Litteran på ångloket från Mellansel till Örnsköldsvik ca 1960? (Järnväg allmänt)

av Arne, Wednesday, August 24, 2016, 15:41 (2773 dagar sedan)

Jag ställde en fråga i grannforumet Postvagnen om vilket littera ångloket hade sommaren 1960 på banan Mellansel - Örnsköldsvik. Men än har ingen kunnat svara så därför lägger jag ut samma fråga här till den samlade historiska expertisen och hoppas nu på bättre napp i Järnvägshistoriskt Forum.

Citat från PV:
"I slutet av 50-talet och början på 60-talet kunde man också åka direkt sovvagn från Cst till gamla Örnsköldsvik C. Men då för tiden drogs lokaltåget med den tillkopplade sovvagnen från Mellansel ned till Ö-vik av ett ånglok. Men jag lade aldrig på minnet vad det var för littera på ångloket.

Jag var nog mer en elloksnörd på den här tiden i min ungdom och visste inte mitt eget bästa, dvs. att jag idag skulle vilja veta vad för dragkraft som användes för den här delsträckan och därför behövt att ha gjort noggranna anteckningar när det begav sig! Dessutom var jag mest ivrig att träffa mina släktingar så det blev aldrig tillfälle att kolla in tåget vid framkomsten.

Så jag frågar därför nu Postvagnens eminenta fordonsexperter, underavdelning gamla ånglok, vilket littera det normalt var på det ånglok som drog ångtåget fram och tillbaka mellan Mellansel och Ö-vik på den här tiden runt sommaren 1960 och som jag nu minns med nostalgi?!"

Och jag lägger till en följdfråga om hur länge den här sovvagnskursen gick mellan Cst och Örnsköldsvik? 😊

Litteran på ångloket från Mellansel till Örnsköldsvik ca 1960?

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, August 24, 2016, 17:51 (2773 dagar sedan) @ Arne

Enligt SJK meddelandeblad nr 31 i juni 1961 skulle de kommande T43-loken i första hand insättas på de norrländska kustbanorna. Det står såhär: "De först levererade loken sättes in på den tungt trafikerade linjen Bastuträsk - Skelleftehamns Övre med bilinje till Boliden och avlöser de kraftiga ångloken littera G6. I slutet av innevarande år beräknas linjen Vännäs - Umeå vara helt dieselfierad. Turen kommer sedan till linjen Mellansel - Örnsköldsvik där ångloken litt G2 tas ur tjänst". Det är väl dock tveksamt om persontågen drogs av G2-lok, så T43 ersatte nog till en början bara ångloken som drog godstågen. Annars användes väl S1-lok på några av de norrländska kustbanorna?

Litteran på ångloket från Mellansel till Örnsköldsvik ca 1960?

av Lindqvist, Wednesday, August 24, 2016, 18:05 (2773 dagar sedan) @ Arne

I SJK bok " De sista svenska ångloken" står att banan Mellansel-Örnsköldsvik betjänades av G2- och S1-lok under ånglokstidens sista del.

Litteran på ångloket från Mellansel till Örnsköldsvik ca 1960?

av Arne, Wednesday, August 24, 2016, 18:30 (2773 dagar sedan) @ Lindqvist

Stort tack till @Jan-Anders Wihrén, @Lindqvist och @Alex för era matnyttiga svar! [image]

Litteran på ångloket från Mellansel till Örnsköldsvik ca 1960?

av Alex, Wednesday, August 24, 2016, 18:25 (2773 dagar sedan) @ Arne

Sovvagnen Stockholm-Örnsköldsvik rullade troget fram till 1989.
Det var ofta en WL3 av 50-tals modell. Gick alltid närmast lok ellet sist i X 91/92 Botteviken. Kunde vara ett bra alternativ om sovvagnarna längre norrut var fullbokade. Man fick i alla fall sova till Mellansel och v/v. Mvh/Alex

Litteran på ångloket från Mellansel till Örnsköldsvik ca 1960?

av Arne, Wednesday, August 24, 2016, 18:52 (2773 dagar sedan) @ S-O Johansson

Var det ett sådant tåg Arne åkte med:

http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KCAC06877

Tackar! Det kan mycket väl stämma. Problemet är att jag befann mig i sovvagnen hela tiden från ankomsten till Mellansel, växlingen där till lokaltåget och sedan vid debarkeringen från sovvagnen i Ö-vik inte hade tid att avsyna tåget eftersom jag hade fullt upp med att hälsa på mina mötande släktingar.

Så jag har alltid undrat vad det kunde vara för ånglok som drog det här anslutande lokaltåget sommaren 1960. Nu vet jag att det kan ha varit ett S1 men också ett G2. Närmare än så kan vi nog inte komma nu. 😊

Litteran på ångloket från Mellansel till Örnsköldsvik ca 1960?

av Sven Bårström, Wednesday, August 24, 2016, 22:06 (2773 dagar sedan) @ Arne

Jag tror inte att Du har anledning att räkna med G2-lok i persontågen. S1 är nog det givna alternativet, åtminstone i normaldrift.
Sven B

Litteran på ångloket från Mellansel till Örnsköldsvik ca 1960?

av S-O Johansson, Wednesday, August 24, 2016, 22:28 (2773 dagar sedan) @ Sven Bårström

Håller med om detta.