Smalspår i norra Spanien (Järnväg allmänt)

av jhje, Monday, September 26, 2016, 22:44 (2767 dagar sedan)

Hade en busstur i norra Spanien. Där såg man smalspår bl.a i Bilbao och San Sebastian. Jag satt och spanade efter i tåg i allmänhet och fann då en bansträckning med många viadukter över raviner o.l.
I San Sebastian fanns det ett elektriskt nät med häftiga smalspårsmotorvagnar ( 1 m Spårvidd).
Är det någon som har erfarenhet av tågresa på smalspårsnätet och i så fall bidraga med mer erfarenhet trafiken?

Smalspår i norra Spanien

av Alex, Monday, September 26, 2016, 23:18 (2767 dagar sedan) @ jhje

Jag har gjort den resan själv med bil för många år sedan och såg också järnvägen men har tyvärr inte rest just denna sträcka med tåg. Däremot mellan Vigo och San Sebastian på det breda normalspåret.

Vill man lyxa till det finns det ett alldeles utmärkt alternativ.

http://www.renfe.com/trenesturisticos/eng/transcantabricoGranLujo-itinerarios-y-salidas...

Mvh/Alex

Smalspår i norra Spanien

av jhje, Tuesday, September 27, 2016, 06:44 (2767 dagar sedan) @ Alex

Ja, det tåget såg jag faktiskt men jag vill åka de lokala tågen istället för ett rullande lyxhotell

Smalspår i norra Spanien

av Kurt G Möller, Tuesday, September 27, 2016, 11:23 (2766 dagar sedan) @ Alex

... på det breda normalspåret.

Detta är inte "normalt" i vanlig mening utan betydligt bredare än vårt, nämligen 1668 mm! Och likadant i grannlandet Portugal.

Smalspår i norra Spanien

av Mattias Jansson, Monday, September 26, 2016, 23:40 (2767 dagar sedan) @ jhje

Hade en busstur i norra Spanien. Där såg man smalspår bl.a i Bilbao och San Sebastian. Jag satt och spanade efter i tåg i allmänhet och fann då en bansträckning med många viadukter över raviner o.l.
I San Sebastian fanns det ett elektriskt nät med häftiga smalspårsmotorvagnar ( 1 m Spårvidd).
Är det någon som har erfarenhet av tågresa på smalspårsnätet och i så fall bidraga med mer erfarenhet trafiken?

Har rest hela nätet utom ett par förortslinjer runt Bilbao samt motsvarande sidolinjer runt Oviedo och Gijón. Det är stundtals väldigt natursköna trakter, särskilt inlandslinjen Bilbao - León eller den västligaste linjen till Ferrol (som stod klar så sent som 1968). Nätet är elektrifierat i sin helhet öster om Bilbao, samt runt Santander och de tidigare nämnda Oviedo och Gijón, och där är det ganska tät trafik, i övrigt bara enstaka tåg per dag.

Om man inte satsar på lyxalternativet som Alex länkar till så är det rätt ordinära motorvagnståg.

Nätet är i huvudsak intakt, men det fanns tidigare i t ex en linje från San Sebastian nedåt sydost till Pamplona, men den förstördes i en översvämning 1953 och byggdes aldrig upp igen. Vidare fanns en linje från öster om Bilbao ned till staden Vitoria och en bit till som lades ned 1967, och några andra korta sidobanor har funnits.

http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/iberian-peninsula/iberian-peninsu...

Smalspår i norra Spanien

av jhje, Tuesday, September 27, 2016, 06:47 (2767 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har lämnat ett förslag till researrangören, att det skall vara möjligt med ett tågalternativ dock bara en kortare sträcka:-)