X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild) (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ulfe, Wednesday, September 21, 2016, 07:37 (2746 dagar sedan)

På linjen Stocksund-Långängstorp, Roslagsbanenätet.

[image]

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild)

av 53 Wadsten, Wednesday, September 21, 2016, 10:37 (2746 dagar sedan) @ Ulfe

Långängslådan

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild)

av danielb987, Wednesday, September 21, 2016, 11:48 (2746 dagar sedan) @ Ulfe

På linjen Stocksund-Långängstorp, Roslagsbanenätet.

[image]

Vad är det andra spåret i korsningen för järnväg? Samma eller annan spårvidd?

Med vänlig hälsning
Daniel

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild)

av Christer Fredriksson, Wednesday, September 21, 2016, 12:11 (2746 dagar sedan) @ danielb987

Spåret till hamnen.

Stocksunds hamnspår

av Carl-Erik Olsson, Thursday, September 22, 2016, 00:08 (2746 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Spåret till hamnen.

Spåren kan skönjas på Eniros historiska flygbilder från omkring 1960 och där jämföras med läget i modern tid. Där ser man en del hamnspår, men vad användes de till då? Djursholmsbanans eget 265 kW ångkraftverk från 1890-talet var i drift fram till 1920-talet och låg nere vid hamnen. Dess byggnad finns tydligen kvar fortfarande med förstås helt annan användning. Det var ju koleldat, men hur försörjdes det med (importerat) bränsle? Kunde båtar från kontinentens eller det förenade kungarikets kolgruvor gå ända dit och lossa, eller var man tvungen att lasta om till pråmar eller mindre tonnage? P g a hamnspåren skulle man ju kunna tänka sig att kol skulle kunna komma på järnväg dit, men var skulle man i så fall kunna lasta om, alltså var fanns annars smalspåriga hamnspår i trakterna? Framnäsviken kanske närmast annars? Hallstavik eller Hargshamn skulle kanske kunna fungera tekniskt men säkert för långt bort. Fanns lossningsanläggningar i form av t ex skopkranar nånstans?
/funderade CEO

Stocksunds hamnspår

av Thomas Tell, Thursday, September 22, 2016, 00:35 (2746 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

SRJ importerade kol via Stocksund. Man lossade även zink där och förarna bräckte varandra i att ta flest vagnar därifrån. Om man tryckte i sista kopplet i stoppbocken, tryckte ihop buffertfjädrarna, bromsade fast och sedan släppte bromsen med samtidigt pådrag (ånglok) kunde man få upp många zinkvagnar till linjen. Det har jag fått höra.
/tell

Stocksunds hamnspår

av ak44, Thursday, September 22, 2016, 11:34 (2745 dagar sedan) @ Thomas Tell

En historia från den tiden då man eldade med ved. Det var vid den sjökajen närmast Långängen. Alltså ganska nära den berömda stoppbocken i Långängen. (En annan historia)
En Roslagsskuta kom med vedlass och lastade av på kajen på sin av tradition vanliga plats. Någon "Grosshandlare" hade beställt ved för sitt behov men ville ha det upplagt på kajen i en "egen vedstapel" några meter längre bort för att kunna urskilja sitt. Och det sändes bud till skepparen på Roslagsskutan om denna begäran.
Skepparens svar blev: "Ja 'alar inte för en famn ved!"

Nu vet jag inte om det handlade om bara en famn ved, men det är mindre viktigt. Och 'alar. Roslagsuttal för ordet Halar. Att hala = Flytta en båt framåt eller bakåt som ligger vid en kaj.
En famn ved, lite drygt 3 kubikmeter.

Historien har berättats för mig av personer som bodde på trakten vid 1910 - 40-talet.

Ett tillägg: I den här länken kan man se en bild på en Roslagsskuta med vedlast. http://ortshistoria.se/kommunerna_1955/frotuna_landskommun

Stocksunds hamnspår

av Kurt G Möller, Saturday, May 06, 2017, 20:17 (2519 dagar sedan) @ ak44

I boken Roslagsbanan 100 År från 1985 finns en bild på hamnspåret i Stocksund år 1957 med "sista kollasten till SRJ under lossning från båt".

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild)

av Granis, Wednesday, September 21, 2016, 14:14 (2746 dagar sedan) @ danielb987

Japp (som Christer påpekat). Hamnspåret alltså. Fram till 1932 (?) var det då ett kors mellan två spårvidder då "Långängslinjen" var en egen normalspårig spårväg. Men inte efter det, som på nedanstående skiss från "bangardar.se".

/ L G
[image]

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild) + länk till flera bilder

av John T, Wednesday, September 21, 2016, 12:45 (2746 dagar sedan) @ Ulfe

På linjen Stocksund-Långängstorp, Roslagsbanenätet.

Trevligt med Lådan-bilder. Jag lägger in länken till bloggen där sign. Ulfe har publicerat tre bilder till från Långängslinjen: http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild) + länk till flera bilder

av Jakob E, Wednesday, September 21, 2016, 14:41 (2746 dagar sedan) @ John T

Kul bilder.

Bilderna från Vallentuna - vad är den röda byggnaden till höger ? Likriktarstation ?

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild) + länk till flera bilder

av John T, Wednesday, September 21, 2016, 16:29 (2746 dagar sedan) @ Jakob E

Kul bilder.

Bilderna från Vallentuna - vad är den röda byggnaden till höger ? Likriktarstation ?

Ja titta, det har kommit två nya bilder under Långängsbanebilderna.

Nej, tegelbyggnaden till höger är vattentornet.

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild) + länk till flera bilder

av Olle E, Wednesday, September 21, 2016, 21:12 (2746 dagar sedan) @ John T

Jag blir lite osäker på väderstrecken i bilden. Visst går väl loken mot Rimbo..?

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild) + länk till flera bilder

av Ulfe, Wednesday, September 21, 2016, 21:26 (2746 dagar sedan) @ Olle E

Får fråga min bror om ingen här vet?
Lägger ut bilderna här.
[image]
[image]

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild) + länk till flera bilder

av John T, Wednesday, September 21, 2016, 21:38 (2746 dagar sedan) @ Ulfe

Jag blir lite osäker på väderstrecken i bilden. Visst går väl loken mot Rimbo..?

Får fråga min bror om ingen här vet?

Det är riktigt, loken går mot Rimbo.

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild) + länk till flera bilder

av Ulfe, Thursday, September 22, 2016, 07:21 (2745 dagar sedan) @ John T

Jag blir lite osäker på väderstrecken i bilden. Visst går väl loken mot Rimbo..?

Får fråga min bror om ingen här vet?


Det är riktigt, loken går mot Rimbo.

Så här skriver min bror: Glömde skriva att tåget var på väg mot Rimbo och Norrtälje. Förseningen p.g.a. lokskadan blev inte mer än 1 timme.
Alla andra resenärer hade åkt vidare med buss, så det blev gott om plats på tåget.

Vallentuna 28 maj 1966

av Thomas Tell, Wednesday, September 21, 2016, 23:53 (2746 dagar sedan) @ Ulfe

Får fråga min bror om ingen här vet?
Lägger ut bilderna här.
[image]
[image]

28 maj 1966 var en lördag och tåget har finka och åtta Bop. Underbara bilder!
Detta måste var tåg 704 Stockholm-Rimbo med avgång Vallentuna 14.24 enligt grafen tdt 165. Det gick mycket YBo vid dessa år men några loktåg. Enligt grafen tdt 167 borde det vara tåg 710 med avgång 16.03 men jag tror på tåg 704.
Fd vattentorn till höger enligt spårplan från 1939.
/tell

Vallentuna 28 maj 1966 - ang. vattentornet

av John T, Thursday, September 22, 2016, 20:20 (2745 dagar sedan) @ Thomas Tell

Apropos det i tråden redan flerfaldigt omnämnda vattentornet:

Fd vattentorn till höger enligt spårplan från 1939.

Spårplanen måtte antingen ha varit ett tidigt förslag (eller feldaterad, alternativt senare uppdaterad utan infört datum och år).

Det finns en annan spårplan, märkt "förslag till placering av vattentorn i Vallentuna" som är daterad 1942. En byggnadsritning ur SRJmf arkiv är märkt "Förslag till vattentorn i Vallentuna" med datum 30/7 1942. I SRJ:s årsberättelse för 1942 anges "Byggnad för ny vattenstation påbörjad".

Så vattentornet bör ha varit byggt 1942. Det vore intressant att veta när det revs. Jag har genom bildinventering kommit fram till att bör ha skett någon gång mellan 1968 och ca 1970.

Vallentuna 28 maj 1966 - ang. vattentornet

av Ulf Diehl, Sunday, May 07, 2017, 09:50 (2518 dagar sedan) @ John T

Nyfiken fråga. Varför bygga ett vattentorn i Vallentuna mitt under pågående elektrifiering? Ett provisoriskt skulle jag förstå, men en massiv tegelbyggnad?
Ulf Diehl

Vallentuna 28 maj 1966 - ang. vattentornet

av Bobo L, Sunday, November 21, 2021, 19:44 (859 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Nyfiken fråga. Varför bygga ett vattentorn i Vallentuna mitt under pågående elektrifiering? Ett provisoriskt skulle jag förstå, men en massiv tegelbyggnad?
Ulf Diehl

Ca 25 km från Stockholm, och hård körning uppför Byle backe (en av södra roslagsbanenätets tre brantaste backar, 2-3 km i 17 promille) är väl iofs en bra förklaring? Södergående tåg kanske också tyckte det efter ca 30 km från Rimbo var dags att ta vatten inför bestigningen av samma bergsmassiv fast i andra riktningen (det är nr två av de nämnda tre stigningarna).

Var tog man vatten tidigare? Täby (med vattentorn sammanbyggt med lokstallet)? Ekskogen? Eller Lindholmen?

I Lindholmen genomfördes under 20- och 30-talen ett par rejäla sjösänkningar i avsikt att vinna mer åkermark, eller kanske framför allt att undvika att befintliga åkrar, ängar och hagar regelbundet översvämmades med skördeskador och förstört bete som följd. Bland annat sägs att man genom stora dikningsarbeten vänt riktning på ett vattendrag för att leda BORT vatten istället för att leda det TILL de nämnda sjöarna. *)

Således kan grundvattnet ha sjunkit så mycket att en tidigare vattentagningsanläggning blev otjänlig. (Obs, bara spekulation från min sida!)

Orsaken kan också ha varit problem med vattenkvaliteten. Orkesta och Frösunda socknar är kända för att ha dåligt vatten, både hårt och salt. I och för sig kan jag tro att detsamma kan gälla även Vallentuna socken. Den som minns sin geologiundervisning från lågstadiet vet att de här fenomenen är en konsekvens av istiden och att Fennoskandia (grovt sett = Norden) i tusentals år stod under vatten upp till högsta kustlinjen i flera omgångar därefter, med både salt och sött vatten om vartannat. (Googla tex Yoldiahavet!)

Alla som sysslat med pannvatten vet att kalkhaltigt vatten är olämpligt och kan leda till jäsvatten, skumbildning och andra problem. Vatten med hög salthalt vill man säkert inte heller ha in i pannorna.

I Vallentuna fanns för övrigt tegelbruk inom ropavstånd från stationen, så med 15 (nåja) gubbar kunde man säkert ordna en langarkedja för tegelstenarna.


*)
Så småningom kom den dåtida vattendomen om sjösänkning (jaja, formellt var det inte en vattendom utan ett beslut i en förrättning med en lantbruksingenjör från Länsstyrelsen som förordnad förrättningsman) att omprövas i ett eller flera avseenden under Tjugohundranollnoll-talet. Järnvägen var berörd vid den ursprungliga förrättningen och även vid omprövningsförrättningen, varför en kallelse till syn och förhandling vid och på Lindholmens gård anlände till ett förvirrat lokaltrafikföretag i Nollåtta-län.

Det förvirrade lokaltrafikföretaget hade troligen aldrig mött ett sånt här ärende tidigare och frågan studsade runt i firman som en flipperkula innan någon slog näven i bordet och sa "Det här är nått konstigt ärende, det här vet jag inte vad det är. Det får Bobo ta!". Det var iofs korrekt, men det borde ha hamnat hos mig eller min nära kollega MV direkt, utan flippereffekt.

Sålunda kom jag att närvara vid ett möte i ärendet såsom representant för Järnvägsaktiebolaget Stockholm-Roslagens Järnvägar med stöd av en sakägarförteckning från nittonhundratjugotidigt, eller så. Jag kunde dock snart konstatera att de föreslagna förändringarna inte skulle beröra järnvägens fastighet, fria rum eller normalprofil, inte innebära säkerhetsfarliga eller stabilitetspåverkande schakter eller komma i konflikt med järnvägens spänningsförande anläggningsdelar, och ej heller utgöra problem för tågföringen å banan. Snarare var det så att åtgärderna istället skulle gagna järnvägens avvattning mm. Dessa iakttagelser med tillhörande ståndpunkt tillställdes domstolen och därmed var ärendets aktiva hantering avslutad, därefter låg frågan i bevakningshögen ifall nått annat än beskrivet skulle börja hända i frågan.

Vallentuna 28 maj 1966 - ang. vattentornet. Langare?

av Leif B, Sunday, November 21, 2021, 22:06 (859 dagar sedan) @ Bobo L


I Vallentuna fanns för övrigt tegelbruk inom ropavstånd från stationen, så med 15 (nåja) gubbar kunde man säkert ordna en langarkedja för tegelstenarna.


Det fanns väl decauvillebana från (minst ett av) tegelbruken till Vallentuna station?

Vallentuna 28 maj 1966 - ang. vattentornet. Langare?

av Bobo L, Monday, November 22, 2021, 07:32 (858 dagar sedan) @ Leif B


I Vallentuna fanns för övrigt tegelbruk inom ropavstånd från stationen, så med 15 (nåja) gubbar kunde man säkert ordna en langarkedja för tegelstenarna.


Det fanns väl decauvillebana från (minst ett av) tegelbruken till Vallentuna station?

Javisstja, så var det väl? Börjar bli svårt att minnas, länge sen vi lastade tegel i Vallentuna :-P

Vallentuna 28 maj 1966 - ang. vattentornet. Langare?

av Leif B, Monday, November 22, 2021, 10:50 (858 dagar sedan) @ Bobo L


I Vallentuna fanns för övrigt tegelbruk inom ropavstånd från stationen, så med 15 (nåja) gubbar kunde man säkert ordna en langarkedja för tegelstenarna.


Det fanns väl decauvillebana från (minst ett av) tegelbruken till Vallentuna station?


Javisstja, så var det väl? Börjar bli svårt att minnas, länge sen vi lastade tegel i Vallentuna :-P

den här bilden syns en diagonal från Åby Tegelbruk som stryker hörnet på Vallentuna tegelbruk och försvinner i vänster bildkant i riktning mot stationen. Är inte det möjligen en decauvillebana? (Bildkälla.)

Men vad vet jag, jag lastade aldrig tegel i norra Sverige. Vi söderkisar lossade sand vid den tiden, om inte minnet sviker mig.

Vallentuna 28 maj 1966 - ang. vattentornet. Langare?

av Thomas Tell, Monday, November 22, 2021, 11:03 (858 dagar sedan) @ Bobo L


I Vallentuna fanns för övrigt tegelbruk inom ropavstånd från stationen, så med 15 (nåja) gubbar kunde man säkert ordna en langarkedja för tegelstenarna.


Det fanns väl decauvillebana från (minst ett av) tegelbruken till Vallentuna station?


Javisstja, så var det väl? Börjar bli svårt att minnas, länge sen vi lastade tegel i Vallentuna :-P

[image]

Det var väl ett 891-spår som gick förbi motorvagnsstallet bort till tegelbruken?
/tell

Vallentuna 28 maj 1966 - ang. vattentornet. Langare?

av Thomas Tell, Monday, November 22, 2021, 12:33 (858 dagar sedan) @ Thomas Tell


I Vallentuna fanns för övrigt tegelbruk inom ropavstånd från stationen, så med 15 (nåja) gubbar kunde man säkert ordna en langarkedja för tegelstenarna.


Det fanns väl decauvillebana från (minst ett av) tegelbruken till Vallentuna station?


Javisstja, så var det väl? Börjar bli svårt att minnas, länge sen vi lastade tegel i Vallentuna :-P


[image]

Det var väl ett 891-spår som gick förbi motorvagnsstallet bort till tegelbruken?
/tell

[image]

Här håller SRJmf på att lasta räler som grävts fram från tegelbruksspåret 1974.
/tell

Vallentuna 28 maj 1966 - ang. vattentornet. Langare?

av Anders Sandgren, Monday, November 22, 2021, 17:17 (858 dagar sedan) @ Thomas Tell


I Vallentuna fanns för övrigt tegelbruk inom ropavstånd från stationen, så med 15 (nåja) gubbar kunde man säkert ordna en langarkedja för tegelstenarna.


Det fanns väl decauvillebana från (minst ett av) tegelbruken till Vallentuna station?


Javisstja, så var det väl? Börjar bli svårt att minnas, länge sen vi lastade tegel i Vallentuna :-P


[image]

Det var väl ett 891-spår som gick förbi motorvagnsstallet bort till tegelbruken?
/tell

Det fanns väl två tegelbruk, det ena hade eget 600mm-system och lokdrift (motorlok) för de interna transporterna och 891mm-spår som anslutning till stationen.
Det andra hade inte lokdrift och om det hade anslutning via samma spår eller annat vet jag inte.

X2p i Stocksund, 13/6 1966 (1 bild) + länk till flera bilder

av Thomas Tell, Wednesday, September 21, 2016, 23:29 (2746 dagar sedan) @ Jakob E

Kul bilder.

Bilderna från Vallentuna - vad är den röda byggnaden till höger ? Likriktarstation ?

Likriktarstationen låg i södra änden och detta är fd vattentorn.
/tell