Mer om snabbvagnarna (Järnvägspersonal)

av Kjell Aghult, Saturday, August 27, 2016, 12:30 (2796 dagar sedan)

Deras biljettpojkar bör inte glömmas. Länge gick ju vagnarna
ensamma men hade korta stationsuppehåll. Hjälp med biljettgranskning och bagage påskyndade resandeutbytet.

Biljettpojkarna var järnvägens motsvarighet till busskonduktörerna. Normalt
15-18 år gamla. Från 18 fick man ha nattjänst och utbildades då normalt till
stationskarl (växlare). Vid SJ gavs kontorsvakts avlöning, vid privatbanorna okänd summa. Där kallades de ibland rälsbussbiträden.

Kända privatbanor med biljettpojkar är HNJ, HBJ, GJ, TÖJ och NVHJ. Det finns nog fler.

Sysslan försvann slutligt 1960. Dåvarande Järnvägsmannaförbundet hade påyrkat att enbart ordinär konduktörspersonal fick användas. De flesta biljettpojkarna
sades upp och förarna i många berörda tåg fick reda sig själva. Uppsagd blev
den ende i Örebro, "Carl-Olof". Han åkte på morgonen Örebro-Prästköp o å (Tågmöte) och på eftermiddagen Örebro-Pålsboda o å (Också tågmöte). Överskottstid hjälpte han till i resgodset på Örebro S. "Branschvan" blev han
konduktör vid Örebro stadstrafik. Både där och i Stockholm indrogs busskonduktörerna 1964.

Tidigare har nämnts att snabbvagnarna inte kunde multipelkopplas. I 1953 års
graf finns också dubbleringståg inritade - en "möteskedja" före eller efter
ordinarie tåg (Bevakningssträckorna var på den tiden korta). Hur ofta de kördes
är okänt.

I 1951 års lönestat redovisas de då nio ordinarie rälsbussförarna i Halmstad.
Som ende av dem har T M Hagström (f 1899) extratiteln "Snabbvagnsförare". Skälet okänt.

Mer om snabbvagnarna

av Lindqvist, Saturday, August 27, 2016, 12:47 (2796 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag hade flera kamrater i Halmstad som var biljettgranskare på snabbvagnarna och jag var avundsjuk på dem så fick åka tåg så mycket.

Busskonduktörer i Stockholm

av Anders Sandgren, Saturday, August 27, 2016, 13:15 (2795 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det var väl bara trådbussarna som hade kvar konduktörer till 1964, dvs så länge de fanns. Motorbussarna hade nog redan på 50-talet tagit bort konduktörerna så att föraren även skötte biljetterna. De trådbussar som gick längst var de som levererades först, dvs 1941 och framåt. Jämngamla motorbussar hade också konduktörer, men de var borta före trådbussarna.
Senare trådbussar blev mer kortlivade, framförallt de italienska.
Hur var det med busskonduktörer på förortsbussarna (SJ mfl) före 1967?

Men på spårvagnarna fanns konduktörerna kvar ända fram tills i år även om inte alla linjer hade det. Jag har för mig att linje 12 hade automater medan Lidingöbanan hade konduktörer då den var koncessionerad som järnväg då. Sedan blev den spårväg (igen) och konduktörerna kunde tas bort. Tvärbanan (22) hade konduktörer tills i sommar.

Busskonduktörer i Stockholm

av Christer Göransson, Saturday, August 27, 2016, 13:17 (2795 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bussar med konduktör fanns det i Stockholm 1967, de behövdes när många modernare bussar byggdes om till högertrafik.

/Christer

Busskonduktörer i Stockholm

av 53 Wadsten, Saturday, August 27, 2016, 14:02 (2795 dagar sedan) @ Christer Göransson

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar

Busskonduktörer i Stockholm

av Mr H, Saturday, August 27, 2016, 16:56 (2795 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar

Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H

Busskonduktörer i Stockholm

av Arne, Saturday, August 27, 2016, 17:12 (2795 dagar sedan) @ Mr H

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H

Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?

Busskonduktörer i Stockholm

av Mr H, Saturday, August 27, 2016, 20:27 (2795 dagar sedan) @ Arne

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?

Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H

Busskonduktörer i Stockholm - plankande skolungdom

av Arne, Sunday, August 28, 2016, 00:13 (2795 dagar sedan) @ Mr H

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H

Tack för upplysningen! Jag hade aldrig hört liknelsen 'höghus' tidigare om några Stockholmsbussar och drog därför slutsatsen att det måste vara 'dubbeldäckarbussarna'. Jag hade ju redan åkt i dubbeldäckare i England när SS började med sina Leyland- respektive Büssingbussar här hemma.

Men varför skulle konduktörerna ha haft en egen ingångsdörr till höger på karossen i färdriktningen? Han/hon satt ju på vänstra sidan därbak inne i bussen där mittgången började efter ingångsplattformen. Passagerarna leddes ju in mot konduktören med ledstänger som avspärrade den bakre plattformen från resten av bussen. Konduktören kunde väl därför gå på bak som alla andra?!

Den här senare bussdesignen kunde få den för oss skolungdomar mycket ekonomiskt fördelaktiga effekten att om det var särskilt mycket bussresenärer och det alltså blev trångt på plattformen så kunde man hoppa av vid sin destination innan man han hann fram till konduktören för att betala eller visa upp sin biljett.

Omoraliskt beteende - ja, kanske. Men hade man som skolungdom lite fickpengar var det lite av en sport att kunna planka på dessa innerstadsbussar i rusningstrafiken!

Busskonduktörer i Stockholm - plankande skolungdom

av Mr H, Sunday, August 28, 2016, 10:03 (2795 dagar sedan) @ Arne

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H


Tack för upplysningen! Jag hade aldrig hört liknelsen 'höghus' tidigare om några Stockholmsbussar och drog därför slutsatsen att det måste vara 'dubbeldäckarbussarna'. Jag hade ju redan åkt i dubbeldäckare i England när SS började med sina Leyland- respektive Büssingbussar här hemma.

Men varför skulle konduktörerna ha haft en egen ingångsdörr till höger på karossen i färdriktningen? Han/hon satt ju på vänstra sidan därbak inne i bussen där mittgången började efter ingångsplattformen. Passagerarna leddes ju in mot konduktören med ledstänger som avspärrade den bakre plattformen från resten av bussen. Konduktören kunde väl därför gå på bak som alla andra?!

Den här senare bussdesignen kunde få den för oss skolungdomar mycket ekonomiskt fördelaktiga effekten att om det var särskilt mycket bussresenärer och det alltså blev trångt på plattformen så kunde man hoppa av vid sin destination innan man han hann fram till konduktören för att betala eller visa upp sin biljett.

Omoraliskt beteende - ja, kanske. Men hade man som skolungdom lite fickpengar var det lite av en sport att kunna planka på dessa innerstadsbussar i rusningstrafiken!

Kolla igen Arne, jag skrev att det var föraren som hade en egen ingångsdörr på höger sida. Dubbeldäckarna kunde ju föralldel med all rätt kommit att kallas "Höghus" men när de levererades var ju redan H15 sedan lång tid i trafik och kallades "Höghus". Den enda beteckningen jag hört på dubbeldäckarna var att de kallades för "Aphus".

Att föraren hade egen ingångsdörr var kanske för att frontmotorn tog sådan plats att det var krångligt att ta sig in, å andra sidan så hade ju trådbussarna också egen ingång för föraren och de hade ju ingen stor motorhuv fram. Kanske vi ska se det som att det helt enkelt var så man byggde bussar på denna tid (40-talet). Man kan förstå vilken revolution det var i bussbyggandet när Metropolerna kom på 50-talet!

En kul detalj med "Höghusen" H15 var att vid den snedställda soffan t.v om förare och motorhuv så fanns det en skylt "Tidningsläsning förbjuden vid denna plats". Ja man kan ju förstå förarens problem om någon vecklade ut en fullstor DN från denna tid längst fram på soffan och förarens sikt åt vänster! Trådbussarna hade också denna anvisningsskylt.

Mr H

Busskonduktörer i Stockholm - plankande skolungdom

av 53 Wadsten, Sunday, August 28, 2016, 13:01 (2795 dagar sedan) @ Mr H

På spårvagnar, trådbbussar och höghus var det ingång bak med konduktör och utgång fram, medan enmansbetjänade capitolbussar hade ingång framme hos föraren.

Busskonduktörer i Stockholm - plankande skolungdom

av Överkörmästaren, Sunday, August 28, 2016, 13:31 (2794 dagar sedan) @ 53 Wadsten

På spårvagnar, trådbbussar och höghus var det ingång bak med konduktör och utgång fram, medan enmansbetjänade capitolbussar hade ingång framme hos föraren.

Hur var det på tvåmansbetjänade capitolbussar då?

Busskonduktörer i Stockholm - plankande skolungdom

av Mr H, Sunday, August 28, 2016, 20:50 (2794 dagar sedan) @ Överkörmästaren

På spårvagnar, trådbbussar och höghus var det ingång bak med konduktör och utgång fram, medan enmansbetjänade capitolbussar hade ingång framme hos föraren.


Hur var det på tvåmansbetjänade capitolbussar då?

Värdelöst! Man gick in som på enmansvagnar fram och ut genom bakdörrarna. Så var det på motsvarande Volvobussar SS typ H20 också. Konduktörsbås på vänster sida vid cirka ruta 2. Till skillnad från enmansvagnarna hade man inget längsgående säte fram på höger sida utan två stolar en framåt och en bakåt för att få en slags ståplatsplattform.

Tror att detta mer eller mindre provisoriska arrangemang kan ha varit för att de fackliga förhandlingarna för enmansdrift var krångliga och drog ut på tiden. Några år före utrangeringen byggdes samtliga konduktörsvagnar H22 om till enmans H21. Ingen större ombyggnad men Volvobussarna H20 byggdes aldrig om.

Mr H

Busskonduktörer i Stockholm - trötthet på kvällskvisten

av Arne, Sunday, August 28, 2016, 15:20 (2794 dagar sedan) @ Mr H

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H


Tack för upplysningen! Jag hade aldrig hört liknelsen 'höghus' tidigare om några Stockholmsbussar och drog därför slutsatsen att det måste vara 'dubbeldäckarbussarna'. Jag hade ju redan åkt i dubbeldäckare i England när SS började med sina Leyland- respektive Büssingbussar här hemma.

Men varför skulle konduktörerna ha haft en egen ingångsdörr till höger på karossen i färdriktningen? Han/hon satt ju på vänstra sidan därbak inne i bussen där mittgången började efter ingångsplattformen. Passagerarna leddes ju in mot konduktören med ledstänger som avspärrade den bakre plattformen från resten av bussen. Konduktören kunde väl därför gå på bak som alla andra?!

Den här senare bussdesignen kunde få den för oss skolungdomar mycket ekonomiskt fördelaktiga effekten att om det var särskilt mycket bussresenärer och det alltså blev trångt på plattformen så kunde man hoppa av vid sin destination innan man han hann fram till konduktören för att betala eller visa upp sin biljett.

Omoraliskt beteende - ja, kanske. Men hade man som skolungdom lite fickpengar var det lite av en sport att kunna planka på dessa innerstadsbussar i rusningstrafiken!


Kolla igen Arne, jag skrev att det var föraren som hade en egen ingångsdörr på höger sida. Dubbeldäckarna kunde ju föralldel med all rätt kommit att kallas "Höghus" men när de levererades var ju redan H15 sedan lång tid i trafik och kallades "Höghus". Den enda beteckningen jag hört på dubbeldäckarna var att de kallades för "Aphus".

Tack för korrigeringen! Det var slarvigt av mig. Jag var nog rejält trött igår kväll när jag läste ditt inlägg om förarens egen privata dörr. Men sådana här onödiga läsmissar händer när man har lite för bråttom på kvällskvisten! 😉


Att föraren hade egen ingångsdörr var kanske för att frontmotorn tog sådan plats att det var krångligt att ta sig in, å andra sidan så hade ju trådbussarna också egen ingång för föraren och de hade ju ingen stor motorhuv fram. Kanske vi ska se det som att det helt enkelt var så man byggde bussar på denna tid (40-talet). Man kan förstå vilken revolution det var i bussbyggandet när Metropolerna kom på 50-talet!

En kul detalj med "Höghusen" H15 var att vid den snedställda soffan t.v om förare och motorhuv så fanns det en skylt "Tidningsläsning förbjuden vid denna plats". Ja man kan ju förstå förarens problem om någon vecklade ut en fullstor DN från denna tid längst fram på soffan och förarens sikt åt vänster! Trådbussarna hade också denna anvisningsskylt.

Mr H

Busskonduktörer i Stockholm - trötthet på kvällskvisten

av Mr H, Sunday, August 28, 2016, 20:41 (2794 dagar sedan) @ Arne

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H


Tack för upplysningen! Jag hade aldrig hört liknelsen 'höghus' tidigare om några Stockholmsbussar och drog därför slutsatsen att det måste vara 'dubbeldäckarbussarna'. Jag hade ju redan åkt i dubbeldäckare i England när SS började med sina Leyland- respektive Büssingbussar här hemma.

Men varför skulle konduktörerna ha haft en egen ingångsdörr till höger på karossen i färdriktningen? Han/hon satt ju på vänstra sidan därbak inne i bussen där mittgången började efter ingångsplattformen. Passagerarna leddes ju in mot konduktören med ledstänger som avspärrade den bakre plattformen från resten av bussen. Konduktören kunde väl därför gå på bak som alla andra?!

Den här senare bussdesignen kunde få den för oss skolungdomar mycket ekonomiskt fördelaktiga effekten att om det var särskilt mycket bussresenärer och det alltså blev trångt på plattformen så kunde man hoppa av vid sin destination innan man han hann fram till konduktören för att betala eller visa upp sin biljett.

Omoraliskt beteende - ja, kanske. Men hade man som skolungdom lite fickpengar var det lite av en sport att kunna planka på dessa innerstadsbussar i rusningstrafiken!


Kolla igen Arne, jag skrev att det var föraren som hade en egen ingångsdörr på höger sida. Dubbeldäckarna kunde ju föralldel med all rätt kommit att kallas "Höghus" men när de levererades var ju redan H15 sedan lång tid i trafik och kallades "Höghus". Den enda beteckningen jag hört på dubbeldäckarna var att de kallades för "Aphus".


Tack för korrigeringen! Det var slarvigt av mig. Jag var nog rejält trött igår kväll när jag läste ditt inlägg om förarens egen privata dörr. Men sådana här onödiga läsmissar händer när man har lite för bråttom på kvällskvisten! 😉


Att föraren hade egen ingångsdörr var kanske för att frontmotorn tog sådan plats att det var krångligt att ta sig in, å andra sidan så hade ju trådbussarna också egen ingång för föraren och de hade ju ingen stor motorhuv fram. Kanske vi ska se det som att det helt enkelt var så man byggde bussar på denna tid (40-talet). Man kan förstå vilken revolution det var i bussbyggandet när Metropolerna kom på 50-talet!

En kul detalj med "Höghusen" H15 var att vid den snedställda soffan t.v om förare och motorhuv så fanns det en skylt "Tidningsläsning förbjuden vid denna plats". Ja man kan ju förstå förarens problem om någon vecklade ut en fullstor DN från denna tid längst fram på soffan och förarens sikt åt vänster! Trådbussarna hade också denna anvisningsskylt.

Mr H

Helt OK! Jag är ofta också trött på kvällarna!

;-)
Mr H

Busskonduktörer i Stockholm. Därför kallades H15 "höghus"

av Leif B, Sunday, August 28, 2016, 21:06 (2794 dagar sedan) @ Mr H

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H

Busstyp H15 kallades "höghus" eftersom karossen var betydligt högre än äldre bussar, t ex den annars liknande H8.

Skälet till att de byggdes högre var att passagerare med skidor skulle kunna stå på bakre plattformen med skidorna bredvid sig. På äldre bussar (och spårvagnar) fanns skidställ utanpå på bakgaveln. Det var naturligtvis en riks för både förseningar och olyckor i stressad storstadstrafik, därför tillkom H15 - och trådbussarna F3 som hade samma höga kaross.

Busskonduktörer i Stockholm. Därför kallades H15 "höghus"

av Arne, Sunday, August 28, 2016, 21:34 (2794 dagar sedan) @ Leif B

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H


Busstyp H15 kallades "höghus" eftersom karossen var betydligt högre än äldre bussar, t ex den annars liknande H8.

Skälet till att de byggdes högre var att passagerare med skidor skulle kunna stå på bakre plattformen med skidorna bredvid sig. På äldre bussar (och spårvagnar) fanns skidställ utanpå på bakgaveln. Det var naturligtvis en riks för både förseningar och olyckor i stressad storstadstrafik, därför tillkom H15 - och trådbussarna F3 som hade samma höga kaross.

Intressanta bussfakta! Men byggdes verkligen dessa H15-bussar högre för att stockholmarna skulle kunna ta med sig skidorna på den bakre plattformen? Det skälet låter ytterst bisarrt i mina öron! Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon enda busspassagerare med skidor under exempelvis andra halvan av 50-talet. Jo. förresten så har jag nog själv haft skidor med några gånger på 50-talet när jag först reste till Slussen och där tog Saltsjöbanan för att resa till station Solsidan och den där näraliggande Saltsjöbadens skidbacke.

Men jag kan inte alls påminna mig om att det var särskilt många andra skidåkare med på innerstadsbussarna i Stockholm de här åren. De här 'höghusen' till bussar var säkert bra för de få som på vinterhalvåret tog med sig skidorna på bussresan. Men nog måste det funnits andra mer vägande skäl till den här karossdesignen?! Frågan är bara vad som fick Scania-Vabis och Hägglund att ta fram H15-bussen 1947? 😊

Busskonduktörer i Stockholm. Därför kallades H15 "höghus"

av Leif B, Monday, August 29, 2016, 22:53 (2793 dagar sedan) @ Arne

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H


Busstyp H15 kallades "höghus" eftersom karossen var betydligt högre än äldre bussar, t ex den annars liknande H8.

Skälet till att de byggdes högre var att passagerare med skidor skulle kunna stå på bakre plattformen med skidorna bredvid sig. På äldre bussar (och spårvagnar) fanns skidställ utanpå på bakgaveln. Det var naturligtvis en riks för både förseningar och olyckor i stressad storstadstrafik, därför tillkom H15 - och trådbussarna F3 som hade samma höga kaross.


Intressanta bussfakta! Men byggdes verkligen dessa H15-bussar högre för att stockholmarna skulle kunna ta med sig skidorna på den bakre plattformen? Det skälet låter ytterst bisarrt i mina öron! Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon enda busspassagerare med skidor under exempelvis andra halvan av 50-talet. Jo. förresten så har jag nog själv haft skidor med några gånger på 50-talet när jag först reste till Slussen och där tog Saltsjöbanan för att resa till station Solsidan och den där näraliggande Saltsjöbadens skidbacke.

Men jag kan inte alls påminna mig om att det var särskilt många andra skidåkare med på innerstadsbussarna i Stockholm de här åren. De här 'höghusen' till bussar var säkert bra för de få som på vinterhalvåret tog med sig skidorna på bussresan. Men nog måste det funnits andra mer vägande skäl till den här karossdesignen?! Frågan är bara vad som fick Scania-Vabis och Hägglund att ta fram H15-bussen 1947? 😊

Det är såna där svar som får mig att undra varför jag lägger tid på att leta fram fakta och länkar och skriva svar på dina frågor...

Den här gången har jag ingen primärkälla utan förklaringen är den som berättats för mig av äldre medlemmar i Spårvägssällskapet. Här är i alla fall bilder på skidställ på på en buss och på en spårvagn.

I varje fall kan jag svara på vad som fick Hägglunds och Scania-Vabis att ta fram H15-bussen. Stockholms Spårvägar beställde den! H15 var ett specialbygge för SS med en hel del speciallösningar för att passa den intensiva storstadstrafiken och SS underhållsprinciper, t ex lyftöglorna på taket för att kunna lyfta av hela korgen och revidera korg och underrede parallella på varsin "lina". Ett underhållskoncept som måste varit totalt främmande för de flesta bussbolag som var små vid den här tiden, men som passade en stor revisionsverkstad för spårvagnar.

Det skulle förvåna mig mycket om det inte skrevs en utförlig, detaljerad och stolt artikel om "vår nya stadsbuss" i "Spårväg och Buss". Vad jag förstår är du pensionär, du kanske har tid och möjlighet att leta fram artikeln och berätta för oss vad det står om anledningen till det höga taket där? Spårväg & Buss finns nog att läsa/låna t ex på Spårvägsmuseet eller något bibliotek.

Busskonduktörer i Stockholm. Därför kallades H15 "höghus"

av Överkörmästaren, Tuesday, August 30, 2016, 05:17 (2793 dagar sedan) @ Leif B

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H


Busstyp H15 kallades "höghus" eftersom karossen var betydligt högre än äldre bussar, t ex den annars liknande H8.

Skälet till att de byggdes högre var att passagerare med skidor skulle kunna stå på bakre plattformen med skidorna bredvid sig. På äldre bussar (och spårvagnar) fanns skidställ utanpå på bakgaveln. Det var naturligtvis en riks för både förseningar och olyckor i stressad storstadstrafik, därför tillkom H15 - och trådbussarna F3 som hade samma höga kaross.


Intressanta bussfakta! Men byggdes verkligen dessa H15-bussar högre för att stockholmarna skulle kunna ta med sig skidorna på den bakre plattformen? Det skälet låter ytterst bisarrt i mina öron! Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon enda busspassagerare med skidor under exempelvis andra halvan av 50-talet. Jo. förresten så har jag nog själv haft skidor med några gånger på 50-talet när jag först reste till Slussen och där tog Saltsjöbanan för att resa till station Solsidan och den där näraliggande Saltsjöbadens skidbacke.

Men jag kan inte alls påminna mig om att det var särskilt många andra skidåkare med på innerstadsbussarna i Stockholm de här åren. De här 'höghusen' till bussar var säkert bra för de få som på vinterhalvåret tog med sig skidorna på bussresan. Men nog måste det funnits andra mer vägande skäl till den här karossdesignen?! Frågan är bara vad som fick Scania-Vabis och Hägglund att ta fram H15-bussen 1947? 😊


Det är såna där svar som får mig att undra varför jag lägger tid på att leta fram fakta och länkar och skriva svar på dina frågor...

Den här gången har jag ingen primärkälla utan förklaringen är den som berättats för mig av äldre medlemmar i Spårvägssällskapet. Här är i alla fall bilder på skidställ på på en buss och på en spårvagn.

I varje fall kan jag svara på vad som fick Hägglunds och Scania-Vabis att ta fram H15-bussen. Stockholms Spårvägar beställde den! H15 var ett specialbygge för SS med en hel del speciallösningar för att passa den intensiva storstadstrafiken och SS underhållsprinciper, t ex lyftöglorna på taket för att kunna lyfta av hela korgen och revidera korg och underrede parallella på varsin "lina". Ett underhållskoncept som måste varit totalt främmande för de flesta bussbolag som var små vid den här tiden, men som passade en stor revisionsverkstad för spårvagnar.

Det skulle förvåna mig mycket om det inte skrevs en utförlig, detaljerad och stolt artikel om "vår nya stadsbuss" i "Spårväg och Buss". Vad jag förstår är du pensionär, du kanske har tid och möjlighet att leta fram artikeln och berätta för oss vad det står om anledningen till det höga taket där? Spårväg & Buss finns nog att läsa/låna t ex på Spårvägsmuseet eller något bibliotek.

Nej så kan man inte göra. De två sätt som finns att söka information är väl
- att reta upp andra internetanvändare med ändlösa frågor, i hopp om att de ska leta reda på informationen åt en, samt
- Wikipedia.

Busskonduktörer i Stockholm. Därför kallades H15 "höghus"

av Arne, Tuesday, August 30, 2016, 12:55 (2793 dagar sedan) @ Leif B

Höghusen och trådbussarna vara borta sedan 1964, undrar vilka bussar du menar


Förmodligen de Höghus som gick som extravagnar under sommaren 1967.Bl.a på linjerna 33, 56 och 111 har jag för mig.

Mr H


Menas med 'höghusen' de Leyland- respektive Büssing-dubbeldäckarbussar som gick bl.a på linje 54 respektive linje 62?


Nej, de svenska Scaniabussarna med rak åtta av årgång 1947-49 med konduktören bak. Föraren hade f.ö en egen ingångsdörr på höger sida. Karosserna var likadana som trådbussarnas.

Mr H


Busstyp H15 kallades "höghus" eftersom karossen var betydligt högre än äldre bussar, t ex den annars liknande H8.

Skälet till att de byggdes högre var att passagerare med skidor skulle kunna stå på bakre plattformen med skidorna bredvid sig. På äldre bussar (och spårvagnar) fanns skidställ utanpå på bakgaveln. Det var naturligtvis en riks för både förseningar och olyckor i stressad storstadstrafik, därför tillkom H15 - och trådbussarna F3 som hade samma höga kaross.


Intressanta bussfakta! Men byggdes verkligen dessa H15-bussar högre för att stockholmarna skulle kunna ta med sig skidorna på den bakre plattformen? Det skälet låter ytterst bisarrt i mina öron! Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon enda busspassagerare med skidor under exempelvis andra halvan av 50-talet. Jo. förresten så har jag nog själv haft skidor med några gånger på 50-talet när jag först reste till Slussen och där tog Saltsjöbanan för att resa till station Solsidan och den där näraliggande Saltsjöbadens skidbacke.

Men jag kan inte alls påminna mig om att det var särskilt många andra skidåkare med på innerstadsbussarna i Stockholm de här åren. De här 'höghusen' till bussar var säkert bra för de få som på vinterhalvåret tog med sig skidorna på bussresan. Men nog måste det funnits andra mer vägande skäl till den här karossdesignen?! Frågan är bara vad som fick Scania-Vabis och Hägglund att ta fram H15-bussen 1947? 😊


Det är såna där svar som får mig att undra varför jag lägger tid på att leta fram fakta och länkar och skriva svar på dina frågor...

Den här gången har jag ingen primärkälla utan förklaringen är den som berättats för mig av äldre medlemmar i Spårvägssällskapet. Här är i alla fall bilder på skidställ på på en buss och på en spårvagn.

I varje fall kan jag svara på vad som fick Hägglunds och Scania-Vabis att ta fram H15-bussen. Stockholms Spårvägar beställde den! H15 var ett specialbygge för SS med en hel del speciallösningar för att passa den intensiva storstadstrafiken och SS underhållsprinciper, t ex lyftöglorna på taket för att kunna lyfta av hela korgen och revidera korg och underrede parallella på varsin "lina". Ett underhållskoncept som måste varit totalt främmande för de flesta bussbolag som var små vid den här tiden, men som passade en stor revisionsverkstad för spårvagnar.

Det skulle förvåna mig mycket om det inte skrevs en utförlig, detaljerad och stolt artikel om "vår nya stadsbuss" i "Spårväg och Buss". Vad jag förstår är du pensionär, du kanske har tid och möjlighet att leta fram artikeln och berätta för oss vad det står om anledningen till det höga taket där? Spårväg & Buss finns nog att läsa/låna t ex på Spårvägsmuseet eller något bibliotek.

Tack Leif B för att du tar dig tid att svara på en gammal gubbes 'fåniga' frågor och också kommentera mina undringar! Och jag ber om ursäkt för att jag tordes fundera över orsaken till H15 'höghusens' takhöjd. Men jag trodde att det var ett givande och tagande i ett sånt här diskussionsforum så därav min följdundring om skälet som du angav.

Jag har som jag skrev inte något minne av att folk haft med sig skidor på innerstadsbussarna i Stockholm på andra halvan av 50-talet och början av 60-talet. Men jag kan ju minnas fel och som jag skrev hade jag ju själv med mig skidor på bussen till Slussen för vidare resa med Saltsjöbanan och Solsidans station (Saltsjöbadens skidbacke).

Jag kanske ska tillägga att jag självklart tror på det du skriver om orsaken till takhöjden. Men det är ändå lite förvånande att SS lade så stor vikt vid det här med skidorna. Kanske Stockholmarna var ett mer sportande folk när H15-bussarna togs fram?! 😊

PS. Tack för de intressanta bildlänkarna!

Busskonduktörer i Stockholm. Därför kallades H15 "höghus"

av 53 Wadsten, Tuesday, August 30, 2016, 14:59 (2792 dagar sedan) @ Arne

jag tog skidor på mustang från hakberget till erikdahlbergsgatan då jag frös förskräckligt efter en skidåkning på gärdet, inga problem, betalade 80 öre till konduktrisen för två hållplatser. brosan och farsan skidade hem.

Busskonduktörer i Stockholm

av Stefan Isaksson, Sunday, August 28, 2016, 20:45 (2794 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kan tillfogas att några av de tidigaste Capitolerna var utrustade för konduktörsdrift. Om jag kommer ihåg rätt så var skillnaden mellan H21 och H22 just om bussen hade konduktörssäte.

Dessa bussar kunde köras både enmans och med konduktör, instigning var i båda fallen fram. Om jag förstått rätt var trafikupplägget att de hade konduktör under högtrafik och fortsatte enmans i lågtrafik. När detta upphörde vet jag inte, men ingen av dessa bussar byggdes om till högertrafik.

SI

Busskonduktörer i Stockholm

av 53 Wadsten, Monday, August 29, 2016, 05:00 (2794 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

MSS hade däremot tvåmansbetjänade bussar fram till högertrafikomläggningen 1967, i fronten på bussarna fanns en fällbar skylt där det stod "EN" vilket betydde enmansbetjänad.

Busskonduktörer i Stockholm - bussminnen från Kungsholmens horisont

av Arne, Saturday, August 27, 2016, 14:16 (2795 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det var väl bara trådbussarna som hade kvar konduktörer till 1964, dvs så länge de fanns. Motorbussarna hade nog redan på 50-talet tagit bort konduktörerna så att föraren även skötte biljetterna. De trådbussar som gick längst var de som levererades först, dvs 1941 och framåt. Jämngamla motorbussar hade också konduktörer, men de var borta före trådbussarna.
Senare trådbussar blev mer kortlivade, framförallt de italienska.
Hur var det med busskonduktörer på förortsbussarna (SJ mfl) före 1967?

Men på spårvagnarna fanns konduktörerna kvar ända fram tills i år även om inte alla linjer hade det. Jag har för mig att linje 12 hade automater medan Lidingöbanan hade konduktörer då den var koncessionerad som järnväg då. Sedan blev den spårväg (igen) och konduktörerna kunde tas bort. Tvärbanan (22) hade konduktörer tills i sommar.

Intressanta uppgifter. Men när togs de gamla innerstadsbussarna med påstigning längst bak (där konduktörerna satt) egentligen bort och ersattes av de moderna Capitolvagnarna? Jag vill minnas att man kunde åka långt in på andra halvan av 50-talet med de gamla innerstadsbussarna på bl.a. den långa linje 56 från Kristinebergs T-banestation till Värtavägen/Furusundsgatan på Gärdet. 🚌

Busskonduktörer i Stockholm - bussminnen från Kungsholmens horisont

av Mr H, Saturday, August 27, 2016, 17:00 (2795 dagar sedan) @ Arne

Det var väl bara trådbussarna som hade kvar konduktörer till 1964, dvs så länge de fanns. Motorbussarna hade nog redan på 50-talet tagit bort konduktörerna så att föraren även skötte biljetterna. De trådbussar som gick längst var de som levererades först, dvs 1941 och framåt. Jämngamla motorbussar hade också konduktörer, men de var borta före trådbussarna.
Senare trådbussar blev mer kortlivade, framförallt de italienska.
Hur var det med busskonduktörer på förortsbussarna (SJ mfl) före 1967?

Men på spårvagnarna fanns konduktörerna kvar ända fram tills i år även om inte alla linjer hade det. Jag har för mig att linje 12 hade automater medan Lidingöbanan hade konduktörer då den var koncessionerad som järnväg då. Sedan blev den spårväg (igen) och konduktörerna kunde tas bort. Tvärbanan (22) hade konduktörer tills i sommar.


Intressanta uppgifter. Men när togs de gamla innerstadsbussarna med påstigning längst bak (där konduktörerna satt) egentligen bort och ersattes av de moderna Capitolvagnarna? Jag vill minnas att man kunde åka långt in på andra halvan av 50-talet med de gamla innerstadsbussarna på bl.a. den långa linje 56 från Kristinebergs T-banestation till Värtavägen/Furusundsgatan på Gärdet. 🚌

De sista tvåmans dieselbussarna litt H15 i ordinarie trafik gick på linje 30 till april 1964 (och sedan extrainsatserna sommaren 1967). Sista tvåmans trådbussarna litt F3 (tillverkade i slutet av 40-talet) slutade gå på linje 41 augusti 1964.

Mr H

Busskonduktörer i Örebro

av Kjell Aghult, Saturday, August 27, 2016, 17:51 (2795 dagar sedan) @ Mr H

Konduktörer fanns på senare år på tre av de sju linjerna. Och bara under
vintertidtabellen, oktober-april. Genomgångsjobb, inte minst p g a de obekväma arbetstiderna: M-F ca kl 7-9, 11-14 och 16-19 (Än hade Örebro´lunchrusning´). L-S tjänstgjorde deltidsanställda några timmar. Sådana fanns också sommartid: Stationära biljettörer i Folkparkstrafiken O, L, S. Tjänsten natt L-S slutade ca kl 1.00, annars före midnatt.

Använda vagntyper mot slutet var Scania BF 715-735 och CF 65-66. En gammal
B 52 från sent 40-tal (enbemannad) brukade förstärka morgontrafiken på "min" linje. Normalt körd av garagevakten "Krusse" (likhet fanns), klädd i blåställ. Bland konduktörerna märktes genom åren en snygg tjej och trogne pensionären Holger Lundholm (T o m observerad i länstidningen).

Busskonduktörer i Stockholm - bussminnen från Kungsholmens horisont

av Överkörmästaren, Sunday, August 28, 2016, 13:32 (2794 dagar sedan) @ Mr H

De sista tvåmans dieselbussarna litt H15 i ordinarie trafik gick på linje 30 till april 1964 (och sedan extrainsatserna sommaren 1967).

Hur många var egentligen de där extrainsatserna? Har hört siffran "tre" i sammanhanget, men om det i så fall var tre bussar vid ett tillfälle, en buss vid tre tillfällen eller tre bussar hela sommaren vet jag inte.

Busskonduktörer i Stockholm - bussminnen från Kungsholmens horisont

av 53 Wadsten, Sunday, August 28, 2016, 14:17 (2794 dagar sedan) @ Överkörmästaren

56-an var en enmansbetjänad capitolbuss.

Konduktörer i Stockholm. SSLidJ

av Överkörmästaren, Saturday, August 27, 2016, 19:48 (2795 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Men på spårvagnarna fanns konduktörerna kvar ända fram tills i år även om inte alla linjer hade det. Jag har för mig att linje 12 hade automater medan Lidingöbanan hade konduktörer då den var koncessionerad som järnväg då. Sedan blev den spårväg (igen) och konduktörerna kunde tas bort.

Nu blev det ju lite fel, jag hoppas att du har mer rätt om busskonduktörerna! :-D

Lidingöbanans omklassning till spårväg påverkade inte konduktörerna, de finns kvar fortfarande.

Däremot gjordes ju en ombyggnad av vagnarna på 80-talet, varvid tågen ur säkerhetssynpunkt blev enmansbetjänade. I stället för en konduktör per vagn blev det nu en konduktör per tåg, men det kunde även förekomma att tågen framfördes utan konduktör. I rusningstid M-F saknade tågen som regel konduktör på sträckan Parkvägen-Gåshaga. Men detta var på den tiden banan fortfarande var järnväg (före 2009).

Längre tillbaka fanns ju den s k rastavagnen, som enligt uppgift ska ha gått utan konduktör; föraren fick manövrera dörrarna.

På de gamla trävagnarnas tid ska det också i någon utsträckning ha förekommit "riktig" enmansbetjäning med förare som sålde biljetter.

Konduktörer i Stockholm. SSLidJ

av Donkeyman, Saturday, August 27, 2016, 20:04 (2795 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ett annat bolag som hade kvar konduktörer långt in i "modern tid" var Vaxholms Trafik. Kondisen behövdes självfallet för den omfattande frakt som bolaget hade men också för vanlig biljettförsäljning. Jag minns när en ordinarie tur från Jarlaplan och utåt kunde bestå av tre eller fyra vagnar. Då becknade kondisen första vagnen och hoppade av vid Albano. Så kom nästa vagn och därefter becknade man den vagnen samt hoppade av vid Stocksund varefter nästa vagn inväntades .... och så vidare.

Allt detta, dvs både frakt och konduktörer upphörde när jätten "Gluff- Gluff" dvs SL uppslukade Vaxholms Trafik.

Konduktörer i Stockholm. SSLidJ

av Harald, Monday, August 29, 2016, 15:55 (2793 dagar sedan) @ Donkeyman

Busskonduktörerna vid SS på 50- och 60-talen var inga biljettpojkar. De hade samma anställningsform och lön som spårvagnskonduktörerna och kunde vara gott vuxna män och kvinnor. På 30-talet och tidigare däremot var det unga pojkar (med låg lön). Jag vet inte riktigt när ändringen skedde.

Den stad som hade busskonduktörerna kvar längst var väl Uppsala. Där var det pojkar i åldern 16-21 som var konduktörer. Lönen var beroende på ålder och en 16-åring hade ungefär hälften av vad en nyanställd förare hade. Sedan steg den varje år fram till 20. Därefter räknades det med att man blev förare om man var kvar. År 1961 började man anställa kvinnliga konduktörer och då kom det en del äldre kvinnor.

En annan järnväg som hade biljettpojkar på rälsbussarna var Lödöse-Lilla Edets järnväg.

Busskonduktörer i Uppsala

av Kjell Aghult, Monday, August 29, 2016, 17:53 (2793 dagar sedan) @ Harald

Den stad som hade busskonduktörerna kvar längst var väl Uppsala....

Jag har så noterat - rätta mig om det är fel. På linje 6 (Eriksberg), till 1970.
Ungefär lika länge lär Uppsala Stads Trafik AB ha gått företagsekonomiskt runt.
Liksom Örebro Stads Trafik AB och Stadsbussar i Borås AB. Dessa tre de sista
sådana stadstrafikföretagen i landet. Även detta behöver bekräftas.

Busskonduktörer i Uppsala

av Silo, Monday, August 29, 2016, 19:46 (2793 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Eskilstuna omnibustrafik och Uddevalla Omnibuss körde på enbart biljettintäkter till 1975.

Busskonduktörer i Uppsala

av Kjell Aghult, Tuesday, August 30, 2016, 06:03 (2793 dagar sedan) @ Silo

Eskilstuna omnibustrafik och Uddevalla Omnibuss körde på enbart biljettintäkter till 1975.

Tack för rättelsen! Uppgiften om Örebro kom från länstidningen Nerikes Allehanda (NA).