Sävsjöström (Järnväg allmänt)

av jhje, Tuesday, August 30, 2016, 12:12 (2788 dagar sedan)

Sävsjöström hade liknande upplägg som Åseda. Stationen anlades 1875.
Vem kom först? Normalen eller smalan?.
Sänj var en signatur bla på tender. Såg vid ett tillfälle sådana i Vislanda.
Körde man mot Nässjö eller Kalmar först?
Idag finns väl inget kvar , endast lite sand och en och annan rälsspik

Sävsjöström

av Granis, Tuesday, August 30, 2016, 12:33 (2788 dagar sedan) @ jhje

Idag finns väl inget kvar , endast lite sand och en och annan rälsspik

För två år sedan fanns i varje fall stationshus, ställverksbyggnad och plattformar kvar. Miljön vårdas dessutom av en lokal förening, som bl a gjort informationstavlor på området. Bilder och lite info finns t ex på [link=http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=732164]denna[/link] länk.

/ L G

Sävsjöström

av Anders Sandgren, Tuesday, August 30, 2016, 12:45 (2788 dagar sedan) @ jhje

Nybro-Sävsjöström (NSJ/KJ) öppnad 1874. Fortsättningen mot Nässjö (SäNJ) öppnades 1914. Båda normalspåriga.
Brittatorp-Sävsjöström-Älghultsby (ÖVJ, smalspårig) öppnades 1922.

Sävsjöström

av jhje, Tuesday, August 30, 2016, 18:13 (2788 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Betyder det man kom från söder mot Sävsjöström och fortsatte mot Nässjö för det
är ju en stor skillnad på stationshusen Sävsjöström och Åseda

Sävsjöström

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, August 30, 2016, 18:38 (2788 dagar sedan) @ jhje

Betyder det man kom från söder mot Sävsjöström och fortsatte mot Nässjö för det
är ju en stor skillnad på stationshusen Sävsjöström och Åseda

Som framgår i tråden om [link=http://jvmv2.se/forum/index.php?id=186456]Åseda[/link] så byggdes det huset av smalspåriga Växjö-Klavreström-Åseda järnväg (VKÅJ) när den banan nådde dit 1902.

Sävsjöström

av Kjell Aghult, Wednesday, August 31, 2016, 06:17 (2787 dagar sedan) @ jhje

Betyder det man kom från söder mot Sävsjöström och fortsatte mot Nässjö för det
är ju en stor skillnad på stationshusen Sävsjöström och Åseda

Banan slutade 1876-1914 i S. Då S. bruk fanns där, ett av de småländska myrmalmsbruken (Också med stora skogar). Nedlagt 1907. I bygden fanns också Orrefors och Alsterfors, som dock förändrades från järn- till glasbruk.

Sävsjöström - än en gång

av Kjell Aghult, Friday, September 02, 2016, 08:28 (2785 dagar sedan) @ Farbror Mossa

En bekants bekant var på 1960-talet s k linjevikarie för tkl i östra Småland.

Ett veckoslut skulle han arbeta i S, där han aldrig varit förut (Stationen kunde
då inte trafikeras obevakad, hade t ex bompassning). Tågresa beordrades och han sökte höra sig för om lokaliteterna: Jo, mat och logi skulle finnas på ett kafé vid stationen.

Det visade sig dock inte stämma när han kom dit - kaféet hade brunnit en tid förut! Sova gick att göra på den klassiska sjukbåren i resgodset. Men mat?
Tursamt nog fanns en hjälpsam banarbetare på orten. Vår tkl fick låna hans
moped: Fara till närmsta butik i Lenhovda och proviantera.

S. fick nytt ställverk för obevakad körning 1972: Med bl a automatiska bommar. Kvar blev ett enda tkl-skift, M-F ca kl 8.00-17.30. 1973 rymde denna tidsram två ordinarie möten. S. låg strategiskt med 21 km bevakningssträcka mot Åseda (Varshult och Ekhorva nedlagda). Mot Kalmar blev bevakningssträckan med tiden 43 km (motpart Nybro). Här slopades klareringen i Gullakruv 1966, i Målerås 1975 och i Orrefors 1977. S. avbemannades självt till sist 1983-10-01, samtidigt med att lenhovdatrafiken upphörde. Bevakningssträcka alltså då Åseda-Nybro, 64 km.

Sävsjöström - än en gång

av yngve nilsson, Thursday, October 06, 2016, 11:08 (2751 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tkl i Sävsjöström hade sista tiden även att köra lokomotorn till och från Lenhovda ( när lokomotorföraren hade semester) samt att sköta godsexpedieringen där.Styckegodset till eller från Sävsjöström gick nämligen med vut till Lenhovda och sedan med Svelastbil till Växjö och likadant i motsatt riktning. Så tkl i Sävsjöström hade även tjänstgöring i Lenhovda långt efter att smalspårstrafiken lagts ner.

Sävsjöström-Lenhovda trafiken

av K Lemming, Sunday, October 09, 2016, 01:58 (2749 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tkl i Sävsjöström hade sista tiden även att köra lokomotorn till och från Lenhovda ( när lokomotorföraren hade semester) samt att sköta godsexpedieringen där.Styckegodset till eller från Sävsjöström gick nämligen med vut till Lenhovda och sedan med Svelastbil till Växjö och likadant i motsatt riktning. Så tkl i Sävsjöström hade även tjänstgöring i Lenhovda långt efter att smalspårstrafiken lagts ner.

Detta har jag alltid tyckt var ett underligt upplägg, att man valde att trafikera denna korta isolerade stump 891 med överföring och styckegods och med den rampning och omlastning detta innebar. Känns som att kostnaden för detta borde varit högre än att låta Svelastbilen köra via Lenhovda på sin väg från Sävsjöström till Växjö.

Var vägarna dåliga mellan Sävsjöström och Lenhovda och sen från Lenhovda mot Växjö?

Jag har bara passerat Sävsjöström en gång med tåg, blev aldrig något tillfälle för återbesök och studera 891 trafiken för sen var den borta bara kort tid därefter. Men utifrån bilder och film jag sett från banan så verkade inte överföringstrafiken varit allt för många vagnslaster, kunde inte detta gått på bil från början?

Vad föranledde SJ att bibehålla järnvägstrafiken på denna 891 stump? Var där många fler vagnslaster från början när övriga bandelarna mot Oskarshamn samt Brittatorp lades ner så att godstrafiken fick vara kvar därför?

Sävsjöström-Lenhovda trafiken

av Gunnar Olson, Sunday, October 09, 2016, 08:03 (2748 dagar sedan) @ K Lemming

Tkl i Sävsjöström hade sista tiden även att köra lokomotorn till och från Lenhovda ( när lokomotorföraren hade semester) samt att sköta godsexpedieringen där.Styckegodset till eller från Sävsjöström gick nämligen med vut till Lenhovda och sedan med Svelastbil till Växjö och likadant i motsatt riktning. Så tkl i Sävsjöström hade även tjänstgöring i Lenhovda långt efter att smalspårstrafiken lagts ner.


Detta har jag alltid tyckt var ett underligt upplägg, att man valde att trafikera denna korta isolerade stump 891 med överföring och styckegods och med den rampning och omlastning detta innebar. Känns som att kostnaden för detta borde varit högre än att låta Svelastbilen köra via Lenhovda på sin väg från Sävsjöström till Växjö.

Svelastbilen gick Växjö-Lenhovda och åter. Det var Sävsjöströms styckegodstrafik (som nog inte var så omfattande), som gick med vuten till/från Lenhovda.


Var vägarna dåliga mellan Sävsjöström och Lenhovda och sen från Lenhovda mot Växjö?

Vägarna var bra. Jag tror de rustades upp inför nedläggningen av persontrafiken.

Jag har bara passerat Sävsjöström en gång med tåg, blev aldrig något tillfälle för återbesök och studera 891 trafiken för sen var den borta bara kort tid därefter. Men utifrån bilder och film jag sett från banan så verkade inte överföringstrafiken varit allt för många vagnslaster, kunde inte detta gått på bil från början?

Vad föranledde SJ att bibehålla järnvägstrafiken på denna 891 stump? Var där många fler vagnslaster från början när övriga bandelarna mot Oskarshamn samt Brittatorp lades ner så att godstrafiken fick vara kvar därför?

Sävsjöström-Lenhovda trafiken

av K Lemming, Tuesday, October 11, 2016, 01:43 (2747 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Tkl i Sävsjöström hade sista tiden även att köra lokomotorn till och från Lenhovda ( när lokomotorföraren hade semester) samt att sköta godsexpedieringen där.Styckegodset till eller från Sävsjöström gick nämligen med vut till Lenhovda och sedan med Svelastbil till Växjö och likadant i motsatt riktning. Så tkl i Sävsjöström hade även tjänstgöring i Lenhovda långt efter att smalspårstrafiken lagts ner.


Detta har jag alltid tyckt var ett underligt upplägg, att man valde att trafikera denna korta isolerade stump 891 med överföring och styckegods och med den rampning och omlastning detta innebar. Känns som att kostnaden för detta borde varit högre än att låta Svelastbilen köra via Lenhovda på sin väg från Sävsjöström till Växjö.


Svelastbilen gick Växjö-Lenhovda och åter. Det var Sävsjöströms styckegodstrafik (som nog inte var så omfattande), som gick med vuten till/från Lenhovda.


Var vägarna dåliga mellan Sävsjöström och Lenhovda och sen från Lenhovda mot Växjö?

Vägarna var bra. Jag tror de rustades upp inför nedläggningen av persontrafiken.

Aha, men då kan man ändå tycka att det borde varit billigare att låta Svelastbilen fortsätta till Sävsjöström och vända där istället om nu vägarna mellan Lenhovda och Sävsjöström var bra.

Men frågan kvarstår, hur stor var överföringstrafiken? På alla bilder jag sett har det varit någon ensam vagn eller möjligen två. Varför valde man denna lösning med överföringstrafik istället för lastbil kan man ju undra.

Sävsjöström-Lenhovda trafiken

av Gunnar Olson, Tuesday, October 11, 2016, 11:04 (2746 dagar sedan) @ K Lemming

Tkl i Sävsjöström hade sista tiden även att köra lokomotorn till och från Lenhovda ( när lokomotorföraren hade semester) samt att sköta godsexpedieringen där.Styckegodset till eller från Sävsjöström gick nämligen med vut till Lenhovda och sedan med Svelastbil till Växjö och likadant i motsatt riktning. Så tkl i Sävsjöström hade även tjänstgöring i Lenhovda långt efter att smalspårstrafiken lagts ner.


Detta har jag alltid tyckt var ett underligt upplägg, att man valde att trafikera denna korta isolerade stump 891 med överföring och styckegods och med den rampning och omlastning detta innebar. Känns som att kostnaden för detta borde varit högre än att låta Svelastbilen köra via Lenhovda på sin väg från Sävsjöström till Växjö.


Svelastbilen gick Växjö-Lenhovda och åter. Det var Sävsjöströms styckegodstrafik (som nog inte var så omfattande), som gick med vuten till/från Lenhovda.


Var vägarna dåliga mellan Sävsjöström och Lenhovda och sen från Lenhovda mot Växjö?

Vägarna var bra. Jag tror de rustades upp inför nedläggningen av persontrafiken.


Aha, men då kan man ändå tycka att det borde varit billigare att låta Svelastbilen fortsätta till Sävsjöström och vända där istället om nu vägarna mellan Lenhovda och Sävsjöström var bra.

Det [i]kanske[/i] var så att bilen skulle användas för andra transporter och hade svårt att hinna med den svängen. Kostnaden för järnvägstransporten var kanske också nästan noll om vuten ändå gick och den befintliga personalen hann med omlastningen.


Men frågan kvarstår, hur stor var överföringstrafiken? På alla bilder jag sett har det varit någon ensam vagn eller möjligen två. Varför valde man denna lösning med överföringstrafik istället för lastbil kan man ju undra.

Jag vet inte säkert, men tror att din iakttagelse stämmer. På den tiden fanns något slag av transportstöd, som jag inte kan redogöra för. Jag tror det finns andra forumdeltagare som har mera koll.

Trafiken drog antagligen inte in särskilt stora intäkter, men å andra sidan var kostnaderna små. Tågklareraren och lokomotorföraren tjänstgjorde i både Sävsjöström och Lenhovda samt vissa dagar i Åseda. En del tjänstgöring behövdes ändå i Sävsjöström när det var tågmöte där. Det hade nog behövts ett godsombud i Lenhovda om man inte haft detta arrangemang.