Ånglokomotiv säljes. (Arkiv/forskning/litteratur)

av NOR, Tuesday, September 06, 2016, 16:48 (2788 dagar sedan)

För lite dryg nittio år sedan annonserade Kungliga Järnvägsstyrelsen om försäljning av övertaliga lok i "Tidning för leveranser till staten m.m."

Jag måste tillstå att jag aldrig hade hört talas om tidningen ifråga.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Ånglokomotiv säljes.

av danielb987, Tuesday, September 06, 2016, 19:26 (2787 dagar sedan) @ NOR

För lite dryg nittio år sedan annonserade Kungliga Järnvägsstyrelsen om försäljning av övertaliga lok i "Tidning för leveranser till staten m.m."

Jag måste tillstå att jag aldrig hade hört talas om tidningen ifråga.

Det var tydligen en bilaga till "Post och inrikes tidningar".

http://www.antikvariat.net/ROD135005.cgi

Tidning för leveranser till staten m.m. Bilaga till Post och Inrikes tidningar. Tisdagen den 16 maj 1893

Stockholm 1893. Tillfällighetstidning. 1893. No.20. 2 s. 55 x 41 cm. Femte årgången

Med vänlig hälsning
Daniel

Ånglokomotiv säljes.

av Per Lind, Tuesday, September 06, 2016, 19:57 (2787 dagar sedan) @ NOR

Vad menas med försäljningen?
Är det till drift på annan plats än hos SJ eller är det till skrot?
Det står att efter skrotning skall materialet återlämnas till SJ.
Lite luddigt är det.
-Per

Ånglokomotiv säljes.

av Anders Sandgren, Tuesday, September 06, 2016, 20:24 (2787 dagar sedan) @ Per Lind

Jag uppfattar det så att det gäller M-tendrarnas hjulsatser och lagerboxar som antingen kan köpas eller återlämnas SJ efter skrotning av tendrarna. Två olika priser.

Ånglokomotiv säljes.

av Mattias Jansson, Friday, September 09, 2016, 12:34 (2785 dagar sedan) @ Per Lind

Vad menas med försäljningen?
Är det till drift på annan plats än hos SJ eller är det till skrot?
Det står att efter skrotning skall materialet återlämnas till SJ.
Lite luddigt är det.
-Per

SJ själva genomförde en del skrotningar i egen regi av de allra först utrangerade loken från slutet av 1800-talet och in på 1920-talet. Det skedde på huvudverkstäder som Liljeholmen, Örebro, Göteborg, Östersund och Malmö. Men man sålde även lok till skrot (alla de här nämnda var skrotfirmor eller liknande) i rätt stor utsträckning under den aktuella epoken, och detta är knappast luddigt utan definitivt en dylik utskrotningsförsäljning. (I alla fall var skrotningsutfallet 100% innan året var slut och i samtliga fall skrotades de utan att t ex säljas vidare.)

Det var först med de massiva utskrotningarna i samband med den stora eldriftsutbyggnaden som SJ startade egen storskalig verksamhet i Vislanda, närmare bestämt 1933.