Ställverkskuren för Skövdes första ställarställverk blev överflödig när man i början av 1950-talet ersatte den med ett nytt ställarställverk installerat på tågexpeditionen. Kuren flyttades då till någon hållplats på sträckan Skövde - Karlsborg, där den fick tjäna som regn- och vindskydd.
I Södertälje hamn (f d Södertälje Södra) fanns fram till 1945 två ställarställverk i höga byggnader. På det ena huset behöll man underdelen:
Bild från 2008
Lerum fick vid dubbelspårsbygget på 1910-talet två hävstångsställverk i höga byggnader. På 1920-talet konsoliderade man till ett centralt placerat hävstångsställverk i en låg byggnad. Avsikten var att då återanvända både ställverksapparaten och överdelen av ställverkshuset från det ställverk som stod närmast infarten från Göteborg. Dock undrar jag om detta verkligen genomfördes; jag har ett svagt minne av att detta gamla ställverkshus stod kvar ännu i början av 1960-talet. Möjligen blandar jag ihop det med det andra gamla ställverkshuset; nära Säveån, som fanns kvar fram till cirka 1990. Oklart om det användes till något eller bara fick stå kvar eftersom det var besvärligt att riva ett hus så nära spåren.
Vid Tomteboda övre står väl ställverkshuset från 1918 fortfarande kvar, och jag antar att det används till något.