31, 2016, 17:18 (2824 dagar sedan) @ Markus Frisén

Tackar! Du råkar inte känna till anledningen?

Anledningen till vad? Att det gjordes en linjerätning just där? Kan tänka mig att den kurvan låg tämligen ensam på en sträcka med lite högre sth, det blir väl markant krokigare söder om Holmsjö?