Smalspårigt i Baltikum på 1930-talet och Foxboggier (Järnväg allmänt)

av BD, Saturday, August 27, 2016, 09:16 (2792 dagar sedan)

[image]

En vagn med Foxboggier. Har troligen tidigare tillhört KPEV som s k Schienenwagen. Lasten består av en i Riga tillverkad smalspårsvagn.

[image]

Smalspårigt i Baltikum på 1930-talet och Foxboggier

av Rogga, Saturday, August 27, 2016, 09:24 (2792 dagar sedan) @ BD

Skojjig Bild...;-)

Smalspårigt i Baltikum på 1930-talet och Foxboggier

av janis08, Saturday, August 27, 2016, 13:32 (2792 dagar sedan) @ Rogga

De här två bilderna känner jag igen. Vagnen med nr P 992 är en resgodsvagn och av bilderna att döma är det leveransfoton. P står för "pievedcels", vilket kan översättas med sidobana; i detta fall 750 mm. "D-V jumts" är någon form av takbeteckning; jumts betyder tak. "A/S Fenikss" är firmanamnet för det Rigaföretag som byggde vagnen 1931. Firman etablerades 1895 och blev sedermera "RVR", se:
https://en.wikipedia.org/wiki/R%C4%ABgas_Vagonb%C5%ABves_R%C5%ABpn%C4%ABca
Den enda kvarvarande järnvägen i Lettland för allmän persontrafik på 750 mm löper mellan Gulbene och Aluksne, 33 km. Daglig trafik.

"Latvijas Dzelzceli K-24306" betyder lettiska statsbanorna och K står för "krievu platums", dvs rysk spårvidd - 1524 mm. På vagnens kortsida står "Rigas precu depo", vilket kan översättas med Rigas godsmagasin. Depo är egentligen lokstall men användes tydligen även i godssammanhang.
På långsidan står "Celtsp. starp" vilket står för maximal last i ton mellan de olika bokstäverna.

Smalspårigt i Baltikum på 1930-talet och Foxboggier

av Arne, Saturday, August 27, 2016, 13:44 (2792 dagar sedan) @ janis08

Spännande förklaringar av vagnsmärkningen. Ett stort tack för översättningen!

Smalspårigt i Baltikum på 1930-talet och Foxboggier. Märkning

av Leif B, Saturday, August 27, 2016, 14:25 (2792 dagar sedan) @ janis08

De här två bilderna känner jag igen. Vagnen med nr P 992 är en resgodsvagn och av bilderna att döma är det leveransfoton. P står för "pievedcels", vilket kan översättas med sidobana; i detta fall 750 mm. "D-V jumts" är någon form av takbeteckning; jumts betyder tak. "A/S Fenikss" är firmanamnet för det Rigaföretag som byggde vagnen 1931. Firman etablerades 1895 och blev sedermera "RVR", se:
https://en.wikipedia.org/wiki/R%C4%ABgas_Vagonb%C5%ABves_R%C5%ABpn%C4%ABca
Den enda kvarvarande järnvägen i Lettland för allmän persontrafik på 750 mm löper mellan Gulbene och Aluksne, 33 km. Daglig trafik.

"Latvijas Dzelzceli K-24306" betyder lettiska statsbanorna och K står för "krievu platums", dvs rysk spårvidd - 1524 mm. På vagnens kortsida står "Rigas precu depo", vilket kan översättas med Rigas godsmagasin. Depo är egentligen lokstall men användes tydligen även i godssammanhang.
På långsidan står "Celtsp. starp" vilket står för maximal last i ton mellan de olika bokstäverna.

Intressant! Det kan ju också vara så det är Rigas lokstall som är ansvarig för underhållet? (Å andra sidan brukar sådan märkning snarare sitta på sidan av vagnen?.)