Mer om snabbvagnarna (Järnvägspersonal)
Deras biljettpojkar bör inte glömmas. Länge gick ju vagnarna
ensamma men hade korta stationsuppehåll. Hjälp med biljettgranskning och bagage påskyndade resandeutbytet.
Biljettpojkarna var järnvägens motsvarighet till busskonduktörerna. Normalt
15-18 år gamla. Från 18 fick man ha nattjänst och utbildades då normalt till
stationskarl (växlare). Vid SJ gavs kontorsvakts avlöning, vid privatbanorna okänd summa. Där kallades de ibland rälsbussbiträden.
Kända privatbanor med biljettpojkar är HNJ, HBJ, GJ, TÖJ och NVHJ. Det finns nog fler.
Sysslan försvann slutligt 1960. Dåvarande Järnvägsmannaförbundet hade påyrkat att enbart ordinär konduktörspersonal fick användas. De flesta biljettpojkarna
sades upp och förarna i många berörda tåg fick reda sig själva. Uppsagd blev
den ende i Örebro, "Carl-Olof". Han åkte på morgonen Örebro-Prästköp o å (Tågmöte) och på eftermiddagen Örebro-Pålsboda o å (Också tågmöte). Överskottstid hjälpte han till i resgodset på Örebro S. "Branschvan" blev han
konduktör vid Örebro stadstrafik. Både där och i Stockholm indrogs busskonduktörerna 1964.
Tidigare har nämnts att snabbvagnarna inte kunde multipelkopplas. I 1953 års
graf finns också dubbleringståg inritade - en "möteskedja" före eller efter
ordinarie tåg (Bevakningssträckorna var på den tiden korta). Hur ofta de kördes
är okänt.
I 1951 års lönestat redovisas de då nio ordinarie rälsbussförarna i Halmstad.
Som ende av dem har T M Hagström (f 1899) extratiteln "Snabbvagnsförare". Skälet okänt.