Gamla turlistor (Järnvägspersonal)

av 53 Wadsten, Monday, September 26, 2016, 15:57 (2762 dagar sedan)

Någon som minns "Grötkilen" i de gamla turlistorna.

Gamla turlistor

av Kurt G Möller, Monday, September 26, 2016, 16:01 (2762 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Jaa... Detsamma som måltidsrast, var det väl?

Eller även med ngn extra specialbetydelse...?? Rätt???

Gamla turlistor

av Jim Hansson, Monday, September 26, 2016, 16:26 (2762 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Jaa... Detsamma som måltidsrast, var det väl?

Eller även med ngn extra specialbetydelse...?? Rätt???

Nja, om det var samma som på SJ så betydde det måltidsUPPEHÅLL. D v s ett uppehåll som inte var rast men kunde förlänga arbetstiden lite till innan rast var nödvändigt. Under måltidsuppehållet var man bundet till loket. Rasten tillbringar man var man vill.
Jim

Gamla turlistor

av Christer Fredriksson, Monday, September 26, 2016, 16:34 (2762 dagar sedan) @ Jim Hansson

Helt riktigt!

Vem minns inte diskussionerna om vissa långgående godstågs uppehåll i Bollnäs?!
Inte problemfritt för turlist-planerarna!

Gamla turlistor

av 53 Wadsten, Monday, September 26, 2016, 16:34 (2762 dagar sedan) @ Jim Hansson

Vi hade samma turlistor som SJ. används dessa fortfarande idag.

Gamla turlistor

av Kjell Aghult, Monday, September 26, 2016, 17:27 (2762 dagar sedan) @ Jim Hansson

Jaa... Detsamma som måltidsrast, var det väl?

Eller även med ngn extra specialbetydelse...?? Rätt???


Nja, om det var samma som på SJ så betydde det måltidsUPPEHÅLL. D v s ett uppehåll som inte var rast men kunde förlänga arbetstiden lite till innan rast var nödvändigt.

Det var mycket vanligt även för stationär personal. Och även utanför järnvägen,
t ex vid järnbruken (Vad det kallades där vet jag dock inte). Man fick lämna arbetsplatsen i princip bara för toalettbesök och inget arbetstidsavdrag
gjordes. Vid enmanstjänst t ex L-S var detta enda lösningen. Ofta kände man till någon normalt "lugn stund" på turen, då det passade att äta enklare mat (t ex dricka yoghurt) på arbetsstället. Tågstörningar etc kunde dock kullkasta detta och man få bära hem maten oäten.

Vid tlc Hallsberg på 1970-talet hade vi s k utlagd rast (med arbetstidsavdrag)
på bara två av de åtta turerna - som dessutom bara utgick M-F. Allt annat var
"grötkil" eller "bulle", som det hette lokalt.

Gamla turlistor

av 53 Wadsten, Monday, September 26, 2016, 18:24 (2762 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Kan någon lägga ut en bild på en turlista för åkande personal så andra på forumet förstår vad vi pratar om.

Gamla turlistor

av Stefan Isaksson, Monday, September 26, 2016, 18:59 (2762 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Grötkil har jag aldrig hört förr, men det är väl vad Edlund (på den tiden byråassistent på Roslagsbanan, senare uinsp) kallade brödtriangel när han lärde mig läsa turlistor på pjattkursen.

SI

Gamla turlistor

av Tobias B, Monday, September 26, 2016, 19:47 (2762 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Grötkil har jag aldrig hört förr, men det är väl vad Edlund (på den tiden byråassistent på Roslagsbanan, senare uinsp) kallade brödtriangel när han lärde mig läsa turlistor på pjattkursen.

SI

Triangelrast fanns det på en del verkstadsturer man genomlidit. Kul att höra hur ordet utvecklats över tid och placeringsort. :-)

Gamla turlistor

av Tågklareraren, Monday, September 26, 2016, 21:48 (2762 dagar sedan) @ Tobias B

I Västerås kallade vi det "supglas" och betydde måltidsuppehåll mindre än 30
minuter utan löneavdrag.

Gamla turlistor

av Lennart Petersen, Monday, September 26, 2016, 22:13 (2762 dagar sedan) @ Tågklareraren

I Västerås kallade vi det "supglas" och betydde måltidsuppehåll mindre än 30
minuter utan löneavdrag.

Löneadrag är det väl dock inte men vi kan ju jämföra begreppen.
Rast är på minst 30min och på icke betald arbetstid, man disonerar helt över den tiden
Måltidsuppehåll är på högst 20min i stället för rast och arbetsgivaren om man skall vara anträffbar och var. Används oftast när det är lite speciella förhållanden , nattskift t.ex när man inte kan dra nytta av en rast på vanligt sätt.
Paus är korta avbrott på 5-10-15 min avsedda för återhämtning. Kallas för kafferast eller så oftast, inräknat arbetstiden

Gamla turlistor

av Tågklareraren, Tuesday, September 27, 2016, 12:40 (2761 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Om jag skriver "måltidsuppehåll under ordinarie arbetstid" förstår du bättre hur jag menar då?

Gamla turlistor

av Lennart Petersen, Tuesday, September 27, 2016, 15:42 (2761 dagar sedan) @ Tågklareraren

Om jag skriver "måltidsuppehåll under ordinarie arbetstid" förstår du bättre hur jag menar då?

Ja jag vet vad som gäller eftersom jag arbetat med att konstruera tjänstgöringslistor med det avtalet.
Måltidsuppehåll är på betald arbetstid.
Rast är inte på betald arbetstid.

Gamla turlistor

av 53 Wadsten, Tuesday, September 27, 2016, 07:45 (2761 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Sten Edlund var Uins på Stockholm Östra.

Gamla turlistor

av Stefan Isaksson, Tuesday, September 27, 2016, 13:23 (2761 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Sten Edlund var Uins på Stockholm Östra.

Efter att Lissman gått i pension, ja. Det här var före, och då satt han på utbildningen tillsammans med Ebbe Jansson.

Gamla turlistor

av Kristoffer Johansson, Tuesday, September 27, 2016, 07:10 (2761 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det används fortfarande för bland annat stationär personal.

Gamla turlistor

av yngve nilsson, Tuesday, September 27, 2016, 10:55 (2761 dagar sedan) @ Kristoffer Johansson

Raster
Sådana raster som omtalas här har förekommit och förekommer troligen fortfarande på en del industrier där det är kontinuerlig skiftgång. Jag har själv varit med om detta. Måndagar arbetade jag 5.30-16.00 i flera år. Eftersom vi hade maskinpassning kunde vi inte ta vanlig rast, vi måste ju vara nära maskinen om det inträffade något utöver det vanliga, och det gjorde det ofta