Försignalvingen - fanns även i Luxemburg (Signaler/säkerhet)

av Klas Blomberg, Sunday, August 21, 2016, 23:23 (2803 dagar sedan)

Försignalvingen har diskuterats tidigare på det här forumet
http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=168726

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=29912

men en liten repetition kan nog vara befogad.

Under tidigt 1900-tal diskuterades i Tyskland hur man skulle kunna förtydliga försignalen så att den gav besked om om efterföljande huvudsignal med körsignal var ställd till huvudtågväg eller alternativ tågväg.

Ett av förslagen var att komplettera försignalen med en extra semaforvinge under försignalskivan - försignalvingen.

I Tyskland stannade det hela länge på diskussionsstadiet, men i Sverige genomförde man ett försök med försignalvingar på sträckan Stockholm-Saltskog.

Den svenska försignalvingen hade ett urtag längst upp.

En försignal med försignalvinge kunde visa tre olika signalbilder, från vänster till höger:
Stående skiva + lodrät vinge: vänta stopp signal
Fälld skiva + lodrät vinge: vänta körsignal för huvudtågväg
Fälld skiva + lutande vinge: vänta körsignal för alternativ tågväg

Att texterna i bilden är på tyska beror på att det svenska försöket presenterades i en tysk tidskrift.

[image]Dreibegriff vorsignal by Klas Blomberg, on Flickr

1935 skred tyskarna till handling och införde även de en försignalvinge - som på ett par punkter avvek från den svenska:
Istället för ett urtag längst upp i vingen har den en spets längst ned
Vänta körsignal för avvikande tågväg visas med stående skiva + lutande vinge.
Triviala skillnader, men dock skillnader.
[image]
Bild från tyska Wikipedia

Jag trodde inte att det fanns mer att säga i ärendet förrän häromdagen när jag trillade över den här sidan med luxemburgiska (vad sjuttsiken heter adjektivet?) signaler
http://carreweb.fr/european-railway-signalling-server/stlu/smlu_en.html

Döm om min förvåning när Luxemburg visar sig ha en försignal med försignalvinge som visar exakt samma bilder som de svenska sigmalerna, på de punkter de svenska signalerna avviker från de tyska.
[image]
Expect Stop (SFAv : 1ère position)

[image]
Expect Reduced Speed (SFAv : 3ème position)

[image]
Expect Track Clear (SFAv : 2ème position)

Med lite vanliga spridningsteorier skulle jag nog kunna gissa hur likheten kommer sig, men det vore kul att gräva lite mer i det här.
Att någon på Forumet skulle ha kunskaper om signaler i Luxemburg är kanske att hoppas på ett underverk - men var skulle jag kunna snoka vidare? Finns det något järnvägsmuseum i Luxemburg? Finns det något forum där man kan fråga på engelska(/tyska) om Beneluxländernas järvägshistoria?

Försignalvingen - fanns även i Luxemburg - adjektivet!

av Arne, Sunday, August 21, 2016, 23:47 (2803 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Försignalvingen har diskuterats tidigare på det här forumet
http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=168726

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=29912

men en liten repetition kan nog vara befogad.

Under tidigt 1900-tal diskuterades i Tyskland hur man skulle kunna förtydliga försignalen så att den gav besked om om efterföljande huvudsignal med körsignal var ställd till huvudtågväg eller alternativ tågväg.

Ett av förslagen var att komplettera försignalen med en extra semaforvinge under försignalskivan - försignalvingen.

I Tyskland stannade det hela länge på diskussionsstadiet, men i Sverige genomförde man ett försök med försignalvingar på sträckan Stockholm-Saltskog.

Den svenska försignalvingen hade ett urtag längst upp.

En försignal med försignalvinge kunde visa tre olika signalbilder, från vänster till höger:
Stående skiva + lodrät vinge: vänta stopp signal
Fälld skiva + lodrät vinge: vänta körsignal för huvudtågväg
Fälld skiva + lutande vinge: vänta körsignal för alternativ tågväg

Att texterna i bilden är på tyska beror på att det svenska försöket presenterades i en tysk tidskrift.

[image]Dreibegriff vorsignal by Klas Blomberg, on Flickr

1935 skred tyskarna till handling och införde även de en försignalvinge - som på ett par punkter avvek från den svenska:
Istället för ett urtag längst upp i vingen har den en spets längst ned
Vänta körsignal för avvikande tågväg visas med stående skiva + lutande vinge.
Triviala skillnader, men dock skillnader.
[image]
Bild från tyska Wikipedia

Jag trodde inte att det fanns mer att säga i ärendet förrän häromdagen när jag trillade över den här sidan med luxemburgiska (vad sjuttsiken heter adjektivet?) signaler
http://carreweb.fr/european-railway-signalling-server/stlu/smlu_en.html

Döm om min förvåning när Luxemburg visar sig ha en försignal med försignalvinge som visar exakt samma bilder som de svenska sigmalerna, på de punkter de svenska signalerna avviker från de tyska.
[image]
Expect Stop (SFAv : 1ère position)

[image]
Expect Reduced Speed (SFAv : 3ème position)

[image]
Expect Track Clear (SFAv : 2ème position)

Med lite vanliga spridningsteorier skulle jag nog kunna gissa hur likheten kommer sig, men det vore kul att gräva lite mer i det här.
Att någon på Forumet skulle ha kunskaper om signaler i Luxemburg är kanske att hoppas på ett underverk - men var skulle jag kunna snoka vidare? Finns det något järnvägsmuseum i Luxemburg? Finns det något forum där man kan fråga på engelska(/tyska) om Beneluxländernas järvägshistoria?

Intressant info om de här luxemburgska (sic!) järnvägssignalena, tack!

PS. Enligt SAOL är adjektivet 'luxemburgsk, -t och -a' på svenska. Något 'luxemburgisk' finns inte på svenska men däremot heter adjektivet 'luxemburgisch' på tyska! :-D

Försignalvingen - fanns även i Luxemburg - uppdaterade forumlänkar

av Anders Sandgren, Monday, August 22, 2016, 14:25 (2803 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Försignalvingen har diskuterats tidigare på det här forumet


http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=168726

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=29912


men en liten repetition kan nog vara befogad.

Under tidigt 1900-tal diskuterades i Tyskland hur man skulle kunna förtydliga försignalen så att den gav besked om om efterföljande huvudsignal med körsignal var ställd till huvudtågväg eller alternativ tågväg.

Ett av förslagen var att komplettera försignalen med en extra semaforvinge under försignalskivan - försignalvingen.

I Tyskland stannade det hela länge på diskussionsstadiet, men i Sverige genomförde man ett försök med försignalvingar på sträckan Stockholm-Saltskog.

Den svenska försignalvingen hade ett urtag längst upp.

En försignal med försignalvinge kunde visa tre olika signalbilder, från vänster till höger:
Stående skiva + lodrät vinge: vänta stopp signal
Fälld skiva + lodrät vinge: vänta körsignal för huvudtågväg
Fälld skiva + lutande vinge: vänta körsignal för alternativ tågväg

Att texterna i bilden är på tyska beror på att det svenska försöket presenterades i en tysk tidskrift.

[image]Dreibegriff vorsignal by Klas Blomberg, on Flickr

1935 skred tyskarna till handling och införde även de en försignalvinge - som på ett par punkter avvek från den svenska:
Istället för ett urtag längst upp i vingen har den en spets längst ned
Vänta körsignal för avvikande tågväg visas med stående skiva + lutande vinge.
Triviala skillnader, men dock skillnader.
[image]
Bild från tyska Wikipedia

Jag trodde inte att det fanns mer att säga i ärendet förrän häromdagen när jag trillade över den här sidan med luxemburgiska (vad sjuttsiken heter adjektivet?) signaler
http://carreweb.fr/european-railway-signalling-server/stlu/smlu_en.html

Döm om min förvåning när Luxemburg visar sig ha en försignal med försignalvinge som visar exakt samma bilder som de svenska sigmalerna, på de punkter de svenska signalerna avviker från de tyska.
[image]
Expect Stop (SFAv : 1ère position)

[image]
Expect Reduced Speed (SFAv : 3ème position)

[image]
Expect Track Clear (SFAv : 2ème position)

Med lite vanliga spridningsteorier skulle jag nog kunna gissa hur likheten kommer sig, men det vore kul att gräva lite mer i det här.
Att någon på Forumet skulle ha kunskaper om signaler i Luxemburg är kanske att hoppas på ett underverk - men var skulle jag kunna snoka vidare? Finns det något järnvägsmuseum i Luxemburg? Finns det något forum där man kan fråga på engelska(/tyska) om Beneluxländernas järvägshistoria?

Åtm hos mig fungerade inte forumlänkarna.

Försignalvingen - fanns även i Luxemburg - uppdaterade forumlänkar

av Kent A, Monday, August 22, 2016, 18:12 (2802 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Testat fyra utan problem....

Försignalvingen - fanns även i Alsace-Lorraine

av Gunnar Ekeving, Tuesday, August 23, 2016, 00:13 (2802 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Exakt samma försignal som i Luxemburg finns/fanns även i Alsace-Lorraine i Frankrike. Detta område var ju tidvis tyskt, och den traditionella signaleringen (till skillnad från de enhetliga ljussignalerna) är fortfarande till viss del mer eller mindre identisk med motsvarande i Tyskland.

När området 1918 tillfallit Frankrike bildades 1919 en särskild järnvägsförvaltning (AL) och den tog även hand om de flesta järnvägarna i Luxemburg [Wikipedia]

I Frankrike har man av tradition använt separata signaler för att visa stopp/kör respektive att signalera hastighetsnedsättning till 30 km/h vid infarterna till viktigare stationer. De tyska semaforerna kombinerar däremot dessa två funktioner. I Alsace-Lorraine ger semaforsignalbilden med två vingar samma besked som i övriga Frankrike signaleras med en gul triangel med spetsen nedåt; "rappel de ralentissement 30", vilket betyder ungefär "påminnelse om insaktning". D v s hastighet 30 km/h börjar gälla vid signalen.

Försignalen för "kör 30" kallas "ralentissement 30" och är normalt en gul triangel med spetsen uppåt. (När tågvägen ligger så att hastigheten inte behöver minskas är triangelskivorna vända parallellt med spåret).

Alltnog, för att kunna visa "ralentissement 30" även med de tyska försignalerna i Alsace-Lorraine införde AL 1922 en gul vinge. Till skillnad från de tyska och svenska sidotågvägsvingarna var den i normalfallet gömd bakom signalmasten och signalskivan. Eftersom AL-signalen, till skillnad från den tyska, har skivan horisontellt när "ralentissement 30" visas, blir den gula vingen fullt synlig när den är utfälld. Tilläggas skall, att termen "ralentissement 30" infördes först 1938, mellan 1922 och 1938 hette signalbilden ungefär "försignalering av passage på avvikande spår" (tågvägssignalering ersattes 1938 av hastighetssignalering)

En viktig anledning till att AL införde trebegreppsförsignalen var att man ville kunna ändra tågväg utan föregående ordergivning. T ex kunde det finnas behov att låta ett försenat tåg, som enligt tjänstetidtabellen skulle gå på huvudtågväg, gå in på sidan för att släppa fram efterföljande tåg med högre prioritet. Något som blev tillåtet i och med trebegreppsförsignalen.

1934 började nya signalföreskrifter, "Code Verlant" gälla i Frankrike - förutom i Alsace-Lorraine där nyordningen infördes först 1938. Förseningen berodde delvis på att AL-förvaltningen även skulle ändra signalbilderna i Luxemburg. En av ändringarna var att försignalskivan skulle vara en gul kvadrat ställd på sin spets. I Alsace-Lorraine var försignalskivan förvisso redan gul, men rund, precis som i Tyskland. Övriga franska järnvägsförvaltningar hade vanligen olika varianter av gröna försignalskivor före Code Verlant.

Källor: Wurmser: "Signaux mécaniques tome III" och Gernigon: "Histoire de la signalisation ferroviaire française"

Försignalvingen - fanns även i Alsace-Lorraine

av Ulf Pålsson, Tuesday, August 23, 2016, 10:10 (2802 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag hade lite kontakt med Daniel Wurmser (författaren till en av Gunnar E:s källor), från början av nollnolltalet tills han tyvärr avled för något år sedan. Han var också väldigt intresserad av de olika signaleringsprinciperna i de europeiska länderna, och han hade kommit över en skrift med en bild från mitten av 1910-talet, tagen i Elfsjö enligt bildtexten. Bilden visade en försignal med tågvägsvinge, och han var angelägen om att får mer upplysningar om den, för han hade dittills trott att järnvägarna i Alsace-Lorraine och Luxemburg hade varit först med en sådan uppfinning, från 1922.

En teori är ju att järnvägsförvaltningen i A-L och Luxemburg hade läst om den svenska uppfinningen ’trebegreppsförsignal" (införd på prov år 1913) i artikeln från 1914 i den tyska tidskriften Organ für die Fortschritte des Eisenbahnwesens.
/up

Försignalvingen - fanns även i Alsace-Lorraine

av Klas Blomberg, Wednesday, August 24, 2016, 20:21 (2800 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Alldeles fantastiskt vilket kunnande det finns här!

Alsace-Lorraine låter riktigt bra, det finns ju ett järnvägsmuseum i Muhlouse och de har en del signaler i sin utställning som visar blandningen av tyska och franskt.

Tack för boktipsen, franskan är inte vad den borde vara, men de lockar!