Jag har de senaste dagarna studerat Samlingsportalens skannade Särtryck 77/420. I 1959 års utgåva redovisas 11 st A6-lok men inga sådana fr o m 1960. A5 och A7 kvarstår ett par år till. Men i varje fall A6-loken från f d SWB användes väl på bl a Borlänge - Rättvik - Mora fram t o m våren 1962? Foton finns det ju gott om. Vad kan vara orsaken?
Christer Torgersson, Malmö
Märkligt. Jag har bara spridda anteckningar där det anges att flera av SWB A6 loken avställdes 1962. Men både i Str 77 och andra driftfordonslistor försvann loken 1959. Möjligen kan loken då ha överförts till beredskapsfordonsparken för att senare tagits i bruk i Dalarna. Lokjournalerna som förhoppningsvis finns i Gävle kan ev. ge svar.
Ja, det är märkligt. Jag citerar ur Hans Erikssons artikel om R3/A4/A6-loken i SPÅR 2004, sid 23 f:
"I mitten av 1950-talet började SJ ställa av A6-maskinerna i beredskapsreserven och ytterligare omflyttningar genomfördes. I första hand avställdes de lok som fortfarande var utrustade med öppna hytter. År 1957 hade 15 lok med öppna hytter ställts av som beredskapslok medan de övriga 16 fortfarande var i tjänst inom 27. och 35. maskinsektionerna. De sista tågen dragna av A6-lok trafikerade linjerna Borlänge - Rättvik och Falun - Rättvik till första halvåret då de ersattes av diesellok litt. T41."
Ifall kvarvarande A6-lok eventuellt överfördes till beredskapsloksparken 1959 så kan det nog inte ha dröjt länge förrän de åter fungerade som driftfordon i Dalarna. Det finns gott om A6-bilder tagna i Dalarna vart och ett av åren 1960-62.