Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild) (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe, Saturday, September 17, 2016, 09:46 (2777 dagar sedan)

[image]

Fler bilder från Harg och Faringe med främst linjebilder utan tåg finns här för den som är intresserad.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av John T, Saturday, September 17, 2016, 15:04 (2777 dagar sedan) @ Ulfe

Fler bilder från Harg och Faringe med främst linjebilder utan tåg finns här för den som är intresserad.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

Väldigt trevliga bilder - tack!

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av Jepp, Saturday, September 17, 2016, 20:53 (2777 dagar sedan) @ Ulfe

Fantastiska bilder! Tack för att du visar dem!
I Vettsta ligger en stump spår kvar, men det är betydligt mer igenväxt och stationshuset har begåvats med fulare fönster.
/Jepp

Tp lok Faring Gimo

av Patrik Eriksson, Saturday, September 17, 2016, 22:31 (2777 dagar sedan) @ Ulfe

Det syns ett Tp lok med ett makadamtåg på väg in till Faringe. Kom detta från Gimo? Gick det Tp på denna sträcka?

Tp lok Faring Gimo

av Granis, Saturday, September 17, 2016, 22:39 (2777 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

En kortare (?) period på 60-talet kördes långa makadamtåg -som bestod av kross från Dannemora gruvor- dragna av Tp ner till södra delen (= nuvarande "RB" ) av Roslagsbanorna i samband med spårupprustningar där. Kan ana att hastigheten inte var så hög när dessa trafikerade fd FGJ. Det står bl a om detta i Stig Svallhammars bok "Skendöd i Roslagen", har jag för mig.

/ L G

Tp lok Faring Gimo

av S-O Johansson, Tuesday, September 20, 2016, 19:51 (2774 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Det syns ett Tp lok med ett makadamtåg på väg in till Faringe. Kom detta från Gimo? Gick det Tp på denna sträcka?

En anledning att Faringe Gimo var kvar så länge var väl att den behövdes för fordonsbytena mellan Rimbo och Gimo. Tp-loket för malmtrafiken ingick i det omlopp som hade Rimbo som hemstation.

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av Jakob E, Sunday, September 18, 2016, 07:31 (2776 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för att du delar med dig av denna fantastiska bildskatt.

Intressant att dessa gick så sent som 1964 - jag trodde all rbs-trafik var övertagen av YB05p-bussar.

Är det en vanlig pass och en resgodsvagn i kroken där - svårt att se tycker jag. Räknades ett sådant ekipage som ett loktåg eller ett Y-tåg ?

Hur mycket orkade en Rydbergare dra ? Jag gissar att accelerationen där inte var alltför imponerande.

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av Christer Göransson, Sunday, September 18, 2016, 09:58 (2776 dagar sedan) @ Jakob E

Intressant att dessa gick så sent som 1964 - jag trodde all rbs-trafik var övertagen av YB05p-bussar.

1964 var nog sista året med Xo6p-trafik.


Är det en vanlig pass och en resgodsvagn i kroken där - svårt att se tycker jag. Räknades ett sådant ekipage som ett loktåg eller ett Y-tåg ?

Det räknades som X-tåg, dvs motorvagn med normala stöt- och draginrättningar.

/Christer

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av bg, Sunday, September 18, 2016, 20:25 (2776 dagar sedan) @ Christer Göransson

Hur fick man ljus och värme I vagnarna?

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av Anders Jansson, Sunday, September 18, 2016, 20:44 (2776 dagar sedan) @ bg

Hur fick man ljus och värme I vagnarna?

Några av SRJs F-vagnar utrustades med tågvärmeaggregat.

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av Thomas Tell, Sunday, September 18, 2016, 21:01 (2776 dagar sedan) @ Anders Jansson

Hur fick man ljus och värme I vagnarna?


Några av SRJs F-vagnar utrustades med tågvärmeaggregat.

Personvagnarna hade "hjulljus" som SRJ kallade den. Det var alltså generatorbelysning vilken satt kvar in på 1970-talet.
/tell

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av Anders Ljung, Tuesday, September 20, 2016, 23:02 (2774 dagar sedan) @ bg

Hur fick man ljus och värme I vagnarna?

Två vagnar (Co 33 och 34) var utrustade med kokspanna för värme för att kunna gå med motorvagn. De kallades "grytvagnarna".

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av PeO, Sunday, September 18, 2016, 10:42 (2776 dagar sedan) @ Jakob E

Tack för att du delar med dig av denna fantastiska bildskatt.

Hur mycket orkade en Rydbergare dra ? Jag gissar att accelerationen där inte var alltför imponerande.

Var det inte dessa som var Sveriges starkaste smalspårsmotorvagn?
Jag hittar inte mitt sönderlästa ex av "Smalspåriga dragfordon och rälsbussläp vid Statens Järnvägar"

Xo6p i Hallstavik, 1/7 1964 (1 bild)

av Dag Bonnedal, Sunday, September 18, 2016, 12:11 (2776 dagar sedan) @ PeO

Tack för att du delar med dig av denna fantastiska bildskatt.

Hur mycket orkade en Rydbergare dra ? Jag gissar att accelerationen där inte var alltför imponerande.

Var det inte dessa som var Sveriges starkaste smalspårsmotorvagn?
Jag hittar inte mitt sönderlästa ex av "Smalspåriga dragfordon och rälsbussläp vid Statens Järnvägar"

440 hkr och 85 km/h.
Var väl samma motorer och effekt som T2p.

Dag B

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Ulf Pålsson, Sunday, September 18, 2016, 10:50 (2776 dagar sedan) @ Jakob E

- - - Räknades ett sådant ekipage som ett loktåg eller ett Y-tåg ?

Huvudlittera X angav ju på denna tid motorvagnar med ordinarie stöt- och draginrättningar, till skillnad från huvudlittera Y som var rälsbuss.

Driftmässigt var det på (f.d.) SRJ i princip ingen skillnad mellan tåg som drogs av motorvagn litt X och tåg som drogs av lok. Det gällde ju även på landstingsägda Roslagsbanan på 1970- och 80-talen, där ju de flesta tågen bestod av motorvagnar litt X som drog på personvagnar och ibland overksamma motorvagnar litt X.

Hur mycket orkade en Rydbergare dra ? Jag gissar att accelerationen där inte var alltför imponerande.

I en tidtabellsbok de A från 1961 hittar jag följande uppgifter för max vagnvikt, i tabellen för ånglok, motorlok och förbränningsmotorvagnar:

Xo6p: 100 t
Xo5p: 70 t
Tp: mellan 590 t och 625 t
T2p och ångloken 27-29: mellan 470 t och 500 t.

Som jämförelse finns följande uppgifter i tabellen för ellok och elmotorvagnar (siffra till vänster om bråkstrecket avser persontåg, till höger avser godståg):

Bap ("Grisen" ): mellan 140/150 t och 150/170 t
Bbp, Bdp, Bcp: mellan 350/400 t och 350/450 t
Xoa4p (senare X4P): mellan 100/120 t och 130/145 t
Xoa7p (senare X7P): mellan 200/260 t och 230/300 t.

Xoa2p och Xoa3p (senare X2P, X3P) saknas av någon anledning i tabellen, och Xoa9p (senare X9P) fanns ju inte 1961. I nästa utgåva av tdtboken del A, från 1963 finns dock Xoa2 och Xoa3p medtagna med samma uppgifter som Xoa4p, och Xoa9p finns medtagen med samma uppgifter som Xoa7p.
/up

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Nils-Eric Sääf, Sunday, September 18, 2016, 12:47 (2776 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Det fanns flera starka motorvagnar. Den gamla Falkenbergs järnvägars nr 2 drog dagligen 2 eller 3 vagnar på linjen Växjö- Hultsfred. i tidigt 50-tal.

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Krister P, Sunday, September 18, 2016, 17:42 (2776 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det fanns flera starka motorvagnar. Den gamla Falkenbergs järnvägars nr 2 drog dagligen 2 eller 3 vagnar på linjen Växjö- Hultsfred. i tidigt 50-tal.

Omlittererad till Yop 429 1943.
Skall den ha gått Växjö - Hultsfred?
I mina dokument från Växjö Dvst från den tiden med km-uppgifter finns den inte med överhuvudtaget.

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Nils-Eric Sääf, Sunday, September 18, 2016, 17:49 (2776 dagar sedan) @ Krister P

Jag har nu slagit fram en Bild i Boken om Falkenbergs Jvg. sidan143 där TKL i Brittatorp vinkar avgång till FJ 2 då kallad Xo2p19 år1951.

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Krister P, Sunday, September 18, 2016, 17:54 (2776 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag har nu slagit fram en Bild i Boken om Falkenbergs Jvg. sidan143 där TKL i Brittatorp vinkar avgång till FJ 2 då kallad Xo2p19 år1951.

Det var en annan femma!
Det är bara det att det är fel i boken.
Xo2p 19 är f.d. FJ 3, inte 2.
Den fanns mycket riktigt i Växjö.

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Kurt G Möller, Sunday, September 18, 2016, 18:02 (2776 dagar sedan) @ Krister P

Strålande!! Ja jisses - hvad gjorde vi utan vårt Forum...?

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Nils-Eric Sääf, Sunday, September 18, 2016, 18:09 (2776 dagar sedan) @ Krister P

Då slapp jag bli hängd?

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Svante Andersson, Sunday, September 18, 2016, 21:57 (2776 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Då slapp jag bli hängd?

Möjligtvis uthängd...
Sådana bestraffningar har vi inte här... en veckas letande efter obskyra uppgifter i något dammigt järnvägsarkiv känns bättre! :-D

SA

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Kjell Aghult, Monday, September 19, 2016, 06:46 (2775 dagar sedan) @ Krister P

Jag har nu slagit fram en Bild i Boken om Falkenbergs Jvg. sidan143 där TKL i Brittatorp vinkar avgång till FJ 2 då kallad Xo2p19 år1951.


Det var en annan femma!
Det är bara det att det är fel i boken.
Xo2p 19 är f.d. FJ 3, inte 2.
Den fanns mycket riktigt i Växjö.

Enligt 1957 års tågsammansättningsplan bestod tåg 356 (från Växjö kl 16.38)
lördagar av Xop + Fp + 2 Bop. Bakre Bop kopplades av i Brittatorp. Än gällde ju sexdagarsvecka och lördagen var veckans stora resdag,

Tåg 355 (från Hultsfred kl 14.50) bestod likaså lördagar av Xop + BDFop +
Bop + Fp + Bop (Den senare Brittatorp - Växjö, retur från 356).

Inga vagnvikter för motorvagnar står i linjeboken, men givetvis fanns en maxgräns planerarna kände till.

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Ulfe, Monday, September 19, 2016, 07:35 (2775 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Roligt att bilden uppskattas och tack för all information om Xo6p.
Hälsar Ulf och Björn

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Nils-Eric Sääf, Monday, September 19, 2016, 09:17 (2775 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Den måste ha gått i Morrontåget Växjö- Hultsfred och retur för innan vi flyttat tiil Jenny 1953 åkte vi till farsan som börjat där 1952 . Vi åkte från Kisa med 943 och bytte i Hultsfred till Västervikståget och jag vill minnas att då hade motorvagnen en personvagn och en vagn som medförde post, stämmer det?

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Kjell Aghult, Monday, September 19, 2016, 09:45 (2775 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Den måste ha gått i Morrontåget Växjö- Hultsfred och retur för innan vi flyttat tiil Jenny 1953 åkte vi till farsan som börjat där 1952 . Vi åkte från Kisa med 943 och bytte i Hultsfred till Västervikståget och jag vill minnas att då hade motorvagnen en personvagn och en vagn som medförde post, stämmer det?

1957 - som min rapport avser - gick 352-353 på morgonen med Tp-lok. Två motorvagnar var då i omlopp i Växjö. Givetvis kan morgontågen ha haft motorvagn någon period tidigare.

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Nils-Eric Sääf, Monday, September 19, 2016, 09:51 (2775 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Jag skrev fel tågnummer från Kisa. Vi åkte med 941 förståss

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av yngve nilsson, Monday, September 19, 2016, 10:34 (2775 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det är helt möjligt att pt 352 haft motorvagn+personvagn+postvagn vid ankomst till Hultsfred. Postvagnen kopplades av och gick tillbaka i pt 355. Senare, när pt 355 blev Y-tåg återvände postvagnen redan i pt 353 och postkupen fick använda en UDFop13p tillbaka till Växjö. Även postkupeen Oskarshamn-Sävsjöström(-Växjö) drogs ibland av X-motorvagn+ tvåaxlig DF-vagn detta då det var ont om postvagnar för Y-tåg vid denna tid i Växjö.

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Ola Almquist, Monday, September 19, 2016, 15:55 (2775 dagar sedan) @ yngve nilsson

Det är helt möjligt att pt 352 haft motorvagn+personvagn+postvagn vid ankomst till Hultsfred. Postvagnen kopplades av och gick tillbaka i pt 355. Senare, när pt 355 blev Y-tåg återvände postvagnen redan i pt 353 och postkupen fick använda en UDFop13p tillbaka till Växjö. Även postkupeen Oskarshamn-Sävsjöström(-Växjö) drogs ibland av X-motorvagn+ tvåaxlig DF-vagn detta då det var ont om postvagnar för Y-tåg vid denna tid i Växjö.

Vilken vagn kan den tvåaxliga ha varit? DF9p 266? Det fanns nog inte så många andra vid denna tid. Det skulle ha varit BD13p 291 i så fall. Jag har för mig att den fanns i Kalmar.

M.v.h
Ola

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av yngve nilsson, Monday, October 03, 2016, 10:51 (2761 dagar sedan) @ Ola Almquist

Retur Ola Almqvist.
Tyvärr vet jag inte numret på den tvåaxliga postvagnen som gick Vö-Oh när UDFo10p 1624 var på service. Det var en av postarna som berättade att när 1624 som normalt användes gick det en X-motorvagn+ en tvåaxlig DF i tågen 302-305

Tung tysk dieselmororvagn

av Kjell Aghult, Monday, September 19, 2016, 09:37 (2775 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vid mina 80-talsresor i Tyskland var motorvagnen NE 81 ny: Benämningen står för "Nichtbundeseigener" (=delstatlig) trafik och premiäråret. Den hade två 270 hk dieselmotorer (=199 kW var). Enligt uppgift räckte den ena då vagnen gick ensam. Med båda drivande orkade den ibland dra också lokalgodståget: Man sparade in kostnaden för ett halvstort diesellok.

Nyare, lätta motorvagnstyper senare dykt upp och jag vet inte hur stor utbredning NE 81 fick.

På 80-talet var den radiobaserade "§ 100" (Zugleitbetrieb av 1972) väl inarbetad på småbanorna. Förebild för danska driftformen "radiodirigeret trafikafvikling" av 1975: 2002 införd även på två DSB-linjer. Också förebild för svenska system F (´fötbaneformen´). Den tyska samtalsdisciplinen imponerade. Nåja, man var duktig även på gamla, telefonbaserade BND (=´Betriebsvorschriften für den
vereinfachten Nebenbahndienst´). Jag såg 1970 ett sådant möte mellan två stora MaK-motorvagnar på Kiel-Schönberger Eisenbahn. Det gick undan!

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Krister P, Tuesday, September 20, 2016, 01:13 (2775 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag har nu slagit fram en Bild i Boken om Falkenbergs Jvg. sidan143 där TKL i Brittatorp vinkar avgång till FJ 2 då kallad Xo2p19 år1951.


Det var en annan femma!
Det är bara det att det är fel i boken.
Xo2p 19 är f.d. FJ 3, inte 2.
Den fanns mycket riktigt i Växjö.


Enligt 1957 års tågsammansättningsplan bestod tåg 356 (från Växjö kl 16.38)
lördagar av Xop + Fp + 2 Bop. Bakre Bop kopplades av i Brittatorp. Än gällde ju sexdagarsvecka och lördagen var veckans stora resdag,

Tåg 355 (från Hultsfred kl 14.50) bestod likaså lördagar av Xop + BDFop +
Bop + Fp + Bop (Den senare Brittatorp - Växjö, retur från 356).

Inga vagnvikter för motorvagnar står i linjeboken, men givetvis fanns en maxgräns planerarna kände till.

Xo4p 461 med tvåaxlig godsvagn i Brittatorp.
Foto: Kurt Eklund, Krister Perssons samling.

[image]

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Stefan Isaksson, Monday, September 19, 2016, 11:25 (2775 dagar sedan) @ Krister P

Just FJ 3 = SJ Xo2p 19 har väl ett visst intresse för SRJ, för det var väl en systervagn till den så kallade Motalavagnen på SRJ. När denna kom till SJ littrerades den Xo5p 900-någonting (tillsammans med NOHAB-vagnarna).

Jag tror Rydbergarna var starkare, men även Xo5p kunde dra vagnar.
Bortsett från planenliga vagnar, så förekom det tydligen även att Mörby passade på att hänga några godsvagnar efter motorvagnarna när de varit inne på översyn.
Det var inte populärt hos föraren, eftersom STH då var 40 km/tim, och den hastigheten var svår eftersom den låg mellan två växlar.

SI

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Mikael Hillbo, Monday, September 19, 2016, 13:14 (2775 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Hej!

Underbar bild från Hallstavik! Jag skulle nog betala en ansenlig slant för en tidsmaskin och möjligheten att åka med...

Var inte Xo6p en "halv" T2p avseende motorer, dvs en motor? Det skulle förklara 100 ton jmf mot nära 500 för T2p (även om sth var 85 resp 60).

/Mikael

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av Torbjorn_Forsman, Monday, September 19, 2016, 13:52 (2775 dagar sedan) @ Mikael Hillbo

Hej!

Underbar bild från Hallstavik! Jag skulle nog betala en ansenlig slant för en tidsmaskin och möjligheten att åka med...

Var inte Xo6p en "halv" T2p avseende motorer, dvs en motor? Det skulle förklara 100 ton jmf mot nära 500 för T2p (även om sth var 85 resp 60).

/Mikael

För motorvagnar begränsas tillåten vagnvikt ofta inte bara av maskineriet, utan även av ramverkets hållfasthet.

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av John T, Monday, September 19, 2016, 14:14 (2775 dagar sedan) @ Mikael Hillbo

Hej!

Underbar bild från Hallstavik! Jag skulle nog betala en ansenlig slant för en tidsmaskin och möjligheten att åka med...

Var inte Xo6p en "halv" T2p avseende motorer, dvs en motor? Det skulle förklara 100 ton jmf mot nära 500 för T2p (även om sth var 85 resp 60).

/Mikael

Nej - "Rydbergarna" (Xo6p) hade två motorer av samma typ som loken. Däremot var de växlade för sth 85, till skillnad från sth 60 för "Dalahästarna" (eller T2p på SJ-språk).

Xo6p -- vagnvikter m.m. på f.d. SRJ

av 53 Wadsten, Thursday, September 22, 2016, 04:57 (2773 dagar sedan) @ John T

Det var mycket problem med dessa vagnar, de luftkylda Deutzmotorena gick ofta varma.