En bekants bekant var på 1960-talet s k linjevikarie för tkl i östra Småland.
Ett veckoslut skulle han arbeta i S, där han aldrig varit förut (Stationen kunde
då inte trafikeras obevakad, hade t ex bompassning). Tågresa beordrades och han sökte höra sig för om lokaliteterna: Jo, mat och logi skulle finnas på ett kafé vid stationen.
Det visade sig dock inte stämma när han kom dit - kaféet hade brunnit en tid förut! Sova gick att göra på den klassiska sjukbåren i resgodset. Men mat?
Tursamt nog fanns en hjälpsam banarbetare på orten. Vår tkl fick låna hans
moped: Fara till närmsta butik i Lenhovda och proviantera.
S. fick nytt ställverk för obevakad körning 1972: Med bl a automatiska bommar. Kvar blev ett enda tkl-skift, M-F ca kl 8.00-17.30. 1973 rymde denna tidsram två ordinarie möten. S. låg strategiskt med 21 km bevakningssträcka mot Åseda (Varshult och Ekhorva nedlagda). Mot Kalmar blev bevakningssträckan med tiden 43 km (motpart Nybro). Här slopades klareringen i Gullakruv 1966, i Målerås 1975 och i Orrefors 1977. S. avbemannades självt till sist 1983-10-01, samtidigt med att lenhovdatrafiken upphörde. Bevakningssträcka alltså då Åseda-Nybro, 64 km.