Strömavtagare med kolskena på SJ (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Tuesday, August 30, 2016, 08:24 (2793 dagar sedan)

KGL. styrelsens cirkulär 323 20/440.
SJ byter aluminiumslitskenor mot kol.
Under en övergångsperiod våren 1948 kommer loken med två strömavtagare, som trafikerar linjerna Cst - Karlberg - Tillberga - Köping - Frövi, få en med kol och en med aluminium.
Loken kommer att skyltas på strömavtagareventilerna.
Grupp I TGDG, TGOJ Köping - Frövi och Karlberg - Tillberga - Köping. där kolskenor skall användas.
Grupp II övriga.
Användes Kolskenor på aluminiumlinjer skall de besiktigas var 30 km.
:-) Sune

Strömavtagare med kolskena på SJ

av Thomas Tell, Tuesday, August 30, 2016, 10:17 (2793 dagar sedan) @ Sune Nylén

Fortfarande 1953 höll SJ på med prov med kolskenor men ombyggnad i stor skala började då.
/tell

Strömavtagare med kolskena på SJ

av Sune Nylén, Tuesday, August 30, 2016, 11:42 (2793 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ja, det där med att börja med kolskenor på tidigare elfierade linjer hade nog sina problem.
Aluminiet smälte ihop med kopparen och blev som ett slags karborundum, som gick hårt åt kolskenorna.
Dessutom var de tyngre och man hade problem med upptrycket redan på BJ tiden.
Ökades upptrycket var det svårt att få ner strömavtagaren.
Det hände att när man stannat så sjönk bygeln någon centimeter, varpå ljusbåge uppstod och tråden brändes av.
BJ hade dessutom problem med den lutande fronten, som pressade upp den främre, och ned den bakre.
Det har avhandlats mycket i Sveriges enskilda järnvägars ingenjörsförbunds meddelanden på 40 talet.
:-) Sune