Orginalplogar på Y1? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av K Lemming, Monday, September 26, 2016, 00:16 (2763 dagar sedan)

Vilken typ av plogar levererades Y1 med? Tittar man på bilder på Samlingsportalen så finns det t.ex. en bild på första Y1:an 1267 i Perstorp med helplog och bilden ska vara tagen 1979. Tittar man sen på andra bilder från 1980-81 så sitter det småplogar. På egna bilder jag har från titigt 80-tal så sitter det också små plogar. Jag har alltid haft för mig att Y1:orna levererades med små plogar och att dom senare fick helplog, men bilden från Perstorp gjorde mig fundersam över hur det låg till. Var det olika beroende på var i landet dom skulle gå så att SJ beställde både med helplog och småplogar, så att Y1 med helplog var avsedda för Norrland och Y1 med små plogar var för resten av Sverige?

Orginalplogar på Y1?

av Farbror Mossa, Monday, September 26, 2016, 08:13 (2762 dagar sedan) @ K Lemming

De levererades med olika utföranden. Kommer jag ihåg individnumren rätt hade exempelvis 1269 och 1308 små plogar från början.

Edit: Hittade en [url="http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=73779"]gammal tråd på Postvagnen[/url] med bilder av Bernt Talbrant, flera Y1:or med små plogarna.

Skojig detalj för modelbyggare: Y1:orna som byggdes i Italien levererades med orangelackerade ledstänger i fronterna, på de kalmarbyggda var de svarta från leverans. Det tog inte mer än några år innan det började ändras (84-85?), men från början behövde man alltså inte se inventarienumret för att veta om det var ett kalmarbygge.
Har dessutom för mig att italienarna hade gröna säten och kalmarvagnar oranga från leverans.

Originalplogar på Y1? - OT

av -RB-, Monday, September 26, 2016, 08:45 (2762 dagar sedan) @ K Lemming

Och kanske en skröna .
Pga av profilöverskridande transporterades de FIAT byggda Y1/YF1 genom Europa utan plogarna till Helsingborgs driftverkstad . Där lite jobb gjordes bl.a. uppsättning av plogar dittransporterade av ASG . En dag kom det brustabletter till Helsingborgs dvst som skulle till Astra i Södertälje medan man hos Astra fick några Y1 plogar att lägga på lagret .

mvh Rolf Berg

Originalplogar på Y1? - OT

av Johnny, Monday, September 26, 2016, 09:52 (2762 dagar sedan) @ -RB-

Och kanske en skröna .
Pga av profilöverskridande transporterades de FIAT byggda Y1/YF1 genom Europa utan plogarna till Helsingborgs driftverkstad . Där lite jobb gjordes bl.a. uppsättning av plogar dittransporterade av ASG . En dag kom det brustabletter till Helsingborgs dvst som skulle till Astra i Södertälje medan man hos Astra fick några Y1 plogar att lägga på lagret .

mvh Rolf Berg


Så var det att anlita ASG.

Originalplogar på Y1? - OT

av Jim Hansson, Monday, September 26, 2016, 16:30 (2762 dagar sedan) @ -RB-

Och kanske en skröna .
Pga av profilöverskridande transporterades de FIAT byggda Y1/YF1 genom Europa utan plogarna till Helsingborgs driftverkstad . Där lite jobb gjordes bl.a. uppsättning av plogar dittransporterade av ASG . En dag kom det brustabletter till Helsingborgs dvst som skulle till Astra i Södertälje medan man hos Astra fick några Y1 plogar att lägga på lagret .

mvh Rolf Berg

Om brustablettsförväxlingen vet jag inget, men annars stämmer det att plogar m m monterades på DVST-L (driftverkstad lok) i Helsingborg. Det kommer jag själv ihåg.
Jim

Orginalplogar på Y1?

av Anders Johansson, Monday, September 26, 2016, 09:22 (2762 dagar sedan) @ K Lemming

Det kan nog varit på samma vis som för Y6-8 att det berodde på var de var placerade.

Orginalplogar på Y1?

av yngve nilsson, Monday, September 26, 2016, 11:12 (2762 dagar sedan) @ Anders Johansson

De Y1or som kom hit till Småland hade stora plogar vid leverans men byttes ut mot små plogar. De hade dock inte dessa så länge för vid kollision med vilda djur så fastnade dessa under vagnen och därför tog man tillbaka " Norrlandsplogarna"