Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder) (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Tuesday, August 23, 2016, 06:53 (2797 dagar sedan)

Två bilder har jag lyckats få in, sen tycker forumet att adressen är för lång.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-f46c931de86cf45abedc46026073dd6557ba89cb34a7a.jpg/version-b80eeaf489dc1a4bd87d65256c314e10/[/img]

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-00013ece0eee84654d932b50f58904e357ba89d191517.jpg/version-cb17b3d145d2526b6c70dba951b15dde/[/img]

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder)

av Jakob E, Tuesday, August 23, 2016, 07:24 (2797 dagar sedan) @ Ulfe

Stort tack för att du delar med dig av din underbara bildskatt.

Intressant - så detta är då gissningsvis ett malmtåg från Striberg och/eller Pershyttan som då dragits ner till Ervalla via Gyttorp och Nora. Jag gissar då att skall fortsätta i motsatt riktning (slutsignalen sitter i fel ända... ?) för att gå upp till Frövi och sedan kopplas in i ordinarie malmtåg till Oxelösund ?

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder)

av Ola Ahlström, Tuesday, August 23, 2016, 12:47 (2797 dagar sedan) @ Ulfe

Trevliga bilder som genererar två frågor;

Hur vanligt var malmtåg med så få, åtta, vagnar?

Vagnen närmst loket tycks ha någon form av slutsignallykta. Pågår möjligen rangering?

Ola Ahlström
Malmö

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder)

av HJP, Tuesday, August 23, 2016, 17:10 (2797 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Trevliga bilder som genererar två frågor;

Hur vanligt var malmtåg med så få, åtta, vagnar?

Vagnen närmst loket tycks ha någon form av slutsignallykta. Pågår möjligen rangering?

Ola Ahlström
Malmö

****
Troligen är detta inte ett malmtåg, men det kan vara en del av ett. Man kan tänka sig, att ett malmtåg fått problem med någon vagn, och lämnat dessa vagnar i Ervalla.
Bt-loket kan möjligen vara ditsänt, för att hämta vagnarna. Notera att loket är avställt (nedfällda strömavtagare). I det läget spelar det ingen roll var slutsignalen sitter. Den kan flyttas i samband med bromsprov, före avgång.

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder)

av Jan Frelin, Tuesday, August 23, 2016, 20:57 (2797 dagar sedan) @ HJP

Trevliga bilder som genererar två frågor;

Hur vanligt var malmtåg med så få, åtta, vagnar?

Vagnen närmst loket tycks ha någon form av slutsignallykta. Pågår möjligen rangering?

Ola Ahlström
Malmö

****
Troligen är detta inte ett malmtåg, men det kan vara en del av ett. Man kan tänka sig, att ett malmtåg fått problem med någon vagn, och lämnat dessa vagnar i Ervalla.
Bt-loket kan möjligen vara ditsänt, för att hämta vagnarna. Notera att loket är avställt (nedfällda strömavtagare). I det läget spelar det ingen roll var slutsignalen sitter. Den kan flyttas i samband med bromsprov, före avgång.

Nu kom ju de här vagnarna enligt uppgift från NBJ, så det kan nog ha varit ett malmtåg till Ervalla. Borde kunna ha hittat till TGOJ i Frövi.

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder)

av HJP, Tuesday, August 23, 2016, 22:01 (2797 dagar sedan) @ Jan Frelin

Trevliga bilder som genererar två frågor;

Hur vanligt var malmtåg med så få, åtta, vagnar?

Vagnen närmst loket tycks ha någon form av slutsignallykta. Pågår möjligen rangering?

Ola Ahlström
Malmö

****
Troligen är detta inte ett malmtåg, men det kan vara en del av ett. Man kan tänka sig, att ett malmtåg fått problem med någon vagn, och lämnat dessa vagnar i Ervalla.
Bt-loket kan möjligen vara ditsänt, för att hämta vagnarna. Notera att loket är avställt (nedfällda strömavtagare). I det läget spelar det ingen roll var slutsignalen sitter. Den kan flyttas i samband med bromsprov, före avgång.


Nu kom ju de här vagnarna enligt uppgift från NBJ, så det kan nog ha varit ett malmtåg till Ervalla. Borde kunna ha hittat till TGOJ i Frövi.

****
Gissningsvis, var det så, ja: "[color=#009]....detta är då gissningsvis ett malmtåg från Striberg och/eller Pershyttan som då dragits ner till Ervalla....[/color]"

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder)

av Jakob E, Tuesday, August 23, 2016, 21:13 (2797 dagar sedan) @ HJP

Malmvagnarna är ju TGOJ-vagnar så Bt-loket är nog ordinarie dragkraft för Ervalla-Frövi där det sedan växlas in i ordinarie malmtåg Grängesberg-Oxelösund.

Christer F kan säkert lägga till här - hur mycket (ungefär) av malmen från Nora Bergslag gick ut via Ervalla och vidare ut till Oxelösund och hur mycket gick via Strömtorp-Otterbäcken vid denna tid ?

På de andra bilderna ser det ju ut som det pågår växling med NBJ-loket och några godsvagnar. Var det kanske så att malmen gick i ordinarie godståg Nora-Ervalla ?

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder) - 2 till

av John T, Tuesday, August 23, 2016, 14:52 (2797 dagar sedan) @ Ulfe

Två bilder har jag lyckats få in, sen tycker forumet att adressen är för lång.

Dessa två bilder låg med i ditt inlägg på Postvagnen. Verkar gå bra att lägga in dem här också. Hoppas du inte misstycker att jag lade in dem?

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-07a836063c2cc7996ae7a8bd5e38e01257ba89cd402e8.jpg/version-574c74e500f1886178b2c6fe3858716e/[/img]

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-669d6eb4d7cab96c8071e4307682085c57ba89cf61a95.jpg/version-cdf81b1e0087a774e6da46d9b1f7bc82/[/img]

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder) - 2 till

av Ulfe, Tuesday, August 23, 2016, 15:09 (2797 dagar sedan) @ John T

Tack, nej det var meningen, men misslyckades med dessa, för lång adress tyckte forumet. Hälsar Ulf

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder) - 2 till!Fler bilder?

av Spylikeme, Thursday, August 25, 2016, 17:42 (2795 dagar sedan) @ Ulfe

Nu när det har varit några inlägg om Ervalla så undrar jag om det finns någon som har lite fler bilder från Ervalla som man kanske kan se hela stationen/bangården?

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder) - 2 till

av Klas Blomberg, Friday, August 26, 2016, 11:21 (2794 dagar sedan) @ John T

[image]

De två affischerna på väggen är antagligen reklam för Örebros 700-årsjubileum 1965, loggan skapades till det tillfället.

Ervalla införlivades inte med Örebro kommun förrän 1971

Tågsätt i flera delar?

av Bobo L, Friday, August 26, 2016, 10:22 (2794 dagar sedan) @ Ulfe

Låt oss räkna lite.

Antag axellast 18 ton x 3 axlar = 54 ton

8 vagnar á 54 ton = 432 ton

Kanske ca 450 ton var max tågvikt för NBJ T-lok på de aktuella NBJ-sträckorna? Kanske detta var första delen av ett 16-vagnars malmtåg som dragits ner till Ervalla?

Om loket stod över några timmar, eller över natten, eller kanske kommit tidigt på morgonen och ska avgå sent på eftermiddagen, vet vi ju inte. Beakta dock att med lokpersonal placerad i Lindesberg, och kanske även i Frövi/Vanneboda fanns ju möjligheter till små kreativa förarturer och dito lokomlopp i den lilla skalan. Kanske rent av att Örebro-placerade SJ-förare hade några svängar med TGOJ-lok på sina turer?

Tågsätt i flera delar?

av Kjell Aghult, Friday, August 26, 2016, 16:00 (2794 dagar sedan) @ Bobo L

Kanske ca 450 ton var max tågvikt för NBJ T-lok på de aktuella NBJ-sträckorna? Kanske detta var första delen av ett 16-vagnars malmtåg som dragits ner till Ervalla?

NBJ T 21-T24 fick ta 1 000 ton Nora>Ervalla och T 25-T 26 1 200 ton. Sträckan lutar ju mestadels utför.


Om loket stod över några timmar, eller över natten, eller kanske kommit tidigt på morgonen och ska avgå sent på eftermiddagen, vet vi ju inte. Beakta dock att med lokpersonal placerad i Lindesberg, och kanske även i Frövi/Vanneboda fanns ju möjligheter till små kreativa förarturer och dito lokomlopp i den lilla skalan. Kanske rent av att Örebro-placerade SJ-förare hade några svängar med TGOJ-lok på sina turer?

TGOJ närmaste lokpersonal fanns i Kopparberg och Eskilstuna. Örebroförarna hade
veterligen aldrig några godstågsturer på TGOJ (Siste man pensionerades f ö först
2007).
Jag gissar malmen kom från Striberg. Den sades mixa bra med Gränges egen malm. Brytningen lades ned 1967 men tömningen av malmlagret tog lång
tid: Sista transport gick först 1974.
NBJ lok övernattade aldrig i Ervalla.

Tågsätt i flera delar?

av Jakob E, Saturday, August 27, 2016, 04:32 (2793 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Enligt http://www.filipstadsbergslag.com/ovrigt/gruvor1966.html så bröts 1966 drygt 250 kton malm i Striberg och jag gissar att allt gick per järnväg därifrån. Räknar man på säg 330 dagar per år som transporterna pågår blir det runt 750 ton per dag.

Brytningen vid denna tid i Pershyttan var runt 150 kton.

Det hade varit lite intressant att få en iblick i hur mycket av malmen som gick ut via Ervalla och hur mycket som gick ut via Strömtorp/Otterbäcken.

Hur mycket lastade en TGOJ M5-vagn exempelvis ? 40 ton ungefär ? Då blir det knappt 20 vagnar per dag från Striberg.

Malmlagret i Striberg var rätt stort och runt 1966/67 var det väl lågkonjunktur. Det verkar ju lite mysko dock att det skulle ta ända till 1974 att tömma hela lagret när brytningen upphörde 1967.

[img]http://www.pbase.com/jakobe/image/61925669.jpg[/img]

Emligt http://www.historiskt.nu/normalsp/nbj/nbj_historik_2.html så transporterades runt 850 kton på NBJ 1965.

Tågsätt i flera delar?

av Kjell Aghult, Saturday, August 27, 2016, 11:18 (2793 dagar sedan) @ Jakob E

Malmlagret i Striberg var rätt stort och runt 1966/67 var det väl lågkonjunktur. Det verkar ju lite mysko dock att det skulle ta ända till 1974 att tömma hela lagret när brytningen upphörde 1967.

Foto på sista malmtåget - med dagangivelse - fanns i vart fall i bolagstidens NBJ-arkiv. Tyvärr noterade jag inte datum.

Tågsätt i flera delar?

av Anders.k., Saturday, August 27, 2016, 11:37 (2793 dagar sedan) @ Jakob E

[link=http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Historisk-statistik/Digitaliserat-aldre-tryck/Sok-publikationer-efter-amne/?Statistikserie=Sj%u00f6fart+1911-1988]Hamntrafiken kan man se här[/link]

1967 hanterades 36 972 ton malm .
Malm från Zinkgruvan är ju särredovisat och det ligger då på 40 000 ton.

1970 lstas bara ut 2 232 ton Malm plus Zinkgruvans 44 301 ton.

Det lastas ju fortfarande idag malm från Zinkgruvan i Otterbäcken.

M.V.H Anders.k.

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder)

av Christer Fredriksson, Sunday, September 04, 2016, 20:00 (2785 dagar sedan) @ Ulfe

Från 1955 så drogs denna malm av TGOJ lok från Ervalla till Vanneboda där vagnarna inkopplades i det malmtåg som kördes för malmen från Ställberg och Ställdalen då detta tåg mycket sällan var fullt tåg.

Efter det att CTC infördes så avbemannades många stationer och malmen drogs därefter antingen till Arboga eller Lindesberg som var bemannade och där inkopplades i det nämnda malmtåget. Även att denna malm drogs till Frövi och där inkopplades i godståget till Arboga - Eskilstuna och sedan i det avsedda malmtåget.

Ingen Tdt-period var den andra lik, det ändrades ofta och även under given Tdt-period.

Detta var en trafik som TGOJ helst ville slippa, den ställde till många problem för trafiken och var ej heller så inkomstbringande. Dessa transporter ställde till problem för Fordonsplanerare, Personalplanerare, Vagnfördelare samt Tdt-planerare.

Det normala dagliga vagnantalet var 7 st lastade malmvagnar. Detta kunde variera något och till och med bara vissa dagar i veckan. Undantagsfall var vagnantalet över 20 om det var bråttom och någon båt väntade. Vid sådana tillfällen drogs malmen i extratåg direkt till Eskilstuna och Oxelösund.

Bt i Ervalla, 12/5 1965 (2 bilder)

av Christer Fredriksson, Sunday, September 04, 2016, 22:52 (2785 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tilläggas här kan följande göras!

ÖKJ lok 15 anskaffades enkom för denna malmtrafik från Ervalla till Valskog och åter med tomvagnar och stationerades därför i det då nybyggda lokstallet Ervalla. Denna trafik pågick fram till 1900 då Örebro - Frövi såldes till Staten. Loket stationerades då i Vanneboda för motsvarande trafik Frövi - Valskog fram till 1909 då OFWJ tog över hela trafiken på ÖKJ och loket stationerades i Eskilstuna för helt andra trafikuppgifter, främst reservtjänst samt Ba extratåg.