Blandat tåg på normalspåret? (Järnväg allmänt)

av danielb987, Monday, September 05, 2016, 00:55 (2763 dagar sedan)

[image]

Den här bilden ska enligt uppgift vara från 1964-08-19 - 1964-08-20. Tåget har fyra godsvagnar, varav en kylvagn? och minst en personvagn. Är det något specialtåg eller ett vanligt blandat tåg? Jag trodde inte att SJ körde blandade tåg på normalspåret så sent som på 60-talet.

Med vänlig hälsning
Daniel

Blandat tåg på normalspåret?

av Kjell Aghult, Monday, September 05, 2016, 07:00 (2762 dagar sedan) @ danielb987

Den här bilden ska enligt uppgift vara från 1964-08-19 - 1964-08-20. Tåget har fyra godsvagnar, varav en kylvagn? och minst en personvagn. Är det något specialtåg eller ett vanligt blandat tåg? Jag trodde inte att SJ körde blandade tåg på normalspåret så sent som på 60-talet.

Termen blandat tåg (blt) försvann först 1965. Med den avsågs normalt tåg med
växling på linjestationer. Vissa persontåg kunde medföra godsvagnar mellan
ändpunkterna, men annonserades då fortsatt som pt. I regel medfördes
bara vagnar i s k befordringsklass A (styckegods, livsmedel etc).

Blandat tåg på normalspåret?

av Kjell Aghult, Monday, September 05, 2016, 07:57 (2762 dagar sedan) @ Kjell Aghult

... I regel medfördes bara vagnar i s k befordringsklass A (styckegods, livsmedel etc).

Saken kunde tillämpas även tid trafikstörningar. Här fick tågledare och växlingsledare samverka. Ett gammalt hallsbergsminne är den s k apelsinvagnen
från Skåne till ICA i Västerås. En åkare lossade vagnen och distribuerade till
butikerna. Stod den inte framme för lossning före klockan X, reklamerade
han tågfrakten = nekade lossa. Hur SJ då hanterade innehållet minns jag inte.

Vagnen kom till Hallsberg i ett Malmögodståg, som tyvärr ofta var försenat. Anslutande västeråståg kunde inte vänta p g a styckegodsvagnar - lossarlaget stod ju och väntade. Lösningen var då att låta apelsinvagnen gå sist i persontåg 722/723, då klarades precis åkarens tidsgräns. Tåget gick med sth 100 (D-lok), så godsvagnen sinkade inte. Extraväxlingen var ett nafs att ordna.

Blandat tåg på normalspåret?

av Hans Broman, Tuesday, September 06, 2016, 11:21 (2761 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Den här bilden ska enligt uppgift vara från 1964-08-19 - 1964-08-20. Tåget har fyra godsvagnar, varav en kylvagn? och minst en personvagn. Är det något specialtåg eller ett vanligt blandat tåg? Jag trodde inte att SJ körde blandade tåg på normalspåret så sent som på 60-talet.

Termen blandat tåg (blt) försvann först 1965. Med den avsågs normalt tåg med
växling på linjestationer. Vissa persontåg kunde medföra godsvagnar mellan
ändpunkterna, men annonserades då fortsatt som pt. I regel medfördes
bara vagnar i s k befordringsklass A (styckegods, livsmedel etc).

För yngre läsare vill jag betona att "blandat tåg" fram till tidtabellsskiftet 1965 var ett tågslag, precis som Kjell skriver ovan. I tidtabellerna för allmänheten stod tågslagsbokstaven B före tågnumret. På den tiden var det de tågen och inga andra som var blandade tåg. Som Kjell skriver i annat inlägg hade blandat tåg alltid fyrsiffrigt nummer i 3xxx-serien.

Men både före och efter 1965 har det rätt ofta förekommit godsvagnar i persontåg. Det kan ligga nära till hands att kalla även sådana tåg för blandade, men då bör man vara uppmärksam på risken för missförstånd.

Det var ju för övrigt vid tidtabellsskiftet 1965 som SJ:s (samt TGOJ:s) tågnumrering gjordes om totalt. Innan dess förekom ett och samma tågnummer ibland på flera ställen i landet. 1965 blev det unika tågnummer, och jag skulle inte tro att det fanns något tåg som behöll sitt gamla nummer, trots att tidtabellen i huvudsak var densamma.

PS Inte ens "Nordpilen" fick behålla sitt klassiska nummerpar 93/94, utan det blev 901/902 i några år.

Blandat tåg på normalspåret?

av Alex, Tuesday, September 06, 2016, 14:48 (2761 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag har för mig att någon av herrarna Broman la ut en fin bild för många år sedan på nattåg 104 Göteborg-Gävle. Bilden var tagen i Borlänge i början av 60-talet och visade ett onekligen blandat tåg om än annonserat som persontåg. Mvh/Alex

Blandat tåg på normalspåret?

av Hans Broman, Tuesday, September 06, 2016, 16:03 (2761 dagar sedan) @ Alex

Jag har för mig att någon av herrarna Broman la ut en fin bild för många år sedan på nattåg 104 Göteborg-Gävle. Bilden var tagen i Borlänge i början av 60-talet och visade ett onekligen blandat tåg om än annonserat som persontåg. Mvh/Alex

Ja, det var jag. Här kommer bilden igen. Fönstervagnarna finns i slutet av tåget, bilden är tagen sommaren 1966, Borlänge nya station fanns på plats, och nattåg 104 Göteborg - Daglösen - Gävle hette då sedan drygt ett år tillbaka 3004:
[image]

Blandat tåg på normalspåret?

av Alex, Tuesday, September 06, 2016, 17:56 (2761 dagar sedan) @ Hans Broman

Tack för den!

Är det något tåg jag verkligen saknar att jag inte fick resa med så är det nog nattåget på hela Bergslagsbanan.

Fiskvagnen är på plats. Det måste ha varit en utvecklad logistik med fisktransporterna från Göteborg till många platser i Sverige. Förmodligen gick mycket fisk med resandetåg. Har för mig att en del rälsbussar hade arrangemang för detta också. Har ett svagt minne av att det brukade lukta fisk i vanliga resgodsvagnar också under många år. Mvh/Alex

Blandat tåg på normalspåret?

av Kjell Aghult, Thursday, September 08, 2016, 06:27 (2759 dagar sedan) @ Alex

Fiskvagnen är på plats. Det måste ha varit en utvecklad logistik med fisktransporterna från Göteborg till många platser i Sverige. Förmodligen gick mycket fisk med resandetåg. Har för mig att en del rälsbussar hade arrangemang för detta också. Har ett svagt minne av att det brukade lukta fisk i vanliga resgodsvagnar också under många år.

Fisktransporterna från Göteborg hade egen "station", helt reserverad för denna
trafik: Göteborgs fiskhamn (Gfh) på Södra hamnbanan. Avbemannad 1969-01-01 och nedlagd 1977-05-22.

Reguljära fiskvagnar var inplanerade som ilgodskursvagnar i nummerserien 200.
De hade därmed befordringsklass A.

Fisktransporter i rälsbusståg förekom på bl a norrköpingslinjerna (Från Arkösund/Valdemarsvik?). Dess fordonsomlopp gick också till Örebro. Ett antal UBFo3yp fick ca 1957 "fiskbaljor" i galvaniserad plåt. I tåg utan sådan frakt fälldes de upp mot sidoväggen och en avloppskanal för vattnet fanns.

Blandat tåg på normalspåret?

av 53 Wadsten, Thursday, September 08, 2016, 07:04 (2759 dagar sedan) @ Kjell Aghult

ja fasen vad det stank fisk i rälsbussarnas resgodsutrymmen, samt F5 finkorna.
Det ingick på tur 91 i Malmö att spola rent dessa.

Blandat tåg på normalspåret?

av Poddy, Thursday, September 08, 2016, 07:52 (2759 dagar sedan) @ 53 Wadsten

ja fasen vad det stank fisk i rälsbussarnas resgodsutrymmen, samt F5 finkorna.
Det ingick på tur 91 i Malmö att spola rent dessa.

Tillbringade somrarna på femtiotalet i Gällared. Ligger efter Ullared på dåvarande järnvägen mellan Varberg och Kinnared. Vi barn cyklade ibland ner till stationen vid 17 tiden när rälsbussen kom. Vill minnas att det ibland stod fisklådor av trä på en bagagehållare längst fram på rälsbussen. Det droppade från dem och det var sannolikt is i lådorna också.

Blandat tåg på normalspåret?

av 53 Wadsten, Thursday, September 08, 2016, 09:34 (2759 dagar sedan) @ Poddy

Köket på Hotell Falsterbohus beställde fisk och skaldjur från C.A Lång i Malmö,
vilket skickades med rälsbussen till Falsterbo.

Blandat tåg på normalspåret?

av Nils-Eric Sääf, Thursday, September 08, 2016, 08:21 (2759 dagar sedan) @ Kjell Aghult

I april 1956 spårade tåg 1508 ur i Lakvik. Tåget skulle möta södergående Fjärr godståg i Lakvik när det spårade hur i en växel och kom studsande på sliperserna fram mot farsan som stod vid nästa växel och skull släppa ut godståget. Han försvann som en avlöning ut på gärdet. Motorvagnen stannade mot de slipers som växelklotet var fast skruvat i. Tåget bestod av 1 YCo5p och 1 YCo4p därefter 2 UFp varav en var fullastad med fisk :och tror att även den andra till stor del också hade last av fisk. Tåget hade stopp i infarten pga att godståget var på ingång . Jag tror att hur det gick till blev aldrig helt utrett men motlut och växel och tungt tåg gjorde att den främre boogien på YCo5:an lyfte . Det sades även att motorvagnarna drog ojämt.Men till sist kan jag berätta att man hämtade domkrafterna som stod på Ångloket och lyfte upp vagnen. Efter en stund kom det någon från SJ och kollade upp fordonet och spåret ,sedan fortsatte tåget till Norsholm som inget hade hänt. Ett reportage om olyckan med bilder "t.o.m på mej" finns i" Västervikingen " nummer3-4 2009. Hälsningar från en då ung och vacker N-E Sääf.

Blandat tåg på normalspåret?

av Alex, Tuesday, September 06, 2016, 00:31 (2762 dagar sedan) @ danielb987

Jag tycker mig ha sett en hel del bilder under hela 60 talet av blandade tåg bl.a. just på Kust till Kust banan, Bergslagsbanan (natttåg 101/102), bibanorna vid kusten bl.a Ö-vik, Umeå och Skellefteå och även persontågen som gick hela vägen Sthlm-Gbg respektive Malmö. Mvh/Alex

Blandat tåg på normalspåret?

av Kjell Aghult, Tuesday, September 06, 2016, 06:57 (2761 dagar sedan) @ Alex

Jag tycker mig ha sett en hel del bilder under hela 60 talet av blandade tåg bl.a. just på Kust till Kust banan, Bergslagsbanan (natttåg 101/102), bibanorna vid kusten bl.a Ö-vik, Umeå och Skellefteå och även persontågen som gick hela vägen Sthlm-Gbg respektive Malmö.

Det stämmer att godsvagnar medfördes. men tågen brukade annonseras som persontåg om de höll normal reshastighet (vagnutbyte på bara enstaka stn). Nattågen på f d BJ hette 103 och 104. Blt 3124 har jag själv åkt med en kväll för länge sedan Falköping-Hallsberg men minns inget om trafikutbytet. Blt var alltid numrerade i 3000-serien.

Ett uddafall i min hemstad var en tid brödvagnen Örebro-Skänninge från A P Kjellgrens bageri (APK). Det låg nära Örebro C. Den gick i pt 635 på kvällarna Örebro-Mjölby, därifrån till Skn i något lokaltåg.

Blandat tåg på smalspåret

av Kjell Aghult, Tuesday, September 06, 2016, 07:17 (2761 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det sista sådana jag minns är 3821 Hultsfred-Växjö på förmiddagarna. Tp-draget och ofta resmål för tågvänner. Med godstrafikutbyte på mellanavsnittet (Virserum) - (Norrhult), troligen mest styckegods. Dessa platser betjänades också av lokalgodståg från var sitt håll och Triabo, Hultanäs etc hade inga större industrier. Åsedas gods gick normalspåret. Tåget gick bara åren 1962-1965, söndagar ersatt av (det snabbare) pt 353 = rälsbusståg.

3821 tågsätt utgick på morgonen Växjö-Hultsfred som tåg 352. Tågparet medförde
bemannad postkupé.

Blandat tåg på smalspåret

av Patrik Eriksson, Wednesday, September 07, 2016, 21:47 (2760 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det sista sådana jag minns är 3821 Hultsfred-Växjö på förmiddagarna. Tp-draget och ofta resmål för tågvänner. Med godstrafikutbyte på mellanavsnittet (Virserum) - (Norrhult), troligen mest styckegods. Dessa platser betjänades också av lokalgodståg från var sitt håll och Triabo, Hultanäs etc hade inga större industrier. Åsedas gods gick normalspåret. Tåget gick bara åren 1962-1965, söndagar ersatt av (det snabbare) pt 353 = rälsbusståg.

3821 tågsätt utgick på morgonen Växjö-Hultsfred som tåg 352. Tågparet medförde
bemannad postkupé.

Det förekom väl att Op/Gp vagnar gick i detta tåg till Klavreström och Hultanäs. Jag har sett bilder på detta blandade tåg när det växlar Op vagnar i Hultanäs och Gp/Gsp/Op vagnar i Klavreström. Även när det gick norrut mot Hultsfred medfördes godsvagnar trots att det annonserades som persontåg.

Blandat tåg på smalspåret

av Gunnar Olson, Wednesday, September 07, 2016, 23:12 (2760 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Det sista sådana jag minns är 3821 Hultsfred-Växjö på förmiddagarna. Tp-draget och ofta resmål för tågvänner. Med godstrafikutbyte på mellanavsnittet (Virserum) - (Norrhult), troligen mest styckegods. Dessa platser betjänades också av lokalgodståg från var sitt håll och Triabo, Hultanäs etc hade inga större industrier. Åsedas gods gick normalspåret. Tåget gick bara åren 1962-1965, söndagar ersatt av (det snabbare) pt 353 = rälsbusståg.

3821 tågsätt utgick på morgonen Växjö-Hultsfred som tåg 352. Tågparet medförde
bemannad postkupé.


Det förekom väl att Op/Gp vagnar gick i detta tåg till Klavreström och Hultanäs. Jag har sett bilder på detta blandade tåg när det växlar Op vagnar i Hultanäs och Gp/Gsp/Op vagnar i Klavreström. Även när det gick norrut mot Hultsfred medfördes godsvagnar trots att det annonserades som persontåg.

Op-vagnarna till Klavreström var nog i regel för transport av kol från Västerviks hamn till järnbruket i Klavreström.

Blandat tåg på smalspåret

av yngve nilsson, Thursday, September 08, 2016, 10:33 (2759 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Blt 3821 Hultsfred-Växjö
bestod 1964 av Tp-lok+Gp+BDFo10p691+Bop 737+742+Fp+någon eller några Gp eller Gspvagnar.Vanligtvis växlade de i Virserum och Åseda. Postvagnen var inte bemannad i detta tåg men det medfördes post (Fkmb) till Virserum och Triabo samt från Åseda till Klavreström och Braås.

Blandat tåg på smalspåret

av Kjell Aghult, Thursday, September 08, 2016, 14:33 (2759 dagar sedan) @ yngve nilsson

Blt 3821 Hultsfred-Växjö
bestod 1964 av Tp-lok+Gp+BDFo10p691+Bop 737+742+Fp+någon eller några Gp eller Gspvagnar.Vanligtvis växlade de i Virserum och Åseda. Postvagnen var inte bemannad i detta tåg men det medfördes post (Fkmb) till Virserum och Triabo samt från Åseda till Klavreström och Braås.

Jag tittar i grafen för 31 maj 1964.
a) 352 hade 7 min och 3821 8 min uppehåll i Virserum. In- och urväxling av styckegodsvagn med tågloket? Svelast tog över styckegodset först från juli.
Vagnslast bör ha skötts med Hultsfreds lokomotor och överföringsvagnar (växling
senare på dagen).

b) Vad slags koleldad industri fanns/funnits i Hultanäs? 3821 hade bara minutuppehåll, varför vagnutbytet knappast var dagligt. Man "tog förseningen"
de gånger man växlade där. Viss buffert fanns i 15 min uppehåll i Åseda
Vilken växling förekom där?
H. blev håll- och lastplats 1962 och avbemannades 1967-01-01.

c) Gick kolvagnarna till Klavreström till Växjö och vände? 3821 hade endast
"hjuluppehåll" (Under 1 minut) i Ksm och fr o m 31 aug spetsmöte med
356 i Växjö. S k dubbeldragning av enstaka vagnar kan vara ett rätt prisbilligt
alternativ.

Blandat tåg på smalspåret

av Gunnar Olson, Thursday, September 08, 2016, 18:33 (2759 dagar sedan) @ Kjell Aghult


c) Gick kolvagnarna till Klavreström till Växjö och vände? 3821 hade endast
"hjuluppehåll" (Under 1 minut) i Ksm och fr o m 31 aug spetsmöte med
356 i Växjö. S k dubbeldragning av enstaka vagnar kan vara ett rätt prisbilligt
alternativ.

Jag vet inte, men skulle gissa på att del lastade vagnarna gick sist i det blandade tåget, kopplades av i Klavreström och sedan växlades till rätt spår av lokalgodstågets lok samt att tomvagnarna gick via Växjö. Enligt uppgift från personal, som jobbade på linjen hade norrgående lokalgodståg nästan alltid full vagnvikt Växjö-Braås. Det var ju rätt mycket uppför i den riktningen. Det fanns fjärrgodstågspar, som gick på särskild order Växjö-Braås-Växjö, när inte alla vagnar fick plats i lokalgodståget. Finns det tågparet kvar i 1964 års tjänstetidtabell? På den tiden var Böksholms bruk (sulfitmassa) den stora godskunden i Braås.

Blandat tåg på smalspåret

av Kjell Aghult, Friday, September 09, 2016, 07:54 (2758 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Jag vet inte, men skulle gissa på att del lastade vagnarna gick sist i det blandade tåget, kopplades av i Klavreström och sedan växlades till rätt spår av lokalgodstågets lok samt att tomvagnarna gick via Växjö. Enligt uppgift från personal, som jobbade på linjen hade norrgående lokalgodståg nästan alltid full vagnvikt Växjö-Braås. Det var ju rätt mycket uppför i den riktningen. Det fanns fjärrgodstågspar, som gick på särskild order Växjö-Braås-Växjö, när inte alla vagnar fick plats i lokalgodståget. Finns det tågparet kvar i 1964 års tjänstetidtabell? På den tiden var Böksholms bruk (sulfitmassa) den stora godskunden i Braås.

Extra fjärrgodstågen är borta 1964. I stället anordnades extra lokalgodståg 9820 Växjö-Braås och loket kopplade "hem" i ordinarie 9821. En annan variant var att koppla i 9822 till Bås och återgå som extra 9819. Man fick välja i vilken riktning man ville ta 20 % vagnviktsminskning.

Om kolvagnarna avkopplades ur 3821 i Klavreström blockerade de mötesspåret 21 timmar (före inväxlingen till industrin med 9822 lok). Stationen hade dock då inga "kompletta" möten, bara hopkoppling av två Y-tåg på eftermiddagen. Ksm kunde då heller inte rent tekniskt köras obevakad, varför kolvagnarna inte behövde stå innanför spårspärr. Avkopplingen måste gå snabbt p g a 3821 framförliggande möte (sommartid redan i Rottne med 354).

Jag har sett två firmanamn i Ksm, Klavreströms Bruk och Klarviks Gjuteri. Var det samma företag?

Blandat tåg på smalspåret

av Gunnar Olson, Friday, September 09, 2016, 09:47 (2758 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag vet inte, men skulle gissa på att del lastade vagnarna gick sist i det blandade tåget, kopplades av i Klavreström och sedan växlades till rätt spår av lokalgodstågets lok samt att tomvagnarna gick via Växjö. Enligt uppgift från personal, som jobbade på linjen hade norrgående lokalgodståg nästan alltid full vagnvikt Växjö-Braås. Det var ju rätt mycket uppför i den riktningen. Det fanns fjärrgodstågspar, som gick på särskild order Växjö-Braås-Växjö, när inte alla vagnar fick plats i lokalgodståget. Finns det tågparet kvar i 1964 års tjänstetidtabell? På den tiden var Böksholms bruk (sulfitmassa) den stora godskunden i Braås.

Extra fjärrgodstågen är borta 1964. I stället anordnades extra lokalgodståg 9820 Växjö-Braås och loket kopplade "hem" i ordinarie 9821. En annan variant var att koppla i 9822 till Bås och återgå som extra 9819. Man fick välja i vilken riktning man ville ta 20 % vagnviktsminskning.

Om kolvagnarna avkopplades ur 3821 i Klavreström blockerade de mötesspåret 21 timmar (före inväxlingen till industrin med 9822 lok). Stationen hade dock då inga "kompletta" möten, bara hopkoppling av två Y-tåg på eftermiddagen. Ksm kunde då heller inte rent tekniskt köras obevakad, varför kolvagnarna inte behövde stå innanför spårspärr. Avkopplingen måste gå snabbt p g a 3821 framförliggande möte (sommartid redan i Rottne med 354).

Jag har sett två firmanamn i Ksm, Klavreströms Bruk och Klarviks Gjuteri. Var det samma företag?

Jag har inte detaljkunskaper om Klavreström, men lite googlande visar det var två olika företag. Klarvik ligger strax söder om brukssamhället,