Det var krut i BR 012! (Järnväg allmänt)

av Johnny, Saturday, August 27, 2016, 17:16 (2789 dagar sedan)

För några veckor sedan visade jag en länk till en film om BR 012 i trafiken mellan Altona och Westerland (Sylt). Nu hittade jag en tråd på DSO som visade bilder på sista gången 012 drog Nordpilen, Frederikshavn Havn-Altona, bilderna visar tåget på Rendsburger Hochbrücke. Länk till DSO. Det lär dessutom ha varit det sista ordinarie ångtåget på Redsburger Hochbrücke.

En uppgift i tråden på DSO är att när 012 ersattes av 2 x 218 i tågen till Westerland så fick man öka gångtiden med 30 min. Det var således krut i BR 012! Bränslekonomin däremot var nog sådär jämfört med 218.

Det var krut i BR 012

av BD, Sunday, August 28, 2016, 13:56 (2788 dagar sedan) @ Johnny

En uppgift i tråden på DSO är att när 012 ersattes av 2 x 218 i tågen till Westerland så fick man öka gångtiden med 30 min. Det var således krut i BR 012! Bränslekonomin däremot var nog sådär jämfört med 218.

Återupplivade tråden i DSO och fick beskedet att det var med ett 218-lok som det behövdes 30 min extra tid. Med två 218-lok kunde man återgå till den tidigare tidtabellen.

"das war nur auf eine Lok bezogen. Damals wurden praktisch keine Doppeltraktionen der BR 218 auf der Marschbahn gefahren. Das kam erst später, als man die genügend Loks hatte und die Fahrzeiten wieder verkürzt wurden."

Det var krut i BR 012

av A.Svenson, Sunday, August 28, 2016, 15:35 (2788 dagar sedan) @ BD

Hej!

Förstår jag rätt att "Nordpfeil" gick med DB ånglok hela vägen från Fredrikshavn?

Osäker på om det skall vara Das, Die eller Der framför Nordpfeil.

MVH!
Anders S

Det var krut i BR 012

av Johnny, Sunday, August 28, 2016, 15:58 (2788 dagar sedan) @ A.Svenson

Nej det gick med danska lok mellan Frederikshavn och Flensburg. På 60-talet hände det att de danska loken gick ända till Altona. På 50-talet användes E lok, senare dubbla MO innan MY tog över. I början av 70-talet blev det MZ. Lok byttes på Aarhus H som är en säckstation.

Det var krut i BR 012

av BD, Sunday, August 28, 2016, 15:59 (2788 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!

Förstår jag rätt att "Nordpfeil" gick med DB ånglok hela vägen från Fredrikshavn?

Osäker på om det skall vara Das, Die eller Der framför Nordpfeil.

MVH!
Anders S

Antagligen byte till My i Flensborg,, troligast, eller Padborg.

När man talar används "de" så man bekymrar sig inte om sådant. Däremot när man skriver avslöjar man sin okunnighet men det brukar inte bekymra någon tysk.

Det var krut i BR 012

av jhje, Sunday, August 28, 2016, 16:09 (2788 dagar sedan) @ BD

Jag reste med Nordpilen 1952. Det drogs då av 2 Elok. I Fredericia kopplades ett antal vagnar som gick till Hamburg. Våra lok drog till färjan och på andra sidan var det nya lok men här jag liter säker på om det var två dragare. Vi stoppade i Roskilde.

Det var krut i BR 012

av Johnny, Sunday, August 28, 2016, 17:40 (2788 dagar sedan) @ jhje

Jag reste med Nordpilen 1952. Det drogs då av 2 Elok. I Fredericia kopplades ett antal vagnar som gick till Hamburg. Våra lok drog till färjan och på andra sidan var det nya lok men här jag liter säker på om det var två dragare. Vi stoppade i Roskilde.


Det var nog Nord Express, Paris-Köpenhamn du åkte med. Nordpilen/Nordpfeil gick Frederikshavn-HH Altona.

Det var krut i BR 012

av jhje, Sunday, August 28, 2016, 18:51 (2788 dagar sedan) @ Johnny

Det var Nordpilen som sagt.
Nordpilen var nedbackat till båten som kom från Göteborg kl 1100. Var i Fredrikshamns gamla station, Kördes(drogs) av 2 E lokDet var säkert så att tåget delades Fredericia och sista delen forsatte mot Hamburg Altona

Det var krut i BR 012

av Johnny, Sunday, August 28, 2016, 19:55 (2788 dagar sedan) @ jhje

Aha! Jag missuppfattade och trodde du kom söderifrån.

Det var krut i BR 012

av jhje, Sunday, August 28, 2016, 20:27 (2788 dagar sedan) @ Johnny

Detta var 1952 och fortfarande retar det mig att jag blev lurad av de n danske glassförsäljaren. Danske kronan var inte så mycket värds han lurade mig och fick sig någon extra krona, svensk sådan

Det var krut i BR 012

av Lennart Petersen, Sunday, August 28, 2016, 20:56 (2788 dagar sedan) @ jhje

Detta var 1952 och fortfarande retar det mig att jag blev lurad av de n danske glassförsäljaren. Danske kronan var inte så mycket värds han lurade mig och fick sig någon extra krona, svensk sådan

Praxis i Danmark var förr att svenska pengar accepterades vid små transaktioner men då till kursen 1:1 så gräm dig inte över glassäljaren.
Annars fick man växla in till DKK och det kändes alltid bra på något sätt när man fick 130 DKK eller så för en dansk hundring. I dag är det tvärtom.

Det var krut i BR 012. Der Nordpfeil

av Per Ljungberg, Sunday, August 28, 2016, 16:50 (2788 dagar sedan) @ BD

Eftersom "pilen" heter "der Pfeil" bör tåget heta "der Nordpfeil" på tyska.
Jag kan även bekräfta att det gick 2st Mo som dragkraft i det tåg som drog vårt tåg i Danmark ända till Hamburg Hbf i samband med en skolresa på våren 1963.
PLj

Det var krut i BR 012. Der Nordpfeil

av Johnny, Sunday, August 28, 2016, 17:39 (2788 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Eftersom "pilen" heter "der Pfeil" bör tåget heta "der Nordpfeil" på tyska.
Jag kan även bekräfta att det gick 2st Mo som dragkraft i det tåg som drog vårt tåg i Danmark ända till Hamburg Hbf i samband med en skolresa på våren 1963.
PLj

Intressant att tåget gick ända till HH Hbf, jag hade för mig att det bara gick till Altona.

Det var krut i BR 012. Der Nordpfeil

av jhje, Sunday, August 28, 2016, 19:20 (2788 dagar sedan) @ Johnny

Nordpilen gick till Hamburg Altona

Det var krut i BR 012. Der Nordpfeil

av Lennart Petersen, Sunday, August 28, 2016, 21:26 (2788 dagar sedan) @ jhje

Nordpilen gick till Hamburg Altona

Den har gått både till Altona och Hamburg H,
Förbindelsen har en lång och brokig historia som beskrivs bl.a annat i boken "Internationale tog via Jylland". Kom i mitten på 30-talet och har körts med Lyntog, Mo-vagnar, E-lok och My. I en del tidtabeller har det rentav varit tågbyte men ändå räknats som en genomgående förbindelse.

Det var krut i BR 012

av Johnny, Sunday, August 28, 2016, 17:41 (2788 dagar sedan) @ BD

Du har rätt.