Frågor Ruda-Brittatorp. (Tidtabeller)

av S-O Johansson, Thursday, September 15, 2016, 22:46 (2778 dagar sedan)

Under sensommaren har det varit några trådar om bl.a Ruda och Skoghult. Har tittat i grafen från 1950, Trafiknostalgiska förlagets reproduktion, och en "kommunicka" från våren 1954. Det blev några undringar som forumet kanske kan hjälpa till med om möjligt.
Nedan en dålig skanning av grafen 1950 men kanske kan underlätta.
[image]
Frågorna/undringarna.
1, Tre tågpar går Växjö-Oskarshamn. Två, morgon och kväll, av dem möts i Näsbykulla mellan Lenhovda-Sevedstorp. Alla fyra tågen har endast behovsuppehåll där. Enligt förklaringen är Näsbykulla något som kallas Tågplats. Säkerhetsreglementet man hänvisar till förklarar det med en "plats på linjen med eller utan huvudsignal och med spår för möte eller förbigång" till skillnad från station som förklaras med "plats med huvudsignal och spår för möte eller förbigång, dock ej dylik plats som av ti, trafikinspektören, betecknats som tågplats". Anmärkning: Med station avses bevakad station. Det anges också att en station är bevakad om tkl tjänstgör annars obevakad medan en tågplats alltid anses obevakad även när den är bemannad.
Frågan blir då vem ansvarade för tågmötena i Näsbykulla? Anges med liten stil i grafen och borde då vara obemannad. Tågpersonalen? Och hur utväxlades tåganmälan. §100 fanns inte på smalspåret. Varför valde man inte att lägga mötena på en station? Hittar ett liknande fall i Abbetorp på Mönsterås-Fagerhult söndagar.
2,Lokalgodståg 9811 använde 36 minuter sträckan Skogult-Fröseke med ett långt "uppehållssträck" mitt på sträcka. Vad fanns där som föranledde den långa gångtiden? Linjelastning? Lgt 9812 gick samma sträcka på 23 minuter. Stigningen var mot Skoghult.
3, Y-tågen benämns antingen som Y eller Yr. Vad var skillnaden? Yr=Yp och Y=Yop eller Yo1p? Ingen förklaring till "grafen".
Frågorna kanske har varit uppe tidigare men jag har i sådana fall missat dem. Kul om någon har något svar.

Frågor Ruda-Brittatorp.

av Ola Almquist, Thursday, September 15, 2016, 23:30 (2778 dagar sedan) @ S-O Johansson

3, Y-tågen benämns antingen som Y eller Yr. Vad var skillnaden? Yr=Yp och Y=Yop eller Yo1p? Ingen förklaring till "grafen".
Frågorna kanske har varit uppe tidigare men jag har i sådana fall missat dem. Kul om någon har något svar.

Yr (och Xr) förklaras här.

M.v.h.
Ola

Frågor Ruda-Brittatorp.

av Markus Frisén, Friday, September 16, 2016, 03:18 (2778 dagar sedan) @ Ola Almquist

Paragraf 100 tillämpades väl på smalspår likaväl? Jag vill minnas att det i t.ex. historiken om Falkenbergs Järnväg står att den tillämpades där samt även på Öland.

Den här tråden har en del I ämnet om hur det praktiskt gick till. Det nämns också, om än kortfattat ganska långt ner i tråden, att obevakad mötesstation på smalspår benämndes just "tågplats". Besvarar det din fråga?

Frågor Ruda-Brittatorp.

av Kjell Aghult, Friday, September 16, 2016, 05:39 (2778 dagar sedan) @ S-O Johansson

1, > ....Frågan blir då vem ansvarade för tågmötena i Näsbykulla? Anges med liten stil i grafen och borde då vara obemannad. Tågpersonalen? Och hur utväxlades tåganmälan. §100 fanns inte på smalspåret. Varför valde man inte att lägga mötena på en station? ....

Tågpersonalen svarade för dessa möten. § 100 fanns formellt inte på smalspåret,
men motsvarande bestämmelser stod i andra paragrafer. Smalspåret hade ju 1948-1959 egen regelbok, Säkerhetsreglementet (Sär).

Möten på obevakad plats (här tågplats) skulle enligt riktlinjerna undvikas men framtvingades ibland av tidtabellsskäl - för att tågen skulle nå sina anslutningar.

Som tidigare nämnts på forumet var och är sådant här vanligt utomlands (I dag med radiosamtal). De förr många danska "privatbanorna" - i verkligheten statskommunala - hade knappast överlevt så länge som skedde utan denna typ av möten. Tågen ordergavs via tjänstetidtabellen och kvitterad order.

2,Lokalgodståg 9811 använde 36 minuter sträckan Skogult-Fröseke med ett långt "uppehållssträck" mitt på sträcka. Vad fanns där som föranledde den långa gångtiden? Linjelastning? Lgt 9812 gick samma sträcka på 23 minuter. Stigningen var mot Skoghult.

Uppehållet var vid Kronoströms lastbrygga, km 63,0. Den betjänade K. spegelfabrik och var formellt inte trafikplats. Bara "punkt på linjen". Sidospår fanns inte utan allt gods hanterades direkt vid huvudspåret.

Frågor Ruda-Brittatorp.

av Krister P, Saturday, September 17, 2016, 00:15 (2777 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Uppehållet var vid Kronoströms lastbrygga, km 63,0. Den betjänade K. spegelfabrik och var formellt inte trafikplats. Bara "punkt på linjen". Sidospår fanns inte utan allt gods hanterades direkt vid huvudspåret.

Kronoströms lastbrygga låg vid km 62.0. Notera km-skylten vid bryggan.

Här en bild på bryggan med det lilla magasinet.
Infartssemaforen till Fröseke kan ses längre fram till höger.
Foto: 1 okt.1963 Lennart Petersson.

[image]

Kmp för Kronoströms lastbrygga och Fröseke?

av Ulf Pålsson, Saturday, September 17, 2016, 01:08 (2777 dagar sedan) @ Krister P

Uppehållet var vid Kronoströms lastbrygga, km 63,0. Den betjänade K. spegelfabrik och var formellt inte trafikplats. Bara "punkt på linjen". Sidospår fanns inte utan allt gods hanterades direkt vid huvudspåret.


Kronoströms lastbrygga låg vid km 62.0. Notera km-skylten vid bryggan.

Här en bild på bryggan med det lilla magasinet. - - -

1950 års grafiska tidtabell anger km 83.5 för Fröseke, med nollpunkt i Växjö. När och varför ändrades längdmätningen, funderar jag över.

Kmp för Kronoströms lastbrygga och Fröseke?

av Krister P, Saturday, September 17, 2016, 01:29 (2777 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Uppehållet var vid Kronoströms lastbrygga, km 63,0. Den betjänade K. spegelfabrik och var formellt inte trafikplats. Bara "punkt på linjen". Sidospår fanns inte utan allt gods hanterades direkt vid huvudspåret.


Kronoströms lastbrygga låg vid km 62.0. Notera km-skylten vid bryggan.

Här en bild på bryggan med det lilla magasinet. - - -

1950 års grafiska tidtabell anger km 83.5 för Fröseke, med nollpunkt i Växjö. När och varför ändrades längdmätningen, funderar jag över.

I den tidtabellsbok från 1959 som jag har så ligger Fröseke på km 63.501 med nollpunkt i Oskarshamn.

Kmp för Kronoströms lastbrygga m m

av Kjell Aghult, Saturday, September 17, 2016, 11:47 (2777 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Kronoströms lastbrygga låg vid km 62.0. Notera km-skylten vid bryggan.

Km 67.0 är felskrift av mig. Grundkällan 1957 års tdtbok (mitt samlarexemplar) anger km 63.000.
.......

1950 års grafiska tidtabell anger km 83.5 för Fröseke, med nollpunkt i Växjö. När och varför ändrades längdmätningen, funderar jag över.

Så står också i graf 1951 men i 1952 års är nollpunkten flyttad från Växjö till
Oskarshamn. Skälet okänt.

I 1952 års graf anges också behovsuppehåll vid Kronoström för rälsbusstågen 301 och 306 (väst- resp. östgående). Tidpunkter ca kl 7,25 och 17.15, d v s då normal arbetsdag. Lördagar åkte man nog hem med 9812, ca kl 13.45. Inget formellt tecken står här i grafen - men "det ordnade sig nog ändå".

Tåganmälan m.m. vid möte på tågplatsen Näsbykulla

av Ulf Pålsson, Friday, September 16, 2016, 13:59 (2777 dagar sedan) @ S-O Johansson

[image]
Frågorna/undringarna.
1, - - - vem ansvarade för tågmötena i Näsbykulla? Anges med liten stil i grafen och borde då vara obemannad. Tågpersonalen? Och hur utväxlades tåganmälan. - - -.

Så här skulle det, enligt bestämmelserna i Säkerhetsreglementet (Sär), gå till med tåganmälan m.m. vid mötet mellan 305 och 306 på tågplatsen Näsbykulla:

-- Tågklareraren (tkl) i Lenhovda lämnar klart-anmälan till tkl i Brittatorp för 306 (’Klart 306 endast till Näsbykulla på grund av mötet där med tåg 305’).
-- Tkl Brittatorp ger en avskrift av tåganmälan på blankett S12 Avskrift av tåganmälan till föraren och tågbefälhavaren (tbfh) på 306. [På dessa rälsbusståg var det väl i allmänhet en och samma person.] Sedan 306 har sänts iväg från Brittatorp, lämnar tkl Brittatorp ut-anmälan (’306 ut’) till tkl Lenhovda.
-- Tkl Brittatorp lämnar klart-anmälan till tkl Lenhovda för 305 (’Klart 305 endast till Näsbykulla på grund av mötet där med tåg 306’).
-- Tkl Lenhovda ger en avskrift av tåganmälan på S12 till föraren och tbfh på 305. Sedan 305 har sänts iväg från Lenhovda, lämnar tkl Lenhovda ut-anmälan (’305 ut’) till tkl Brittatorp.

[Sär talar sedan om det ’första’ tåget och det ’andra’ tåget som kommer till en tågplats, här Näsbykulla. Det framgår inte om man menar ’först enligt tidtabellen’ eller ’först den aktuella dagen’. Om man menar ’först den aktuella dagen’, så måste det ju alltid finnas god sikt från båda håll in på och förbi en tågplats, så att det ena tåget alltid kan se det andra tåget. Det verkar ju osannolikt att det skulle vara uppfyllt för alla tågplatser i landet, så jag tror att man menade ’först enligt tdt’. Jag utgår i fortsättningen från det, men vet alltså inte säkert.]

-- När det första tåget 306 kommer fram till Näsbykulla (som, liksom alla tågplatser, är obemannad med avseende på "säkerhetspersonal" ), ska det stannas utanför yttersta växeln. Därefter växlas tågsättet in på ett annat spår än huvudtågvägen av tågbefälhavaren, som för detta ändamål medför kontrollåsnyckel K16 för att låsa upp växlarna. Tbfh på 306 lämnar in-anmälan ’306 in i Näsbykulla’) till tkl Brittatorp. I samband med detta samtal lämnar tkl Brittatorp klart-anmälan för tåg 305 (’Klart 305 till Brittatorp’), som av tbfh på 306 skrivs ner på S12 till tåg 305. Tbfh på 306 kontaktar också tkl Lenhovda och får därifrån då-klart-anmälan för 306 (’Då 305 inkommit, klart 306 till Lenhovda’); detta skrivs ner på S12 och tbfh ger föraren på 306 ett exemplar.
-- När det andra tåget 305 kommer till Näsbykulla, får det föras förbi yttersta växeln om signal ’framåt’ ges till 305 av tbfh för 306.
-- S12 med klart-anmälan för 305 till Brittatorp överlämnas av tbfh för 306 till föraren och tbfh på 305. Tåg 305 kan nu fortsätta mot Brittatorp. (Ingen anmälan ’305 in i Näsbykulla’ lämnas till tkl Lenhovda.)
-- Tågsättet för 306 kan nu växlas ut på huvudtågvägen. Sedan växlarna har låsts i normalläge (vilket kontrolleras av att K16-nyckeln kan tas ur centrallåset på platsen), kan tåg 306 fortsätta mot Lenhovda.
-- Sedan 306 har kommit fram till Lenhovda och 305 har kommit fram till Brittatorp, lämnar tkl Lenhovda resp. tkl Brittatorp in-anmälan till tkl Brittatorp resp. tkl Lenhovda (’306 in i Lenhovda’ resp. ’305 in i Brittatorp’).

Det var inte bara avskriften av tåganmälan på S12 som underrättade tågpersonalen på 306 resp. 305 om mötet i Näsbykulla. Mötet fanns även angivet i tjänstetidtabellen för tågen. Om möte skulle ske med extratåg, fick tågpersonalen en annan S-blankett, S9, med uppgift om mötet, alltså utöver S12.

/up

Tåganmälan m.m. vid mötena i Näsbykulla och Dädesjö på morgonen

av Ulf Pålsson, Saturday, September 17, 2016, 00:54 (2777 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]

Låt oss nu i stället betrakta mötet mellan rälsbusstågen 301 och 302 ungefär tio i nio på morgonen på tågplatsen Näsbykulla. Där kompliceras situationen väsentligt på vardagsmorgnarna genom att godståget 9812 går på delsträcka efter 302 från Brittatorp, och att 9812 och 301 sedan möts på tågplatsen Dädesjö. Med dessa förutsättningar skulle tåganmälan m.m. ske så här:

-- Ungefär klockan tio över åtta lämnar tkl Lenhovda klart-anmälan till tkl Brittatorp för 302 (’Klart 302 endast till Näsbykulla på grund av mötet där med tåg 301’).
-- Tkl Brittatorp ger en avskrift av tåganmälan på S12 till föraren och tbfh på 302. [Det var nog, som sagt, en och samma person.] Sedan 302 har sänts i väg från Brittatorp, lämnar tkl Brittatorp ut-anmälan (’302 ut’) till tkl Lenhovda.
-- När tåg 302 har stannat i Värendseke, lämnar tbfh 302 in-anmälan till både tkl Brittatorp och tkl Lenhovda (’302 in i Värendseke’). Det står i tjänstetidtabellen för 302 att in-anmälan ska lämnas därifrån. Tåg 302 fortsätter därefter mot nästa trafikplats med fast uppehåll, Dädesjö.
-- Nu kan tkl Lenhovda lämna klart-anmälan till tkl Brittatorp för 9812 (’Klart 9812 endast till Värendseke på grund av att framförgående tåg 302 befinner sig på bortomvarande del av stationssträckan’).
-- Tkl Brittatorp ger en avskrift av tåganmälan på S12 till förare och tbfh på 9812. Sedan 9812 har sänts i väg från Brittatorp, lämnar tkl Brittatorp ut-anmälan (’9812 ut’) till tkl Lenhovda.
-- Tkl Brittatorp lämnar klart-anmälan till tkl Lenhovda för tåg 301 (’Klart 301 endast till Näsbykulla på grund av mötet där med tåg 302’).
-- Tkl Lenhovda ger sedan en avskrift av tåganmälan på S12 till föraren och tbfh på 301. När 301 har sänts iväg från Lenhovda, lämnar tkl Lenhovda ut-anmälan (’301 ut’) till tkl Brittatorp.
-- Ungefär samtidigt stannar tåg 302 i Dädesjö, och tbfh lämnar in-anmälan till både tkl Brittatorp och tkl Lenhovda (’302 in i Dädesjö’). Även denna in-anmälan föreskrivs i tdt för 302. Tåg 302 fortsätter därefter mot Näsbykulla.
-- Nu anländer 9812 till Värendseke. [Märkligt nog föreskriver inte Sär några försiktighetsåtgärder för 9812 i denna situation. Det borde finnas sådana, eftersom föraren på 9812 ju inte kan vara säker på att föregående tåg 302 har lämnat platsen.] Tbfh ringer upp tkl Lenhovda, och får från denne dels in-anmälan för det framförvarande tåget (’302 in i Dädesjö’) och dels klart-anmälan för sitt eget tåg (’Klart 9812 endast till Dädesjö på grund av mötet där med tåg 301’). Tbfh skriver ner klart-anmälan på S12 och ger till tågets förare. Därefter kan 9812 fortsätta mot Dädesjö.

-- Dags för mötet i Näsbykulla mellan 302, som är ’första’ tåg där, och 301, som är ’andra’ tåg. Det går till på motsvarande sätt som det möte mellan 306 och 305 som jag beskrev i föregående inlägg, med ett undantag: Den klart-anmälan för 301 som tkl Brittatorp lämnar till tbfh på 302, och som denne skriver ned på S12 för att ges till 301, lyder: ’Klart 301 endast till Dädesjö på grund av mötet där med tåg 9812’.

-- Sedan är det dags för mötet i Dädesjö mellan 9812, som är ’första’ tåg där, och 301, som är andra tåg.
-- När 9812 kommer till Dädesjö stannar det först till vid yttersta växeln och växlas därefter till ett annat spår av tbfh, som har låst upp växlarna med den medförda K16-nyckeln. Tbfh på 9812 lämnar in-anmälan ’9812 in i Dädesjö’) till tkl Brittatorp. I samband med detta samtal lämnar tkl Brittatorp klart-anmälan för tåg 301 (’Klart 301 till Brittatorp’), som skrivs ner av tbfh på 9812 på S12 till tåg 301.
-- När 301 kommer till Dädesjö, får det föras förbi yttersta växeln om ’framåt’ ges till 301 av tbfh för 9812.
-- S12 med klart-anmälan för 301 till Brittatorp överlämnas av tbfh för 9812 till föraren och tbfh på 301. Tåg 301 kan nu fortsätta mot Brittatorp. (’301 in i Dädesjö’ lämnas inte till tkl Lenhovda.)
-- Tågsättet för 9812 kan nu växlas ut på huvudtågvägen i Dädesjö, och växlarna läggs tillbaka i normalläge och låses med K16-nyckeln. (Men det är inte meningen att 9812 ska avgå förrän framförvarande 302 har nått Lenhovda - på så sätt undviks tåganmälan mellan tkl Lenhovda och tbfh på 9812 under uppehållet för 9812 i Näsbykulla, och dessutom är det då möjligt att bara ha behovsuppehåll i stället för fast uppehåll för 9812 i Näsbykulla.)
-- När tbfh på 9812 antar att 302 har kommit in i Lenhovda och avgångstiden för 9812 närmar sig, kontaktar han tkl Lenhovda. Denne lämnar ’302 in i Lenhovda’ och ’Klart 9812 till Lenhovda’ till tbfh på 9812, som ger tågets förare en S12 med avskrift av klart-anmälan. 9812 kan nu avgå från Dädesjö till Lenhovda.

-- Tågklareraren i Lenhovda lämnar ’302 in i Lenhovda’ även till tkl Brittatorp. När 301 har kommit till Brittatorp, lämnar tkl Brittatorp ’301 in i Brittatorp’ till Lenhovda. Slutligen, så där strax efter kvart i tio när 9812 har kommit till Lenhovda, lämnar tkl Lenhovda ’9812 in i Lenhovda’ till tkl Brittatorp.

-- Därefter händer inget på den stationssträckan förrän c:a två timmar senare...
/up

Tåganmälan m.m. vid mötena i Näsbykulla och Dädesjö på morgonen

av Överkörmästaren, Saturday, September 17, 2016, 22:41 (2776 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack Ulf, för dessa förklaringar!

Det är inte utan att man undrar, om det där verkligen sköttes till punkt och pricka på den tiden.

Kanske ser det lite krångligare ut än det egentligen var, principerna framgår ju så att säga mellan raderna. Men jag har ändå en malande känsla av att det kan ha funnits lite "lokala tillämpningar" och liknande under årens lopp... eller?

Tåganmälan m.m. vid möten på tågplats -- viss korrigering

av Ulf Pålsson, Sunday, September 18, 2016, 11:25 (2776 dagar sedan) @ Överkörmästaren

- - - det kan ha funnits lite "lokala tillämpningar" och liknande under årens lopp... eller?

Ja, det är ju svårt att sia om... Jag har ju garderat mig ;) genom att skriva "hur det skulle gå till, enligt Säkerhetsreglementet (Sär)".

Efter att ha läst på lite till måste jag korrigera mig på en punkt. Med "första" tåg avsågs inte, som jag skrev, första enligt tjänstetidtabellen (tdt), utan följande formuleringar pekar på att det är "för tillfället första" tåg som avses:

"'Tåg kommer' ges av [första tåget] för att varsko tågpersonalen på [andra tåget]. - - - Ankomma [tågen] samtidigt, skola båda tågen stanna utanför yttersta växeln, varefter tåget med jämnt nummer inväxlas först."

Principen att det "för tillfälligt första" tåget skulle växlas undan liksom förfaringssättet för när tågen ankommer samtidigt, de kräver ju faktiskt fri sikt "genom" hela platsen. Men, i Sär angavs också en möjlighet att i förväg reglera spåranvändningen för tågen (vilket alltså indirekt anvisade vilket tåg som först skulle växlas undan), genom uppgift i tdt eller i särskild order. Kanske användes spårangivelse i tdt eller order alltid vid platser med "dålig sikt".
/up

Tåganmälan m.m. vid möten på tågplats -- viss korrigering

av Ulf Pålsson, Sunday, September 18, 2016, 18:28 (2775 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Principen att det "för tillfälligt första" tåget - - -

Ska förstås vara "Principen att det 'för tillfället första' tåget - - -"

Tåganmälan m.m. vid möten på tågplats -- viss korrigering

av Överkörmästaren, Sunday, September 18, 2016, 18:45 (2775 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Principen att det "för tillfälligt första" tåget - - -


Ska förstås vara "Principen att det 'för tillfället första' tåget - - -"

Jo, jag förstod det! Var inte detta i princip samma regler som på normalspåret (§ 100) eller var det där det enl tdt första tåget som detta gällde?

Tåganmälan m.m. vid möten på tågplats -- viss korrigering

av LFA, Friday, November 25, 2016, 23:25 (2707 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Meget interessant! Dette må jo også bety at begge TBHF fikk med K16 fra siste betjente stasjon?

Hvordan ble disse nøklene oppbevart der?

/LFA

Tåganmälan m.m. vid möten på tågplats -- viss korrigering

av Stefan Isaksson, Monday, September 19, 2016, 11:38 (2775 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

De kanske inte brydde sig så värst mycket om dålig sikt:
Om båda förarna får för sig att de är först, betyder det att de båda växlar in sig på sidan. Opraktiskt men knappast särskilt farligt, farten sedan lär ju vara så låg att de kan stanna i god tid när de väl ser varandra.

Det andra tillfället när det kan gå snett är när det senare tåget missar att första tåget redan står inväxlat på sidan. Återigen är väl det värsta som kan hända att även den föraren börjar växla in sig på sidan. Verkar inte särskilt farligt det heller, bara opraktiskt. Och då ska det ju dessutom vara så skymt att inte ens uppehållsstället syns från växeln.

Fråga: hur hanterades K16-nycklarna eller vilka K-nycklar som nu användes. Kvitterades de ut från gränsstationen, och lämnades in på andra gränsstationen, eller hade förarna eller vagnarna egna K-nycklar?

SI

Tåganmälan m.m. vid mötena i Näsbykulla och Dädesjö på morgonen

av Hans W, Monday, September 19, 2016, 19:42 (2774 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Mitt i allt detta finns det även ett tåg från Brittatorp till Hultsfred som syns fram till Sevedstorp.
Hur var det nu, var det linjeblockering Brittatorp - Sevedstorp då?

Tåganmälan m.m. vid mötena i Näsbykulla och Dädesjö på morgonen

av S-O Johansson, Monday, September 19, 2016, 20:36 (2774 dagar sedan) @ Hans W

Tack alla som bidragit med svar i frågan. Tänk vad som kan komma fram när man börjar söka.
Svar ger ju mer funderingar och några kommer här. Varför införde man Sär (Säkerhetsreglemente) på de smalspåriga bandelarna? Borde varit enklare att låta Säo gälla fullt ut även där.
Har för mig att §100-förfarandet försvann efter Akkavareolyckan och då bör det väl även ha gällt smalspåret och dess motsvarighet §59 eller?
Enligt förklaringarna till grafen 1950 skulle linjer som trafikeras med §100 märkas med speciellt tecken ijämter höger kant. Men inte så på smalspårslinjer som använde §59. Varför kan man också undra över.
Kronoströms lastbrygga borde väl kunnat stått med i tidtabellen/grafen i form av hållplats men endast för gods eller tänker jag fel. Den borde ju stämma in i definitionen av sådan även om man bara hanterade gods. Hållplats = för trafikutbyte avsedd plats på linjen utan huvudsignal och utan såväl spår för möte eller förbigång som sidospår. Fanns det fler platser som Kronoström på svenska järnvägsnätet, både på normal- och smalspår?
Har ett exemplar av Sär som jag tittat lite mer i efter Ulf Pålssons redogörelse. I och med att möte skall ske i Näsbykulla så blir den automatiskt även gränsplats. Ytterligare ett begrepp att hålla reda på. Och som sådan måste den vara försedd med telefon, förhoppningsvis placerad på staionshusväggen. Man kanske också kan anta att växlarna i Näsbykulla inte var förreglade via huvudsignal utan att man kunde låsa upp växlarna direkt. Att man han med allt på den korta tid man hade till förfogande är ett under. Å andra sidan hade ju inte rälsbussarna färdskrivare.
Vad gäller frågan om antal K-nycklar som var ute bör det bara ha varit en per tågmöte. Eftersom jämna tågnummer, 302 o 306, skulle ankomma först så borde den föraren ha kvitterat ut den i Britatorp. I samband med mötet skulle tågbefälhavaren (föraren) som kvitterat ut K-nyckeln visa den för den andre. Två nycklar borde varit i omlopp eftersom nyckeln från kvällsmötet aldrig hann tillbaka till Brittatorp till morgontåget. Hur det hanterades reglerades antagligen genom linjeboken.

Tåganmälan m.m. vid mötena i Näsbykulla och Dädesjö på morgonen

av Niklas Adell, Monday, September 19, 2016, 21:14 (2774 dagar sedan) @ S-O Johansson

I en tidigare tråd i detta forum, "Idag är det 50 år sedan sista tåget gick Växjö - Oskarshamn" finns en bild från Näsbykulla, "i väntan på sista tåget", där det framgår att det fanns två vägbommar att fälla där i Näsbykulla. De fanns där förstås också vid alla de tågmöten som den här tråden så förtjänstfullt har ventilerat. Vem fällde dem? Knappast föraren eller tbfh på tågen... En platsvakt utan säkerhetstjänst? Hur smart var det? Även om en tkl kostade mer i lön var det ändå en man/kvinna på plats med lön. Varför bevakades inte stationen för den rimligen relativt ringa merkostnaden? Var inte den ökade säkerheten värt det? Eller att slippa hela den komplicerade ordergivningen?
Och vad gjorde platsvakten vid alla tågmötena? Bara fällde bommar?? Kan man tänka sig att han/hon, även om det var utanför reglementet, lade om en och annan växel??

Niklas Adell

Bilden från Näsbykulla?

av K Lemming, Saturday, November 26, 2016, 01:11 (2707 dagar sedan) @ Niklas Adell

I en tidigare tråd i detta forum, "Idag är det 50 år sedan sista tåget gick Växjö - Oskarshamn" finns en bild från Näsbykulla, "i väntan på sista tåget", där det framgår att det fanns två vägbommar att fälla där i Näsbykulla.

Niklas Adell

Vid sökning på meningen "Idag är det 50 år sedan sista tåget gick Växjö - Oskarshamn" får an enbart träff på ditt inlägg.
Har du möjligen någon länk till denna tidigare tråd? Hade varit intressant att se bilden från Näsbykulla.

Bilden från Näsbykulla?

av Ola Almquist, Saturday, November 26, 2016, 03:13 (2707 dagar sedan) @ K Lemming

I en tidigare tråd i detta forum, "Idag är det 50 år sedan sista tåget gick Växjö - Oskarshamn" finns en bild från Näsbykulla, "i väntan på sista tåget", där det framgår att det fanns två vägbommar att fälla där i Näsbykulla.

Niklas Adell


Vid sökning på meningen "Idag är det 50 år sedan sista tåget gick Växjö - Oskarshamn" får an enbart träff på ditt inlägg.
Har du möjligen någon länk till denna tidigare tråd? Hade varit intressant att se bilden från Näsbykulla.

Denna? Den var inte svår att hitta. Skrev du möjligen av fel? Eller tog med citationstecknen?

M.v.h.
Ola

Bilden från Näsbykulla?

av K Lemming, Sunday, November 27, 2016, 20:21 (2705 dagar sedan) @ Ola Almquist

Vid sökning på meningen "Idag är det 50 år sedan sista tåget gick Växjö - Oskarshamn" får an enbart träff på ditt inlägg.
Har du möjligen någon länk till denna tidigare tråd? Hade varit intressant att se bilden från Näsbykulla.


Denna? Den var inte svår att hitta. Skrev du möjligen av fel? Eller tog med citationstecknen?

M.v.h.
Ola

Tack för hjälpen Ola. Jag kopierade sökstrofen och då inklusive citationstecknen.