Allmänna Barnhuset - vagn för transport av fosterbarn (Fordon: vagnar)

av bosc, Friday, September 23, 2016, 22:46 (2743 dagar sedan)

I en artikel i Släktforskarnas årsbok 2016 - Fosterbarn och källorna till deras historia, av Johanna Sköld och Ingrid Söderlind - nämner författarna att Allmänna Barnhuset i Stockholm hade en egen järnvägsvagn för transport av fosterbarn. På sidan 24 finns också en "Plan öfver den vanliga transportvagnen".
Kan någon berätta mer om denna vagn? Typ, littera, bild? Ägde man vagnen eller hyrdes den?
/Bo S. Carlén

Allmänna Barnhuset - egen järnväg?

av Gunnar Olson, Saturday, September 24, 2016, 23:00 (2742 dagar sedan) @ bosc

Stiftelsen Allmänna Barnhuset äger sedan 1935 Sätra Bruk AB. Detta bolag ägde om jag förstått rätt en 600 mm industribana med en mils längd eller uppåt det. Jag hittar inte nu några uppgifter om när den lades ner. Var den i drift 1935?

Allmänna Barnhuset - egen järnväg?

av 53 Wadsten, Sunday, September 25, 2016, 03:55 (2742 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Hette inte området Sätravik och blev sedemera barnkolloni.
Låg strax norr om Skärholmen.

Allmänna Barnhuset - egen järnväg?

av Klas Eriksson, Sunday, September 25, 2016, 07:31 (2742 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Banan följde i stort Edsån efter Sätra bruk upp till Edet vid sjön Unden.I södra änden var en brygga vid sjön Viken ändpunkt.En del av forna banan är en vacker skogsbilväg idag.Banan lades definitvt ned 1949.Mina uppgifter hämtar jag från SJKs "Skogen tar tåget" med ett kapitel av Bo Gyllenberg samt egna besök på platsen.Utöver detta kan jag nämna att ett av loken finns bevarat och kördugligt vid Forsviks bruksjärnväg vid den östra delen av sjön Viken.

Allmänna Barnhuset - egen järnväg?

av 53 Wadsten, Sunday, September 25, 2016, 09:13 (2742 dagar sedan) @ Klas Eriksson

Jaha, då tänker jag på fel ställe.:-(

Allmänna Barnhuset - vagn för transport av fosterbarn

av Anders Jansson, Sunday, September 25, 2016, 14:28 (2742 dagar sedan) @ bosc

I en artikel i Släktforskarnas årsbok 2016 - Fosterbarn och källorna till deras historia, av Johanna Sköld och Ingrid Söderlind - nämner författarna att Allmänna Barnhuset i Stockholm hade en egen järnvägsvagn för transport av fosterbarn. På sidan 24 finns också en "Plan öfver den vanliga transportvagnen".
Kan någon berätta mer om denna vagn? Typ, littera, bild? Ägde man vagnen eller hyrdes den?
/Bo S. Carlén

Min tolkning av den aktuella skissen är att det inte rörde sig om en särskilt avdelad järnvägsvagn utom om extra inredning som vid behov kunde placeras i en vagn. Skissen ifråga motsvarar, med något undantag, en 3-klass länkaxelvagn SJ littera C3d.

Allmänna Barnhuset - vagn för transport av fosterbarn

av bosc, Sunday, September 25, 2016, 22:08 (2741 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag uppfattar texten på sidan 23 som att man ägde/disponerade en egen vagn: "Allmänna Barnhuset hade till och med en egen järnvägsvagn för sina transporter. Att ha en egen vagn innebar att man kunde inreda den efter sina behov."
Jag håller med om att det skulle kunna vara en tvåaxlig vagn, men grundfrågorna kvarstår alltså.
/BoSC