Svartåbanan, nära slutet (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Sunday, August 28, 2016, 19:22 (2791 dagar sedan)

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/1985-05-30_zpsbdwamdtx.jpg[/IMG]

I samband med att jag för första och enda gången åkte Svartåbanan tog jag den här bilden. Det var torsdagen den 30 maj 1985, då banan bara hade en eller ett par veckor kvar att leva (sedan blev visst nedläggningen något fördröjd men i alla fall).

Väster om Fjugesta gick det vardagar bara ett tågpar och på lördag-söndag inga tåg på banan över huvud taget. För fullständighetens skull ska nämnas att det även gick ett kvällståg på fredagar från Örebro till Svartå och åter tidigt på måndag morgon. Så det var inte lätt att få till en resa från Svartå när dagens enda tåg avgick 6.43. I andra riktningen gick tåget 16.05 från Örebro och tågsättet bör ha övernattat i Svartå eller gått som tjänstetåg till och från Kristinehamn.

Så det fick bli en tidig uppstigning och avfärd hemifrån vid 4-tiden. Tåg 3062 från Svartå bestod av X16 972+981 med ca 12 passagerare. Under färden på ett utmärkt bra spår gjordes förstås ett antal uppehåll, endast påstigande noterades. I Fjugesta, som jag tror var den enda bevakade stationen, tillkopplades X16 975+967 under ett treminuters uppehåll. De hade tydligen utgjort dagens första tåg dit från Örebro. Dess förare fick nu åka pass och gjorde biljettkontroll då vi nalkades Örebro. Det var både skolungdomar och vuxna ombord och det var lugnt och fint och en god stämning. I Örebro S steg ca 45 personer av och vid Örebro C ca 55, så det var ett väl besatt tåg.

Efter en timme gick X16 967+975 som tåg 3063 tillbaka, men endast till Fjugesta. Biljettkontroll gjordes vid Örebro S. I Latorpsbruk steg ett 20-tal ungdomar av och i övrigt var det bara enstaka avstigande. Tyvärr noterade jag inte antalet resande till slutstationen.

Då motorvagnarna vände åter mot Örebro som tåg 3064 tog jag bilden då de passerade övergången vid Brånsta två km från Fjugesta.

Svartåbanan, nära slutet

av jhje, Sunday, August 28, 2016, 19:29 (2791 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det var en trevlig sträcka. Har rest den några gånger Undrar: Gick det inte snabbtåg här? Nattåg har jag åkt då Oslotåget(natt) gick norr om Mälaren

Svartåbanan, nära slutet

av Mattias Jansson, Sunday, August 28, 2016, 21:49 (2791 dagar sedan) @ jhje

Det var en trevlig sträcka. Har rest den några gånger Undrar: Gick det inte snabbtåg här? Nattåg har jag åkt då Oslotåget(natt) gick norr om Mälaren

Värmlänningen gick den vägen från början när expresstågen startade 1948; fortsatte åtminstone in på 1960-talet, men någon annan kan säkert ange exakt slutdatum.

Enligt arkeologfoldern

av Rasmus Axelsson, Sunday, August 28, 2016, 22:00 (2791 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det var en trevlig sträcka. Har rest den några gånger Undrar: Gick det inte snabbtåg här? Nattåg har jag åkt då Oslotåget(natt) gick norr om Mälaren


Värmlänningen gick den vägen från början när expresstågen startade 1948; fortsatte åtminstone in på 1960-talet, men någon annan kan säkert ange exakt slutdatum.

Värmlänningen (X5) 1949-1962
Mälardalen (X9) 1962-1968
Nattågen till/från Oslo 1968-1972

Svartåbanan, nära slutet

av Mattias Jansson, Sunday, August 28, 2016, 21:47 (2791 dagar sedan) @ Jöran Johansson

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/1985-05-30_zpsbdwamdtx.jpg[/IMG]
I andra riktningen gick tåget 16.05 från Örebro och tågsättet bör ha övernattat i Svartå eller gått som tjänstetåg till och från Kristinehamn.

Så var det i alla fall när jag åkte banan sensommaren 1984; jag fick åka med till Kristinehamn då föraren var av den snällare sorten.
Så det lär nog ha varit samma även de sista åtta-nio månaderna innan trafiken lades ned.

Örebro mo slutet?

av Rasmus Axelsson, Sunday, August 28, 2016, 22:04 (2791 dagar sedan) @ Mattias Jansson

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/1985-05-30_zpsbdwamdtx.jpg[/IMG]
I andra riktningen gick tåget 16.05 från Örebro och tågsättet bör ha övernattat i Svartå eller gått som tjänstetåg till och från Kristinehamn.


Så var det i alla fall när jag åkte banan sensommaren 1984; jag fick åka med till Kristinehamn då föraren var av den snällare sorten.
Så det lär nog ha varit samma även de sista åtta-nio månaderna innan trafiken lades ned.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att efter tidtabellsskiftet och fram till nedläggningen så stod motorvagnarna kvar i Örebro och gick inte till/från Kristinehamn. Kan någon med tidtabellen tillgänglig eller annan källa kolla saken?

Örebro mo slutet?

av 53 Wadsten, Monday, August 29, 2016, 04:42 (2790 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Snäll förare!, det beror på hur man är själv, vi är alla snälla inom lokförarkåren.

Örebro mo slutet?

av Micael Lindgren, Monday, August 29, 2016, 09:05 (2790 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Men vissa lokförare kunde släppa av resenärer mitt på linjen och på stationer som var nedlagda, det var trevligt.

Örebro mo slutet?

av 53 Wadsten, Monday, August 29, 2016, 10:09 (2790 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Jag släppte av folk vid vägövergången Vredalund söder om Frösunda station, samt lokförarkollegor söder om Rimbo. Så gjorde de flesta lokförarna på RB,

Örebro mo slutet?

av Fryksdalingen, Monday, August 29, 2016, 10:10 (2790 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I andra riktningen gick tåget 16.05 från Örebro och tågsättet bör ha övernattat i Svartå eller gått som tjänstetåg till och från Kristinehamn


Så var det i alla fall när jag åkte banan sensommaren 1984; jag fick åka med till Kristinehamn då föraren var av den snällare sorten.
Så det lär nog ha varit samma även de sista åtta-nio månaderna innan trafiken lades ned.


Jag har för mig att jag har läst någonstans att efter tidtabellsskiftet och fram till nedläggningen så stod motorvagnarna kvar i Örebro och gick inte till/från Kristinehamn. Kan någon med tidtabellen tillgänglig eller annan källa kolla saken?

Du har så rätt. Från tidtabellsskiftet 850602 fram till nedläggningen 850628 gick tjänstetåget 24003 på morgonen från Örebro till Svartå och vände där till 3062.

Örebro mo slutet?

av yngve nilsson, Monday, August 29, 2016, 11:12 (2790 dagar sedan) @ Fryksdalingen

Det gick tjänstetåg morgon och kväll mellan Kristinehamn och Svartå och även jag har lyckats få åka med ett sådant. Men det var tydligen känsligt jag måste följa med tåget till lokstationen i Kristinehamn för vissa tågklarerare där gillade inte att man åkte med dessa tåg. Jag försökte vid ett annat tillfälle åka i motsatt riktning och träffade en tågklarerare som tydligen inte gillade att man åkte med dessa tåg vilket mycket bestämt påpekade, det hjälpte inte att6 jag hade biljett till Örebro, jag fick inte4 åka med det ändå.

Örebro mo slutet?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, August 30, 2016, 05:07 (2789 dagar sedan) @ yngve nilsson

Det gick tjänstetåg morgon och kväll mellan Kristinehamn och Svartå och även jag har lyckats få åka med ett sådant. Men det var tydligen känsligt jag måste följa med tåget till lokstationen i Kristinehamn för vissa tågklarerare där gillade inte att man åkte med dessa tåg. Jag försökte vid ett annat tillfälle åka i motsatt riktning och träffade en tågklarerare som tydligen inte gillade att man åkte med dessa tåg vilket mycket bestämt påpekade, det hjälpte inte att6 jag hade biljett till Örebro, jag fick inte4 åka med det ändå.

Ska man vara krass var det ju ett tjänstetåg och då skulle/ska inte resenärer följa med oavsett om de hade/har biljett eller inte. Sen kan man ju fundera varför inte SJ valde att kalla dessa tåg för resandetåg...

Örebro mo slutet?

av Rasmus Axelsson, Monday, August 29, 2016, 11:45 (2790 dagar sedan) @ Fryksdalingen

Jag har för mig att jag har läst någonstans att efter tidtabellsskiftet och fram till nedläggningen så stod motorvagnarna kvar i Örebro och gick inte till/från Kristinehamn. Kan någon med tidtabellen tillgänglig eller annan källa kolla saken?


Du har så rätt. Från tidtabellsskiftet 850602 fram till nedläggningen 850628 gick tjänstetåget 24003 på morgonen från Örebro till Svartå och vände där till 3062.

Så var det ja! Tågnumren låter bekanta från någon säkerhetsplan för Fjugesta station eller nåt sånt. Tack för påminnelsen!

Svartåbanan, nära slutet

av /jes, Monday, August 29, 2016, 12:23 (2790 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Vid infarten till Fjugesta från Svartå fick vi vänta...

[img]http://i1291.photobucket.com/albums/b541/se000jasw/Fjugesta_1_zpsnvcdbltn.jpg[/img]

... på att tågdelningen av ankommande tåg från Örebro skulle bli klar. De två första vagnarna från Örebro fortsatte mot Svartå. De andra två kopplades ihop med vagnarna från Svartå och blev tåg mot Örebro.

[img]http://i1291.photobucket.com/albums/b541/se000jasw/Fjugesta_2_zps5ebaqp4e.jpg[/img]

[img]http://i1291.photobucket.com/albums/b541/se000jasw/Fjugesta_zpslpxun0kn.jpg[/img]

I Örebro såg det sedan ut så här. Bilderna från maj 1985.

[img]http://i1291.photobucket.com/albums/b541/se000jasw/X16_zps3rwb5eih.jpg[/img]

Svartåbanan...När kom X16/X17 till banan?

av K Lemming, Monday, August 29, 2016, 23:28 (2790 dagar sedan) @ /jes

Tack till både dig och Jöran för bilder från Svartåbanan. Även denna bana är en sådan som inte sett mycket bilder ifrån. Åkte bara där när det var Hg med B6 vagnar, när övergick man till X16/X17?

Svartåbanan...När kom X16/X17 till banan?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, August 30, 2016, 05:05 (2789 dagar sedan) @ K Lemming

Tack till både dig och Jöran för bilder från Svartåbanan. Även denna bana är en sådan som inte sett mycket bilder ifrån. Åkte bara där när det var Hg med B6 vagnar, när övergick man till X16/X17?

Den 28 maj 1978 om jag inte minns fel. Fler bilder [link=http://www.svartabanan.se/]finns här[/link].

Svartåbanan...När kom X16/X17 till banan?

av K Lemming, Tuesday, August 30, 2016, 22:56 (2789 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tack till både dig och Jöran för bilder från Svartåbanan. Även denna bana är en sådan som inte sett mycket bilder ifrån. Åkte bara där när det var Hg med B6 vagnar, när övergick man till X16/X17?


Den 28 maj 1978 om jag inte minns fel. Fler bilder [link=http://www.svartabanan.se/]finns här[/link].

Så pass tidigt, hade för mig vi åkte B6 efter Hg senare än så, men tiden går fort. Kan man satt in Hg + B6 enstaka tillfällen efter 1978? Har inget minne av att ha åkt X16/X17 där.