ELTRUCK I KALMAR (Fordon: allmänt)

av JYT, Wednesday, September 21, 2016, 22:02 (2773 dagar sedan)

I Kalmar hade man på 60- & 70-talet en elektrisk perrong-/bagagetruck.

Alla 4 hjulen med helgjutna däck och troligen drivande (med en motor per hjul?), styrdes med en spak i valfri ände (öppet flak i mellan) Man var tvungen att fälla ner två(?) plattor att stå på och tror jag, bromsade man genom att den ena släpptes upp. Eller var det så att uppfälld fotplatta var lika med panikbroms vid avtrillad förare/automatisk P-broms och den under körning bromsades på annat vis.
Var det aktersnurre-gas genom vridning av spaken?

Tror jag möjligen sett sådan på annat håll, men vad var det för något fordon, vilken batterityp ett stort eller flera "lastbilsbatterier"?

Med tanke på utförandet skulle jag tro att det var en 50-talsprodukt.

ELTRUCK I KALMAR

av Anders Jansson, Wednesday, September 21, 2016, 22:51 (2773 dagar sedan) @ JYT

I Kalmar hade man på 60- & 70-talet en elektrisk perrong-/bagagetruck.

Alla 4 hjulen med helgjutna däck och troligen drivande (med en motor per hjul?), styrdes med en spak i valfri ände (öppet flak i mellan) Man var tvungen att fälla ner två(?) plattor att stå på och tror jag, bromsade man genom att den ena släpptes upp. Eller var det så att uppfälld fotplatta var lika med panikbroms vid avtrillad förare/automatisk P-broms och den under körning bromsades på annat vis.
Var det aktersnurre-gas genom vridning av spaken?

Tror jag möjligen sett sådan på annat håll, men vad var det för något fordon, vilken batterityp ett stort eller flera "lastbilsbatterier"?

Med tanke på utförandet skulle jag tro att det var en 50-talsprodukt.

Du kan finna lite info här:

Gammalt nlägg i annat forum

Eltruck inget nytt påfund, redan 1925 o.s.v

av Sune Nylén, Wednesday, September 21, 2016, 23:09 (2773 dagar sedan) @ Anders Jansson

Sådana där eltruckar är inget nytt påfund.
I boken Järnvägsposten,En resa med järnvägsposten genom seklen, utgiven av Posten, tryckår och nummer saknas , format A4 110 sidor, men troligen omtrent 97-2000, och som för övrigt är fylld med fina bilder på gamla postvagnar - och nyare-, står det att en av de första elektriska plattformstruckarna levererades 1925 till Nässjö.
Tillverkare var Svenska Elekto Bil AB. Bild finnes + på andra typer.
Manöveranordningen är samma som här omtalas, med fotplattor.
Även en förteckning över alla postkupéer och stämplar finnes.
Även tågrånet i Staffanstorp 1907 avhandlas på två sidor med bilder.
Rekommenderas till den intresserade.
:-) Sune

ELTRUCK I KALMAR

av 53 Wadsten, Thursday, September 22, 2016, 08:33 (2772 dagar sedan) @ Anders Jansson

Dessa truckar fanns på de flesta större stationer.

ELTRUCK I KALMAR

av Torbjorn_Forsman, Thursday, September 22, 2016, 11:21 (2772 dagar sedan) @ JYT

I Kalmar hade man på 60- & 70-talet en elektrisk perrong-/bagagetruck.

Alla 4 hjulen med helgjutna däck och troligen drivande (med en motor per hjul?), styrdes med en spak i valfri ände (öppet flak i mellan) Man var tvungen att fälla ner två(?) plattor att stå på och tror jag, bromsade man genom att den ena släpptes upp. Eller var det så att uppfälld fotplatta var lika med panikbroms vid avtrillad förare/automatisk P-broms och den under körning bromsades på annat vis.
Var det aktersnurre-gas genom vridning av spaken?

Tror jag möjligen sett sådan på annat håll, men vad var det för något fordon, vilken batterityp ett stort eller flera "lastbilsbatterier"?

Med tanke på utförandet skulle jag tro att det var en 50-talsprodukt.

Troligen byggde de på samma teknik som dåtida eldrivna gaffeltruckar mm.
Batteriet var så gott som säkert ett blybatteri. Antingen ett enda stort batterikärl med samtliga celler så att säga i ett block, eller också stod cellerna var och en för sig. Det var alltså knappast frågan om att gruppera 3 eller 6 celler per kärl som i bilbatterier.

Fram på 90-talet började arbetsmiljömyndigheterna bli mer och mer kritiska till truckar där föraren står "utanför" trucken på en fotplatta, det hade inträffat alltför många olycksfall.
Manövreringen med spak har också orsakat både tillbud och olyckor - det har t ex hänt att trucken har törnat emot uppstaplat gods som har vält och påverkat spaken så att trucken ger sig iväg med full fart och ställer till ännu mer förödelse innan någon får stopp på det hela.

ELTRUCK I KALMAR

av 53 Wadsten, Thursday, September 22, 2016, 14:34 (2772 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

TR hade samma truck till furnering av serveringsvagnar på Malmö C, en blå med stor ratt.

Eltruck i Kalmar

av Bertil Bengtsson, Thursday, September 22, 2016, 16:03 (2772 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Jodå, man stod på två "plattor" varav den ena var broms; släppte man upp den ena bromsade man. Man styrde genom att hålla i en utstående spak på sin högra sida; spaken gick att fälla rakt upp när den inte skulle användas. Körde gjorde man med ett litet körhandtag på sin vänstra sida; handtaget/spaken ifråga var borttagbar ungefär som fram-och-back på elektrolok, endast vid "nolläge" gick den att skjuta in eller dra ut. Men det var si och så med den saken: det var ju en järnklack som skulle ta emot och den blev med tiden tämligen sliten - så sliten, att vid ett tillfälle då jag på dvst. Boden (1962?) skulle provköra en sådan truck som genomgått batteribyte, den lilla spaken helt sonika lossnade helt och hållet under full fart framåt - och jag fick inte in den igen! Innan jag hann blinka brakade vi med full fart in i ett järnställ med hyllor för järnprofiler. Jag "före" och trucken "efter". Stället hade ett plåttak vars ena hörn hamnade någon centimeter från min hals. Verkstadsgubbarna hörde braket och kom ut: "vad gör du pojk?" Taket fick en törn och "staketet" på trucken fick riktas. Själv fick jag en smäll i nacken och hade litet värk ett par dagar. Det hade kunnat gå mycket värre. Det var bara någon centimeter från det.
Berra