Vart fanns V3 stationrade (Fordon: lok)

av 53 Wadsten, Wednesday, August 31, 2016, 15:30 (2788 dagar sedan)

Vart fanns V3-maskiner stationerade. så vitt jag vet i Hagalund, Sävenäs, Helsingborg, kanske Gävle.

Vart fanns V3 stationrade

av Anders Sandgren, Wednesday, August 31, 2016, 15:44 (2788 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Finns bl.a [link=http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=22&litra=V3&typenr=]här. [/link]

Vart fanns V3 stationrade

av 53 Wadsten, Wednesday, August 31, 2016, 15:56 (2788 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag behöver inte veta varje maskin, bara vilka stationer som hade V3.

Vart fanns V3 stationrade

av morrgan, Wednesday, August 31, 2016, 17:00 (2788 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Kollar man listan på de olika V3 loken så kan man lätt själv ta reda på de stationer som haft V3 lok.
Bland annat så hade Uddevalla V3 lok.

Vart fanns V3 stationrade

av 53 Wadsten, Wednesday, August 31, 2016, 17:28 (2788 dagar sedan) @ morrgan

lång lista, du om någon borde väl veta.

Nånannanism lider vissa av!

av Svante Andersson, Wednesday, August 31, 2016, 18:37 (2788 dagar sedan) @ 53 Wadsten

lång lista, du om någon borde väl veta.

Grabben... du får hela listan och gitter inte anstränga dig för att leta igenom. Dålig attityd!
Tacka itället för den fullstäninga informationen och ge fan i att klaga så mycket i fortsättningen! :-(

SA

Nånannanism lider vissa av!

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, August 31, 2016, 19:06 (2788 dagar sedan) @ Svante Andersson

Enligt vad han själv skriver här så ser han väldigt dåligt. Det kanske inte är så lätt att knaggla genom långa listor då. Tyvärr verkar du ha käkat taggtråd innan du skriver dina inlägg. Du verkar lida av någon ism du också.

Nånannanism lider vissa av!

av Kanal C, Wednesday, August 31, 2016, 21:30 (2788 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Enligt vad han själv skriver här så ser han väldigt dåligt. Det kanske inte är så lätt att knaggla genom långa listor då. Tyvärr verkar du ha käkat taggtråd innan du skriver dina inlägg. Du verkar lida av någon ism du också.

Det går att zooma i PDF-filer också...

Men ja, det här bevisar ju mest att det en del inte riktigt vill få hjälp.

V3 - Hela listan?

av Överkörmästaren, Wednesday, August 31, 2016, 22:07 (2788 dagar sedan) @ Kanal C

Enligt vad han själv skriver här så ser han väldigt dåligt. Det kanske inte är så lätt att knaggla genom långa listor då. Tyvärr verkar du ha käkat taggtråd innan du skriver dina inlägg. Du verkar lida av någon ism du också.


Det går att zooma i PDF-filer också...

Men ja, det här bevisar ju mest att det en del inte riktigt vill få hjälp.

Var inte så tjurig nu, det är som med barn och trafik! :-P Här kommer alla orter som nämns på den tidigare länkade sidan. Det tog mig två minuter att göra detta. Orter med * föregås på den länkade sidan av "Banverkets strategiska reserv", vad nu det betyder.

Det kan även noteras att det verkar ha funnits fler V3 hos BJs än i Stockholm...

Göteborg
Sävenäs
Jakobshyttan*
Ängelholm
Gårdsjö*
Smålands Burseryd
Malmö
Helsingborg
Älmhult*
Uddevalla
Hallsberg
Katrineholm
Stockholm
Örebro
Västerås
Slopat
Skrotat
Gävle
Norrköping
Nora
Hagalund
Landeryd*
Katrineholm*
Byvalla*
Bollnäs
Hybo
Borås

V3 - Hela listan?

av Anders Olsson1, Wednesday, August 31, 2016, 22:15 (2788 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Banverkets strategiska är det samma som beredskapslok. det fanns ju ett antal diesellok bevarade som beredskapslok. De flesta hamnade hos olika föreningar. Älmhult hade ju sådant enligt listan och under några år stod loket utanför det imponerande rundstallet.

V3 - Hela listan?

av Gunnar Olson, Wednesday, August 31, 2016, 23:01 (2788 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Enligt vad han själv skriver här så ser han väldigt dåligt. Det kanske inte är så lätt att knaggla genom långa listor då. Tyvärr verkar du ha käkat taggtråd innan du skriver dina inlägg. Du verkar lida av någon ism du också.


Det går att zooma i PDF-filer också...

Men ja, det här bevisar ju mest att det en del inte riktigt vill få hjälp.


Var inte så tjurig nu, det är som med barn och trafik! :-P Här kommer alla orter som nämns på den tidigare länkade sidan. Det tog mig två minuter att göra detta. Orter med * föregås på den länkade sidan av "Banverkets strategiska reserv", vad nu det betyder.

Det kan även noteras att det verkar ha funnits fler V3 hos BJs än i Stockholm...

Göteborg
Sävenäs
Jakobshyttan*
Ängelholm
Gårdsjö*
Smålands Burseryd
Malmö
Helsingborg
Älmhult*
Uddevalla
Hallsberg
Katrineholm
Stockholm
Örebro
Västerås
Slopat
Skrotat
Gävle
Norrköping
Nora
Hagalund
Landeryd*
Katrineholm*
Byvalla*
Bollnäs
Hybo
Borås

Intressant att Slopat och Skrotat haft så tung växling att de fått V3-lok.

V3 - Hela listan?

av yngve nilsson, Thursday, September 01, 2016, 11:10 (2787 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tyvärr glömde jag att Uddevalla hade två, egentligen tre om man räknar med MJ 1, nämligen 28, 29 och MJ 1

Ängelholm?

av Patrik Eriksson, Thursday, September 01, 2016, 11:22 (2787 dagar sedan) @ Överkörmästaren

När hade Ängelholm V3 stationerat? Det måste ha varit tidigt före 1 sep 1958 då Ängelholm försvann som omfördelningsstation. Mycket av verksamheten flyttades till den nya godsbangården i Helsingborg då. Jag hade för mig att Ub fanns där.

Nånannanism lider vissa av!

av Svante Andersson, Wednesday, August 31, 2016, 23:39 (2788 dagar sedan) @ Kanal C

Enligt vad han själv skriver här så ser han väldigt dåligt. Det kanske inte är så lätt att knaggla genom långa listor då. Tyvärr verkar du ha käkat taggtråd innan du skriver dina inlägg. Du verkar lida av någon ism du också.


Nä... jag lider inte av mina ismer. Jag njuter i högsta grad av dem. :-D

SA

Nånannanism lider vissa av!

av Hans Broman, Thursday, September 01, 2016, 11:32 (2787 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Enligt vad han själv skriver här så ser han väldigt dåligt. Det kanske inte är så lätt att knaggla genom långa listor då. Tyvärr verkar du ha käkat taggtråd innan du skriver dina inlägg. Du verkar lida av någon ism du också.

Javisst, ser man väldigt dåligt så kan det vara idé att be kamraterna på forumet om hjälp, och förklara varför. Om man i stället bara kräver, utan att motivera varför, så är det lätt hänt att det uppfattas negativt av andra.

Nånannanism lider vissa av!

av Arne, Friday, September 02, 2016, 17:26 (2786 dagar sedan) @ Hans Broman

Enligt vad han själv skriver här så ser han väldigt dåligt. Det kanske inte är så lätt att knaggla genom långa listor då. Tyvärr verkar du ha käkat taggtråd innan du skriver dina inlägg. Du verkar lida av någon ism du också.


Javisst, ser man väldigt dåligt så kan det vara idé att be kamraterna på forumet om hjälp, och förklara varför. Om man i stället bara kräver, utan att motivera varför, så är det lätt hänt att det uppfattas negativt av andra.

I Windows (åtminstone i senare versioner) finns det s.k. Förstoringsglaset som ger en starkt förstorad bild av det som finns på datorskärmen när man förflyttar musenpekaren över skärmytan. Då kan man, på samma sätt som gamla synsvaga människor ofta brukar göra med ett förstoringsglas, skanna av texten på skärmen.

Dessutom så kan man med tangenten Ctrl och tangenterna + respektive - förstora/förminska hela skärmtexten inklusive illustrationer. Det kanske därför är bättre att man då och då ger tips om dessa möjligheter än att vi ständigt ska kräva av alla och envar att förklara att eller när vi behöver hjälp med datorn?! 😊

Vart fanns V3 stationrade

av yngve nilsson, Thursday, September 01, 2016, 11:04 (2787 dagar sedan) @ 53 Wadsten

V3 lok fanns stationerade i Sävenäs,Helsingborg, Gävle, Västerås och Hagalund.

Vart fanns V3 stationrade

av Per-Olov Brännlund, Wednesday, August 31, 2016, 17:36 (2788 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Loktypen har även funnits i Norrköping.

Vart fanns V3 stationrade

av Anders Sandgren, Wednesday, August 31, 2016, 19:01 (2788 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Samt Västerås, Örebro och Borås enl Stigs listor.

Vart fanns V3 stationrade

av 53 Wadsten, Friday, September 02, 2016, 11:16 (2786 dagar sedan) @ ak44

Minns V3-maskinerna utanför dieselstallet i Hagalund, de stod alltid och mullrade med sitt härliga ljud, i fronten stod det ESSLINGEN. Ibland fick vi på Stockholm östra besök av en V3.

Maskinerna levererades 1953 till SJ, den som var med och körde hem dom till Sverige var Lokmästare Gösta Halldin i Uppsala, det berättade Gösta själv för mig 1972.

Vart fanns V3 stationrade

av Anders.k., Saturday, September 03, 2016, 11:50 (2785 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Scannade omloppsplanerna ett av dom sista åren maskinerna användes.
I "Lok och vagnar 2" står det att SJ var inne och kladdade i orginalritningarna på loket så blindaxeln flyttades längre bak och försämrade lokens gångegenskaper från dålig till ännu sämre, det kan vara en av anledniningarna till att loken gick så kort tid i trafik, vad vet jag.
Ersattes med V5, och i Göteborg mera T44.


Omloppsplanerna täcker Sävenäs, Uddevalla och Borås.
Lägg därtill Helsingborg, Örebro, Västerås, Hagalund och Gävle.
Krylbo gick en maskin också vet inte om det var en Västerås eller Gävle maskin.
Dom beredkapställdes senare och även till SJ skolan i Ängelholm, tycker inte riktigt att det är placeringsorter, sådan är jag.

Alla Sävenäs lok påbörjar sin dag på Sävenäs , sedan drar dom turer till/från respektive arbetsområde som bokstäverna och siffrorna antyder.
Förkortningarna är (om jag får med alla)


Gbbg- Göteborg Norra
Gbv- Göteborg Västra (det som idag är Skansbangården (Kombiterminalen idag) och spåren längs kajerna)
Gbö- Göteborg Östra (Marieholm och Lärje)
Gf- Göteborgs Frihamn, skötte växlingen på det som idag är Kville bangård med tillhörande anslutande spår.
Mdö- Mölndals Övre (på Boråsbanan)
Mdn- Mölndals Nedre (på Västkustbanan)
Or -Olskroken där Vagnhallen för underhåll av X2 ligger idag låg då en bangård.
P -Partille
Lr- Lerum
Sgn- Sannegården , riven bangård idag ligger en golfbanan där, varvens bangård.

[img]http://godsvagnar.se/Index/Saml/001.jpg[/img]

[img]http://godsvagnar.se/Index/Saml/002.jpg[/img]


M.V.H Anders.k.

Vart fanns V3 stationrade

av Kjell Aghult, Saturday, September 03, 2016, 12:09 (2785 dagar sedan) @ Anders.k.

Lägg därtill Helsingborg, Örebro....

Under min tid som tågintresserad närkesbo (från 1955) har Ub och V 5 varit de enda växlingsloken i Ör. Därutöver olika typer av lokomotorer.

Vart fanns V3 stationrade

av 53 Wadsten, Saturday, September 03, 2016, 14:21 (2785 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ub-maskinerna var klassiska och mysiga att lyssna på.

Vart fanns V3 stationrade

av Anders.k., Saturday, September 03, 2016, 15:39 (2785 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Lägg därtill Helsingborg, Örebro....

Under min tid som tågintresserad närkesbo (från 1955) har Ub och V 5 varit de enda växlingsloken i Ör. Därutöver olika typer av lokomotorer.

Tack
Tyckte det såg konstigt ut på "Svenska lok".

M.V.H Anders.k.