Är lite för trött för att leta upp källa som beskriver innehållet i klass I-V revisioner för pannor. Min bild är att loken erhöll en nytillverkad innerfyrbox i samband med kl. II revisoner. Vad säger skriftliga källorna?
Bifogar ett utdrag ur pannboken för S9p 3026/ROJ 3 från 1948. Här har man lagt ned ett ganska omfattande arbete på att reparera den gamla fyrboxen från 1924 (föreg. kl II-rev), trots att det verkar ha varit ett alternativ att låta tillverka en ny i svetsat utförande. Ritningar på en sådan från samma år finns i arkivet.
M Jacobson
AGJ
Protokoll över klass II revision av lokomotivpannan litt S9p nr 1927 [Utdrag]
Pannan uttagen ur lokomotivet nr 3026 den 10/9 1948.
Vid revisionen har bemärkts, vad som vid näst föregående revision den 26/10 1945 finnes antecknat.
Vid revisionen voro följande delar av pannan isärtagna:
Inre eldstaden och tuberna uttagna. Pannan rengjord.
Vid undersökningen antecknades följande rörande beskaffenheten av pannan:
Rundpannan: Delvis läck. Rökskåpstubplåten. Utan anmärkning. Panncylindern. Obetydliga lokala anfrätningar invändigt i botten.
Yttre eldstaden: Delvis läck. Framgaveln. Lokala anfrätningar invändigt vid bottenringen och å planet samt kring en del stagbultshål. En del stagbultshål stora. Lokal anfrätning utvändigt vid tvättpluggshålet. Bakgaveln. Dito. Dito. Dito. Dito. Dito samt början till expansionsbräckor vid en del stagbultshål i de båda yttre vertikala stagbultsraderna. Mantelplåtarna. Lokala anfrätningar invändigt vid bottenringen och å planet. En del stagbultshål stora. Bottenringen. Anfrätningar å vattensidan. Eldöppningsringen. Mindre anfrätningar å båda sidorna.
Inre eldstaden: Läck. Bakgaveln. Växeln för eldöppningen hårt avbränd. Växlarna nedtill avbrända å kanterna. Obetydliga expansionsbräckor i sidobockningarna. Bräckt vid 2 nithål nedtill vänstra hörnet. En del stagbultshål stora. Något avbränd å planet samt kring en del stagbultshål. Tubplåten. Början till expansionsbräckor i tak- och sidobockningar. Växlarna nedtill avbrända. Tubhålen, de små samt en del stagbultshål stora. 4 st tubhål för överhettningstuberna ovala. Mantelplåten. Hårt avbränd å sidoplanen nedtill. Början till bräckor vid och mellan en del stagbultshål. Stagbultshålen stora nedtill.
Tuberna: 65 st rökgastuber och 10 st överhettningstuber skarvade av obekant fabrikat uttagna. Tuberna brukbara efter skarvning.
Följande reparationer å pannan verkställdes:
Rundpannan: Delvis diktad.
Yttre eldstaden: Delvis diktad. Framgaveln. De största anfrätningarna renmejslade och påläggssvetsade. 28 st stagbultshål bussade. Bakgaveln. De största anfrätningarna renmejslade och påläggssvetsade elektriskt. Expansionsbräckorna vid och mellan den del stagbultshål uppmejslade och påläggssvetsade elektriskt. 30 st stagbultshål bussade. Mantelplåtarna. De största anfrätningarna renmejslade och påläggssvetsade elektriskt. 96 stagbultshål bussade. Bottenringen. De största anfrätningarna renmejslade och påläggssvetsade elektriskt. Eldöppningsringen. De största anfrätningarna renmejslade och påläggssvetsade elektriskt. Ny brännring insatt.
Inre eldstaden: Bakgaveln. Förskodd med kopparplåt 580x580x13 m/m som elektriskt svetsats med elektrod ZZK. Bräckorna vid de 2 nithålen nedtill å vänster sida elektriskt svetsade. Glödgad, riktad och återinsatt. Tubplåten. De små tubhålen försetts med gängade kopparbussningar som svetsats elektriskt. 4 stora tubhål påläggssvetsade invändigt elektriskt. Expansionsbräckorna i tak- och sidobockningar uppmejslade och påläggssvetsade. Växlarna nedtill försedda med förskoning 300 m/m. 11 st stagbultshål igensvetsade elektriskt. Samtliga svetsar med elektrod ZZK. Glödgad, riktad och återinsatt. Mantelplåten. Förskodd till höjd 500 m/m. 18 st stagbultshål igensvetsade. Svetsning utförd med elektrod ZZK. Glödgad, riktad och återinsatt.
Tuberna: 65 st rökgastuber och 10 st överhettningstuber skarvade, av obekant fabrikat, återinsatta.
Med anledning av vad i revisionen iakttagits bestämmes, att för ovannämnda panna skall tillåtas ett arbetstryck av 10 kg pr kvcm och att densamma får användas i 4 år före nästa revision enl. klass 2.
Revisionen avslutades nedanstående dag, och voro undertecknade vid provningarna närvarande.
Kalmar den 30/4 1948
Pannan nedlagd i lokomotivet nr 3026 den 2/12 1948
----------------------------------