Ställverkshus, återanvändning av (Järnväg allmänt)

av Jöran Johansson, Tuesday, September 27, 2016, 19:32 (2761 dagar sedan)

De trevliga ställverkshusen av trä på en bottenvåning av tegel kunde tydligen få en ny användning när de blev obehövliga i sin ursprungliga funktion. Så t.ex. framgår här att ställverksbyggnaden i Nyboda fick ny användning som hållplatsstuga i Billsbro (Vingåker - Högsjö).

Finns det fler exempel på sådan eller annan alternativ användning?

Ställverkshus, återanvändning av

av Gunnar Olson, Tuesday, September 27, 2016, 21:39 (2761 dagar sedan) @ Jöran Johansson

De trevliga ställverkshusen av trä på en bottenvåning av tegel kunde tydligen få en ny användning när de blev obehövliga i sin ursprungliga funktion. Så t.ex. framgår här att ställverksbyggnaden i Nyboda fick ny användning som hållplatsstuga i Billsbro (Vingåker - Högsjö).

Finns det fler exempel på sådan eller annan alternativ användning?

I Töreboda stod nederdelen kvar fram till den bangårdsombyggnad som skedde i mitten av 90-talet. Senaste användning lär ha varit som förråd.

Ställverkshus, återanvändning av

av Gurra-Nisse, Tuesday, September 27, 2016, 23:12 (2761 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det i Djursholms Ösby användes åtminstone tidigare som kontor.

Ställverkshus, återanvändning av

av Thomas Tell, Tuesday, September 27, 2016, 23:25 (2761 dagar sedan) @ Gurra-Nisse

I Ösby står hela byggnaden kvar. Jag förmodar att den trånga spiraltrappan också är kvar, men vet inte.
/tell

Ställverkshus, återanvändning av

av 53 Wadsten, Wednesday, September 28, 2016, 11:37 (2760 dagar sedan) @ Thomas Tell

"Ösverket i Ställby" som det kallades.

Ställverkshus, återanvändning av

av Hans W, Wednesday, September 28, 2016, 09:50 (2760 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Turebergs stations ställverk (nuv. Sollentuna station :-( ) bevarades vid ombyggnaden av stationen till fyrspår. Stationshuset och ställverket stod i vägen. Ställverkets överdel lyftes av och ställdes tillfälligt vid sidan om. Stationshus och ställverkets underdel revs.
När nya stationen med stor gångtunnel var klar byggdes en ny underdel som trogen replik av den gamla och överdelen lyftes upp på denna. Under alltihop byggdes en serveringslokal som i dag är Paddys Pub, de har trappa direkt upp i ställverket. Överdelen är fint renoverad med bl.a. gamla foton från stationen och ställverket och används som festvåning av puben. I vart fall tidigare har man kunnat boka den även för mindre sällskap bara mot ersättning av att deltagaran beställer mat och dricka. Bra tågdiggarlokal.
På fasaden på underdelen står stationens riktiga namn - Tureberg.

Ställverkshus, återanvändning av

av Gunnar Ekeving, Wednesday, September 28, 2016, 19:55 (2760 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ställverkskuren för Skövdes första ställarställverk blev överflödig när man i början av 1950-talet ersatte den med ett nytt ställarställverk installerat på tågexpeditionen. Kuren flyttades då till någon hållplats på sträckan Skövde - Karlsborg, där den fick tjäna som regn- och vindskydd.

I Södertälje hamn (f d Södertälje Södra) fanns fram till 1945 två ställarställverk i höga byggnader. På det ena huset behöll man underdelen:
[image]
Bild från 2008

Lerum fick vid dubbelspårsbygget på 1910-talet två hävstångsställverk i höga byggnader. På 1920-talet konsoliderade man till ett centralt placerat hävstångsställverk i en låg byggnad. Avsikten var att då återanvända både ställverksapparaten och överdelen av ställverkshuset från det ställverk som stod närmast infarten från Göteborg. Dock undrar jag om detta verkligen genomfördes; jag har ett svagt minne av att detta gamla ställverkshus stod kvar ännu i början av 1960-talet. Möjligen blandar jag ihop det med det andra gamla ställverkshuset; nära Säveån, som fanns kvar fram till cirka 1990. Oklart om det användes till något eller bara fick stå kvar eftersom det var besvärligt att riva ett hus så nära spåren.

Vid Tomteboda övre står väl ställverkshuset från 1918 fortfarande kvar, och jag antar att det används till något.

Ställverkshus, återanvändning av

av Ola Almquist, Thursday, September 29, 2016, 02:22 (2760 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ställverkskuren för Skövdes första ställarställverk blev överflödig när man i början av 1950-talet ersatte den med ett nytt ställarställverk installerat på tågexpeditionen. Kuren flyttades då till någon hållplats på sträckan Skövde - Karlsborg, där den fick tjäna som regn- och vindskydd.

Hmmm... Balteryd hade valmat tak liksom Marhultsby enligt banvakt.se.


I Södertälje hamn (f d Södertälje Södra) fanns fram till 1945 två ställarställverk i höga byggnader. På det ena huset behöll man underdelen:
[image]
Bild från 2008

I Kimstad gjorde man på liknande sätt. Hittar tyvärr ingen bättre bild än denna.
[image]

M.v.h.
Ola

Ställverkshus, återanvändning av

av Jöran Johansson, Thursday, September 29, 2016, 07:07 (2760 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ställverkskuren för Skövdes första ställarställverk blev överflödig när man i början av 1950-talet ersatte den med ett nytt ställarställverk installerat på tågexpeditionen. Kuren flyttades då till någon hållplats på sträckan Skövde - Karlsborg, där den fick tjäna som regn- och vindskydd.


Hmmm... Balteryd hade valmat tak liksom Marhultsby enligt banvakt.se.

Det måste vara Marhultsby. I boken Karlsborgsbanan finns bilder på båda de nämnda hållplatskurarna och Balteryd visar en liten kur utan fönster på de två synliga sidorna, medan Marhultsby har det överflöd av fönster som man förknippar med ställverkshusen.

I Kimstad gjorde man på liknande sätt. Hittar tyvärr ingen bättre bild än denna.

Jag har en egen bild på den byggnaden. Jag ska lägga ut den efter klottersanering som jag inte har tid till just nu.

M.v.h.
Ola

Ställverkshus, återanvändning av

av Jöran Johansson, Thursday, September 29, 2016, 21:37 (2759 dagar sedan) @ Jöran Johansson

I Kimstad gjorde man på liknande sätt. Hittar tyvärr ingen bättre bild än denna.


Jag har en egen bild på den byggnaden. Jag ska lägga ut den efter klottersanering som jag inte har tid till just nu.

[image]

Kimstad 2008-06-12.

Ställverkshus, återanvändning av

av Affe, Thursday, September 29, 2016, 19:11 (2759 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Västra ställverket i Lerum revs troligtvis i samband med byggandet av motorvägen 1964.

[image]
Bild och text hämtade från boken "Det gamla Lerum" av Hans Falklind / ISBN:91-970916-0-X

Mvh Affe

Ställverkshus, ingen återanvändning i Lerum

av Gunnar Ekeving, Saturday, October 01, 2016, 21:35 (2757 dagar sedan) @ Affe

Västra ställverket i Lerum revs troligtvis i samband med byggandet av motorvägen 1964.

Mvh Affe

Tack, det var precis så jag mindes det - ett oanvänt ställverkshus bredvid bron över bangården! Uppenbarligen blev det inget av med den planerade återanvändningen i detta fall