Ingenjör från Luleå blir världsberömd i Paris (Historiskt material)

av Christer Fredriksson, Saturday, July 30, 2016, 23:33 (2798 dagar sedan)

1887 05 26 Norra Skåne:

[image]

Ingenjör från Luleå blir världsberömd i Paris

av Hans W, Sunday, July 31, 2016, 13:20 (2797 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Denna spiralkonstruktion har jag inte hört talas om. Blev den utförd?

Ingenjör från Luleå blir världsberömd i Paris - trots allt inte!

av Arne, Sunday, July 31, 2016, 14:59 (2797 dagar sedan) @ Hans W

Denna spiralkonstruktion har jag inte hört talas om. Blev den utförd?

Enligt franska Wikipedia så avslog juryn det av Gustave Eiffel framförda förslaget om hisskonstruktionen byggd på Backmans design. Juryn för tävlingen om tornet krävde att Eiffel skulle byta leverantör av hissystemet.

Citat:
Les ascenseurs Backmann initialement prévus dans le projet présenté au concours de mai 1886, ont été rejetés par le jury, Gustave Eiffel fait appel à trois nouveaux fournisseurs : Roux-Combaluzier et Lepape (devenus Schindler), la société américaine Otis et enfin Léon Edoux qui a fait ses études dans la même promotion que Gustave Eiffel.

Engelsk översättning från Google Translate:
The Backmann elevators initially foreseen in the draft submitted to the contest from May 1886 were rejected by the jury, Gustave Eiffel used three new suppliers Roux-Combaluzier and Lepape (now Schindler), the American company Otis and finally Leon Edoux that studied in the same class as Gustave Eiffel.

Så det verkar alltså som att den svenske Luleåingenjören Gunnar Backmans förslag inte kunde/fick användes i full skala i det slutliga tornförslaget som godkändes. Man kan nog anta att juryn för tävlingen om tornet inte tyckte att Backmans innovativa konstruktion var tillräckligt utprovad för att användas i Eiffeltornet till världsutställningen 1889!

Ingenjör från Luleå blir världsberömd i Paris - trots allt inte!

av Claes J, Monday, August 01, 2016, 05:03 (2797 dagar sedan) @ Arne

Så det verkar alltså som att den svenske Luleåingenjören Gunnar Backmans förslag inte kunde/fick användes i full skala i det slutliga tornförslaget som godkändes. Man kan nog anta att juryn för tävlingen om tornet inte tyckte att Backmans innovativa konstruktion var tillräckligt utprovad för att användas i Eiffeltornet till världsutställningen 1889!

Med tanke på att säkerhetshissen, utvecklad av Elisha Otis, demonstrerats på World's Fair i New York 1854 och när det skrevs 1889 var väl beprövad var beslutet inte så konstigt. Och för att ta tråden tillbaka upp på spåret: Elisha Otis försökte sig också på att förbättra bromssystem för tåg.