Ångtåg i Upplands Väsby på söndag (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Tuesday, September 13, 2016, 13:13 (2781 dagar sedan)

Hej!
I samband med Väsbyfestivalen firas att stationen i Upplands Väsby är 150 år.
Vi kommer i samband med detta att köra ångtåg mellan Uppalnds Väsby och Märsta fem turer, nedanstående är inklippt från kommunens hemsida:

Ånglok - 5 turer mellan Väsby och Märsta

Biljetter till ångtågsturerna köper du i Messingens reception. 50 kr för vuxna och 25 kr barn upp till 15 år samt pensionärer. Endast kortbetalning.

Avgångstider från Väsby: 10.31, 11.31, 12.31, 13.31 och 14.31

Praktisk information om tåget

•’Djur är inte tillåtna ombord.
•’Det finns möjlighet att ta med barnvagnar på tåget i en särskild godsvagn.
•’Då tåget är av äldre modell är det tyvärr inte anpassat för funktionshindrade.
•’Tåget avgår från Upplands Väsby och vänder i Märsta. OBS! Det finns ingen möjlighet att kliva av eller på i Märsta.

Tåget har lok i båda ändar och dras av B 1108 med skorstenen norrut, och elloket Ra 846 i den södra änden.

För att slippa riskera ovälkomna besök vill jag inte här berätta så mycket om transporter av tåget. Är någon nyfiken och är ett känt namn går det bra att maila mig istället.

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM

Ångtåg i Upplands Väsby på söndag

av 53 Wadsten, Tuesday, September 13, 2016, 13:55 (2781 dagar sedan) @ HP

Hur är det med trehjuliga permobiler??

Ångtåg i Upplands Väsby på söndag

av HP, Tuesday, September 13, 2016, 14:05 (2781 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hur är det med trehjuliga permobiler??

Inte så enkelt på gamla tåg tyvärr./HP

Ångtåg i Upplands Väsby på söndag

av 53 Wadsten, Tuesday, September 13, 2016, 14:17 (2781 dagar sedan) @ HP

Slutåkt.....:-(

Ångtåg i Upplands Väsby på söndag

av David Sohlberg, Wednesday, September 14, 2016, 09:34 (2780 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Slutåkt.....:-(

På just de tågen är det nog det. Men det finns ju gott om andra möjligheter.

Titta upp till järnvägsmuseum i helgen så kan du hälsa på ett antal forumskribenter. :)

Ångtåg i Upplands Väsby på söndag

av 53 Wadsten, Thursday, September 15, 2016, 07:09 (2779 dagar sedan) @ David Sohlberg

Tack det skall jag gärna göra, men vet ej om jag får resa med SJ och permmobil

Ångtåg i Upplands Väsby på söndag

av Conny Sernfalk, Thursday, September 15, 2016, 13:17 (2779 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Tack det skall jag gärna göra, men vet ej om jag får resa med SJ och permmobil

Det finns tydliga anvisningar på SJ:s web sida:

https://www.sj.se/sv/tagresan/pa-taget/funktionsnedsattning.html

D.v.s. Det beror på vad för elrullstol/permobil du köpt. En del är godkända på SJ:s alla tåg. Andra som är för stora är ej godkända.
Här är en sammanställning på vad som är tillåtet:

Mått och vikt för manuell och elektrisk rullstol:

Maximal bredd, längd o vikt (inkl. resenär)


X 2000
70 cm, 120 cm, 350 kg

SJ 3000 o Regina
75 cm, 125 cm, 300 kg

InterCity
67 cm, 84 cm, 225 kg

Nattåg (sovvagn)
67 cm, 84 cm, 225 kg

Dubbeldäckare
75 cm, 125 cm, 300 kg

Om du är osäker kan du ringa 0771 - 75 75 75, tonval 5. Du kan även boka ledsagare på större stationer. Ombordpersonal hjälper till med lyftanordningen.

Ett annat alternativ är att du ansöker (Norrköpings kommun) för riksfärdtjänstresa med tåg alternativt tågresa med bilanslutning t.ex Gävle - Gävle Järnvägsmuseum samt medföljande ledsagare. Om din permobil inte uppfyller SJ:s krav (med måtten) kanske det kan fungera med rullstol och ledsagare ifall du inte kan transportera dig själv på plats.
Hoppas du införskaffat en godkänd permobil. Då kan du fortsätta att åka tåg. I alla fall på de flesta avgångar på SJ.