Föredrag om järnvägens planteringar i Knivsta 12 oktober (Anslagstavla, resor mm)

av Anders Svensson, Wednesday, September 28, 2016, 19:47 (2760 dagar sedan)

Har till JHRF erhållit följande inbjudan som jag antar kan intressera en del i forumet:
"Onsdag 12 oktober kl. 19, Järnvägsparker och planteringar

En gång i tiden hade SJ egna växthus och järnvägsparken var ortens stolthet. Ulrika Rydh, byggnadsantikvarie, berättar om SJ:s planteringar, tankarna bakom och hur de förändrats genom åren.
Simon Vikström, delägare i Knivsta stationshus, berättar om planerna för stationshuset. Plats: Kvallsta, kommunhuset i Knivsta

SJ hade en gång Sveriges största växthus för uppdrivning av plantor som skulle fördelas till stationer i hela landet. Många äldre minns nog fortfarande hur vackra planteringar som fanns på många håll och hur stinsarna kunde tävla om att ha de finaste.

Kanske en udda aspekt av järnvägshistorien men jag tror föredraget kan bli intressant. Sorgligt också eftersom rabatter knappast är prioriterade vid dagens stationshus.

Vänliga hälsningar
Marianne Ahrne
Knivsta" //Anders, JHRF

Föredrag om järnvägens planteringar i Knivsta 12 oktober

av Kurt G Möller, Wednesday, September 28, 2016, 21:57 (2760 dagar sedan) @ Anders Svensson

Trevligt initiativ! I SJ 1906-31, band II, ss 353-63 berättas en del om de tidiga insatserna på SJs "Planteringsväsende"... Texten illustreras med ett antal bilder.

Föredrag om järnvägens planteringar i Knivsta 12 oktober

av Conny Sernfalk, Wednesday, September 28, 2016, 22:24 (2760 dagar sedan) @ Anders Svensson

Har till JHRF erhållit följande inbjudan som jag antar kan intressera en del i forumet:
"Onsdag 12 oktober kl. 19, Järnvägsparker och planteringar

En gång i tiden hade SJ egna växthus och järnvägsparken var ortens stolthet. Ulrika Rydh, byggnadsantikvarie, berättar om SJ:s planteringar, tankarna bakom och hur de förändrats genom åren.
Simon Vikström, delägare i Knivsta stationshus, berättar om planerna för stationshuset. Plats: Kvallsta, kommunhuset i Knivsta

SJ hade en gång Sveriges största växthus för uppdrivning av plantor som skulle fördelas till stationer i hela landet. Många äldre minns nog fortfarande hur vackra planteringar som fanns på många håll och hur stinsarna kunde tävla om att ha de finaste.

Kanske en udda aspekt av järnvägshistorien men jag tror föredraget kan bli intressant. Sorgligt också eftersom rabatter knappast är prioriterade vid dagens stationshus.

Vänliga hälsningar
Marianne Ahrne
Knivsta" //Anders, JHRF

Intressant! Utöver programpunkten om trädgårdar är Simon Vikström ägare av mikrobryggeriet "Train station brewery" som bl.a har pubaftnar i stationshuset. Marianne Ahrne torde vara regissören och författaren som kanske också har koppling till det nyligen räddade Knivsta stationshus? Kan bli ett intressant bevarande av stationshuset. Synd bara att lokhuset och sågen med decuville spår i Knivsta är rivna sedan många år.