Ervalla-Nora? (Järnväg allmänt)

av Spylikeme, Wednesday, August 24, 2016, 02:47 (2774 dagar sedan)

Är hela sträckan körbar eller är spåren upprivna mellan Ervalla-Järle?
Har en kollega som har sagt att man inte kan köra hela sträckan med tåg!

Ervalla-Nora?

av Pelle i Västerås, Wednesday, August 24, 2016, 05:02 (2774 dagar sedan) @ Spylikeme

Spåren ligger där.

Ervalla-Nora?

av 53 Wadsten, Wednesday, August 24, 2016, 05:35 (2774 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Grannen åkte ångtåg där i juli och frågade ut mig.

Ervalla-Nora?

av Per-Åke Lampemo, Wednesday, August 24, 2016, 06:35 (2774 dagar sedan) @ Spylikeme

Är hela sträckan körbar eller är spåren upprivna mellan Ervalla-Järle?
Har en kollega som har sagt att man inte kan köra hela sträckan med tåg!

Jaså, en kollega har sagt det? Hela sträckan Ervalla-Nora är körbar. Dock är det en del besvärande sly från Ervalla och 500 meter i riktning Nora...men detta ska åtgärdas under hösten.

I övrigt verkar allt okej.

Ervalla-Nora?

av Överkörmästaren, Wednesday, August 24, 2016, 14:58 (2773 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Är hela sträckan körbar eller är spåren upprivna mellan Ervalla-Järle?
Har en kollega som har sagt att man inte kan köra hela sträckan med tåg!


Jaså, en kollega har sagt det? Hela sträckan Ervalla-Nora är körbar. Dock är det en del besvärande sly från Ervalla och 500 meter i riktning Nora...men detta ska åtgärdas under hösten.

I övrigt verkar allt okej.

"Hur okej" är det? Vilken sth? Vad är det för sorts spår förresten? (Huvudspår, sidospår)

Ervalla-Nora?

av Pelle i Västerås, Wednesday, August 24, 2016, 16:12 (2773 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Är hela sträckan körbar eller är spåren upprivna mellan Ervalla-Järle?
Har en kollega som har sagt att man inte kan köra hela sträckan med tåg!


Jaså, en kollega har sagt det? Hela sträckan Ervalla-Nora är körbar. Dock är det en del besvärande sly från Ervalla och 500 meter i riktning Nora...men detta ska åtgärdas under hösten.

I övrigt verkar allt okej.


"Hur okej" är det? Vilken sth? Vad är det för sorts spår förresten? (Huvudspår, sidospår)

Huvudspår.
Banans STH är 40 km/h och max axeltryck är 18 ton.
Lok litt Sb, B, E2 (E), och T23 (T21) får max ha 500 ton vagnvikt.

NBVJ infrastruktur är fristående från Trafikverkets infrastruktur.
Det innebär att inga fordon normalt får passera in på eller ut från NBVJ
infrastruktur. Spärrar i form av slipersvaggor, kompletterade med hindertavlor,
är placerade över spåret vid driftplatsgränserna mellan Ervalla
NBVJ och Ervalla (Trafikverket), och mellan Södra Bråten (NBVJ) och
Bofors (Trafikverket). Spärrarna är låsta med kedjor och hänglås.

Detta regleras med NBVJF 5.8

Ervalla-Nora?

av Rc2 1110, Wednesday, August 24, 2016, 19:01 (2773 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Om jag förstått det rätt förde Lamperno sitt ånglok denna väg till helgens festivitas. Det medför, vad jag kan se, att det är fullt möjligt rent fysiskt att ta ett " utomstående" tåg till Nora. Sedan tillkommer väl det rent administrativa vilket kan vara " sjukresor värre"
Har jag rätt?

Ervalla-Nora?

av Pelle i Västerås, Wednesday, August 24, 2016, 19:44 (2773 dagar sedan) @ Rc2 1110

Om jag förstått det rätt förde Lamperno sitt ånglok denna väg till helgens festivitas. Det medför, vad jag kan se, att det är fullt möjligt rent fysiskt att ta ett " utomstående" tåg till Nora. Sedan tillkommer väl det rent administrativa vilket kan vara " sjukresor värre"
Har jag rätt?

Helt rätt uppfattat.
Men en detalj i NBVJF 5.8 § 1:3, (nu gällande regelverk)
[i]Endast transporter till och från fordonsverkstad utanför NBVJ
bana eller i samband med eller lån, hyra, förvärv eller avyttring av fordon
är tillåtna. Resande får inte medfölja, endast personal som är nödvändig
för transporten och gränspassagen enligt nedan. [/i]

Ervalla-Nora?

av Per-Åke Lampemo, Wednesday, August 24, 2016, 19:42 (2773 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Är hela sträckan körbar eller är spåren upprivna mellan Ervalla-Järle?
Har en kollega som har sagt att man inte kan köra hela sträckan med tåg!


Jaså, en kollega har sagt det? Hela sträckan Ervalla-Nora är körbar. Dock är det en del besvärande sly från Ervalla och 500 meter i riktning Nora...men detta ska åtgärdas under hösten.

Som jag skrivit tidigare trådar kring transporten av SJ B 1267 till NBVJ...spårläget var bra...vi från VÅS kunde iallafall konstatera att slipersbyte gjorts i relativ närtid på flera ställen mellan Ervalla och Järle. Dock var det som jag tidigare sagt dåligt slyröjt från Ervalla och cirka 500 meter mot Norahållet. Men detta ska åtgärdas under hösten.

Vi gick som Spärrfärd Ervalla-Järle...Järle-Nora...STH 40 km/h...vill du veta något mer? Då hänvisar jag till NBVJ CTa.
Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap

Ervalla-Nora?

av Överkörmästaren, Thursday, August 25, 2016, 09:10 (2773 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Är hela sträckan körbar eller är spåren upprivna mellan Ervalla-Järle?
Har en kollega som har sagt att man inte kan köra hela sträckan med tåg!


Jaså, en kollega har sagt det? Hela sträckan Ervalla-Nora är körbar. Dock är det en del besvärande sly från Ervalla och 500 meter i riktning Nora...men detta ska åtgärdas under hösten.

Som jag skrivit tidigare trådar kring transporten av SJ B 1267 till NBVJ...spårläget var bra...vi från VÅS kunde iallafall konstatera att slipersbyte gjorts i relativ närtid på flera ställen mellan Ervalla och Järle. Dock var det som jag tidigare sagt dåligt slyröjt från Ervalla och cirka 500 meter mot Norahållet. Men detta ska åtgärdas under hösten.

Vi gick som Spärrfärd Ervalla-Järle...Järle-Nora...STH 40 km/h...vill du veta något mer? Då hänvisar jag till NBVJ CTa.
Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap

Nä det var väl ungefär det jag undrade! Och Pelle i Västerås kompletterade med intressanta upplysningar om passagen mellan spåranläggningarna i Ervalla. Tack båda!