Torvbana (Bana)

av Janne Sandgren, Tuesday, August 23, 2016, 10:00 (2774 dagar sedan)

Hej!

Från Mullhyttemo verkar en torvbana ha utgått till en mosse strax, kanske 2 km, sydost om stationen.

Hur drevs den banan, motorlok eller vad? Spårvidd? Dess historia på ett ungefär?

Synlig på Eniro och finns med på Bangårdar.se och verkar inte ha kontakt med huvudlinjen.

Hälsningar
Janne Sandgren

Mullhyttemo

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, August 23, 2016, 10:18 (2774 dagar sedan) @ Janne Sandgren

www.svartabanan.se står bl.a.

"Mullhyttemo station-Stockås torvströfabrik
Spårvidd 891 mm. Spåren rivna. Närkes första elektrifierade järnväg.

Stockås torvströfabrik
Spårvidd 500 och 600 mm. Spåren rivna."

Mullhyttemo

av Rogga, Tuesday, August 23, 2016, 12:44 (2774 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Matarbanan mellan torvfabriken och till Mullhyttemo stn; hade 2 ellok m spv 891 mm
Ett lok finns bevarat vid Lokmuseet i Grängesberg; det andra som var ett mycket originellt ellok som var tillverkat av Bergbolagen i Lindesberg på 40-talet.
Tyvärr skrotades det i början av 1970-talet.
Båda loken finns avbildade i SMB.s Närkebok.

Men som sagt det första loket finns bevarat var tillverkat av Elektriska Magnet AB 1907 i Ludvika.
Liknar en godsfinka med stativ och strömavtagare på taket.
Strömavtagaren var en mycket säregen konstruktion; kontaktledningen hängde lös (!)
mellan stolparna så strömavtagaren fångade upp tråden och förmedlade strömmen
ned till motorn... ;-)

Mullhyttemo

av Ola Almquist, Tuesday, August 23, 2016, 13:31 (2774 dagar sedan) @ Rogga

Matarbanan mellan torvfabriken och till Mullhyttemo stn; hade 2 ellok m spv 891 mm
Ett lok finns bevarat vid Lokmuseet i Grängesberg; det andra som var ett mycket originellt ellok som var tillverkat av Bergbolagen i Lindesberg på 40-talet.
Tyvärr skrotades det i början av 1970-talet.
Båda loken finns avbildade i SMB.s Närkebok.

Men som sagt det första loket finns bevarat var tillverkat av Elektriska Magnet AB 1907 i Ludvika.
Liknar en godsfinka med stativ och strömavtagare på taket.
Strömavtagaren var en mycket säregen konstruktion; kontaktledningen hängde lös (!)
mellan stolparna så strömavtagaren fångade upp tråden och förmedlade strömmen
ned till motorn... ;-)

En bild på Bergbolagenloket finns i denna tråd.

EDIT: Magnetloket finns på bild här.

M.v.h.
Ola

Mullhyttemo

av Janne Sandgren, Tuesday, August 23, 2016, 14:46 (2774 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej!

Tack ska ni alla ha för fullödiga svar!

Hälsningar
Janne Sandgren

Mullhyttemo

av Ola Almquist, Tuesday, August 23, 2016, 22:51 (2774 dagar sedan) @ Ola Almquist

Matarbanan mellan torvfabriken och till Mullhyttemo stn; hade 2 ellok m spv 891 mm
Ett lok finns bevarat vid Lokmuseet i Grängesberg; det andra som var ett mycket originellt ellok som var tillverkat av Bergbolagen i Lindesberg på 40-talet.
Tyvärr skrotades det i början av 1970-talet.
Båda loken finns avbildade i SMB.s Närkebok.

Men som sagt det första loket finns bevarat var tillverkat av Elektriska Magnet AB 1907 i Ludvika.
Liknar en godsfinka med stativ och strömavtagare på taket.
Strömavtagaren var en mycket säregen konstruktion; kontaktledningen hängde lös (!)
mellan stolparna så strömavtagaren fångade upp tråden och förmedlade strömmen
ned till motorn... ;-)


En bild på Bergbolagenloket finns i denna tråd.

EDIT: Magnetloket finns på bild här.

M.v.h.
Ola

Bilder finns även här. Fungerar inte länken - sök på ellok. Det blir träffar på fler intressanta lok.

M.v.h.
Ola

Mullhyttemo

av Kjell Aghult, Tuesday, August 23, 2016, 17:11 (2774 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

"Mullhyttemo station-Stockås torvströfabrik
Spårvidd 891 mm. Spåren rivna. Närkes första elektrifierade järnväg.

Öppnad 1907, nedlagd och riven 1963 sedan kunden övergått till bilfrakt. Detta medförde att M. station avbemannades 1964.
Som godsvagnar användes bl a underredena till WÖJ BC 11 och 13 och C 14 (senare VSBJ C 212) samt VB CD 6. Alla tidiga Ljunggrensprodukter. CD-vagnen såldes 1936 till Stockås, de andra okänt årtal. Vid besök 1963 tillvaratog jag tillverkarskyltarna till nr 13 (tror jag) och skänkte dem 1999 till Kristianstads Museum.
Det nyare elloket hade tvno Bergbolagen 1662/1943. Enligt uppgift skrotat först
1972.

Mullhyttemo

av Anders Nordebring, Tuesday, August 23, 2016, 23:12 (2774 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

www.svartabanan.se står bl.a.

"Mullhyttemo station-Stockås torvströfabrik
Spårvidd 891 mm. Spåren rivna. Närkes första elektrifierade järnväg.

Stockås torvströfabrik
Spårvidd 500 och 600 mm. Spåren rivna."

[image]

Här banvallen efter sagda torvbana där den korsade Svartån.