SJ B lok (Järnväg allmänt)

av Bo, Tuesday, August 30, 2016, 17:26 (2788 dagar sedan)

Ställer frågan efter att ha försökt via sökmotorn samt webben.

Vilka SJ B lok var stationerade i Malmö på sin tid.
Möjligen att de har haft olika tids perioder.
Alltså littera nummer.

Tacksam för svar.
PS
Jag fann att lok nr 1141-1318-1370 var i Malmö.


Vänligen
Bo

SJ B lok

av Conny Sernfalk, Tuesday, August 30, 2016, 20:51 (2788 dagar sedan) @ Bo

Ställer frågan efter att ha försökt via sökmotorn samt webben.

Vilka SJ B lok var stationerade i Malmö på sin tid.
Möjligen att de har haft olika tids perioder.
Alltså littera nummer.

Tacksam för svar.
PS
Jag fann att lok nr 1141-1318-1370 var i Malmö.


Vänligen
Bo

Enklast är att studera alla årgångar av Str 77 som finns utlagda på samlingsportalen och titta på vilka lok som tillhörde III Distriktet. Dock tillhörde även t.ex Nässjö lokstation III Distriktet samt även mindre skånska eller småländska lokstationer.

SJ B lok

av 53 Wadsten, Wednesday, August 31, 2016, 06:07 (2787 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hur långt gick dessa i snälltågen mot Stockholm, vart blev första lokbytet.

SJ B lok

av BD, Wednesday, August 31, 2016, 16:58 (2787 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hur långt gick dessa i snälltågen mot Stockholm, var blev första lokbytet.


Exempelvis Hässleholm.

SJ B lok

av johanmmolin, Wednesday, August 31, 2016, 19:37 (2787 dagar sedan) @ BD

Jag vet att Thomas Tell gett exempel på detta tidigare i forumet. Enligt de exemplen skulle det vara

B-lok Malmö - Hässleholm
F-lok Hässleholm - Mjölby
F-lok Mjölby - Järna
B-lok Järna - Stockholm

om inte jag har missuppfattat det.

SJ B lok

av BD, Wednesday, August 31, 2016, 19:55 (2787 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag vet att Thomas Tell gett exempel på detta tidigare i forumet. Enligt de exemplen skulle det vara

B-lok Malmö - Hässleholm
F-lok Hässleholm - Mjölby
F-lok Mjölby - Järna
B-lok Järna - Stockholm

om inte jag har missuppfattat det.

Även F-lok Malmö - Hässleholm. Den sträckan ifrågasatte GD Axel Granholm som väl kort.

SJ B lok

av johanmmolin, Wednesday, August 31, 2016, 20:03 (2787 dagar sedan) @ BD

Ja, ovanstående var väl ett exempel som inte avspeglade någon rigid sanning. Det finns ett kort på Samlingsportalen som visar hur snälltåget från Stockholm spårat ur i Malmö, draget av just ett F-lok. Och i vissa fall bytte man väl lok i Nässjö också.

SJ B lok

av Mattias Jansson, Saturday, April 08, 2017, 14:27 (2567 dagar sedan) @ johanmmolin

Ja, ovanstående var väl ett exempel som inte avspeglade någon rigid sanning. Det finns ett kort på Samlingsportalen som visar hur snälltåget från Stockholm spårat ur i Malmö, draget av just ett F-lok. Och i vissa fall bytte man väl lok i Nässjö också.

Bytet i norra änden efter VSbs elektrifiering 1926 var i Södertälje S utom för persontågen, då t ex snälltåg 17-18 eller nattågen inte stannade i Järna.
Det finns därtill ett foto från 1927 på ett F-lok vid Nyboda d v s i just det fallet drog ångloket redan från centralen i Stockholm (tåget på den bilden är på sydgång) men jag har inte kunnat få klarhet i om det var vanligt förekommande; tidtabellernas uppehållstider antyder helt klart att man i a f generellt bytt lok i Södertälje under åren 1926-32.

SJ B lok

av 53 Wadsten, Thursday, September 01, 2016, 06:38 (2786 dagar sedan) @ BD

Hur långt gick då F-maskinerna med stationering i Malmö. Fel, frågan är redan besvarad.

SJ B lok

av Thomas Tell, Wednesday, August 31, 2016, 23:49 (2787 dagar sedan) @ Bo

Vilka SJ B lok var stationerade i Malmö på sin tid.
Möjligen att de har haft olika tids perioder.

1912 B 1034, 1035, 1037, 1081, 1082, 1106, 1139
1915 B 1034, 1037, 1081, 1082, 1139, 1150
1918 B 1034, 1037, 1081, 1082, 1150, 1266
1923 B 1034, 1037, 1081, 1082, 1142, 1266, 1367, 1381, 1383
1933 B 1034, 1035, 1037, 1081, 1082, 1104, 1142, 1145, 1269, 1270, 1321, 1365, 1366, 1367, 1375, 1382, 1383
1940 B 1135, 1141, 1283
1941 B 1135, 1137, 1283
1942 B 1135, 1141, 1028, 1139
1943-44 borta
1945 B 1135 ved, 1138
/tell

SJ B lok

av Bo, Thursday, September 01, 2016, 05:52 (2786 dagar sedan) @ Thomas Tell

Enormt stort tack Thomas T

Detta var fler än vad jag hade kunnat föreställa mig.

Vänligen
Bo

SJ B lok

av Bo, Saturday, April 08, 2017, 14:15 (2567 dagar sedan) @ Thomas Tell

En fråga till som jag hoppas kan få besvarad.

Vilka av de Malmö stationerade loken hade öppen hytt.
De som hade öppen hytt, vilka av dessa hade 3-axlig C-tender.

Vänligen
Bo

SJ B lok

av Thomas Tell, Sunday, April 09, 2017, 09:41 (2566 dagar sedan) @ Bo

Uppgifterna om loken jag skrivit kommer från skrivelser i 7/8 maskinsektionen men särtryck 77 stämmer inte helt överens.
Inga av loken 1933 eller tidigare hade sluten hytt.
1028 fick sluten hytt 1938 men var då på 1 distriktet och inte i Skåne enl str 77.
1135 sluten hytt 1938 men kom till 3 distriktet först 1941
1137 sluten hytt 1939
1138 sluten hytt 1938
1139 sluten hytt 1939 men försvann till 4 distriktet samma år
1141 sluten hytt 1938
1283 sluten hytt 1941 men var på 5 distriktet enligt str 77
De främmande loken kan ha varit utlånade till Skåne.
Inga av loken hade C-tender.
/tell

SJ B lok/en organisationsfråga

av Sven Bårström, Sunday, April 09, 2017, 18:46 (2566 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har inte helt klart för mig SJ organisationsutveckling genom alla år. Därför blir jag nyfiken på vad 7/8 maskinsektionerna är för något. När existerade de, var låg de och vilka linjer (i stora drag) omfattade de?
Sven B

SJ B lok/en organisationsfråga

av Mattias Jansson, Sunday, April 09, 2017, 20:03 (2566 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag har inte helt klart för mig SJ organisationsutveckling genom alla år. Därför blir jag nyfiken på vad 7/8 maskinsektionerna är för något. När existerade de, var låg de och vilka linjer (i stora drag) omfattade de?
Sven B

Fram till de stora förstatligandena var SJs distrikt I i Stockholm, II i Göteborg, III i Malmö, IV i Östersund, V i Luleå och Malmbanan som separat enhet efter elektrifieringen (del av Luleå innan dess).
Med förstatligandena tillkom VI i Borås, VII i Göteborg (f d GDG) och VIII i Norrköping.

VI distriktet i Borås bestod av f d GBJ-BAJ, VBHJ och UVHJ, HNJ, KJ, CWJ och WAJ, dvs något förenklat alla normalspårsbanorna i Småland utom NOJ (som inordnades i III, dvs Malmö), därtill hela 1067mm-nätet och allt 891mm-smalspår upp till Hultsfred.
VIII distriktet i Norrköping omfattade (förutom sin stambanesektion av det "gamla" SJ) f d ÖCJ och MHJ på normalspår och därtill allt 891mm norr om Hultsfred.

Detta beskriver situationen i början av 1950-talet direkt efter att förstatligandena var klara, det skedde omorganisationer efter det.

SJ B lok/en organisationsfråga

av Kjell Aghult, Monday, April 10, 2017, 07:00 (2565 dagar sedan) @ Mattias Jansson

VIII distriktet i Norrköping omfattade (förutom sin stambanesektion av det "gamla" SJ) f d ÖCJ och MHJ på normalspår och därtill allt 891mm norr om Hultsfred.

Både distriktet och dess kontor var mindre än de andra och provade en förenklad organisation. Denna skissad av "1947 års järnvägsutredning". Vissa erfarenheter togs tillvara i 1963 års omorganisation (Som trädde i kraft 1964).
Normalspårsdelen kom från I distriktet. Smalspårdelen skapades av f d TÖJ och NVHJ.
Den senare hade första SJ-året varit uppdelad på I och VI distrikten, med gräns i
Västervik. Smal- och normalspårdelarna samordnades 1961.

SJ B lok/en organisationsfråga

av Ola Almquist, Sunday, April 09, 2017, 20:36 (2566 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag har inte helt klart för mig SJ organisationsutveckling genom alla år. Därför blir jag nyfiken på vad 7/8 maskinsektionerna är för något. När existerade de, var låg de och vilka linjer (i stora drag) omfattade de?
Sven B

En översiktlig organisationssammanställning finns här.

M.v.h.
Ola

SJ B lok/en organisationsfråga

av Thomas Tell, Sunday, April 09, 2017, 22:55 (2566 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har inte helt klart för mig SJ organisationsutveckling genom alla år. Därför blir jag nyfiken på vad 7/8 maskinsektionerna är för något. När existerade de, var låg de och vilka linjer (i stora drag) omfattade de?
Sven B


En översiktlig organisationssammanställning finns här.

M.v.h.
Ola

Det står inte om 7/8 ms där då dessa sektioner (ursprungligen 7 Malmö och 8 Helsingborg till 1917) 1928 ändrades till 10 ms. 9 ms Nässjö blev samtidigt 11 ms. 10 slukade i slutet av 1930-talet 11 ms.
/tell

SJ B lok/en organisationsfråga

av Ola Almquist, Sunday, April 09, 2017, 23:12 (2566 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har inte helt klart för mig SJ organisationsutveckling genom alla år. Därför blir jag nyfiken på vad 7/8 maskinsektionerna är för något. När existerade de, var låg de och vilka linjer (i stora drag) omfattade de?
Sven B


En översiktlig organisationssammanställning finns här.

M.v.h.
Ola


Det står inte om 7/8 ms där då dessa sektioner (ursprungligen 7 Malmö och 8 Helsingborg till 1917) 1928 ändrades till 10 ms. 9 ms Nässjö blev samtidigt 11 ms. 10 slukade i slutet av 1930-talet 11 ms.
/tell

Jodå, det står under 1907 års organisation.

M.v.h.
Ola

SJ B lok

av Bo, Sunday, April 09, 2017, 20:25 (2566 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har sökt hela dagen efter individer som skulle kunna passa in, men detta är inte helt lätt.

Så då går min fråga vidare till er kunniga, och med er erfarenhet.

Samtliga B-lok,s individer som var placerade i Malmö fram till ca mitten på 30-talet hade öppen hytt???
Efter detta så byggdes en hel del om med sluten hytt och fick borttaget den topplampa man kan se på en del individer.
Eftersom de var placerade i Malmö så fanns det inget behov att koppla på en C-tender.

Kan jag se det så enkelt.

Vänligen
Bo

SJ B lok

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, April 09, 2017, 17:22 (2566 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vilka SJ B lok var stationerade i Malmö på sin tid.
Möjligen att de har haft olika tids perioder.


1912 B 1034, 1035, 1037, 1081, 1082, 1106, 1139
1915 B 1034, 1037, 1081, 1082, 1139, 1150
1918 B 1034, 1037, 1081, 1082, 1150, 1266
1923 B 1034, 1037, 1081, 1082, 1142, 1266, 1367, 1381, 1383
1933 B 1034, 1035, 1037, 1081, 1082, 1104, 1142, 1145, 1269, 1270, 1321, 1365, 1366, 1367, 1375, 1382, 1383
1940 B 1135, 1141, 1283
1941 B 1135, 1137, 1283
1942 B 1135, 1141, 1028, 1139
1943-44 borta
1945 B 1135 ved, 1138
/tell

I en förteckning över ånglok vid Malmö lokstation, som var anslagen i ånglokstallet 4 maj 1963 och som jag skrivit av, fanns B 1141, 1314 och 1324. Listan var säkert inte aktuell 1963 eftersom den innehöll många ånglok av typer och med nummer som inte då tillhörde Malmö. Dock finns alltså B-loken 1314 och 1324 med, vilka saknas i Thomas Tells lista ovan (liksom 1141 som finns med här ovan). Kanske listan kan ha varit upprättad någon gång efter 1945? Den var inte daterad tyvärr.

SJ B lok

av Mattias Jansson, Sunday, April 09, 2017, 18:14 (2566 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Vilka SJ B lok var stationerade i Malmö på sin tid.
Möjligen att de har haft olika tids perioder.


1912 B 1034, 1035, 1037, 1081, 1082, 1106, 1139
1915 B 1034, 1037, 1081, 1082, 1139, 1150
1918 B 1034, 1037, 1081, 1082, 1150, 1266
1923 B 1034, 1037, 1081, 1082, 1142, 1266, 1367, 1381, 1383
1933 B 1034, 1035, 1037, 1081, 1082, 1104, 1142, 1145, 1269, 1270, 1321, 1365, 1366, 1367, 1375, 1382, 1383
1940 B 1135, 1141, 1283
1941 B 1135, 1137, 1283
1942 B 1135, 1141, 1028, 1139
1943-44 borta
1945 B 1135 ved, 1138
/tell


I en förteckning över ånglok vid Malmö lokstation, som var anslagen i ånglokstallet 4 maj 1963 och som jag skrivit av, fanns B 1141, 1314 och 1324. Listan var säkert inte aktuell 1963 eftersom den innehöll många ånglok av typer och med nummer som inte då tillhörde Malmö. Dock finns alltså B-loken 1314 och 1324 med, vilka saknas i Thomas Tells lista ovan (liksom 1141 som finns med här ovan). Kanske listan kan ha varit upprättad någon gång efter 1945? Den var inte daterad tyvärr.

Ett datum däremellan: i början av 1951 fanns B 1135, 1137, 1141, 1144, 1147 och 1387 på III distriktet (d v s återigen kan något eller några av dessa därmed ha funnits i t ex Nässjö).