NBVJ/Nora marknad...vi fixade det... (Järnväg allmänt)

av Per-Åke Lampemo, Monday, August 29, 2016, 09:51 (2787 dagar sedan)

Vilken ånglokshelg!
Nu har jag och ett gäng medlemmar från Västergötlands Ånglokssällskap medverkat vid NBVJ och Nora marknad. Lördagen var mycket intensiv...med otroligt många resenärer...det gamla intäktsrekordet för lördagstrafiken vid NBVJ rök all världens väg...

Vi bemannade ångloket SJ B 1267 hela helgen...och vi hade klart kul hela gänget.
Samarbetet mellan NBVJ och Västergötlands Ånglokssällskap gav mersmak.

Men det dök tyvärr också upp personalproblem...med kort varsel och nära inpå evenemanget hörde ett antal personer som skulle haft ånglokstjänst...och meddelade att de inte kunde medverka...i något fall uteblev anmäld tjänstgörande lokpersonal helt utan att varsko. Lördagskvällen fick ytterligare en VÅS-medlem ge sig av hastigt p.g.a privata orsaker.

Ja detta är väl baksidan av den ideella verksamheten...att det många gånger kan vara svårt att i förtid planera bland annat personalåtgången när det kommer till den lite mer krävande ånglokstjänstgöringen. Saker och ting kan ändras fort...från en god personal tillgång till en mindre god på några timmar.

Självklart ställde detta till problem...för VÅS/NBVJ hade ordnat med både mat och logi på vandrarhemmet i Nora för de som anmält sig för tjänst...och turlistan för loktjänsten fick givitvis också ändras...för Västergötlands Ånglokssällskap hade åtagit sig att bemanna vårt ånglok denna helgen...och det löftet ville vi absolut hålla...och vi som ställde upp fick lite mindre av raster och ganska långa tjänstgöringspass...men vi löste detta...vilket var huvudsaken.

Till detta fick jag själv näst intill en hel söndag av tjänst som eldare på SJ B 1267...ja, ja så kan det gå...idag har jag träningsvärk kan jag säga...

Men allt gick bra och vi som ändå var på plats hade en bra och trevlig helg...och det viktigaste...vi genomförde vårt åtagande mot Nora Bergslags veteranjärnväg.

Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap

NBVJ/Nora marknad...vi fixade det...

av thn, Monday, August 29, 2016, 14:57 (2787 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Vi vill från NBVJ framföra ett stort [b]TACK[/b] till VÅS som hjälpte till under Noramarken!

Per-Åke blev överraskad över omfattningen av vår trafik och hur mycket resenärer vi hade (mer än 1000 personer under två dagar), det sa han till mig flera gånger under helgen. Så vill man vara med och köra verklig trafik med två ånglok, ett diesellok och flera rälsbussar så ska man komma till oss i Nora under Noramarken.

/Thomas
Marknadschef NBVJ

NBVJ/Nora marknad...vi fixade det...

av Per-Åke Lampemo, Monday, August 29, 2016, 19:00 (2787 dagar sedan) @ thn

Vi vill från NBVJ framföra ett stort [b]TACK[/b] till VÅS som hjälpte till under Noramarken!

Per-Åke blev överraskad över omfattningen av vår trafik och hur mycket resenärer vi hade (mer än 1000 personer under två dagar), det sa han till mig flera gånger under helgen. Så vill man vara med och köra verklig trafik med två ånglok, ett diesellok och flera rälsbussar så ska man komma till oss i Nora under Noramarken.

/Thomas
Marknadschef NBVJ

Vilken succé!
Ja man blev lite förvånad när man inkom till Järle med första ångtåget på lördag morgon...cirka 250-300 st resenärer stod vid den gamla stationen och trängdes...

Det kändes jättebra att inom Västergötlands Ånglokssällskap rent praktiskt/handgripligt kunde bidraga till lördagens intäktsrekord vid NBVJ.

Man kunde ju konstatera att denna folkfest/Nora marknad denna helgen gjorde järnvägen till var den en gång var...vanligt folk från olika håll parkerade sina bilar vid de olika stationerna och hållplatserna och tog tåget i till Nora.

Till sist! Ett stort och varmt Tack till ovan nämnda förening för er gästfrihet och goda bemötande mot oss i VÅS.

Per-Åke Lampemo Västergötlands Ånglokssällskap

NBVJ/Nora marknad...vi fixade det...

av Pelle i Västerås, Monday, August 29, 2016, 20:34 (2787 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Och det var nästan slut på ståplatser i tåget ;)

NBVJ/Nora marknad...vi fixade det...

av Ulf Josén, Monday, August 29, 2016, 22:13 (2787 dagar sedan) @ thn

Vi vill från NBVJ framföra ett stort [b]TACK[/b] till VÅS som hjälpte till under Noramarken!

Per-Åke blev överraskad över omfattningen av vår trafik och hur mycket resenärer vi hade (mer än 1000 personer under två dagar), det sa han till mig flera gånger under helgen. Så vill man vara med och köra verklig trafik med två ånglok, ett diesellok och flera rälsbussar så ska man komma till oss i Nora under Noramarken.

/Thomas
Marknadschef NBVJ

Absolut! Det var en trevlig helg tillsammans med VÅS även om det var långa dagar och jobbigt för både tågpersonal och tågklarerare.

/Ulf, som var tågledare och distanstågklarerare för Gyttorp och Löth hela helgen.