Personal i Oskarshamn (Järnväg allmänt)

av Jörgen, Friday, August 26, 2016, 12:01 (2772 dagar sedan)

När försvann den sista personalen i Oskarshamn? Att det finns tågklarerare kvar vet jag men åkande personal, var det lokförare eller växlare som var kvar sist?

Personal i Oskarshamn

av Tkl (liten Stn)., Friday, August 26, 2016, 13:33 (2772 dagar sedan) @ Jörgen

När försvann den sista personalen i Oskarshamn? Att det finns tågklarerare kvar vet jag men åkande personal, var det lokförare eller växlare som var kvar sist?

Växlingspersonalen var kvar till första halvan av 90-talet, då de förflyttades till Hultsfred och hamnen tog över lokomotorn och växlingen.

Lokförare stationerade i Oskarshamn har inte funnits på många år.

Personal i Oskarshamn

av Kjell Aghult, Friday, August 26, 2016, 15:40 (2772 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).

När försvann den sista personalen i Oskarshamn? Att det finns tågklarerare kvar vet jag men åkande personal, var det lokförare eller växlare som var kvar sist?

Växlingspersonalen var kvar till första halvan av 90-talet, då de förflyttades till Hultsfred och hamnen tog över lokomotorn och växlingen.

Lokomotorn köptes av hamnen 1992, varför omläggningen bör ha skett ungefär då.
Växlingstjänst är dyr: Därför kör dagens privata godsoperatörer helst systemtåg.
Av samma skäl sökte SJ Gods lägga ut växlingstjänst på entreprenad - där entreprenören förhoppningsvis kunde utnyttja "håltimmar" till något annat.
Utöver i Oskarshamn skedde detta veterligen i Trollhättan (Svenska Slipers),
Uppsala (Inlandsgods), Östersund (Inlandsbanan AB), Kristinehamn och Hällefors (Tågab) och Falköping (Shortline Väst).

Lokförare stationerade i Oskarshamn har inte funnits på många år.

Ingen aning efter 1950, då ETT s k loklag fanns på normalspåret (förare + eldare). Smalspåret en sak för sig.

Personal i Oskarshamn

av yngve nilsson, Tuesday, August 30, 2016, 11:06 (2768 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Lokförare fanns kvar i Oskarshamn in på 50-talet, t.o.m två stycken. Dessa åkte normalt Oskarshamn-Målilla ( godståg 5813 och 5814 möttes där) dessutom hade de troligen söndagar en tur förbi Hultsfred. med överliggning i Hultsfred natt mot måndag( 5811 utgick från Hultsfred måndagar). Hur länge de var kvar i Oskarshamn vet jag inte men någon gång på 60-talet flyttades de till Nässjö. En av dem flyttade tillbaka till Oskarshamn vid pensioneringen. På smalspåret var det Växjöpersonal på godståget 9812-9811 så dessa hade alltså långa dagar.Av lokomotorförarna blev den ene Knut Pettersson lokförare i Nässjö medan den andre, Göransson blev kvar i Oskarshamn tills hamnen tog över växlingen. De tre motorvagnsförarna som var kvar i Oskarshamntill 1966 flyttade två till Kalmar och den tredje till Helsingborg.