Norsk flaggsignalering (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Olson, Saturday, August 13, 2016, 19:58 (2784 dagar sedan)

1980 observerade jag vid ett tågmöte i Norge en företeelse, som jag vill fråga om. Tågmötet var på en station, vars namn jag glömt och som låg mellan Bodö och Fauske. När jag åkte stäckan på 90-talet var stationen borta. Vad jag kan förstå hade inte stationen då något trafikutbyte utan var enbart teknisk. Vid tågmötet var två man i tjänst, en tågklarerare och ett biträde/tågvägsklargörare. Det fanns inga fasta signaler, utan signaleringen skedde med gröna och röda flaggor, som var instuckna i en träställning (Jag kan inte minnas om det var bara en sådan ställning eller om det fanns en ställning i vardera änden av stationen.)

Finns det någon som beskriva hur detta system fungerade? Var det möjligt med fri genomfart? Hur fungerade det i mörker? Kanske togs växlarna bort eller klovades under vintertidtabellen, när det inte kördes dubbleringståg till nattågen?

Norsk flaggsignalering

av Klas Blomberg, Saturday, August 13, 2016, 22:38 (2784 dagar sedan) @ Gunnar Olson

. Tågmöte i Berekvam

av Sune Göthe, Monday, August 15, 2016, 11:10 (2782 dagar sedan) @ Leif B

Trevliga bilder från Flåmsbana, jag åkte där 2005
Men vad är det för gula lådor som ligger mitt i spåret före och efter växeln? De här uppenbart till den nya fjärrstyrningen. Detektor gör "halemagnet"?

. Tågmöte i Berekvam

av Roar, Monday, August 15, 2016, 11:51 (2782 dagar sedan) @ Sune Göthe

Den gule installasjonen er en akselteller.

Vossnow

Men Flåmsbanen er pr. i dag fortsatt ikke fjernstyrt.

. Tågmöte i Berekvam

av Kent A, Monday, August 15, 2016, 14:29 (2782 dagar sedan) @ Roar

För att vara 100% adekvat så är väl den "gula grejen" ett skydd för axelräknaren, tanken är att den gula stålmojen lyfter snöplogar, spårrensare etc. så att de inte skadar axelräknarna som är monterade på insidan av rälerna.

Men väldigt klargörande beskrivning i länken. (Jag begrep den trots att jag är helt kass på norsk)